Permalänk
Medlem

Skrivare och scanner!

Har just börjat på en distans kurs och tycker att den äldre modellen man har nu inte exakt räcker till. Själv är har man inte exakt koll på bra/dåliga skrivare/scanners. Vill hålla priset nere så mycket som möjligt, runt 1000:- ?

Kan inte säga mycket angående funktioner eftersom man är lite nollade angående det. Men det kan väl ni läxa upp mig på ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Är själv på spaning efter en skrivare. Letar efter en som jag kan skriva ut texter med, alltså en mycket enkel.
Typ Canon PIXMA IP2700.
Det finns väll inte så mycket att säga om skrivare egentligen så länge man inte vill kunna skriva ut foton osv i hög kvalité. Har ingen erfarenhet om vad som anses bra och dåligt.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Är det bara text som ska skrivas ut så satsa på en svart laserskrivare. Resultatet blir bättre, de varar längre och torkar inte ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det bara text som ska skrivas ut så satsa på en svart laserskrivare. Resultatet blir bättre, de varar längre och torkar inte ihop

Det är väl lite annat också. Inga bilder eller något, men eftersom den kommer användas till att printa/skriva vissa grejer ur böcker kom nog färg behövas ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Det är väl lite annat också. Inga bilder eller något, men eftersom den kommer användas till att printa/skriva vissa grejer ur böcker kom nog färg behövas ?

Beror helt på om man behöver färg eller inte. Är det grafer och liknande så blir de ofta oläsliga i svartvitt. En del bilder tillför inget speciellt till det man läser och andra fungerar lika bra i svartvitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Beror helt på om man behöver färg eller inte. Är det grafer och liknande så blir de ofta oläsliga i svartvitt. En del bilder tillför inget speciellt till det man läser och andra fungerar lika bra i svartvitt.

Tror nog att färg är ganska viktigt, kommer säkerligen behövas för annat annars.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Det är väl lite annat också. Inga bilder eller något, men eftersom den kommer användas till att printa/skriva vissa grejer ur böcker kom nog färg behövas ?

Det går att köpa en laserskrivare med färg också annars:

http://www.netonnet.se/art/dator/skrivare-och-scanner/laserfa...

Den är väldigt bra enligt mig, drar i princip ingen färg, en "patron" räcker 1000+sidor, torkar aldrig ut och ger perfekta utskrifter, text ser mycket bättre ut på en laserskrivare mot en bläckstråle. Både jag och mina föräldrar har en varsin, min används max en gång i månaden och fungerar perfekt medan deras används flera gånger per dag och går lika bra den. Skriver ut helsidor på några sekunder, från avstängd till 1 sida är runt 30sek, sen tar det bara typ 5 sekunder per sida. Nackdelen är att den kräver 4st patroner, en svart och tre i olika färger så det blir lite dyrare om man behöver byta alla samtidigt. Fördelen med det är att man kan byta en enskild färg utan att slänga bort andra färger som inte är tomma, som man behöver göra med de flesta billiga bläckskrivare. Utskrifterna blir billigare per sida jämfört med alla populära bläckskrivare om man räknar patronkostnaden enligt nåt test jag läste förut samt uträkningar jag gjorde på patroner när jag köpte den för ett år sedan.

Det följer med patroner vid köp som ska räcka till 1000 svarta sidor och 700 färgade sidor, sen kostar nya patroner runt 3-400kr för 1000 sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tror nog att färg är ganska viktigt, kommer säkerligen behövas för annat annars.

Med tanke på att du inte vill lägga ner några större summor på skrivare och skanner så kan det var på sin plats att berätta lite om färgskrivare som är onödig lyx i de flesta fall och kostar mer än det smakar. Man kan visserligen få en färgskrivare billigt, men medföljande patroner är bara halvfulla och en ny uppsättning kan kosta nästan lika mycket som en ny skrivare. Vill man dessutom skriva ut fotografier behöver man specialpapper som kostar mer än att skicka in bilder på framkallning som dessutom behåller färgen betydligt längre.
Det går alltid att spara dokument på en USB-sticka och ta med till någon som har färgskrivare de gånger man behöver färg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Tror nog att färg är ganska viktigt, kommer säkerligen behövas för annat annars.

Jag läser mycket på datorn. Klarar mig med svartvitt på utskrifter. Här finns två scanner kombinerat svart laser. Båda är testade så du kan läsa om hur de presterar, annars får man köpa lite på vinst och förlust

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=610023

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=652626