Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

De butikerna är rätt bra, men man ska hålla sig borta från viss personal då de bara är försäljare (sen kan ju varje person olika mkt inom området), sen att de försöker packa på en massa annat skit gör mig bara förbannad..

Jag och en polare skulle införskaffa två likadana skärmar åt honom så vi knatade till (tror) onoff i sthlm, han sa att skärmarna fanns inne så han gick och hämtade den...men så fort han kom tillbaka, fyfan vad han höll på att försöka packa på honom massa annat (säkerligen "viktigt" men whatever) skit som polarn absolut inte ville ha.

Riktigt irriterad som jag blev tänkte jag fråga honom om han bara ignorerade eller var dum i huvudet på riktigt alt. ge han på käften men som tur var slutade han fråga polarn och dealen avslutades.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Finns det ingen tråd där vi som haft lyckan att jobba i datorbutiker och liknande kan få spy lite galla över "n00b" kunder?

Snart. Håller på att förbereda en sådan. Postar den om större intresse finns!

/Ampoas

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Snart. Håller på att förbereda en sådan. Postar den om större intresse finns!

/Ampoas

Det hoppas jag verkligen på du gör

Sån tråd skulle också vara kul:).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Det hoppas jag verkligen på du gör

Sån tråd skulle också vara kul:).

Done!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Done!

Tummen up!:)

Skall genast läsas, ja såklart när det finns nåt att läsa

Permalänk
Medlem

Är ute och letar surroundpaket till min dator, går in på en av 2x datorbutiker häromkring.
- Tjenamors! håller på att letar lite ljudpaket jag. Har ni nåt surroundpaket hemma ni?
Säljare: Nej sånt har vi inte hemma
*tyst i 30 sekunder*
- Oookej, har ni nåt ni kan ta hem eller nåt sånt kanske??
Säljare: Neeeedu, du får skrika i stereo istället! hahaha
- ... *Vända och gå ut*

Gick in i butiken mittemot och fick rekomendationer av vad dom hade hemma och vad dom kunde ta hem. Lite folders och annat matnyttigt.

Snubben i datorbutik 1 jobbar inte kvar han konstigt nog

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Polaren köpte en komplett dator från sätteril data (särhill data)

första dagen började den bete sig konstigt, ljudet försvan och bilden frös sig efter 10-20 min.
lämmar in den dagen efter komplett med mus skärm rubbet.
efter 1 vecka ringer dom och säger att han kan hämta datorn, enligt dom var problemet musen! det var musen som orsakade att ljudet försvan och sedan hängde datorn.
Fick ny mus for hem startade datorn samma sak direkt. Visade sig till slut ett dom hade tappat nått på ljudkortet så att diverse komponenter satt löst och var skadade.

Permalänk
Medlem

Onoff har klantat sig rejält i ett supportärende jag hade med dem.

Köpte en Samsung 22" skärm och den fungerade perfekt. Efter ett par månader var det landags hos min granne, så jag bar skärmen till partyt. När jag kommer dit är skärmen helt plötsligt stendöd.

Efter detta åker jag till OnOff (eftersom garantin var kvar). De är hyggliga och skickar iväg skärmen med den felbeskrivning jag gett dom.

Efter en vecka kommer skärmen tillbaka och den fungerar utan problem igen. Dock vill OnOff har 400:- för att skärmen inte var trasig när de fick den. Alltihopa skulle varit gratis om det verkligen hade varit fel på skärmen. Snacka om scam. De fixar ett litet fel, kanske byter en billig komponent men säger ändå att den fungerade när de fick den, då cashar OnOff in den kostnaden. Så jäkla ruttet. Om de hade något vett i skallen hade de väl provat den i butiken innan de skickar iväg den.

Denna lilla incident löste sig genom att gubbstrutten hemma hade kontakter så jag slapp betala något

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv

Köpte en Samsung 22" skärm och den fungerade perfekt. Efter ett par månader var det landags hos min granne, så jag bar skärmen till partyt. När jag kommer dit är skärmen helt plötsligt stendöd.

Efter detta åker jag till OnOff (eftersom garantin var kvar). De är hyggliga och skickar iväg skärmen med den felbeskrivning jag gett dom.

Efter en vecka kommer skärmen tillbaka och den fungerar utan problem igen. Dock vill OnOff har 400:- för att skärmen inte var trasig när de fick den. Alltihopa skulle varit gratis om det verkligen hade varit fel på skärmen. Snacka om scam. De fixar ett litet fel, kanske byter en billig komponent men säger ändå att den fungerade när de fick den, då cashar OnOff in den kostnaden. Så jäkla ruttet. Om de hade något vett i skallen hade de väl provat den i butiken innan de skickar iväg den.

Denna lilla incident löste sig genom att gubbstrutten hemma hade kontakter så jag slapp betala något

Samma sak med Elgiganten, USCH säger jag bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Samma sak med Elgiganten, USCH säger jag bara

Oavsett vilken kedja du går till så är det olika från butik till butik, även person till person. Att spy galla över hela butikskedjor är extremt trångsynt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Är ute och letar surroundpaket till min dator, går in på en av 2x datorbutiker häromkring.
- Tjenamors! håller på att letar lite ljudpaket jag. Har ni nåt surroundpaket hemma ni?
Säljare: Nej sånt har vi inte hemma
*tyst i 30 sekunder*
- Oookej, har ni nåt ni kan ta hem eller nåt sånt kanske??
Säljare: Neeeedu, du får skrika i stereo istället! hahaha
- ... *Vända och gå ut*

Snubben i datorbutik 1 jobbar inte kvar han konstigt nog

Vilken jävla nöt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Vilken jävla nöt.

Är jag ensam om att tycka att säljaren va störtskön :D:D

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Är jag ensam om att tycka att säljaren va störtskön :D:D

Haha, nej, Vilken jävla stil han hade

Dock är det oprofessionellt och osjysst gjort mot kunden så skit fick skit;) (Skit ska skit ha).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Haha, nej, Vilken jävla stil han hade

Dock är det oprofessionellt och osjysst gjort mot kunden så skit fick skit;) (Skit ska skit ha).

haha ja men han skojade säkert bara.

Jag brukar också dra till med nåt sånt när jag är uppe i varv. Tråkigt att folk ska vara så tråkiga, stela och leka professionella hela tiden.

Iallafall jag blir automatiskt extra hjälpsam när en kund är sådär trevlig och har glimten i ögat hehe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
haha ja men han skojade säkert bara.

Jag brukar också dra till med nåt sånt när jag är uppe i varv. Tråkigt att folk ska vara så tråkiga, stela och leka professionella hela tiden.

Iallafall jag blir automatiskt extra hjälpsam när en kund är sådär trevlig och har glimten i ögat hehe

Ja, det gjorde han säkert:).

Självklart ska man dra till med nåt skämt eller så, är lite som du säger; ibland är folk allt för tråkiga och stela, kanske beror på en dålig dag iofs menmen.

Permalänk
Medlem

Inte en datoraffär och vet inte riktigt hur reglerna är men hur som helst:

I fredags besökte jag och en vän systemet, det var väldigt mycket folk, alla kassor var öppna och köerna sträckte sig hela vägen till butikens vägg på andra sidan.
Vi fick köa ett bra tag innan det var våran tur, jag drar fram mitt körkort och ger det till kassören och börjar lasta upp mina varor på bandet. Han skakar på huvudet och säger att han inte kan sälja till mig, blir väldigt förvånad då jag aldrig blivit nekad de senaste fem åren.
Frågar självklart "varför" därav han säger att mitt körkort är skadat (i vänstra hörnet har det spruckit upp ca 2cm).
Blir riktigt paff och frågar om han driver med mig, "Nej" är hans svar och frågar t.om. kassören bakom honom att mitt körkort inte är giltigt.
En äldre man sa till kassören, "Men dra streckkoden så ser du ifall det är samma person" Kassören fortsätter insistera och nekar sälja alkohol till mig.

Så jag får helt enkelt gå ut från systemet utan alkohol, likaså min vän då hans kort också är skadat.
Förbannade var vi båda två, körde till de andra systemet, plocka på oss på nytt de vi skulle ha, gick till kassan, visade kortet, inga problem i denna butik.

Försökte hitta information om att ett körkort är ogiltigt ifall det är skadat men hittar ingen större information på transportstyrelsens hemsida, detta är vad som står där:

Citat:

Har ditt körkort skadats eller förstörts så att det inte kan användas ska du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor på telefon 0771-25 60 70 för att få ett nytt körkort.

Ingen har tidigare påpekat om mitt körkort, måste kontakta transportstyrelsen angående detta så man får rakt svar om jag måste skaffa ett nytt kort direkt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Text

Liknande sak hände en vän till mig, hans körkort hade gått ut för en vecka sedan och egentligen av ren klantighet hade han inte fått det nya. Men han fick inte heller handla på det då det var "ogiltigt". När man sen tänker efter i mer än 2 sekunder och inser att man måste vara 18 för att få körkort och det går ut först 10 år efter detta så känns det riktigt löjligt, men icke, ogiltigt är ogiltigt och hon kunde inte lite på att han var över 20 enligt tjejen i kassan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Att visa Leg när man är över 25+ tycker jag inte ska behövas... visst för att legitimera sig så att det verkligen är sig själv. sen på tio år kan mycket ha hänt iofs.

Så jag tycker bara at det är dumt av de att hindra en från att köpa om det är skadat.. är ju uppe titt som tät att 70+ måste visa leg för att köpa en flaska dricka som de vill njuta av. liksom tror att de kan ta reda på sig själv mer. dock har jag förståelse om det finns misstankar om langning eller andra brott men har det gått ut på en dag eller två så hade jag nog släppt igenom det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Att visa Leg när man är över 25+ tycker jag inte ska behövas... visst för att legitimera sig så att det verkligen är sig själv. sen på tio år kan mycket ha hänt iofs.

Så jag tycker bara at det är dumt av de att hindra en från att köpa om det är skadat.. är ju uppe titt som tät att 70+ måste visa leg för att köpa en flaska dricka som de vill njuta av. liksom tror att de kan ta reda på sig själv mer. dock har jag förståelse om det finns misstankar om langning eller andra brott men har det gått ut på en dag eller två så hade jag nog släppt igenom det.

Att inte behöva visa legitimation över 25 ska väl inte behövas, dock är det svårt för oss som sitter och gör kontrollen att veta att personen är över 25. Det är jättesvårt att gissa ålder, t.ex. kunde en bekant till mig handla på systembolaget när han var 17 utan att de kontrollerade legitimation.

Dock tycker jag det är lite väl pedantiskt att kräva legitimation på någon som helt uppenbart är pensionär eller liknande, eller om det är minimalt skadat i ett hörn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Att inte behöva visa legitimation över 25 ska väl inte behövas, dock är det svårt för oss som sitter och gör kontrollen att veta att personen är över 25. Det är jättesvårt att gissa ålder, t.ex. kunde en bekant till mig handla på systembolaget när han var 17 utan att de kontrollerade legitimation.

Dock tycker jag det är lite väl pedantiskt att kräva legitimation på någon som helt uppenbart är pensionär eller liknande, eller om det är minimalt skadat i ett hörn.

Det är det vi bägge menar.. är man 16-20-25 så kan man faktiskt se äldre ut än vad man är och om man ahr skägg eller inte. Har diskuteras på FB mycket hur man just slinker igenom kontroller med att fiffla med nycklar mobil osv och med mycket folk i kassan för att försöka slinka undan kontroll om de nu är under 20. Ska jag erkänna så har jag inte varit på systemet eller krogen fasst jag har ålden innen så har inte visat leg änn för nått sånt iofs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv

Hänt samma sak för min polare när han lämnade in sin samsung tv problemet var hdmin säljaren tvingar honom betala sen när han bevisar att det var fel så vill de inte betala tillbaka utan han får nästan tvinga dem.

Permalänk
Medlem

Jag var på Elgiganten och tittade på en växelriktare (inverter) 12V -> 230V idag. Säljaren visade mig en för 498:-, påpekade att det där är en växelriktare som ger modifierad, fyrkantig sinusvåg och man bör inte koppla känslig utrustning på den. En "riktig" växelriktare som ger ren sinusvåg kostar bra mycket mer.

-Jo det går visst bra att koppla dator mot den, den ger 230V ut!
- Ja det gör den men det är inte bra, känslig utrustning kan ta skada.
- Nej det går bra, vad har du fått det ifrån?
Säljaren började tjafsa och jag blev riktigt irriterad på han, sa att jag inte ska ha något av han och gick därifrån.

Att okunnig tjafsig personal överhuvudtaget får stå i affären är ett mysterium, jag skulle inte ens köpa en penna av den personen. :/

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag var på Elgiganten och tittade på en växelriktare (inverter) 12V -> 230V idag. Säljaren visade mig en för 498:-, påpekade att det där är en växelriktare som ger modifierad, fyrkantig sinusvåg och man bör inte koppla känslig utrustning på den. En "riktig" växelriktare som ger ren sinusvåg kostar bra mycket mer.

-Jo det går visst bra att koppla dator mot den, den ger 230V ut!
- Ja det gör den men det är inte bra, känslig utrustning kan ta skada.
- Nej det går bra, vad har du fått det ifrån?
Säljaren började tjafsa och jag blev riktigt irriterad på han, sa att jag inte ska ha något av han och gick därifrån.

Att okunnig tjafsig personal överhuvudtaget får stå i affären är ett mysterium, jag skulle inte ens köpa en penna av den personen. :/

Tur att du visste om det med sinus vågen. Kunde gått illa annars.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ketchup Man

Detta inlägg har absolut ingen rasistisk mening.
(Tänkte bara klargöra detta på en gång eftersom vi lever i ett sjukt samhälle där man räknas som rasist/nazist om man lyssnar på Ultima Thule eller ritar en svensk flagga)

Jopp. Men det har du säkert dina smygrassepolare att tacka för, du vet dom som också lyssnar på UT men som ritar de andra slags flaggorna.
FÖr min del får du gilla vilken skitmusik som helst för det gör jag själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Oavsett vilken kedja du går till så är det olika från butik till butik, även person till person. Att spy galla över hela butikskedjor är extremt trångsynt.

Hela OnOff-kedjan har ju samma policy, och arbetar efter samma riktlinjer. Sen om det är en viss person som är invalid är ju en annan sak

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Att visa Leg när man är över 25+ tycker jag inte ska behövas

Men ibland så måste man, endel kassor har så måste man mata in ett giltligt personnummer för att varan ska bli registrerad.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

detta kanske inte har ngt me noobiga kunder men innan min kusin fyllde 18 så frågade EXAKT ALLA han om leg men när o efter han fyllt 18 så va e nästan ingen som frågade efter leg

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
detta kanske inte har ngt me noobiga kunder men innan min kusin fyllde 18 så frågade EXAKT ALLA han om leg men när o efter han fyllt 18 så va e nästan ingen som frågade efter leg

okej??

Himlen e blå å solen e typ gul?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vatten är transparent

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt tangentbord är svart.