Ursprungligen inskrivet av Pato
Inte en datoraffär och vet inte riktigt hur reglerna är men hur som helst:
I fredags besökte jag och en vän systemet, det var väldigt mycket folk, alla kassor var öppna och köerna sträckte sig hela vägen till butikens vägg på andra sidan.
Vi fick köa ett bra tag innan det var våran tur, jag drar fram mitt körkort och ger det till kassören och börjar lasta upp mina varor på bandet. Han skakar på huvudet och säger att han inte kan sälja till mig, blir väldigt förvånad då jag aldrig blivit nekad de senaste fem åren.
Frågar självklart "varför" därav han säger att mitt körkort är skadat (i vänstra hörnet har det spruckit upp ca 2cm).
Blir riktigt paff och frågar om han driver med mig, "Nej" är hans svar och frågar t.om. kassören bakom honom att mitt körkort inte är giltigt.
En äldre man sa till kassören, "Men dra streckkoden så ser du ifall det är samma person" Kassören fortsätter insistera och nekar sälja alkohol till mig.
Så jag får helt enkelt gå ut från systemet utan alkohol, likaså min vän då hans kort också är skadat.
Förbannade var vi båda två, körde till de andra systemet, plocka på oss på nytt de vi skulle ha, gick till kassan, visade kortet, inga problem i denna butik.
Försökte hitta information om att ett körkort är ogiltigt ifall det är skadat men hittar ingen större information på transportstyrelsens hemsida, detta är vad som står där:
Ingen har tidigare påpekat om mitt körkort, måste kontakta transportstyrelsen angående detta så man får rakt svar om jag måste skaffa ett nytt kort direkt.