Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Inte en datoraffär och vet inte riktigt hur reglerna är men hur som helst:

I fredags besökte jag och en vän systemet, det var väldigt mycket folk, alla kassor var öppna och köerna sträckte sig hela vägen till butikens vägg på andra sidan.
Vi fick köa ett bra tag innan det var våran tur, jag drar fram mitt körkort och ger det till kassören och börjar lasta upp mina varor på bandet. Han skakar på huvudet och säger att han inte kan sälja till mig, blir väldigt förvånad då jag aldrig blivit nekad de senaste fem åren.
Frågar självklart "varför" därav han säger att mitt körkort är skadat (i vänstra hörnet har det spruckit upp ca 2cm).
Blir riktigt paff och frågar om han driver med mig, "Nej" är hans svar och frågar t.om. kassören bakom honom att mitt körkort inte är giltigt.
En äldre man sa till kassören, "Men dra streckkoden så ser du ifall det är samma person" Kassören fortsätter insistera och nekar sälja alkohol till mig.

Så jag får helt enkelt gå ut från systemet utan alkohol, likaså min vän då hans kort också är skadat.
Förbannade var vi båda två, körde till de andra systemet, plocka på oss på nytt de vi skulle ha, gick till kassan, visade kortet, inga problem i denna butik.

Försökte hitta information om att ett körkort är ogiltigt ifall det är skadat men hittar ingen större information på transportstyrelsens hemsida, detta är vad som står där:

Ingen har tidigare påpekat om mitt körkort, måste kontakta transportstyrelsen angående detta så man får rakt svar om jag måste skaffa ett nytt kort direkt.

Mitt körkort är rejält skadat i alla hörn (den klistrade ytan håller på att släppa totalt, förmodligen något tillverkningsfel då det börja hända endast ett par månader efter jag fått det), men jag har aldrig haft något problem någonstans där jag behövt visa legg. Aldrig på krogen, systemet, apoteket eller när man ska betala något.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Hela OnOff-kedjan har ju samma policy, och arbetar efter samma riktlinjer. Sen om det är en viss person som är invalid är ju en annan sak

Kan ju nämna hur vi gör i den butiken som jag arbetar på. Är det något fel så försöker vi alltid återskapa felet i butiken, just för att vi isåfall kan ta eventuella undersökningsavgifter samt stå på oss ifall verkstaden påstår att det inte är något fel på produkten. Sen kan man inte alltid testa alla produkter beroende på produkt och felsymptom (tid/pengabrist). Enligt våran policy så måste vi inte testa alla produkter men vi försöker i så stor mån som möjligt göra det ändå, just för att kunder ska slippa undersökningsavgifter och dylikt.

Oavsett så spelar det inte någon större roll vilken policy eller vilka riktlinjer ett företag har, i slutändan så beror den service du som kund får på hurdan personen är som du pratar med. Därav går det aldrig att smälla en hel koncern på fingrarna.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Att visa Leg när man är över 25+ tycker jag inte ska behövas... visst för att legitimera sig så att det verkligen är sig själv. sen på tio år kan mycket ha hänt iofs.

Så jag tycker bara at det är dumt av de att hindra en från att köpa om det är skadat.. är ju uppe titt som tät att 70+ måste visa leg för att köpa en flaska dricka som de vill njuta av. liksom tror att de kan ta reda på sig själv mer. dock har jag förståelse om det finns misstankar om langning eller andra brott men har det gått ut på en dag eller två så hade jag nog släppt igenom det.

de kollar inte alltid efter ålder. ibland handlar det om misstänkt förfalskad legitimation (därför får det inte finnas några skador), langning, portförbjudna personer, påverkade personer osv.
jag blev själv kontrollerad fast jag är över 30 år.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

jag som trodde detta var en tråd om okunniga försäljare och inte om 20 åringar som tjatar om att deras körkort är trasigt?!
Vem bryr sig...

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]