Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Ja lumian filmar bättre än Noten. Men inomhus bilder har jag knäppt en jäkla massa idag och inte en enda av dem har blivit bättre med Lumian.
Den har märkbara problem med focus. Försökte ta en bild på ett tangentbord på 50 cm avstånd med dem båda. Både med och utan blixt och med nattläge. Inte på ett enda av dem kunde jag tex urskilja prickarna på Ö och ä på tangentbordet. På Note bilderna var prickarna och tecknen knivskarpa. Medans inte en bild från lumian var ordentligt i fokus utan ganska suddiga. Men riktiga mörkerbilder blir fina förutom att de inte heller blir speciellt fint fokuserade. Men det kan man förlåta i mörker. Tog närmare ett 100 tal bilder med båda lurarna inomhus och har suttit och jämfört.

Men det måste ju vara ett problem som kan fixas med en patch

Skickades från m.sweclockers.com

Kan faktiskt bara hålla med dig att bilderna blir oskarpa, inget fel i fokusen i sig, fokusen verkar fungera, däremot så verkar det bli oskarpa bilder precis när man trycker av kortet. Nu får vi hoppas att de faktiskt fixar till detta, känns som en jobbiga bugg... Videokvalitén är riktigt bra o skarpa kan tilläggas.-.

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

tack för jämförelsen med Note2
precis vad jag har känt på mig om 920n
totalt jävla överhypad lur

efter din jämförelse så har jag nu bestämt mig för Note2 istället för 920n.

ja står du bara ut med storleken så lovar jag att du inte blir missnöjd 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erCon:

Finns det nån chans att få tag på en svart i gbg imorgon med möjlighet att köpa abb tro?

Köpte en svart på Tele2 på Frölunda Torg igår fredag för ca 5500, dom har fler.

Positivt överraskad av telefonen: Grym skärm, inte för tung, inte plastig, flyt i menyerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Ja lumian filmar bättre än Noten. Men inomhus bilder har jag knäppt en jäkla massa idag och inte en enda av dem har blivit bättre med Lumian.
Den har märkbara problem med focus. Försökte ta en bild på ett tangentbord på 50 cm avstånd med dem båda. Både med och utan blixt och med nattläge. Inte på ett enda av dem kunde jag tex urskilja prickarna på Ö och ä på tangentbordet. På Note bilderna var prickarna och tecknen knivskarpa. Medans inte en bild från lumian var ordentligt i fokus utan ganska suddiga. Men riktiga mörkerbilder blir fina förutom att de inte heller blir speciellt fint fokuserade. Men det kan man förlåta i mörker. Tog närmare ett 100 tal bilder med båda lurarna inomhus och har suttit och jämfört.

Men det måste ju vara ett problem som kan fixas med en patch

Låter som ett dåligt ex, försök att att göra en jämförelse med en annan 920 och se ifall det är din som dålig och i så fall, få den utbytt:)

Permalänk
Medlem

Har idag avverkat några "fotomobiler", men går alltid tillbaks till min Nokia N8 som levererar bra bilder all-round. Trodde nog mer på kameran i 920, men den verkar mest briljera i mörker. I Dagsljus är den inte jämbördig med konkurrenternas toppmodeller.

Skrivet av MattiasAsb:

[klipp] Kameran är inte ett dugg imponerande förutom på natten, på dagtid tar den sämre bilder än min Note 2 plus att den har väldigt svårt att fokusera när saker rör sig jämfört med Noten. Den tar bilder väldigt långsamt jämfört med Noten och blir alltid väldigt suddiga vida rörelse.[klipp]

Tråkigt att du upplever kameran som långsam. Apropå fokus, menar du motiv som rör sig typ människor inomhus eller om du sitter i en bil och fotar under färd?

Skrivet av Quist2012:

Kunde inte motstå frestelsen med en till Pureview men eftersom jag redan har SGS3 och Pureview 808 var jag tvungen att ta en 920 med abonnemang. Alla tidiga recensioner av telefonens kamera just efter lanseringen var så positiva men nu har GSMArena sänkt kameran i sin review och PhoneArena har gjort en jämförelse där iPhone5 och både Samsung Galaxy S3 and Note 2 slog Nokia Pureview 920s kamera med hästlängder tom inomhus (även om 920 presterade bra i väldigt mörka miljöer).
[klipp]

Jag har alltid hållt GSMarenas fotojämförelse högt. Den brukar stämma med mina erfarenheter. Det var väldigt tråkigt att se resultatet på bilderna för L920.

Skrivet av nVIDIA:

Kan faktiskt bara hålla med dig att bilderna blir oskarpa, inget fel i fokusen i sig, fokusen verkar fungera, däremot så verkar det bli oskarpa bilder precis när man trycker av kortet. Nu får vi hoppas att de faktiskt fixar till detta, känns som en jobbiga bugg... Videokvalitén är riktigt bra o skarpa kan tilläggas.-.

Man kan ju hoppas att det är en bugg och inte en konsekvens av att man satsat på low-light egenskaper.
'

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffe82:

Låter som ett dåligt ex, försök att att göra en jämförelse med en annan 920 och se ifall det är din som dålig och i så fall, få den utbytt:)

tydligen verkar många få dåliga exemplar vilket är sjukt tråkigt att höra, inte Bra Nokia. Antingen är det WP8 som buggar eller så är det hårdvaru problem. Jag fick en helt fungerande exemplar vilket är skönt för mig.

jag har inte upplevt några problem som några här har råkat ut för, får se när,mitt 4G ready simkort från tele2 kommer, skall göra lite test men än sålänge verkar hastigheten inte vara några problem på det området. 10-16mbit ned å 1,3mbit upp på 3G. 57mbit ned å 45mbit upp på wifi genom en mbb dongle.

kameran tar ju kanon foton när det är mörkt, men som många andra så verkar det bli för mjuka bilder när man tar i dagsljus men det är fortfarande bättre än min gamla trotjänare iphonen.

wp8 kan jag inte bedömma helt, får se om några veckor när många hotfixes har kommit, fått säkert 10-15 fixes senaste dagarna.

batteriet är kanon, från första laddning till död telefon så satt jag å pilla på den i 8-9tim sträck. Bättre än iphonen redan där. Är faktiskt förvånad över hur bra batteriet är, trodde först att man behövde ladda var 6:e timme. Kommer bli kul å se hur väl mobilen beteer sig om någon månad, batteriet å efter bugfixes M.m.

jag är nöjd för jag hade inte sådana förväntningar som vissa andra hade om att det skulle vara typ framtidens mobil, "the One".... Det trodde man om iphonen med...

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Har idag avverkat några "fotomobiler", men går alltid tillbaks till min Nokia N8 som levererar bra bilder all-round. Trodde nog mer på kameran i 920, men den verkar mest briljera i mörker. I Dagsljus är den inte jämbördig med konkurrenternas toppmodeller.

Tråkigt att du upplever kameran som långsam. Apropå fokus, menar du motiv som rör sig typ människor inomhus eller om du sitter i en bil och fotar under färd?

Jag har alltid hållt GSMarenas fotojämförelse högt. Den brukar stämma med mina erfarenheter. Det var väldigt tråkigt att se resultatet på bilderna för L920.

Man kan ju hoppas att det är en bugg och inte en konsekvens av att man satsat på low-light egenskaper.
'

Vill inte låta grinig, men jag vet inte hur många gånger det har nämnts i tråden att när "the verge" testade mobilen i början slog den alla mobiler, sen vid release när dom fick telefonen igen så presterade den sämre än innan. Alltså är det ett problem som kan fixas med en patch så det är inget du bör oroa dig för. Och den slår inte nokia 808 för den är i en helt egen klass

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Har haft mobilen i 1 dag och från att gå över från en xperia x8 är det en sjukt skön känsla. Grymt bra kamera, hade ju inte ens blixt på min gamla ^^ Snabb, bra skärm. Har inte hittat några negativa saker än. Hittils älskar jag den, skit snyggt med röd färg och röda hörlurar som följde med och batteri tiden är jag nöjd med NU gälller det bara att förstå sig på hur windows phone funkar.

Permalänk
Medlem

Det överlägset bästa hittills för mig som kommer från iPhone, är att jag nu sitter och lirar Dr Mario, Pro Am och Punch Out. Jag typ längtar till nästa gång jag måste vänta på ett tåg eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det överlägset bästa hittills för mig som kommer från iPhone, är att jag nu sitter och lirar Dr Mario, Pro Am och Punch Out. Jag typ längtar till nästa gång jag måste vänta på ett tåg eller liknande.

Finns detta spel i microsoft store eller måste man ladda ner en emulator? Och hur funkar det att spela dessa spel på mobilen? Jag har alltid ogillat använda touch knappar i spel som från början var utvecklat till fysiska. Förstår du om jag formulerade mig på de sättet?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Någon mer som upplever en viss delay i touchen när man scrollar? Märks tydligast i IE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Finns detta spel i microsoft store eller måste man ladda ner en emulator? Och hur funkar det att spela dessa spel på mobilen? Jag har alltid ogillat använda touch knappar i spel som från början var utvecklat till fysiska. Förstår du om jag formulerade mig på de sättet?

Appen heter vNespro light och kosta 7 spänn. Det finns en gratis också. Romsen laddade man sjukt smidigt via skydrive. Jag förstår precis knappproblemet, men man får ta det för vad det är och anpassa sig. Jag kommer såklart aldrig slå personligt rekord på Dr Mario (tredje högst i världen en gång i tiden) men det duger i kriget. Det finns blåtandskontroller för endamålet men det är ju lite owerkill.

Sen till de som oroar sig för spotify och det där. Nokia music är inte en ersättare. MEN det är imo jävligt nice.
Sjukt kul att göra en egen mix radio med tre favoritartister och sen fylls den ut med "liknande" musik. Har under kvällen hört många låtar jag gillar av massor med artister men också flera nya som jag gillade direkt. En och annan låt har varit dålig men det är bara att bytta i så fall. Tycker det är spännande att se vad som kommer härnäst och att göra lite olika mixar

Ska jag säga något negativt så här första kvällen så säger jag att hörlurarna var snygga och bekväma men inte godkända, dessutom funkade inte mina älskade AKG som jag hade till iPhonen

Permalänk
Skrivet av djaxxo:

dina förväntningar antar jag att du menar. Jag hade höga förväntningar om mobilen å WP men när det kommer det till kameran så ska man inte ha höga förväntningar detta århundrandet.

Inget kan komma upp i systemkamera nivå ändå. Något blir ju sämre när man kompromissar. Nu menar jag inte att 920 kamera är direkt dålig men den är egentligen inte bättre än någon annan mobil generellt sätt. Alla mobiler kommer vara Bra på något och några sämre på något annat.

sen att man säger att en annan mobils kamera tar "knivskarpa" bilder... Låt mig skratta....... Vilken mobil tar så bra bilder ? Haha.... Suck

Med tanke på hur mycket Nokia har hypat kameran och man har haft en N8 innan så väntade man sig så klart att det skulle vara den bästa kameran i en mobil efter Pureview 808. Men så är det ju tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Vill inte låta grinig, men jag vet inte hur många gånger det har nämnts i tråden att när "the verge" testade mobilen i början slog den alla mobiler, sen vid release när dom fick telefonen igen så presterade den sämre än innan. Alltså är det ett problem som kan fixas med en patch så det är inget du bör oroa dig för. Och den slår inte nokia 808 för den är i en helt egen klass

Äh, inte är du grinig. Men den där patchen har aldrig meddelats från Nokia, så det är inget jag räknar med än så länge. Kan ju alltid hoppas, fram till dess ligger jag lågt med beställning.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av snuffe82:

Inget fel på mitt ex, kolla runt på nätet när de jämför olika lurar, i dagsläget är inte kameran bättre än så. Efter en kamerapatch kan det vara en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Med tanke på hur mycket Nokia har hypat kameran och man har haft en N8 innan så väntade man sig så klart att det skulle vara den bästa kameran i en mobil efter Pureview 808. Men så är det ju tyvärr inte

jo men ta allt med en nypa salt, du tror väl inte på allt som företagen marknadsför å vill sälja, även finnarna vill tjäna pengar.

men sen å andra sidan kan ingen ge 920n ett värdigt test förens alla fixes har kommit och den är blir lika "Bra" som Microsoft å Nokia säger att den är. Bara läsa Reviews M.m så säger alla olika. Verkar vara ibland stora skillnader även om det är samma mobil så något är ju väldigt buggigt men det får man ha överseende då wp8 är nytt i princip. Vem hade mms på sin iphone 2/3g när dom kom ut liksom... Hehe

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

jo men ta allt med en nypa salt, du tror väl inte på allt som företagen marknadsför å vill sälja, även finnarna vill tjäna pengar.

men sen å andra sidan kan ingen ge 920n ett värdigt test förens alla fixes har kommit och den är blir lika "Bra" som Microsoft å Nokia säger att den är. Bara läsa Reviews M.m så säger alla olika. Verkar vara ibland stora skillnader även om det är samma mobil så något är ju väldigt buggigt men det får man ha överseende då wp8 är nytt i princip. Vem hade mms på sin iphone 2/3g när dom kom ut liksom... Hehe

Men det är ju exakt som han har sagt hela tiden, att efter en patch så kan den nå upp till den hype som Nokia och Microsoft har haft som reklam. Det är det ingen som förnekar. Känns lite som att du bråkar med dig själv.

Jag har själv beställt en 920 och jag vet att kameran i dagsläget inte är världens bästa i dagsljud, men overall så är den bäst. Jag fotograferar mest när jag är ute på kvällarna/fest/krog och då är inspelningen + ois + bättre nattläge det solklara valet för mig. Om det blir bättre med en patch, vilket jag tror det blir, så är det enbart en bonus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dudes, förslag på ett bra case eller någon form av "påse" man kan förvara mobilen i för att undvika repor? Har fått några få micro-repor nu, syns ju inte alls om man inte vinklar och letar men ändå :).

Och vad tror ni sannolikheten är att det kommer gå att beställa hem glas för att byta ut själv i framtiden? Borde ju finnas med tanke på att det finns till både 800 och 900. Verkar ju inte vara så svårt att byta ut heller som jag förstår det.

Edit: Såg nu att det redan finns att köpa :). Fint! Det är ju förmodligen billigare än att lämna in. Så blir det för repigt för ens smak så finns det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaRreE:

Täcker Nokia CC-1043 Protective Cover Lumia 920 hela telefonen? Dvs kan man köpa ett cover i rött och sätta det på en svart utan att det ser förjävligt ut?

http://cdon.se/hemelektronik/nokia_cc-1043_protective_cover_l...

Ja, det skulle jag tro att det täcker hela. Kanske syns lite svart vid usb/laddar-anslutningen men det lilla gör ju inget.
Har själv en Cyan-blå 800 med Nokias motsvarande röda skal till min. Sitter som en smäck. Enda blåa som syns är vid usb-luckan annars är det kant i kant överallt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaRreE:

Täcker Nokia CC-1043 Protective Cover Lumia 920 hela telefonen? Dvs kan man köpa ett cover i rött och sätta det på en svart utan att det ser förjävligt ut?

http://cdon.se/hemelektronik/nokia_cc-1043_protective_cover_l...

Sitter skyddet lika bra som på Lumia 800, vilket jag tror att det gör, så täcker det hela telefonen perfekt. Är man orolig över vilken färg man ska ha på telefonen, så kan man köpa en svart till exempel, och sedan köper man olika färg på skydden istället.

Permalänk
Medlem

Läste precis ett fototest av Mobil med Lumia920. Dom körde med stativ och bra belysning och kommenterade "det kan inte bli skarpare".
Har funderat lite på det där och en av anledningarna till att man vill ha lågt bländarvärde är förutom att få in mycket ljus att man då också får kortare skärpedjup. Det vill säga oskärpa i bakgrunden på riktigt och inte genom någon instacrap.
Det kan vara anledningen till oskärpa för en del. De har full fokus men slarv gör att skärpan inte hamnar där det var tänkt och med kort skärpedjup är det lätt hänt.
Lumian har f2.0 och som jämförelse ger ett objektiv med 1.8 ett par dm skärpedjup och f 1.4 ger ett knippe cm.

Säkert inte hela förklaringen eftersom det ska komma en patch men kanske en del av "problemet".

EDIT: de jämför med htcn och den får pisk i alla test, ljust som mörkt.

Permalänk
Medlem

Vet någon var Telias leveranstid är? Funderar på Lumia 920 med Telia företagsabonnemang. Tips på var man kan teckna det där telefonen finns i lager?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Läste precis ett fototest av Mobil med Lumia920. Dom körde med stativ och bra belysning och kommenterade "det kan inte bli skarpare".
Har funderat lite på det där och en av anledningarna till att man vill ha lågt bländarvärde är förutom att få in mycket ljus att man då också får kortare skärpedjup. Det vill säga oskärpa i bakgrunden på riktigt och inte genom någon instacrap.
Det kan vara anledningen till oskärpa för en del. De har full fokus men slarv gör att skärpan inte hamnar där det var tänkt och med kort skärpedjup är det lätt hänt.
Lumian har f2.0 och som jämförelse ger ett objektiv med 1.8 ett par dm skärpedjup och f 1.4 ger ett knippe cm.

Säkert inte hela förklaringen eftersom det ska komma en patch men kanske en del av "problemet".

EDIT: de jämför med htcn och den får pisk i alla test, ljust som mörkt.

Vem fan orkar springa runt med ett stativ för att kunna ta skarpa bilder 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Vet någon var Telias leveranstid är? Funderar på Lumia 920 med Telia företagsabonnemang. Tips på var man kan teckna det där telefonen finns i lager?

Telia sa idag "inte innan jul". Den finns på lite olika Elgiganten och de säljer ju Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Vem fan orkar springa runt med ett stativ för att kunna ta skarpa bilder 😊

Ingen men då får man skylla sig själv. Har man lång slutartid så måste man hålla kameran stilla. Sen fattar jag inte att folk väljer mellan att släpa på stativ eller ta dåliga bilder.
Några tips:
Ta stöd av ett bord, vägg, polares axel osv.
Håll i med båda händerna.
Använd inte knappen.
Håll andan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Telia sa idag "inte innan jul". Den finns på lite olika Elgiganten och de säljer ju Telia.

Ok tack.
Tyvärr har inte Elgiganten företagsabonnemang som det ser ut på webben.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ingen men då får man skylla sig själv. Har man lång slutartid så måste man hålla kameran stilla. Sen fattar jag inte att folk väljer mellan att släpa på stativ eller ta dåliga bilder.
Några tips:
Ta stöd av ett bord, vägg, polares axel osv.
Håll i med båda händerna.
Använd inte knappen.
Håll andan.

Jag håller telefonen så stilla det går med båda händerna och jag använder inte knappen för då "gungar" ju hela luren. Måste vara att de inte fått till mjukvaran ordentligt. De har fokuserat för mycket på mörkerbilder och inte lagt ner så mycket tid på resten känns det som. Så jag är ganska övertygad om att det kommer att fixas till det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Jag håller telefonen så stilla det går med båda händerna och jag använder inte knappen för då "gungar" ju hela luren. Måste vara att de inte fått till mjukvaran ordentligt. De har fokuserat för mycket på mörkerbilder och inte lagt ner så mycket tid på resten känns det som. Så jag är ganska övertygad om att det kommer att fixas till det bättre.

Jojo, jag håller med dig. Det jag menar är att en del kanske tror att mjukvarufelet är problemet när de får suddiga bilder men det kan också vara rörelseoskärpa, skakoskärpa eller att skärpan ligger fel i just den bilden vilket gör det riktigt jäkla suddigt och så kommer de bli besvikna när uppdateringen inte "hjälpte".

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Prova med högre ISO värde o kortare slutartid , jag fotar me knappen ,trycker in lite tills det hörs ett "pling"sen KRAMAR jag av skottet,funkar för mej .