i3 med integrerad grafik - krav på moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

i3 med integrerad grafik - krav på moderkort?

Hej,
Har aldrig köpt processor med integrerad grafik förut, nu ska jag till och ska köpa en i3 sandybridge eller ivybridge.
Ställer det några extra krav på valet av moderkort utöver de vanliga sockelkraven?

Jag har sett att det ibland pratas om integrerad grafik på moderkortsspecifikationer också, är det nåt som ska matchas till processorns integrerade grafik för att det ska fungera, eller "räcker det med" att processorn har integrerad grafik?

Tack!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Det kräver att det är ett moderkort med endera av kretsarna H51, H57, Z68 eller Z77. Kort sagt - moderkortet måste ha bildutgång av typ VGA, DVI eller HDMI.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Zcenicx:

Det kräver att det är ett moderkort med endera av kretsarna H51, H57, Z68 eller Z77. Kort sagt - moderkortet måste ha bildutgång av typ VGA, DVI eller HDMI.

Jaha, så när ett kort med krets H77 är kompatibelt med i3 så betyder det bara att det är kompatibelt med den "klassiska" processordelen men kräver ett diskret grafikkort?

EDIT: såg på wikipedia att H77 är ivybridge och tillåter integrerad grafik på processorn. Har jag förstått rätt att H77 och i3 är en kompatibel kombination grafikmässigt? länk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av pigge_85:

Jaha, så när ett kort med krets H77 är kompatibelt med i3 så betyder det bara att det är kompatibelt med den "klassiska" processordelen men kräver ett diskret grafikkort?

EDIT: såg på wikipedia att H77 är ivybridge och tillåter integrerad grafik på processorn. Har jag förstått rätt att H77 och i3 är en kompatibel kombination grafikmässigt? länk

Helt rätt, men dubbel kolla gärna så att moderkortet har en video utgång. Men jag tror alla H-serie moderkort bör ha det.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro