Hjälp med plåtutbredning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009

Hjälp med plåtutbredning.

Tja. Jag skulle behöva lite hjälp med att räkna ut en plåtutbrednig dvs hur stor en plåt blir när man "vecklar ut den". I mitt fall är plåten bockad med radien 2mm.

Här är en bild av problemet. Jag söker alltså X, längden från toppen till början av bockningen. Det är vell inte så lätt att det är 16 + 4,71 = 20,71 mm ?

Beskriv gärna era svar eftersom jag vill förstå.

Fractal design R3 | i7 930 @ 3,9 GHz | Noctua NH-U12P SE2 | ASRock X58 Extreme 3 | MSI GTX 770 | 6x2G Corsair DDR3 Dominator 1600MHz | Corsair HX 650W | Samsung 840 evo + 2 X OCZ Vertex 2 60GB RAID 0 | Benq 24" BL2400pt | Asus Xonar Xense + Sennheiser PC 350 | 10TB Synology DS1513+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

4,71 är båglängden på centrumlinjen. Om du antar att godstjockleken i bockningen är oförändrad (2 mm) så kan du enkelt räkna ut båglängden både hos den inre och den yttre ytan, med hjälp av att omkretsen på en cirkel ges av D*pi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Olegh:

4,71 är båglängden på centrumlinjen. Om du antar att godstjockleken i bockningen är oförändrad (2 mm) så kan du enkelt räkna ut båglängden både hos den inre och den yttre ytan, med hjälp av att omkretsen på en cirkel ges av D*pi.

Tack för svar men frågan kvarstår vad längden på den obockade plåten blir (X). Vad har jag för nytta att veta yttre och innre båglängderna?

Fractal design R3 | i7 930 @ 3,9 GHz | Noctua NH-U12P SE2 | ASRock X58 Extreme 3 | MSI GTX 770 | 6x2G Corsair DDR3 Dominator 1600MHz | Corsair HX 650W | Samsung 840 evo + 2 X OCZ Vertex 2 60GB RAID 0 | Benq 24" BL2400pt | Asus Xonar Xense + Sennheiser PC 350 | 10TB Synology DS1513+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Det är lite luddigt faktiskt tycker jag. Det beror på om man ska betrakta det som ett geometriskt problem, eller ett faktiskt problem. I verkligheten får man plastisk deformation av plåten, vilket gör att det bäst vägledande måttet kanske blir det som baseras på centrumlinjens längd (där teoretiskt ingen deformation sker). Strikt geometriskt, utan deformation får man som sagt två olika värden på X beroende på vilken linje man vill veta längden på. Utan att specificera detta söker man sannolikt ett medelvärde. Slutsatsen är alltså att jag förmodligen bara förvirrat och att du hade rätt svar redan från början

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Olegh:

Det är lite luddigt faktiskt tycker jag. Det beror på om man ska betrakta det som ett geometriskt problem, eller ett faktiskt problem. I verkligheten får man plastisk deformation av plåten, vilket gör att det bäst vägledande måttet kanske blir det som baseras på centrumlinjens längd (där teoretiskt ingen deformation sker). Strikt geometriskt, utan deformation får man som sagt två olika värden på X beroende på vilken linje man vill veta längden på. Utan att specificera detta söker man sannolikt ett medelvärde. Slutsatsen är alltså att jag förmodligen bara förvirrat och att du hade rätt svar redan från början

Jag var redan förvirrad innan så det gör inget. Men nu förstår jag att det finns lite olika syn att se på det. Tack för svaret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005

Om du faktiskt ska bocka en plåt så där & är osäker kan du ju alltid lämna
överskottsplåt på den sidan du vill ha en 16mm kant & klippa den efter bockning istället.

Jag hade gjort 20-30mm remsor av plåt & provbockat dom för att bli säker på hur
stor sträckningen blir innan bockning av den riktiga plåten.
(Värdelös info om detta är ett abstrakt strikt matematiskt problem.)