Adata släpper "världens tunnaste" externa hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Adata släpper "världens tunnaste" externa hårddisk

Med en tjocklek på endast 8,9 millimeter marknadsförs Adata Dashdrive Elite HE720 under parollen världens tunnaste externa hårddisk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Den var riktigt snygg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Focal:

Den var riktigt snygg!

Jag vill också tycka det, men jag tycker att den är riktigt ful :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

känns som en välkommen nyhet men var inte nyheten lite "tunn"

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har fått uppfattningen om att hårddisktillverkare gör allt de kan för att mjölka marknaden med mekaniska diskar så mycket som möjligt tills SSD har blivit den nya standarden? Det känns som om de medvetet håller priserna uppe på SSD med motiveringen att mekaniska fortfarande har en marknad. Istället för att slopa skiten och gå över till SSD helt och hållet, sänka priserna till rimliga nivår och dessutom öka storleken på dem, så släpps det produkter som egentligen redan finns tillräckligt av. En WD Passport är ju inte direkt klumpig att ta med sig på resande fot liksom.

Den här specifika produkten ser ut som en platt brödrost, tycker jag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

nåå, egentligen var den int så speciell ...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Ruggigt snygg, och praktisk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quna:

Är det bara jag som har fått uppfattningen om att hårddisktillverkare gör allt de kan för att mjölka marknaden med mekaniska diskar så mycket som möjligt tills SSD har blivit den nya standarden? Det känns som om de medvetet håller priserna uppe på SSD med motiveringen att mekaniska fortfarande har en marknad. Istället för att slopa skiten och gå över till SSD helt och hållet, sänka priserna till rimliga nivår och dessutom öka storleken på dem, så släpps det produkter som egentligen redan finns tillräckligt av. En WD Passport är ju inte direkt klumpig att ta med sig på resande fot liksom.

Den här specifika produkten ser ut som en platt brödrost, tycker jag.

Håller med. Ser hybriderna som ett sätt att försöka sälja mekaniskt till så höga priser som möjligt, och ta överpriser för mekaniska diskar med endast 4-8GB tillhörande cache.

Permalänk
Medlem

Det känns som om tjockleken är den dimension som har minst betydelse för hur stor disken uppfattas.
Jag har en extern som jag precis mätte till 13,8 mm, och den uppfattar jag inte som otympligt tjock.
Om tunnheten dessutom gör den mer känslig är det inget som tilltalar mig.

Skrivet av Quna:

Är det bara jag som har fått uppfattningen om att hårddisktillverkare gör allt de kan för att mjölka marknaden med mekaniska diskar så mycket som möjligt tills SSD har blivit den nya standarden? Det känns som om de medvetet håller priserna uppe på SSD med motiveringen att mekaniska fortfarande har en marknad. Istället för att slopa skiten och gå över till SSD helt och hållet, sänka priserna till rimliga nivår och dessutom öka storleken på dem, så släpps det produkter som egentligen redan finns tillräckligt av. En WD Passport är ju inte direkt klumpig att ta med sig på resande fot liksom.

Den här specifika produkten ser ut som en platt brödrost, tycker jag.

Eftersom hårddisktillverkarnas inverkan på SSD-priserna är ungefär noll så.... ja, det är bara du.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Focal:

Den var riktigt snygg!

oh ja

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Klockrent att det kommer tunnare externa diskar. Min nuvarande externa, som innehåller en 3.5" enhet, är på tok för tjock för att jag ska kunna få ner den i min laptopväska. Så en tunn disk som enkelt går att plocka med sig är något jag definitivt är intresserad av.

Permalänk

Snygg! Hoppas de gör ännu större versioner, typ TB.
Den står på önskelistan!

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Klockrent att det kommer tunnare externa diskar. Min nuvarande externa, som innehåller en 3.5" enhet, är på tok för tjock för att jag ska kunna få ner den i min laptopväska. Så en tunn disk som enkelt går att plocka med sig är något jag definitivt är intresserad av.

Testa att använda en "vanlig" 2.5" externn hårddisk så ska du se på en liten och smidig disk. 3.5" diskarna är inte tänkt att användas på resande fot precis.

Permalänk
Medlem

Bara jag såg det komiska i hur dom nästan desperat försöker få en extern HDD att anses som en slags mode eller lyxvara på reklambilden? Lite läder här, en armbandsur där och inte kan vi glömma lägga in en dyr penna för extra business vibben!

Känns mer som en parfym eller whiskey reklam riktat mot förmögna medelålders män. Växla disken med Ferrari-nyckelring och släng in ett par läderhandskar så är den fan mitt i prick för medelålderskrisen, asg!

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Snyggare än dagens mobiler....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Quna:

Är det bara jag som har fått uppfattningen om att hårddisktillverkare gör allt de kan för att mjölka marknaden med mekaniska diskar så mycket som möjligt tills SSD har blivit den nya standarden? Det känns som om de medvetet håller priserna uppe på SSD med motiveringen att mekaniska fortfarande har en marknad. Istället för att slopa skiten och gå över till SSD helt och hållet, sänka priserna till rimliga nivår och dessutom öka storleken på dem, så släpps det produkter som egentligen redan finns tillräckligt av. En WD Passport är ju inte direkt klumpig att ta med sig på resande fot liksom.

Den här specifika produkten ser ut som en platt brödrost, tycker jag.

Släng av dig foliehatten. SSD är dyrt för att NAND-flash är dyrt och kommer fortsätta vara dyrt ett tag till. Fast jag minns ju mitt första minneskort till min första digitalkamera. 1 GB SD-kort kostade då 1000 kr.

Sen verkar kommer det dröja många år innan SSD kan konkurrera med HDD för annat än systemdiskar. De måste ner till en femtedel av dagens priser vilket kommer ta ett tag eftersom de snart inte bara kan bygga mindre och mindre utan måste klura ut andra knep.

Sen är det en sällsynt ogenomtänkt konspirationsteori då det är helt olika aktörer som tillverkar SSD och HDD. Varför i hela vida världen skulle Samsung, Intel, Hynix med flera bry sig om vinstmarginalerna för Western Digital, Hitachi och Seagate? Det är helt olika företag.

Intressant nog hade priset på SSD stuckit i taket om man helt plötsligt slutade tillverka HDD eftersom det produceras NAND till maxkapacitet. Bara ett par lanseringar av mobiltelefoner fick ju marknaden att skutta till. Tänk då vad som händer om all världens OEM helt plötsligt ska köpa SSD samtidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Meh, Samsung SSD+USB adapter är 7mm

Lite kul grej dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan ju bero på att företag inte använder SSD-dislar för att lagra då det inte går att kryptera hemliga filer på samma med samma säkerhet. Detta eftersom en SSD "håller igång hela tiden" utan att "stå helt stilla". Svårt att förklara...

Permalänk
Skrivet av Mazooor:

Kan ju bero på att företag inte använder SSD för att lagra då det är går att kryptera hemliga filer med samma säkerthet på en SSD.

Du får gärna skriva om det där så det blir mer lättförståeligt.

Permalänk
Medlem

Mmmmmm, det här har man ju verkligen gått och längtat efter i alla år, alla externa HDD jag har nu är SÅ SJUKT tjocka. Här sparar man flera millimetrar. Underbart. Givet köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Snygg! Hoppas de gör ännu större versioner, typ 3GB.
Den står på önskelistan!

Ja då är den större...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Snygg! Hoppas de gör ännu större versioner, typ 3GB.
Den står på önskelistan!

Antar du menar TB ? eller ?

Jo större versioner utav denna disk vore toppen.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quna:

Är det bara jag som har fått uppfattningen om att hårddisktillverkare gör allt de kan för att mjölka marknaden med mekaniska diskar så mycket som möjligt tills SSD har blivit den nya standarden? Det känns som om de medvetet håller priserna uppe på SSD med motiveringen att mekaniska fortfarande har en marknad. Istället för att slopa skiten och gå över till SSD helt och hållet, sänka priserna till rimliga nivår och dessutom öka storleken på dem, så släpps det produkter som egentligen redan finns tillräckligt av. En WD Passport är ju inte direkt klumpig att ta med sig på resande fot liksom.

Den här specifika produkten ser ut som en platt brödrost, tycker jag.

Bara det problemet att SSD lagring aldrig kommer att komma i närheten av lagringskapaciteten som Hårddiskar har! Tror ärligt talat att hårddisks tillverkarna pysslar med nåt bakom ryggen då de inte släppt större hårddiskar på flera år!! SSDer slits ut fort,Har lite minne,kostar mycket och har buggar (vilket hårddiska vääldigt sällan har!) så varför ska man skaffa en SSD om man vill ha ett stabilt system som håller länge? Svar: Hastighet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Inte så imponerad, hade hellre sett en 2 eller 3TB enhet i den.

Permalänk
Medlem

Varför två likadana nyheter?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Säker på att det inte är din webbläsare som spökar? Min såg helt normal ut...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Säker på att det inte är din webbläsare som spökar? Min såg helt normal ut...

Jo det verkar så

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Fan vad gött, kanske man borde köpa till sin PS3 & 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Släng av dig foliehatten. SSD är dyrt för att NAND-flash är dyrt och kommer fortsätta vara dyrt ett tag till. Fast jag minns ju mitt första minneskort till min första digitalkamera. 1 GB SD-kort kostade då 1000 kr.

Sen verkar kommer det dröja många år innan SSD kan konkurrera med HDD för annat än systemdiskar. De måste ner till en femtedel av dagens priser vilket kommer ta ett tag eftersom de snart inte bara kan bygga mindre och mindre utan måste klura ut andra knep.

Sen är det en sällsynt ogenomtänkt konspirationsteori då det är helt olika aktörer som tillverkar SSD och HDD. Varför i hela vida världen skulle Samsung, Intel, Hynix med flera bry sig om vinstmarginalerna för Western Digital, Hitachi och Seagate? Det är helt olika företag.

Foliehatt, vilken foliehatt? Jag har inte ens en SSD i dagsläget, men jag tycker personligen att mekaniska diskar är skit och hade mer än gärna bytt till en SSD om de kunde konkurrera prismässigt. Som du kanske lade märke till i nyhetsartikeln handlade det om Adata, som tillverkar både SSD och mekaniska diskar?

Skrivet av Hardware guy:

Eftersom hårddisktillverkarnas inverkan på SSD-priserna är ungefär noll så.... ja, det är bara du.

Det var en kille som höll med mig här, så då är jag inte helt ensam om den uppfattningen med andra ord

Skrivet av Esseboy:

Bara det problemet att SSD lagring aldrig kommer att komma i närheten av lagringskapaciteten som Hårddiskar har

Det finns redan SSD med 3.2 TB så där har du fel. Sedan att de kostar flera hundra tusen är en annan sak

Slutsats: jag har aldrig hävdat att något är på det ena eller andra sättet, det var bara en spontan tanke.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.