Raspi som kontorsdator?

Permalänk
Medlem

Raspi som kontorsdator?

Hej!
Är det någon som vet om det går att få in någon form av word-program i en raspberry pi?
Word är väl bara anpassat till "vanliga" datorer, men finns det något liknande program som Raspi klarar av? Tycker att det skulle vara härligt att ha en så liten och tyst maskin vid skrivbordet.

Och när jag ändå är i farten, brukar skriva allt i dropbox. Någon som vet om det finns dropboxklienter för raspi? Läste någonstans att linuxversionen av dropbox bara fungerade med x86-plattformar (eller vad det nu heter) så att det var kört, men stämmer detta?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Ptjaa, google docs fungerar väl galant på den datorn under valfritt lättdrivet OS. Webbaserat och du behöver inte skaffa extraprogram för allt sparas direkt mot molnet.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

vet inte om libre/open office fungerar på debian för raspberry, men googla lite. Helt ok office program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ptjaa, google docs fungerar väl galant på den datorn under valfritt lättdrivet OS. Webbaserat och du behöver inte skaffa extraprogram för allt sparas direkt mot molnet.

Jag har inte tittat närmre på just dropboxalternativet för linux, men det är väl generellt rekommenderat att stanna kvar på 32-bitssidan för linux där då stödet är bredare för alla typer av tredjepartsmjukvara än för x64. Eller har det hänt några stora förändringar här senaste tiden?
Antar att du menade hela OSet... Att köra dropbox specifikt med 64bitars stöd är ändå ingen mening. Programmet behöver inte i närheten så mycket minne att 64bit skulle vara motiverat.

Google docs har jag faktiskt inte använt förut, men fungera borde det väl göra. Värt att titta närmare på. Däremot verkar det lite omständigt att behöva gå in i någon webbläsare och öppna dokumentet varje gång, speciellt prestandasnålt låter det inte heller i mina öron...
(Dessutom gillar jag inte riktigt google )

Andra med erfarenheter?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hag.com:

Google docs har jag faktiskt inte använt förut, men fungera borde det väl göra. Värt att titta närmare på. Däremot verkar det lite omständigt att behöva gå in i någon webbläsare och öppna dokumentet varje gång, speciellt prestandasnålt låter det inte heller i mina öron...

Andra med erfarenheter?

Vi använder google docs i skolan, helt okej program, det sparas hela tiden när man skriver vilket är ett plus så att man inte förlorar något. Föredrar fortfarande micrsoft word, men google docs känns säkrare. Detta var mina flummiga åsikter-trött.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Andra med erfarenheter?

Microsoft har också en motsvarighet som kan nås via skydrive.