Sämre batteritid med SSD!?

Permalänk
Medlem

Sämre batteritid med SSD!?

Satte in en Samsung 830 128GB i min Macbook Pro (tidigt 2011) för en vecka sen.
Två saker har hänt:

1.
MYCKET bättre prestanda. Datorn är blixtsnabb.

2.
MYCKET sämre batteritid. Utan att överdriva är batterikapaciteten 25-30% sämre, kanske mer.

Jag kör Mountain Lion, har TRIM aktiverat och senaste firmware för disken.
Har även testat att återställa SMC.

Någon som upplevt något liknande??? Eller har några förslag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedZi:

Vet inte hur det fungerar men känns rätt logiskt? Bättre/snabbare dator = sämre batteritid? Tycker det låter logiskt som attan.

Inte direkt. Det där gäller bara om du har en mer strömkrävande processor/grafikkort.

Att batteritiden försämrats av en SSD är helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Inte direkt. Det där gäller bara om du har en mer strömkrävande processor/grafikkort.

Att batteritiden försämrats av en SSD är helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

den borde bli bättre....

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerqer:

den borde bli bättre....

Det beror på. Det finns SSD som drar mer än en 2,5" HD vid skriv.

Samsung 830 är för övrigt en av de törstigaste, både idle och vid användning. 5,8W? Galet och mer än en del 3,5"-diskar. Idle på 1,2W lär vara betydligt mer än en nervarvad 2,5". http://www.anandtech.com/show/4863/the-samsung-ssd-830-review...

Många verkar vara blinda när det gäller SSD. Ny teknik ftw, eventuella nackdelar glömmer vi.

Edit: En 750GB WD Scorpio tar betydligt mindre: http://www.storagereview.com/western_digital_scorpio_blue_rev... , både idle och i arbete. Nu utför ju en SSD arbetet snabbare så det mest intressanta är idle, där 830 fortfarande dra det dubbla. Med parkerade huvuden drar HDn en tredjedel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har samma SSD i min laptop en pc dock med win7 (om det spelar någon roll) och min batteritid blev bra mycket bättre.
Det var därför jag valde den, just då var det den disken som drog minst med ström = prefekt för laptop i mitt tycke.

Jag skulle nog ta och se om det inte är något mjukvarufel, vad det skulle kunna vara har jag ingen aning om då jag har dålig koll på Mac OS.
Kanske är det så att någon strömspar funktion har ballat ur?
Eller körde du kanske en annan version av Mac OS innan du satte i din SSD?
Osv..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pragmatiker:

Jag har samma SSD i min laptop en pc dock med win7 (om det spelar någon roll) och min batteritid blev bra mycket bättre.
Det var därför jag valde den, just då var det den disken som drog minst med ström = prefekt för laptop i mitt tycke.

Jag skulle nog ta och se om det inte är något mjukvarufel, vad det skulle kunna vara har jag ingen aning om då jag har dålig koll på Mac OS.
Kanske är det så att någon strömspar funktion har ballat ur?
Eller körde du kanske en annan version av Mac OS innan du satte i din SSD?
Osv..

830 har väl ändå tagit mest i de tester jag läst. Kan du länka där den tar minst?

Läs gärna min Anandlänk från förra året.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det beror på. Det finns SSD som drar mer än en 2,5" HD vid skriv.

Samsung 830 är för övrigt en av de törstigaste, både idle och vid användning. 5,8W? Galet och mer än en del 3,5"-diskar. Idle på 1,2W lär vara betydligt mer än en nervarvad 2,5". http://www.anandtech.com/show/4863/the-samsung-ssd-830-review....

Fast vi vet inte om det bara är 512GB-modellen som drar så mycket, vilket påpekas i recensionen. Dåligt att det där värdet fortfarande används överallt som "facit" på vad alla 830 drar...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Fast vi vet inte om det bara är 512GB-modellen som drar så mycket, vilket påpekas i recensionen. Dåligt att det där värdet fortfarande används överallt som "facit" på vad alla 830 drar...

Jag försöker hitta en förklaring till trådskaparens problem. Idle är det mest intressanta och där borde inte storleken på SSD ha betydelse, utan enbart kontrollern. Där drar 830 tre gånger så mycket jämfört med en 750GB HD med parkerade huvuden, som händer ofta på en laptopdisk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det beror på. Det finns SSD som drar mer än en 2,5" HD vid skriv.

Samsung 830 är för övrigt en av de törstigaste, både idle och vid användning. 5,8W? Galet och mer än en del 3,5"-diskar. Idle på 1,2W lär vara betydligt mer än en nervarvad 2,5". http://www.anandtech.com/show/4863/the-samsung-ssd-830-review...

Många verkar vara blinda när det gäller SSD. Ny teknik ftw, eventuella nackdelar glömmer vi.

Edit: En 750GB WD Scorpio tar betydligt mindre: http://www.storagereview.com/western_digital_scorpio_blue_rev... , både idle och i arbete. Nu utför ju en SSD arbetet snabbare så det mest intressanta är idle, där 830 fortfarande dra det dubbla. Med parkerade huvuden drar HDn en tredjedel.

Kollar man på prisjakt så är det helt andra siffror, skumt.
Drift: 0,13W
Standby: 0,08W

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

830 har väl ändå tagit mest i de tester jag läst. Kan du länka där den tar minst?

Läs gärna min Anandlänk från förra året.

Var så god mr smartypants
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=974936

EDIT:
För att förtydliga och undvika onödiga diskussioner: jag skrev faktiskt att just då (när jag letade efter ny disk) så drog den minst) hur det ser ut nu idag har jag ingen aning om då jag redan har en som jag dessutom är mycket nöjd med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pragmatiker:

Kollar man på prisjakt så är det helt andra siffror, skumt.
Drift: 0,13W
Standby: 0,08W

Det är Samsungs egna siffror. Sådant går aldrig att lita på.

Skrivet av Pragmatiker:

Smartypants? Se till att ha på fötterna innan du länkar till nonsens.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vet inte hur det fungerar men känns rätt logiskt? Bättre/snabbare dator = sämre batteritid? Tycker det låter logiskt som attan.

What?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyS:

Satte in en Samsung 830 128GB i min Macbook Pro (tidigt 2011) för en vecka sen.
Två saker har hänt:

1.
MYCKET bättre prestanda. Datorn är blixtsnabb.

2.
MYCKET sämre batteritid. Utan att överdriva är batterikapaciteten 25-30% sämre, kanske mer.

Jag kör Mountain Lion, har TRIM aktiverat och senaste firmware för disken.
Har även testat att återställa SMC.

Någon som upplevt något liknande??? Eller har några förslag?

Nej, datorn får bättre batteritid eftersom en SSD drar mindre ström ! Det är logiskt däremot....

Har arbetat med många laptops med HDD i och sen satt i en SSD (oftast äldre laptops) fick upp batteritiden med 1 timma på en dell dator en gång, men annars så har det gått + 10-20 minuter.

Så dom som säger att det drar mer ström har fel, enligt dom testerna som jag har gjort med laptops så får man bättre batteritid.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är Samsungs egna siffror. Sådant går aldrig att lita på.

Smartypants? Se till att ha på fötterna innan du länkar till nonsens.

Nonsense? det vet jag inte om jag håller med om, visst kan det vara överdrivna siffror men det ger ändå en fingervisning.
Särskilt om man jämför dessa med andra tillverkares siffror, eller menar du att just Samsung är kända för att överdriva och alla andra tillverkare är rätt så ärliga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Axelind:

Nej, datorn får bättre batteritid eftersom en SSD drar mindre ström ! Det är logiskt däremot....

Har arbetat med många laptops med HDD i och sen satt i en SSD (oftast äldre laptops) fick upp batteritiden med 1 timma på en dell dator en gång, men annars så har det gått + 10-20 minuter.

Så dom som säger att det drar mer ström har fel, enligt dom testerna som jag har gjort med laptops så får man bättre batteritid.

Jag litar mer på Anandtech än "Axelind" från Göteborg. Ursäkta, men det är inget personligt.

Kommentera gärna skillnaden i idle mellan Scorpio Blue och en 830.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att jag inte kan hitta referenser till samma problem någonstans. Så om jag är ensam om detta så kan det ju inte vara normal strömförbrukning för disken utan något är fel, mjukvara eller hårdvara??

Gjorde för övrigt en clean installation av Mountain Lion efter installation av SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pragmatiker:

Nonsense? det vet jag inte om jag håller med om, visst kan det vara överdrivna siffror men det ger ändå en fingervisning.
Särskilt om man jämför dessa med andra tillverkares siffror, eller menar du att just Samsung är kända för att överdriva och alla andra tillverkare är rätt så ärliga?

Man ska enbart lita på framtestade värden, av oberoende testare, allt annat är osäkert. Oavsett märke och produkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag försöker hitta en förklaring till trådskaparens problem. Idle är det mest intressanta och där borde inte storleken på SSD ha betydelse, utan enbart kontrollern. Där drar 830 tre gånger så mycket jämfört med en 750GB HD med parkerade huvuden, som händer ofta på en laptopdisk.

I ett senare test anger Anand 0,38W för 830 256GB i idle...
http://www.anandtech.com/show/6388/intel-ssd-335-240gb-review...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Oavsett tester hit och dit så är det knappast normalt med såpass mycket sämre batteritid som jag har.
Så jag frågar igen:

Är det någon som har förslag på vad det kan bero på??

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är Samsungs egna siffror. Sådant går aldrig att lita på.

Smartypants? Se till att ha på fötterna innan du länkar till nonsens.

Skrivet av MultiMan:

Man ska enbart lita på framtestade värden, av oberoende testare, allt annat är osäkert. Oavsett märke och produkt.

Ja osäkert kan det vara, men knappast nonsense.
Dessutom så köpte jag den precis när den kom ut och innan den blev populär, så det var lite tunt med tester.
Det är ju samma sak som med batteritiden på en ny mobil, alla vet att taltiden är BS men också att detta gäller för de flesta av tillverkarna.
Så finns det inga tester att tillgå, så går man på vad tillverkaren har angett.

Du kanske är en sådan som alltid väntar tills någon guru har sagt sitt, men det är ju något av en personlig preferens.

Permalänk
Skrivet av EyS:

Oavsett tester hit och dit så är det knappast normalt med såpass mycket sämre batteritid som jag har.
Så jag frågar igen:

Är det någon som har förslag på vad det kan bero på??

Gav några förslag i mitt första inlägg, tar dom igen.

1 Strömsparfunktion som har ballat ur pga byte till SSD.
2 Körde du en tidigare version av Mac OS innan och det är kanske det som är problemet.
3 Du kanske behöver uppgradera bios/efi eller vad det nu sitter i en mac.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

I ett senare test anger Anand 0,38W för 830 256GB i idle...
http://www.anandtech.com/show/6388/intel-ssd-335-240gb-review...

Fo3

Ok, bra! Då kan vi troligen utesluta idle-förbrukningen som orsak.

Skrivet av Pragmatiker:

Ja osäkert kan det vara, men knappast nonsense.
Dessutom så köpte jag den precis när den kom ut och innan den blev populär, så det var lite tunt med tester.
Det är ju samma sak som med batteritiden på en ny mobil, alla vet att taltiden är BS men också att detta gäller för de flesta av tillverkarna.
Så finns det inga tester att tillgå, så går man på vad tillverkaren har angett.

Du kanske är en sådan som alltid väntar tills någon guru har sagt sitt, men det är ju något av en personlig preferens.

Det stavas "nonsens". Vi skriver på svenska, eller hur?

Jag föredrar att göra bästa möjliga köp och det gör man aldrig med uppgifter från marknadsavdelningen hos tillverkaren eller någon säljare i en butik. Men ja, det är min "preferens".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag litar mer på Anandtech än "Axelind" från Göteborg. Ursäkta, men det är inget personligt.

Kommentera gärna skillnaden i idle mellan Scorpio Blue och en 830.

Gör så, vi Göteborgare har ju bara prillor under läppen och svarvar hela dagarna, samt bröötar på Göteborgska och jobbar på Volvo

Ne men jag är väl inte den mest kunniga men som sagt jag har gjort en del tester...men dock INTE med 830 , Har haft Intel, och OCZ för det mesta och med dom SSDerna så får man bättre batteritid (520,330 Agilty 3/4 )

Och by the way, "Axelind" är mitt mycket göteborgska efternamn som jag blev tilldelad när jag fastnade med armen i kantpressen , inge roligt!

Aja nu ska jag ut och blanda lite cement och kolla på IFK, för det är sånt vi män gör i Götet

(Tänkte va lite stereotypisk )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Axelind:

Gör så, vi Göteborgare har ju bara prillor under läppen och svarvar hela dagarna, samt bröötar på Göteborgska och jobbar på Volvo

Ne men jag är väl inte den mest kunniga men som sagt jag har gjort en del tester...men dock INTE med 830 , Har haft Intel, och OCZ för det mesta och med dom SSDerna så får man bättre batteritid (520,330 Agilty 3/4 )

Och by the way, "Axelind" är mitt mycket göteborgska efternamn som jag blev tilldelad när jag fastnade med armen i kantpressen , inge roligt!

Aja nu ska jag ut och blanda lite cement och kolla på IFK, för det är sånt vi män gör i Götet

(Tänkte va lite stereotypisk )

Ujujuj, jag riktigt känner hur du blev vikt. Är du med i Sweclockers foldinglag?

Jag älskar Göteborg och göteborgarna, inklusive dialekten!

Kenneths MC är för övrigt bäst i Sverige på BMW, så de kommer få fixa lite avancerade saker på mitt renoveringsobjekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ok, bra! Då kan vi troligen utesluta idle-förbrukningen som orsak.

Det stavas "nonsens". Vi skriver på svenska, eller hur?

Jag föredrar att göra bästa möjliga köp och det gör man aldrig med uppgifter från marknadsavdelningen hos tillverkaren eller någon säljare i en butik. Men ja, det är min "preferens".

Jag ber så mycket om ursäkt, är halvamerikan så det kan bli lite smått förvirrat med språket ibland.
Tack för att du tog dig tid att påpeka detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Gav några förslag i mitt första inlägg, tar dom igen.

1 Strömsparfunktion som har ballat ur pga byte till SSD.
2 Körde du en tidigare version av Mac OS innan och det är kanske det som är problemet.
3 Du kanske behöver uppgradera bios/efi eller vad det nu sitter i en mac.

1. Kan inte se något konstigt där. Har kollat i system loggen också och allt ser normalt ut.

2. Samma OSx. Gjorde en clean installation efter bytet.

3. Vad i EFI skulle behöva ändras? Mina kunskaper om inställningar på den nivån är begränsad men all firmware är upp to date.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyS:

Det märkliga är att jag inte kan hitta referenser till samma problem någonstans. Så om jag är ensam om detta så kan det ju inte vara normal strömförbrukning för disken utan något är fel, mjukvara eller hårdvara??

Gjorde för övrigt en clean installation av Mountain Lion efter installation av SSD.

Första träffen på Google med sökbegreppet "samsung 830 macbook problem battery life": https://discussions.apple.com/thread/4233864?start=0&tstart=0
Finns vidarelänkningar till eventuella fixar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ujujuj, jag riktigt känner hur du blev vikt. Är du med i Sweclockers foldinglag?

Jag älskar Göteborg och göteborgarna, inklusive dialekten!

Kenneths MC är för övrigt bäst i Sverige på BMW, så de kommer få fixa lite avancerade saker på mitt renoveringsobjekt.

HAHA FOLDING lag deeen, va la änna jävligt brââ den där dööhh!

Perfekt Göteborgshumor där du Aja ontopic som sagt, jag har bara testat OCZ och Intel och dom drar mindre ström alltså får man bättre batteritid.

Ha det !

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Första träffen på Google med sökbegreppet "samsung 830 macbook problem battery life": https://discussions.apple.com/thread/4233864?start=0&tstart=0
Finns vidarelänkningar till eventuella fixar.

Tack, jag vet allt hur man använder Google
Den länken hjälper tyvärr inte mig då min CPU inte jobbar särskilt hårt alls. Och jag använder varken fler eller annorlunda applikationer än före bytet till SSD.
Det ända som ändrats är just SSD:n.

Permalänk
Skrivet av EyS:

1. Kan inte se något konstigt där. Har kollat i system loggen också och allt ser normalt ut.

2. Samma OSx. Gjorde en clean installation efter bytet.

3. Vad i EFI skulle behöva ändras? Mina kunskaper om inställningar på den nivån är begränsad men all firmware är upp to date.

Många av strömsparfunktionerna sitter i bios/efi (ACPI och det är en jäkla röra), jag tänkte att om det är en strömsparfunktion som har "ballat ur" så kanske det hjälper med en nyare version.
Men är det den nyaste versionen så finns det ju inte så mycket man kan göra, men som jag sade tidigare mina kunskaper när det gäller mac är rätt så begränsade.