Clevo P150Em Temperatur (Webhallen config)

Permalänk
Medlem

Clevo P150Em Temperatur (Webhallen config)

Tänkte höra lite med folket här vad ni säger om min temperatur i datorn. Tror även det är ganska intressant för en del som går i tankarna att köpa en P150Em dator att få se vart på ett ungefär tempen ligger. Vill dock tillägga att detta är min första renodlade spellaptop så om det är normala temperaturer, you tell me!

Laptopen är som rubriken en Clevo P150EM, 15" har läst en del om att den är högljud och kylningen är inte den bästa men ändå godkänd enligt mig.
Setupen ser ni i signaturen men det vi ska lägga tyngd på är grafikkortet som är ett 7970m jag tror det är boven som alstrar mycket värme.

Satt och spela här om kvällen (Lotro) och noterade att fläkten kör nog på högsta varv. Kylningen ska vara enligt webhallen, en Arctic Cooling MX-4-kylpasta både för CPU samt GPUn.
Såhär såg det ut den kvällen:

Jag vet inte varför jag inte får fram information om min GPU temperatur (Tänker på 7970m då). Den verkar endast visa för intels inbyggda grafikkort.
Har kollat ändra dagar nu och då ligger tempen ungefär 5-10% lägre.

Är öppen för diskussion så skriv vad ni vet och tycker, så kan framtida köpare till Clevon få lite mer kött på benen.

Permalänk
Medlem

Satt o spela bf3 på maxade inställningar natten till idag. Efter jag var klar så såg jag att min max temp på gpun var 93 grader och lite över 80 på cpu coren. Är inte det lite för högt. Vad får ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Clevo p150em. 3610qm, 7970m, 8gb ram, intel 520 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheby7a:

Satt o spela bf3 på maxade inställningar natten till idag. Efter jag var klar så såg jag att min max temp på gpun var 93 grader och lite över 80 på cpu coren. Är inte det lite för högt. Vad får ni?

Ja du ser ju vilken temp jag brukar ha. Däremot gick fläktarna på fullvarv och kändes ofantligt varm. Hade dock inte möjlighet att se vad tempen log på.
Har du förövrig problem att gpu fläkten kan hänga sig på ett högre varvtal och snurra på fast den blåser ut iskall luft?

Permalänk
Medlem

Spelade battlefield för en halv timme sen. Endå snurrar fläkten snabbt o högt fast med kall luft. Drivrutinproblem? Kan det va d

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sheby7a:

Det är nog inte mer än det vanliga hade ungefär sådana temperaturer med mitt 675m (kom dock aldrig över 90) innan jag skaffade en kylplatta nu ligger den på ungefär 86-87 grader vid full load, Och min cpu på ungefär 76 grader (med kylplatta) så din temp låter nog ganska normal enligt mig.

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har en clevo med den nya catalyst 12.11 enduro performance drivers installerad, som kan få nån gpu temp program att fungera. Ingen fungerar för mig. Hwmonitor visar bara cpu. Gpu-z fryser vid uppstart/loggan

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sheby7a:

Är det ingen som har en clevo med den nya catalyst 12.11 enduro performance drivers installerad, som kan få nån gpu temp program att fungera. Ingen fungerar för mig. Hwmonitor visar bara cpu. Gpu-z fryser vid uppstart/loggan

12.11 var usel för 7970m-korten ur stabilitetssynpunkt. Jag rollade tillbaks till 12.8.