Microsoft Surface RT

Permalänk
Medlem

Min har fortfarande inte kommit iväg :S. Måste vara mitt blåa touchcover som tar tid

Permalänk
Medlem

Reviewn uppdaterad med Windows Phone 8 integration, inte mycket att beskåda dock.
http://oscarsvensson.se

Permalänk
Medlem

Fick min idag. Var väldigt snabbt med tanke på att beloppet drogs sent på kvällen igår eller tidigt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votarg:

Fick min idag. Var väldigt snabbt med tanke på att beloppet drogs sent på kvällen igår eller tidigt idag.

Mitt belopp drogs även det idag och är redan på väg (halvvägs om man ska lita på UPS-hemsida)

Permalänk
Medlem

En bekant ska till USA, funderar på att be honom köpa en Microsoft Surface till mig. Någon som kan hjälpa med följande frågor?

1. Jag antar att jag kommer behöva en speciell adapter för att ladda surfplattan i Sverige?
2. Om jag köper den utan något tangentbord, med tanken på att jag inte orkar köra utan svenskt keyboard, när den sedan kommer till Sverige med svenskt tangentbord, kommer jag då kunna koppla upp den? Dvs, Amerikansk Surface + Svenskt Surface keyboard = sant/falskt?
3. Någon som programmerar eller skriver mycket, type eller touch?
4. Kan man koppla in en mus?
5. Vänta tills den starka mer laptop liknande prestandan kommer eller kan man programmera i RT versionen? Tänker främst på om man ska programmera hemsidor, använder mest netbeans och xampp då.

Permalänk
Medlem

Du behöver en "adapter". En billigt rese-adapter duger gott.
Svenskt tgb kommer fungera på en USA platta.
Type är nog bäst om du ska skriva mycket.
Inget problem att koppla till usb eller Bluetooth möss.
Du kan inte installera x86 appar så du får kanske vänta ett tag innan dom eller liknade appar finns i affären. (Vet inte vad som finns)

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

Jisses vilken snabb leverans det var (när de väl drog summan). Och jag måste då säga My GOD! Det är verkligen galet bra byggkvalité på den. Sedan att skriva på touch-cover är aningen ovant, i och med att man inte känner tangenterna, men desto mer du litar på tangentbordet desto enklare är det att skriva på.

Återkommer när jag har haft den lite längre med mina tankar och åsikter om surface

Permalänk
Medlem

Fick min i måndags och jag måste säga att den är helt perfekt. Möjligtvis att den är lite tung men jag tror att alla sådana här plattor är det. Ni som kör android på era mobiler borde kunna göra en wifi hotspot och ge plattan internet, med cyanogen mod var det väldigt smidigt och det funkar utmärkt när man inte har wifi.

Permalänk

Såg f.ö. att Svenskt språkpaket nu fanns att ta hem (för er som missat precis som jag gjorde)

Permalänk

Imponerad av min platta
Har hdmi-adaptern och kör ut hd till tv:n från nättjänster, riktigt smidigt. Enda man får tänka på är en Blåtands-mus (Wedge kanske?) för pillar man på skärmen efter man slått över bilden till tv:n så hoppar den tillbaka, vilket ju är ganska logiskt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Imponerad av min platta
Har hdmi-adaptern och kör ut hd till tv:n från nättjänster, riktigt smidigt. Enda man får tänka på är en Blåtands-mus (Wedge kanske?) för pillar man på skärmen efter man slått över bilden till tv:n så hoppar den tillbaka, vilket ju är ganska logiskt.

Försökte koppla in min platta till TVn men får ingen bild. Är det något speciellt man måste göra eller ska bilden klonas direkt och sedan ska man göra inställningar under Charms > Enheter?

Permalänk

Har problem med att logga in på Xbox-live tjänsterna när jag försöker använda videospelaren som kom förinstallerad, detta problemet har jag haft sedan start. Någon som vet hur man ska fixa detta?

Har för övrigt sett att man kan uppdatera Office till "final edition" nu, ifall någon missat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av curryvontonic:

Har problem med att logga in på Xbox-live tjänsterna när jag försöker använda videospelaren som kom förinstallerad, detta problemet har jag haft sedan start. Någon som vet hur man ska fixa detta?

Har för övrigt sett att man kan uppdatera Office till "final edition" nu, ifall någon missat detta.

Jag har också märkt av att det är problem ibland med att logga in på xbox-tjänsterna. Men det verkar vara beroende av om du har kört någon annan xbox-tjänst innan eller ej. Sen kan man ju också undra varför det krävs en separat inloggning för att nå de tjänsterna när man använder samma konto för resten av windows.

Vart hittar du det?
Har letat runt lite här och där utan att direkt ha någon enkel länk i programmet.

Permalänk

Kan någon svara på vad som är en bra anledning att köpa en Windows RT än en Acer W700, i3 eller i5an (främst i5an)?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kan någon svara på vad som är en bra anledning att köpa en Windows RT än en Acer W700, i3 eller i5an (främst i5an)?

Tror Windows Surface RT väger mindre än Acer W700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kan någon svara på vad som är en bra anledning att köpa en Windows RT än en Acer W700, i3 eller i5an (främst i5an)?

Microsoft Surface tex har längre batteritid, är mycket lättare, bättre byggd och billigare. Men som alltid beror det på vad du ska ha den till, ett komplement till datorn eller en ersättare för datorn? W700 är nog för tung för att användas som surfplatta dessutom kommer den troligen att bli varm och obekväm att hålla i. Jag antar att du redan vet alla nackdelar med RT så jag skippar dom.

Det enda jag saknar med RT är VLC. Jag har dock en stationär dator för bildbehandling och andra mer krävande saker. Har du ingen annan dator är troligen W700 ett bra val.

Edit: Kom på en till sak, RT kommer med Office vilken kan vara en fördel såklart...

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Skrivet av Swiifty:

Tror Windows Surface RT väger mindre än Acer W700.

Skrivet av page:

Microsoft Surface tex har längre batteritid, är mycket lättare, bättre byggd och billigare. Men som alltid beror det på vad du ska ha den till, ett komplement till datorn eller en ersättare för datorn? W700 är nog för tung för att användas som surfplatta dessutom kommer den troligen att bli varm och obekväm att hålla i. Jag antar att du redan vet alla nackdelar med RT så jag skippar dom.

Det enda jag saknar med RT är VLC. Jag har dock en stationär dator för bildbehandling och andra mer krävande saker. Har du ingen annan dator är troligen W700 ett bra val.

Edit: Kom på en till sak, RT kommer med Office vilken kan vara en fördel såklart...

Sökte bara snabbt och stog att W RT väger 910g, W700 ska bara väga 950g så 40gram är inte mycket att bråka om.

RT 8tim? om så ligger w700 i samma ligga med 9tim

Om dollarn ska räknas gånger 10 så ligger W700 och W RT 64gb i samma prisklass men lägger man i mitt tycke ynka 2000kr mer för I5 W700 så får man nästan en extra dator på köpet

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Sökte bara snabbt och stog att W RT väger 910g, W700 ska bara väga 950g så 40gram är inte mycket att bråka om.

RT 8tim? om så ligger w700 i samma ligga med 9tim

Om dollarn ska räknas gånger 10 så ligger W700 och W RT 64gb i samma prisklass men lägger man i mitt tycke ynka 2000kr mer för I5 W700 så får man nästan en extra dator på köpet

Nja, det är Surface RT som väger 680 g medan Surface Pro väger 910 g.

Permalänk
Skrivet av Swiifty:

Nja, det är Surface RT som väger 680 g medan Surface Pro väger 910 g.

Ok då stog där fel, ja är skillnad, men är det igentligen något att störa sig på? titta man på vad W700 i5 modellen ger så är det absurt mycket för pengarna.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Ja den är 25% tyngre, tycker att det är en stor del när man tänker på bärbara enheter. Det beror på vad man vill ha den till, är den bara till för att läsa, skriva word document etc så räcker det med RT.

Permalänk
Medlem

Imponerande med 9 timmars batteritid på W700, då kan stryka den fördelen.

Jag har inte känt på någon platta som väger närmare kilot bara hört andra säga att dom blir obekväma som surfplatta men sitter man i tex en soffa så har man ju stöd under armarna och då funkar det nog ändå.

Surface känns ganska tung med sina 680g så det inbyggda stället är guld värt (men det har ju inte alla RT plattor)

Jag försöker inte övertala dig om att välja RT utan kommer bara med några synpunkter.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Skrivet av sparven89:

Jag har också märkt av att det är problem ibland med att logga in på xbox-tjänsterna. Men det verkar vara beroende av om du har kört någon annan xbox-tjänst innan eller ej. Sen kan man ju också undra varför det krävs en separat inloggning för att nå de tjänsterna när man använder samma konto för resten av windows.

Vart hittar du det?
Har letat runt lite här och där utan att direkt ha någon enkel länk i programmet.

Tack för svar, för mig verkar det vara ngt annat problem då det aldrig fungerat för mig. Angående Word-uppdateringen sökte jag som vanligt via win update.

Permalänk

[QUOTE="sparven89;13003219"]Jag har också märkt av att det är problem ibland med att logga in på xbox-tjänsterna. Men det verkar vara beroende av om du har kört någon annan xbox-tjänst innan eller ej. Sen kan man ju också undra varför det krävs en separat inloggning för att nå de tjänsterna när man använder samma konto för resten av windows.

Tror jag vet vad problemet är:) Men har ingen lösning på det :l

Jag köpte min surface ifrån Tyskland och tangentbord ifrån England, med samma hotmailadress/microsoftkonto. På den tyska sidan gick det att fylla i en svensk adress (billing-address), men i den engelska krävdes en brittisk adress (finns ingen valmöjlighet, vilket innebar att jag skrev in en "liknande" adress som den jag har i Sverige). Båda gånger använde jag mitt vanliga microsoft-mailkonto (hotmail), vilket har inneburit att jag har ett brittiskt konto på microsoftstore.co.uk samt ett svenskt konto på microsoftstore.de (båda med samma mailadress).

När jag då, på min surface, ska gå in på videospelaren så innebär detta att jag får felmeddelandet att xbox-tjänsten inte är tillgänglig. Detta, tror jag, beror på att det brittiska kontot har blivit "överordnat" det svenska på något sätt (medan mitt xbox-konto är svenskt). Alltså tror datorn/microsoft att jag försöker logga in på en dator från england, medan mitt xbox-konto är från sverige.............

Jag har testat att ändra region på surface, men det står redan "svensk" region (men när jag går in på mitt microsoftstore-konto är det ett brittiskt konto).

Vet någon en lösning på detta problem??!!

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att 680g i en surfplatta känns rätt tungt ibland, så nästan ett kilo hade varit alldeles för mycket tycker jag. Min Asus Transformer väger exakt 680g.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Efter att ha fått intrycket av att vi skulle få se denna nya platta i Sverige blev jag överaskad av att nu läsa att motsatsen.

Hur gör man då för att få tag på denna skönhet? Vad kostar den?
Om man köper den i utlandet, hur fungerar garanti?
Finns det svenska RT versioner?

Mvh

Permalänk
Skrivet av FeedHurley:

Efter att ha fått intrycket av att vi skulle få se denna nya platta i Sverige blev jag överaskad av att nu läsa att motsatsen.

Hur gör man då för att få tag på denna skönhet? Vad kostar den?
Om man köper den i utlandet, hur fungerar garanti?
Finns det svenska RT versioner?

Mvh

RT släpptes på svenska förra veckan, fick en update. Beställde min från MS i tyskland. World Wide Garanti så det är precis som vanligt, det som inte finns är touch-tangentbordet på svenska (än...).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Försökte koppla in min platta till TVn men får ingen bild. Är det något speciellt man måste göra eller ska bilden klonas direkt och sedan ska man göra inställningar under Charms > Enheter?

Jag valde enheten i enheter och sedan när man klickade där fick man den tidigare Win+P funktionen, det vill säga det kom en meny som frågade om man vill klona, köra bara sekundär skärm, bara primär skärm eller bägge.
Så charms --> Enheter --> Klicka på tv:n och välj alternativet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Efter att ha fått intrycket av att vi skulle få se denna nya platta i Sverige blev jag överaskad av att nu läsa att motsatsen.

Hur gör man då för att få tag på denna skönhet? Vad kostar den?
Om man köper den i utlandet, hur fungerar garanti?
Finns det svenska RT versioner?

Mvh

Jag beställde ifrån tyska microsoftstore och fick punga ut med 5000riksdaler ungefär (Med touchcover). I och med att det är EU så borde det inte vara några problem med garanti, möjligtvis långa väntetider om du måste skicka den till tyskland eller ej. Och som nämnts tidigare, det finns ett svenskt språkpaket, även touchcover med tysktuförande (QWERTZ istället för QWERTY) är inga problem att använda. Y och z har bytt plats + att åtecknet är ersatt med ett annat.
Det som ska klargöras här är att tangentbordet får en svensklayout = tangenterna sitter där de ska i mjukvaran. Så klickar du på z så får du ett y etc.

Permalänk

Jag har sett några artiklar som säger att surface RT inte har någon plats för simkort.
Är det sant?
Vad tycker ni som har den om det, stör det inte er att ni inte kan nå internet utomhus/on the run?
Finns det någon bra lösning på problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thundershit:

Finns det någon bra lösning på problemet?

Skaffa en telefon med internetdelning.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.