Datorn "tabbar ut" av sig själv.

Permalänk
Medlem

Datorn "tabbar ut" av sig själv.

Oavsett var jag gör, tabbar datorn ut ungefär var 20:e minut. Den tabbar inte ut till något fönster eller annat program vad jag kan se, utan den bara byter focus ifrån det jag håller på med. Detta kan bli väldigt irriterande, speciellt vid spelande mm. Men man blir ju även orolig för att något program gör något tråkigt.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara eller hur man fixar det? Finns det något sätt som man kan kolla vilket program det är som är, eller har varit aktivt, på något smidigt vis?

Det började för ett par veckor sedan, och jag känner inte igen beteendet. Jag har kört virus-scan med både avast och MSE, den kom inte fram till något alls.

OS: Windows 7

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Lego Master

Har du kollat windows återställning för att se om du installerade något vid tidpunkten det började busa? Prova återställa till en punkt före den dagen.

Uppdatera alla drivrutiner, till att börja med iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Oavsett var jag gör, tabbar datorn ut ungefär var 20:e minut. Den tabbar inte ut till något fönster eller annat program vad jag kan se, utan den bara byter focus ifrån det jag håller på med. Detta kan bli väldigt irriterande, speciellt vid spelande mm. Men man blir ju även orolig för att något program gör något tråkigt.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara eller hur man fixar det? Finns det något sätt som man kan kolla vilket program det är som är, eller har varit aktivt, på något smidigt vis?

Det började för ett par veckor sedan, och jag känner inte igen beteendet. Jag har kört virus-scan med både avast och MSE, den kom inte fram till något alls.

OS: Windows 7

har du två st A V på datorn samtidigt? Dra hem MBAM och kör det! Hittar MBAM något så ta bort det. Återställning som nämnts kan du ju prova om inte MBAM hittar skit som ställer till det!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Du få gå igenom datorn efter program som körs i bakgrunden, minimerat osv. Även vissa antivirus gör så där så tänk efter om något installerats eller inställningar som ändrats när allt började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har du kollat windows återställning för att se om du installerade något vid tidpunkten det började busa? Prova återställa till en punkt före den dagen.

Uppdatera alla drivrutiner, till att börja med iaf.

Jag är inte helt säker på vilken dag det började, för i början avfärdade jag bara det som att något program körde en uppdatering eller så.

Men en återställning är väl kanske ett alternativ som bör gå bra. Hoppas det finns någon som inte var allt för länge sedan då. :s

Skrivet av skog1s:

har du två st A V på datorn samtidigt? Dra hem MBAM och kör det! Hittar MBAM något så ta bort det. Återställning som nämnts kan du ju prova om inte MBAM hittar skit som ställer till det!

Jag har MSE och Avast. Jag vet att 2 st AV inte är en bra idé, men avast har en installationsmöjlighet som är att installeras som "ett andra" AV, och då räknar jag med att de vanliga problemen inte skall uppstå.

Skrivet av panpo98:

Du få gå igenom datorn efter program som körs i bakgrunden, minimerat osv. Även vissa antivirus gör så där så tänk efter om något installerats eller inställningar som ändrats när allt började.

Jag har försökt detta, problemet är att jag inte är 100% på vilka program som ej bör finnas, sedan tänker jag med att om det skulle vara ett virus så bör det inte finnas där, alternativt heter det något från, typ MS?

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

installationsmöjligheten som avast erbjuder, hade jag varit väldigt skeptisk till!! Testat att höra MBAM än? Annars så gör det. Kör med bara ett A V, och ha MBAM installerad som du kör manuellt typ en gång i veckan istället för att ha två A V.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

installationsmöjligheten som avast erbjuder, hade jag varit väldigt skeptisk till!! Testat att höra MBAM än? Annars så gör det. Kör med bara ett A V, och ha MBAM installerad som du kör manuellt typ en gång i veckan istället för att ha två A V.

Ja, jag körde MBAM under kvällen, men utan resultat även där. Jag testar med att ta bort avast för att se om det gör någon skillnad.

Jag har inte heller någon återställningspunkt som är gammal nog att ha betydelse.

Jag har helt slut på idéer, ska man verkligen bli tvungen att ominstallera hela operativsystemet? Det hade ju visserligen varit en bra anledning/tillfälle till att köpa W8..

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Du kan slumpmässigt avinstallera saker och hoppas att du tillslut får bort orsaken men har man ingen aning vad man letar efter blir det lika mycket arbete som att installera om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du kan slumpmässigt avinstallera saker och hoppas att du tillslut får bort orsaken men har man ingen aning vad man letar efter blir det lika mycket arbete som att installera om allt.

Ja, problemet är väl om det skulle vara ett program som inte ligger installerat som de vanliga.

Men jag har ingen aning om vilka program eller tjänster som inte bör finnas, så att stänga dem för att få reda på det känns svårt med.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein