avbruten ljudsladd i datorn

Permalänk
Medlem

avbruten ljudsladd i datorn

Hej

En ljudsladd från högtalare in i datorn har gått av så att ena metalldelen sitter kvar inne i hålet i datorn så nu kan jag varken lyssna på musik i högtalarna eller hörlurarna då jag inte kan stoppa in en ny sladd. Vad kan man göra?

Permalänk
Testpilot

Det enda jag kan komma på är att öppna datorn och kolla om man kan komma åt att peta ut en innifrån kontakten, många kontakter har dock ingen öppning att komma åt från insidan heller så då måste man nog löda bort kontakten. Hjälpte själv brorsan att löda bort en RCA-kontakt från sin subwoofer och pilla ut centrumledaren när han råkat ut för samma sak som du.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

1. skär av sptesen på en tandpetare så att den blir platt i änden.
2. droppa på en vääääldigt lite klick loctite precision (om du tar för mycket kommer den limma fast stiftet i hålet och därmed totalkört)
3. tryck dit tandpetaren i centrum på metalpinnen i hålet utan at nudda kanterna på hålet.
4. när den sitter av sig självt kan du släppa den och låta den sitta i nån timme.
5. dra i tandpetaren har du tur så har du inte limmat fast stiftet pga för mycket superlim.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ibland går den att få ut med en pinne och lite superlim men det beror på hur hårt den klämmer om kontakten.

Visa signatur

Simlärare