Hur går det för illumos-projektet egentligen? Någon som är insatt? Går det stadigt framåt eller går det långsamt?
För den som inte vet är illumos en fortsättning på Suns OpenSolaris 11.
illumos is a freely available, open-sourced Unix-like operating system. It is descended from UNIX System V R4 andBerkeley Software Distribution, via Solaris and its now-defunct offshoot, OpenSolaris. It consists of the kernel, drivers, core system libraries, and basic user land administrative utilities. This core forms the basis of several operating system distributions (see below).
Är det någon distribution som är baserad på illumos som är på frammarsch? OpenIndiana? SmartOS? Illumian?
Hur går det för illumos-projektet egentligen? Någon som är insatt? Går det stadigt framåt eller går det långsamt? För den som inte vet är illumos en fortsättning på Suns OpenSolaris 11. Är det någon distribution som är baserad på illumos som är på frammarsch? OpenIndiana? SmartOS? Illumian?
Jag kör själv OpenIndiana och det går väl framåt på den fronten. Det släpps ny versioner av "OI 151 prestable" med kanske två månaders mellanrum. Dock är det väldigt svårt att förstå vad som händer i projektet, viljan att kommunicera verkar inte finnas. Vilken dag som helst när jag får tid över och lusten infaller sig ska jag dock konvertera till Centos med ZFS...
SmartOS borde ju användas av Joyent och dom borde ju av ren självbevarelsedrift sköta utvecklingen bra.
Annars känns det som om alla vill skapa sin egen distribution vilket gör att den kritiska massan som krävs för att få fart på utvecklingen aldrig inträffar.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.