MSI GTX 670 OC ersättningskylare?

Permalänk
Lego Master

MSI GTX 670 OC ersättningskylare?

Jo, alltså, så här va...
Har ett GTX 670 från MSI som låter som en jävla jetmotor när det varvar upp över typ 40% på fläkten. Har en egen fläktkurva i Afterburner för att hålla tempen nere. @Stock-Clock så går det lätt upp i över 80 grader under belastning, och då spinner fläkten bara i typ 55% (hur fan tänkte dom där?), med egen kurva håller jag tempen nere under 70 grader iaf, men då går fläkten oftast på runt 80%.
Problemet där är att det låter som sagt ganska mycket. Jag har dålig koll på eftermarknaden för GPU-kylare, och funderar på om det finns en bättre kyllösning att montera istället för stock (som är typ referenskylaren med nån slags centrifug-sug-fläkt, så vitt jag förstår). Jag undviker gärna vattenkylning om det går, men är det enda alternativet så må så vara, då vet jag iaf det.

Inet har en sån här, men det känns suspekt att den passar till så väldigt många olika modeller...har alla samma layout och GPUn på exakt samma ställe?

Ytterligare ett alternativ vore väl att öka luftflödet i chassit för att få ner ambient-tempen en aning. Damn these options!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Har exakt samma problem och kort, det låter helt sjukt så fort det går över 55%.
Har funderat på eftermarknadskylare men kommit fram till att jag inte är händig nog att installera den.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Lego Master

Valde att gå på chassiluftflödesteorin och skaffade ett par billiga 120mm-fläktar på vägen hem från jobb idag. MBt blev direkt svalare, och jag hoppas att grafikkortet ska klara sig med mindre jetmotorkylning vid belastning hädanefter. Tyvärr blir det nog svårt att returnera det och byta till ett annat, med tanke på att jag har skrapat AC3-koden redan. =(

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Har exakt samma kort och hade exakt samma problem. Köpte en accelero hybrid, pillade i ett par timmar och vips var ljudnivån extremt behaglig. Samt att tempen på gpu'n sjönk till ca 40 grader under tung last

Permalänk
Lego Master
Skrivet av CAD-Slaven:

Har exakt samma kort och hade exakt samma problem. Köpte en accelero hybrid, pillade i ett par timmar och vips var ljudnivån extremt behaglig. Samt att tempen på gpu'n sjönk till ca 40 grader under tung last

Låter ju som en bra, om än aningen dyr, lösning. Inga specialdelar behövs för att montera kylaren då? Förutom det som följer med i lådan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Valde att gå på chassiluftflödesteorin och skaffade ett par billiga 120mm-fläktar på vägen hem från jobb idag. MBt blev direkt svalare, och jag hoppas att grafikkortet ska klara sig med mindre jetmotorkylning vid belastning hädanefter. Tyvärr blir det nog svårt att returnera det och byta till ett annat, med tanke på att jag har skrapat AC3-koden redan. =(

Luftflöde har inte hjälpt för mig tyvärr, har 6 fläktar i ett arc chassi så det ska vara nog

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

Samma problem .. Funderat på precis samma kylare som TS till min GPU, finns det ingen bra guide som visar hur man installerar det på just det kortet? Så kan man väl iaf se om man tycker det ser lätt/svårt ut.

En till fråga, behöver man något mer än det som följer med i förpackningen?

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2st 670 med referenskylare(ena var Palit och andra MSI), båda har varit rent skrot. Nu senast lät det som en traktor på Idle, gjorde mig rent jävla tokig. Gick in till Inet dem tog tillbaka det och köpte mig ett Geforce 670 Windforce, helt underbart är det... Så ni som läser detta, lägg till 2-300 kr på en annan kylare, för referenskylarna till 670 är verkligen det sämsta som skapats på denna jord.

Permalänk
Avstängd

själv köpte jag en antec 620 och moddade dit på grafikkortet, 45 grader i full load.

Permalänk
Medlem

Du kan få min 670 Windforce-kylare om du vill, ligger ändå bara och skräpar... Vet inte riktigt hur det passar dock, det där är väl mini-pcb:et? Windforce baseras på 680.
Annars är Arctic Cooling Accelero Xtreme inte alls så taskig. Det fungerar som så att det finns olika mountingkits och skruvlösningar för olika modeller (så att de ska passa till alla). Undantaget är dock 79xx-serien som har lite unik höjning på själva GPUn.
Personligen kör jag på Alpenföhn Peter, gillar den mer än Accelero Xtreme, heatsinken är lite rejälare och du kan själv välja fläktar. Samt att det är Tyskland. mmm.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av shauni:

Du kan få min 670 Windforce-kylare om du vill, ligger ändå bara och skräpar... Vet inte riktigt hur det passar dock, det där är väl mini-pcb:et? Windforce baseras på 680.
Annars är Arctic Cooling Accelero Xtreme inte alls så taskig. Det fungerar som så att det finns olika mountingkits och skruvlösningar för olika modeller (så att de ska passa till alla). Undantaget är dock 79xx-serien som har lite unik höjning på själva GPUn.
Personligen kör jag på Alpenföhn Peter, gillar den mer än Accelero Xtreme, heatsinken är lite rejälare och du kan själv välja fläktar. Samt att det är Tyskland. mmm.

Jo, MSI GTX 670 har en kortare PCB än vanliga kort, men det kan ju knappast bli sämre, eller hur? *peppar, peppar*
Vill du fortfarande bli av med den kan jag dra ett PM med adress. Fixar cash till portot.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jo, MSI GTX 670 har en kortare PCB än vanliga kort, men det kan ju knappast bli sämre, eller hur? *peppar, peppar*
Vill du fortfarande bli av med den kan jag dra ett PM med adress. Fixar cash till portot.

Ok, visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jo, alltså, så här va...
Har ett GTX 670 från MSI som låter som en jävla jetmotor när det varvar upp över typ 40% på fläkten. Har en egen fläktkurva i Afterburner för att hålla tempen nere. @Stock-Clock så går det lätt upp i över 80 grader under belastning, och då spinner fläkten bara i typ 55% (hur fan tänkte dom där?), med egen kurva håller jag tempen nere under 70 grader iaf, men då går fläkten oftast på runt 80%.
Problemet där är att det låter som sagt ganska mycket. Jag har dålig koll på eftermarknaden för GPU-kylare, och funderar på om det finns en bättre kyllösning att montera istället för stock (som är typ referenskylaren med nån slags centrifug-sug-fläkt, så vitt jag förstår). Jag undviker gärna vattenkylning om det går, men är det enda alternativet så må så vara, då vet jag iaf det.

Inet har en sån här, men det känns suspekt att den passar till så väldigt många olika modeller...har alla samma layout och GPUn på exakt samma ställe?

Ytterligare ett alternativ vore väl att öka luftflödet i chassit för att få ner ambient-tempen en aning. Damn these options!

den kylaren du länkade till kommer göra jobbet :=) den är extremt tyst och kommer vara ljudlös i jämförelse med din nuvarande!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Lego Master

Med inga som helst förkunskaper vad gäller GPU-kylning, så känner jag spontant att det här borde funka...väl?

Windforce-kylare:

Originalkylare, referens:

Eller är det nån som ser något jag inte ser, vad gäller passform? Att mitt MSI har kortare PCB borde väl egentligen inte göra nånting, kortet i sig är ju lika långt ändå. Plats i chassit är inga problem, där är gott om utrymme.

EDIT:
Äh, vafan. Finns bara ett sätt att få reda på om det funkar. Ingen minns en fegis!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Oliver91:

den kylaren du länkade till kommer göra jobbet :=) den är extremt tyst och kommer vara ljudlös i jämförelse med din nuvarande!

Då blir det backup-planen ifall Windforce-kylaren inte passar. Tack för info!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Låter ju som en bra, om än aningen dyr, lösning. Inga specialdelar behövs för att montera kylaren då? Förutom det som följer med i lådan.

Alla delar finns, var bara noga med att följa instruktionerna så att rätt distanser sätts på rätt plats och dylikt. Den bygger mer än original kylaren, samt att det måste finnas utrymme för radiatorn. Satte min längst upp längst bak, fick flytta upp 140mm fläkten i taket.

Här har du en bild på hur det blev, som du ser så bygger den bakåt in i lådan en del
http://www.ladda-upp.se/bilder/llojxfosfezq/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Med inga som helst förkunskaper vad gäller GPU-kylning, så känner jag spontant att det här borde funka...väl?

Windforce-kylare:
http://cdn.overclock.net/9/95/951ff7ce_windforce_uncovered.jp...

Originalkylare, referens:
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_670/ima...

Eller är det nån som ser något jag inte ser, vad gäller passform? Att mitt MSI har kortare PCB borde väl egentligen inte göra nånting, kortet i sig är ju lika långt ändå. Plats i chassit är inga problem, där är gott om utrymme.

EDIT:
Äh, vafan. Finns bara ett sätt att få reda på om det funkar. Ingen minns en fegis!

Såg nu att det inte kommer funka. Det är plant lite utanför själva GPUn på Windforce, vilket gör att den kommer krocka med strömkontakterna, och möjligtvis kondensatorerna.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1116541-gtx-670-...

Detta kanske är ett bättre alternativ ändå? Tänk på att det är lite dumt att installera Accelero Extreme även om det kanske går, pga av vikten och längden.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av shauni:

Såg nu att det inte kommer funka. Det är plant lite utanför själva GPUn på Windforce, vilket gör att den kommer krocka med strömkontakterna, och möjligtvis kondensatorerna.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1116541-gtx-670-...

Detta kanske är ett bättre alternativ ändå? Tänk på att det är lite dumt att installera Accelero Extreme även om det kanske går, pga av vikten och längden.

Attans bananer. Då blir det att avvakta svar från Inet om eventuellt återköp, annars får det bli att börja leta kylare.
Om återköp, vad skulle vara ett bra, tyst alternativ? Kikade lite på det här: https://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Här är de kylare som passar till GTX 670 (av referenstyp antar jag): http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=585#rparams=l=s10523131...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Hmm. Vet ni om det finns någon butik i Stockholm som också kan sköta installationen? Inet ville inte pga garantin går ut då.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Lego Master
Skrivet av shauni:

Såg nu att det inte kommer funka. Det är plant lite utanför själva GPUn på Windforce, vilket gör att den kommer krocka med strömkontakterna, och möjligtvis kondensatorerna.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1116541-gtx-670-...

Detta kanske är ett bättre alternativ ändå? Tänk på att det är lite dumt att installera Accelero Extreme även om det kanske går, pga av vikten och längden.

Antar att Arctic Cooling Accelero Hybrid är ett bättre alternativ isåfall? Radiatorn kommer ju inte belasta kortet alls och själva fläktkonstruktionen verkar väldigt lätt. Kanske blir att köpa en sån till sig själv i julklapp, om man inte kan få tösen att göra det..

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

själv köpte jag en antec 620 och moddade dit på grafikkortet, 45 grader i full load.

och minnemodulerna och så som måste kylas? det är sånt som får mig att inte vilja modda dit en 620 tex. referenskylaren hade iaf metallblock som kylde vrm och allt runtomkring samtidigt..

synd att höra att 670an e så varm, recensionerna fick ju dem o verka som att 600 serien var så mycket mer strömsnål o sval som swecs test kom fram till, men de e ju f*n samma temps som mitt 470...

btw, med mitt 470 löste jag det enkelt genom att köpa den här tillsammans med en Zalman Fanmate 2; och placera några centimeter ifrån grafikkortet så att den blåser både på ovansidan och undersidan av kortet.. visst hörs 120mm fläkten lite, men ja drar ner den så att de blir behagligt men ändå bra luftflöde.. vilket i sin tur gör 470ans fläkt i princip tyst.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/87243-scythe_slip_str...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erpatjoff:

Hmm. Vet ni om det finns någon butik i Stockholm som också kan sköta installationen? Inet ville inte pga garantin går ut då.

Jag undrar precis samma sak.

Frågade om en guide innan men verkar inte finnas så många, kan man betala lite för att få det gjort av någon professionell skulle det kännas bra när man ändå lagt ner 3,5k på kortet.

Permalänk
Lego Master

Uppdatering på det här, ifall nån fortfarande följer tråden.. ^^
Efter lite eftersökningar så tror jag nog att jag behåller mitt MSI-kort, det presterar trots allt väldigt bra och ska gå att klocka ganska rejält. Baserat på den här reviewn samt den här tråden så verkar det som att Arctic Accelero Twin Turbo II är ett bra köp, trots att det kommer se helt mutant ut, eftersom PCBn på mitt MSI-kort är så litet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Uppdatering på det här, ifall nån fortfarande följer tråden.. ^^
Efter lite eftersökningar så tror jag nog att jag behåller mitt MSI-kort, det presterar trots allt väldigt bra och ska gå att klocka ganska rejält. Baserat på den här reviewn samt den här tråden så verkar det som att Arctic Accelero Twin Turbo II är ett bra köp, trots att det kommer se helt mutant ut, eftersom PCBn på mitt MSI-kort är så litet.
http://i49.tinypic.com/2qlx5zs.jpg

Återkom gärna om det går bra!

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

synd att höra att 670an e så varm, recensionerna fick ju dem o verka som att 600 serien var så mycket mer strömsnål o sval som swecs test kom fram till, men de e ju f*n samma temps som mitt 470...

Det är egentligen inte kortet som är dåligt (varmt) utan det är referenskylaren som kyler sämre än 260/270/280/460/470/480 kylaren.
Om man kunde modda på den gamla nvidia-kylaren på ett 670 så skulle man få samma temperatur och ljudnivå som Gtx 260.
Misstänker att den gamla kylaren hade mer yta på flänsarna än 670's referenskylare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Erpatjoff:

Återkom gärna om det går bra!

Absolut!

Däremot har jag, dumt nog, kollat på ett gäng DuTub-videor om vattenkylning, främst customsystem. Inet har några färdiga kit, och det verkar som att det egentligen inte är någon större operation att utöka systemet för att innefatta både GPU och CPU. Frågan är hur mycket man måste up-size radiatorn för att kunna kyla väck värmen från båda...för att citera mig själv i första posten:

Skrivet av Shudnawz:

Damn these options!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Jahapp.

Då kom en Arctic Cooler Accelero Twin Turbo II i posten idag, och ett monteringsförsök inleddes omgående. Först och främst tog det mig ett par minuters intensivt Youtubande för att reda ut hur fan jag ens tog bort referenskylaren, men det löste sig. Sicket jäkla kladd det var!
https://www.dropbox.com/s/9q6yoggdah35zrn/2012-12-22%2014.38....
Ni får ursäkta dropbox-länkarna, men mobilen laddar upp direkt dit så det är enklast. ^^

Efter det fick jag loss den enda extra kylflänsen som satt på kortet, syns på kortet ovan.
"Dags att montera nya kylaren" tänkte jag. Icke. Visade sig att kylplattan för referenskylaren täcker VRAM-modulerna som sitter i direkt anslutning till GPUn, och monteringsramen för Accelero-kylaren täcker dessa delvis, som synes på bilden (länken) nedan. Notera att linjen mellan de yttre monteringshålen för GPU-kylaren passerar "inom" VRAM-chipen.
https://www.dropbox.com/s/5esr2azz9nkiehe/2012-12-22%2014.57....
Kylflänsarna är här bara ditplacerade för att se så monteringen funkar. Tur det.

Att montera kylflänsar "nästan" är inget jag är sugen på, så efter att ha rensat bort den gamla kylpastan så slängde jag på lite Arctic MX-2-pasta istället. Monterade ihop skiten med referenskylaren igen, tillsammans med ett par Arctic Cooling F12-fläktar som jag beställde samtidigt. Drog igång datorn igen för att se så det funkar och dessutom googla lite tankar och idéer om hur man får den att passa på mitt 670-kort.

Döm om min förvåning när idle-tempen har gått ner med nära 10 grader till runt 30-35. Att byta kylpasta gjorde visst en hel del för tempen, dock inte så mycket för ljudet. Men ändå.

Återkommer när jag har fått klarhet i hur mycket av VRAMen som klarar av att vara otäckta av kylfläns. Men det kommer bli tajt, oavsett.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ni skulle köpt märken som Gigabyte, MSI, Asus med deras egen kylare, köp inte referenskylare nästa gång, de suger.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av AMDBoy:

Ni skulle köpt märken som Gigabyte, MSI, Asus med deras egen kylare, köp inte referenskylare nästa gång, de suger.

Jo, jag har insett det nu. Gjorde lite för dålig research innan jag gick och handlade. Tyckte bara referenskylaren såg väldigt clean ut, tji fick jag. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield