Permalänk

Borra i lera

Har köpt en liten fisk som är gjord i lera och jag skulle vilja installera LEDs i ögonhålen på den men behöver borra i den då och jag har lite frågor nu.

1. Går det borra i lera?
2. Om det går, vad ska man då ha för borr?

Antingen äre bara torkad lera eller så är det bränd lera.

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk

tänk betong typ blir förmodligen inte super snygga hål dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Kakelborrar, det är ingen riktig borr utan har en kormant spets, likt en pilspets,
finns på välsorterade byggvaruhus.

Permalänk
Skrivet av capkekken:

tänk betong typ blir förmodligen inte super snygga hål dock..

okay, hålen behöver inte vara så snygga då det redan är ögonhålor typ så bara borra lite längre in i dem och då syns det ju int

Skrivet av Grimreaper:

Kakelborrar, det är ingen riktig borr utan har en kormant spets, likt en pilspets,
finns på välsorterade byggvaruhus.

Okay ska kolla om det finns kakelborrar som är 3mm

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Eftersom de verkar så pass litet tror jag valfri borr funkar.

Tänk på att vara tålmodig så det inte spricker, upp med borren med jämna mellanrum för att tömma bort skiten och töm även hålet, så det inte expanderar på bredden. Lite i taget och sakta process, så borde det gå.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

om du börjar med det minsta borr du har (2,5mm eller 3,2mm, gärna mindre om det finns) och inte trycker någonting, bara låter den borr av sig självt, och sedan byter borr med små små steg så borde det gå bra

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kakelborr är det enda rätta på så porösa material. Har själv försökt "fuska" många ggr eftersom man alltid har slarvart bort kakelborret när man ska ha det, har alltid spruckit för mig i dom fallen.

kakelborr- ganska billiga med!

Permalänk

"Diamant" borr

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag brukar borra kakel med vanligt betongborr. Börjar med att positionera borret där jag vill ha hålet, och sedan daska till borrmaskinen för att få en liten anvisning i kaklets glasyr. Därefter borrar jag lugnt och försiktigt, med borrhammarfunktionen avstängd, tills jag är igenom kaklet.

Samma metod bör funka på lergods generellt. Anvisning i eventuell glasyr kanske man gör klokt i att åstadkomma på annat vis än det jag kör på kakel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ska man borra i låg hastighet eller hög (rpm på borret)?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Ska man borra i låg hastighet eller hög (rpm på borret)?

Någonstans mittemellan enligt min erfarenhet. Högre varvtal = det går snabbare, lägre varvtal = det slänger mindre, och risken att ödelägga glasyren runt hålet minskar.

Jag brukar köra så snabbt jag vågar. Det är nog en fråga om fingertoppskänsla i slutändan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!