Spotify startar automatiskt vid uppstart..

Permalänk

Spotify startar automatiskt vid uppstart..

Tjena. Vet inte om jag hamnade i rätt forumdel nu, men antar det iom att det är verkar vara mjukvarurelaterat till just windows.

Nu är det så att spotify vill till att starta automatiskt efter uppstart av datorn. Detta trots att jag bockat ur den ur från "autostart" inne på systemconfig, samt att jag bockat i "dont open automatically" inne i preferences.

Nån som har någon idé? :/

Datorn är förövrigt en i dagarna inköpt Samsung NP530u3c.

MVH

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Kolla om den ligger i Start->Alla Program->Autostart

Permalänk
Medlem

skriv msconfig i sökfältet och sedan ta autostart så får du välja av eller på på alla nerladdade program

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

sysinternals autoruns rekommenderas

Permalänk
Skrivet av arision:

skriv msconfig i sökfältet och sedan ta autostart så får du välja av eller på på alla nerladdade program

Jag konstiga är ju att jag har inaktivareat den från autostart där i msconfig. :/

Visa signatur

MVH

Permalänk

Finns alternativ i spotifys inställningar för autostart. Den startar vid uppstart enligt standard.

(nästan längst ner i edit->preferences)

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Finns alternativ i spotifys inställningar för autostart. Den startar vid uppstart enligt standard.

(nästan längst ner i edit->preferences)

Det har jag oxå gjort, och ändå vill den starta.. :/

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

kollat så att det inte är samsungs egna mjukvara som ligger och spökar för dig?

Med lite hjälp av google så hittade jag denna lösningen du kan testa:

First open Spotify if it is not already running.

(1) Delete the Spotify Icon on your desktop if you currently have one. (Any Spotify shortcuts created before completing these steps will no longer work).

(2) Open task manager (ctrl + shift + esc)

(3) Switch to Processes tab and Right-Click "Spotify.exe" and select "open file location".

(4) In this folder you should see two application files named, "Spotify" and "SpotifyLauncher".

Right click each file and add a 1 to the end of the file name.

"Spotify1" and "SpotifyLauncher1"

(5) Right click Spotify1 and select create shortcut. It should make a shortcut icon which you can drag to your desktop. (This file can be renamed to anything as long as the target is not changed).

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Skrivet av Delapsus:

kollat så att det inte är samsungs egna mjukvara som ligger och spökar för dig?

Det kan nog vara så, men jag vet inte riktigt vad det kan vara och hur jag ska kolla det? hmmm

MVH

EDIT: Det verkade vara samsungs egna programvara fastboot som ställde till det. Nu lyckades jag få bort det till slut, tack för hjälpen.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octanerering:

Jag konstiga är ju att jag har inaktiverat den från autostart där i msconfig. :/

WHAT ?!?!?! men det går väl att ändra i spotify

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

När du använde MSCONFIG är du helt 100% på att du verkställde också?

Permalänk
Medlem

jag har samma problem. Fast med hamachi

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

RUN -> MSCONFIG -> Autostart

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av Waowt:

När du använde MSCONFIG är du helt 100% på att du verkställde också?

Helt säker!

MVH

Visa signatur

MVH

Permalänk

Har samma problem nu med spotify, fastän det är avaktiverat i spotify och syns inte i autostart!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

@swenorth1: Kollat i Task Manager under startup?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

@swenorth1: Kollat i Task Manager under startup?

Finns ej med i Autostart i Windows 7!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Har samma problem nu med spotify, fastän det är avaktiverat i spotify och syns inte i autostart!

Har samma problem. Tror det kommit efter den senaste uppdateringen att den startar upp med windows, trots att den är inställd att inte göra det.

Permalänk
Medlem

Samma här också, inställd att inte autostarta, endå gör den det

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Har samma problem, ingen som har lyckats lösa det?

Permalänk
Medlem

Är det Windows 10?
I så fall, starta Aktivitetshanteraren, gå till Startup-fliken och välj disable på Spotify.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Samma problem uppstod för mig nyligen (dvs nu 2017)... Verkar vara allmänt fel på Spotify som drabbar flera.

Permalänk

Ni som har problem med att spotify startas upp även fast ni har avaktiverat den, Ladda ner Autoruns från Windows Sysinternals och ta bort alla Startup entiers som har med spotify att göra annars kan ni ju avaktivera den med autoruns med. Har ni fortfarande problem så är bara att säga till så kan jag fixa det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För mig fanns deras "helper" aktiverad på laptopen. Jag inaktiverade detta med ccleaner och sen dess har Spottify inte startats vid inloggning..

Permalänk

Nu fungerar det igen, efter en uppdatering av spotify!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB