Vad är en 5 år gammal Plasma värd? standard version

Permalänk

Vad är en 5 år gammal Plasma värd? standard version

ute efter en ny TV till dottern efter att den 5-6 år gamla 32" LCD noname börjat få fläckar och gummilisten lossnat.

Tjafsat med en på blocket, över denna http://www.blocket.se/vi/44421940.htm för 1800kr, är det ok eller? känns som mycket iom vad man kan få en ny för.

Snabba svar uppskattas då han ska komma snart och jag glömt skriva tråden (sovit,varit sjuk)

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt att svara på eftersom det inte framgår vilken modell det är på TV:n.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Helt omöjligt att svara på eftersom det inte framgår vilken modell det är på TV:n.

precis väldigt svårt utan att veta model och spec, men dock skulle jag inte betala dom pengarna för en 5 år gammal tv när man kan köpa en 40-43" lcd/plasma för 3.5-4.0k visst ingen monster tv men den har garanti i alla fall

Permalänk
Skrivet av thompo:

Skrivet av fax110:

precis väldigt svårt utan att veta model och spec, men dock skulle jag inte betala dom pengarna för en 5 år gammal tv när man kan köpa en 40-43" lcd/plasma för 3.5-4.0k visst ingen monster tv men den har garanti i alla fall

Utgår ifrån en Basic modell, glömde förvisso fråga om det var Full HD, antog det men inte säkert.

Anledningen är att jag inte har pengar och inte sugen på att lägga 3.5 - 4k för en ny då hon ska bara ha den några år, men självklart man tar ju en risk.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Utgår ifrån en Basic modell, glömde förvisso fråga om det var Full HD, antog det men inte säkert.

Anledningen är att jag inte har pengar och inte sugen på att lägga 3.5 - 4k för en ny då hon ska bara ha den några år, men självklart man tar ju en risk.

Köp en ny, du får ny garanti och det kostar inte mer än 2500 för en 32" nuförtiden. Kolla de stora elkedjornas "veckobrev" och liknande.

Permalänk

Dubbla pengarna och få en ny med garanti samt som är 100 gånger bättre och energisnålare!
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/42LS340T/lg-42-...

Då slipper du ett ex som någon har ollat:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Köp en ny, du får ny garanti och det kostar inte mer än 2500 för en 32" nuförtiden. Kolla de stora elkedjornas "veckobrev" och liknande.

Blir mer sugen på en 42"a iom priset men ska avstå endå, tänkte om man sålde den efter några år så fick man igen pengarna dessutom men är endå småsummor såkallat, inget måste köp nu direkt igentligen.

Skrivet av Fidel Castro:

Dubbla pengarna och få en ny med garanti samt som är 100 gånger bättre och energisnålare!
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/42LS340T/lg-42-...

Då slipper du ett ex som någon har ollat:)

Gillar inte LED pga dess egenskaper och vet inte ifall det är en riktig LED eller julbelysning men avstår ifrån den begagnade, behöver inte köpa den direkt igentligen, tack för tipset.

ps: Man vet inte om personalen hos tillverkaren ollar dem, kanske sorts kvalitetstest? hehe

Tackar alla för snabba svar

Visa signatur

Permalänk

Har en 43 tums Pioneer plasma som är ungefär lika gammal, skulle nog inte ta mer än 1000kr för den. Nypris 27000kr.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt en sån gammal plasma, dom äldre budget plasmorna har en helvetes bekymmer med in bränning... Det skulle inte förvåna om det dyker upp en kvinna som fläker sig när du slår på den, om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kolla vilken upplösning det är, finns många plasma TV som bara har 1024x768.

Sen är priserna på begagnade TV helt sneda, folk sätter alldeles för höga priser. Om jag skulle köpa en fyra år begagnad TV för ca 2000 kr så får det allt vara en ganska hyfsad modell, utvecklingen går så fort fram på TV marknaden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Blir mer sugen på en 42"a iom priset men ska avstå endå, tänkte om man sålde den efter några år så fick man igen pengarna dessutom men är endå småsummor såkallat, inget måste köp nu direkt igentligen.

Man kan inte köpa en 5år gammal tv för att sälja vidare den om nåt år då jag gissar på att den redan är trasig då ;), elektrnonik prylar brukar inte ha nån jätte lång livstid 5-6 är väl när jag skulle beräkna en tv vara obrukbar

Permalänk
Medlem

Vet att farsan sålde sin 42" plasma förra året för 500kr. Det var en SONY någonting som kostade ca 15.000kr när den var ny, men det var på den tiden när platt-tv var precis nytt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig betalt det priset för en sån gammal plasma. Om du har pengar så köp hellre en ny med garanti och allt så slipper du klydd ifall något händer

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk

Ångrar att jag inte köpte 48" Plasman ifrån Elgiganten för 4444kr då det jämförelse var skitbilligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vet att farsan sålde sin 42" plasma förra året för 500kr. Det var en SONY någonting som kostade ca 15.000kr när den var ny, men det var på den tiden när platt-tv var precis nytt.

Du menar väl 150000?

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Du menar väl 150000?

nej, så nytt var det inte det var kanske inte PRECIS när det var nytt...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Köpte en LG LCD för ja, ungefär två år sedan måste det bli. Var hur nöjd som helst med bilden tills ganska nyligen när jag köpte en IPS skärm till datorn, nu stör jag mig på att svart inte är svart exempelvis men anser fortfarande att TVn var ett mycket bra köp när man ser till dess pris. Kostade 4000 kr dock var det på något pangpris över en helg och den kostade i andra butiker ca 5000.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Ångrar att jag inte köpte 48" Plasman ifrån Elgiganten för 4444kr då det jämförelse var skitbilligt.

Denna är plasma;)
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/PS43E455XXE/sam...

43tum för 3479kr...dock ej Full HD;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Jag köpte en men det var inte en plasma utan en LCD med LED-belysning. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440211

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Testpilot

Säker på att det verkligen är en plasma? jag tycker spegelbilden i skärmen ser väldigt matt ut för att vara plasma och påminner mer om en LCD, jämför exemepelvis med dessa:
http://www.blocket.se/varmland/Samsung_42__plasma_44465098.ht...
http://www.blocket.se/jonkoping/LG_42_Full_HD_Plasma_TV_44135...

Googlar man på LG-apparater från 2008 tycker jag dessutom att det verkar vanligare att LCD:erna har den runda utformningen i nederkant som TV:n i annonsen har medan plasmorna har rak nederkant.

Vet att vissa människor av någon anledning kallar alla platta TV-apparater för plasma (kanske för att plasma kom först) så därför är jag lite misstänksam.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Säker på att det verkligen är en plasma? jag tycker spegelbilden i skärmen ser väldigt matt ut för att vara plasma och påminner mer om en LCD, jämför exemepelvis med dessa:

Googlar man på LG-apparater från 2008 tycker jag dessutom att det verkar vanligare att LCD:erna har den runda utformningen i nederkant som TV:n i annonsen har medan plasmorna har rak nederkant.

Vet att vissa människor av någon anledning kallar alla platta TV-apparater för plasma (kanske för att plasma kom först) så därför är jag lite misstänksam.

Ja tror du kan ha rätt i det. Hade också gissat på att det är en LCD. Och som du säger, många personer kallar alla icke-CRT för "plasma". (CRT säger de såklart inte heller )

@TS
Annars tycker jag faktiskt det känns helt vansinnigt att köpa en 5 år gammal Plasma eller LCD (speciellt av nån random person på blocket som inte ens skriver ut modellbeteckningen). Att kunna få en ny plasma riktigt billigt under mellandagarna torde inte vara nån omöjlighet, annars finns det fortfarande LCDer med CCFL bakgrundsbelysning om du ogillar LED-bakgrundsbelysning (vilket jag också gör) till väldigt låga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

ute efter en ny TV till dottern efter att den 5-6 år gamla 32" LCD noname börjat få fläckar och gummilisten lossnat.

Tjafsat med en på blocket, över denna http://www.blocket.se/vi/44421940.htm för 1800kr, är det ok eller? känns som mycket iom vad man kan få en ny för.

Snabba svar uppskattas då han ska komma snart och jag glömt skriva tråden (sovit,varit sjuk)

Skulle aldrig köpa en 5 år gammal 42" för 1800kr.
Man får ju en helt ny 40"+ för 3-4k

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Jäkla massa att citera, ni hade skrivit under tiden jag skrev mitt sista inlägg.

Som sagt så svarade han inte tillbaka, lite dålig stil men folk är så ibland.

Skrivet av Mnemozyne:

Har en 43 tums Pioneer plasma som är ungefär lika gammal, skulle nog inte ta mer än 1000kr för den. Nypris 27000kr.

Nä kan hålla med dig, ska hålla tills jag har pengar, dock så ser man andra på blocket som vill ha 3500kr för sin som kostade 10 000 för 3 år sedan....

Skrivet av SwedenVirre:

Skulle inte köpt en sån gammal plasma, dom äldre budget plasmorna har en helvetes bekymmer med in bränning... Det skulle inte förvåna om det dyker upp en kvinna som fläker sig när du slår på den, om du förstår vad jag menar

Haha, ja men dock är denna för min dotter, har redan en 59" till mig själv

Skrivet av Toye666:

Kolla vilken upplösning det är, finns många plasma TV som bara har 1024x768.

Sen är priserna på begagnade TV helt sneda, folk sätter alldeles för höga priser. Om jag skulle köpa en fyra år begagnad TV för ca 2000 kr så får det allt vara en ganska hyfsad modell, utvecklingen går så fort fram på TV marknaden nu.

Jo sant, kom att tänka på det strax innan jag avbokade köpet.
Håller med dig på resterande, är så många människor som är villig att betala för mycket eller t om mer än nypris, så man får svårt att fynda.

Skrivet av fax110:

Man kan inte köpa en 5år gammal tv för att sälja vidare den om nåt år då jag gissar på att den redan är trasig då ;), elektrnonik prylar brukar inte ha nån jätte lång livstid 5-6 är väl när jag skulle beräkna en tv vara obrukbar

Nä jag vet, är lite olika, min fars 37"LCD noname är 6 år gammal och går fint än, men vår som är 5 år gammal har fått fläckar och gummilisten har lostnad som dock är lite konstigt.

Skrivet av morxy49:

Hehe, ja om den varit med sålänge så är väll 500kr ett bra pris:P, en del som säljer sina bakprojektions tv apparater för några tusen.

Skrivet av m0diii:

Jag skulle aldrig betalt det priset för en sån gammal plasma. Om du har pengar så köp hellre en ny med garanti och allt så slipper du klydd ifall något händer

Jo sant, hade den dock bara varit 1-2 år gammal så hade jag köpt den faktiskt, få som blir trasig efter så pass lång tid och dem har endå en livslängd på 4-5 år, inte tänkt ha den längre då där säkerligen kommer ut nya billiga då som är mycket bättre, trots allt till min dotter.

Skrivet av Massy:

Köpte en LG LCD för ja, ungefär två år sedan måste det bli. Var hur nöjd som helst med bilden tills ganska nyligen när jag köpte en IPS skärm till datorn, nu stör jag mig på att svart inte är svart exempelvis men anser fortfarande att TVn var ett mycket bra köp när man ser till dess pris. Kostade 4000 kr dock var det på något pangpris över en helg och den kostade i andra butiker ca 5000.

Jo är skillnad, var nöjd med mina 2 Plasmor 42" jag hade innan, och den 32" LCD såg bra ut då, men var min första TV.
Min 59"Plasma ser fin ut i Full HD men klart IPS skärmar klår dem.

Skrivet av Fidel Castro:

Denna är plasma;)
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/PS43E455XXE/sam...

43tum för 3479kr...dock ej Full HD;)

Inte ofta hon ser full HD filmer men förekommer så vill ju helst ha det, känns obskyrt att inte ha full HD, och att det ens tillverkas fortfarande.

Skrivet av soderkvist:

Jag köpte en men det var inte en plasma utan en LCD med LED-belysning. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440211

Jo men den kostar mycket mer, det var mest för det var ett pangpris, har redan en 59" Plasma till oss själva

Skrivet av hunden:

Nä antog det bara, hade inget modell nummer, ja det gör dem säkerligen, ärligt talat aldrig tänkt på skillnaden i utseende utan gått efter specifikationerna.

Skrivet av Yrch:

Ja tror du kan ha rätt i det. Hade också gissat på att det är en LCD. Och som du säger, många personer kallar alla icke-CRT för "plasma". (CRT säger de såklart inte heller )

@TS
Annars tycker jag faktiskt det känns helt vansinnigt att köpa en 5 år gammal Plasma eller LCD (speciellt av nån random person på blocket som inte ens skriver ut modellbeteckningen). Att kunna få en ny plasma riktigt billigt under mellandagarna torde inte vara nån omöjlighet, annars finns det fortfarande LCDer med CCFL bakgrundsbelysning om du ogillar LED-bakgrundsbelysning (vilket jag också gör) till väldigt låga priser.

Jo som sagt, får ta och vänta lite istället.

Ogillar LED apparater där dioderna sitter i utkanten på panelen och inte bakom, julbelysning har jag redan här hemma.

Skrivet av DanTheManSwe:

Skulle aldrig köpa en 5 år gammal 42" för 1800kr.
Man får ju en helt ny 40"+ för 3-4k

Håller med dig nu, tänkte inte så mycket på åldern, dumt ärligt talat.

Skulle där dock säljes en 1-2 år gammal för priset så tycker jag det är en helt annat sak, ska endå bara has några år.

Visa signatur