Permalänk
Medlem

AMD vs INTEL

nu är det så att jag har lite problem med att välja ny processor, har hört dåligt saker om AMD och INTEL. förmodligen fanboys som snackar skit om det andra märket. men är det någon som inte är nån fanboy som kan säga vilket märke är mest framtidssäkert och samt mest prisvärt?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk

du lämnar ju inte mycket att bygga vidare på... ? Vad ska datorn användas till, prisvärt för vad? surfa, film 1080p, eller BF3,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Intel är gör ju bättre men också dyrare processorer, AMD's är också väldigt prisvärt.

Budget och vad ska datorn användas till? Spel?

Permalänk
99:e percentilen

Det skapades en sån här tråd igår, och i förrgår, och dagen före det. Kolla om det står något vettigt där.

AMD kan vara mer prisvärt beroende på användningsområde och krav, men för en speldator bör man välja Intel om inte budgeten sätter stopp. En 3570K är det du vill ha.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket pengar du tänker sats. AMD hänger med upp till 3570K/3770K i min mening beroende på om du ska spela eller göra mycket flertrådande saker. Om du inte ska köpa något dyrare än mainstream så skulle jag nog säga att AMD är mer framtidssäkert för att det mesta går åt det mer flertrådade hållet. (Jag har Intel, är ingen fanboy)

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem

framtidssäkert? Tja, om du kör med Intels 1155 system så kommer de att byta sockel iochmed Haswell i juni i år till 1150 så den går väl bort...och jag inväntar nu Intel fanboys reaktion

PS Innovativt trådnamn. Önskar att jag kom på det

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Amd är billigare men har inte samma prestanda som intel har, men så kostar ju intel mer oxå och med all rätt. Så om du känner att budgeten håller för intel så skulle jag rekomendera det. Plus att Amds 990fx är ganska gammal nu, och till intel finns nya z77 chipset. Så det är inte bara prossesorerna som spelar in. Amds prossesorer dra betydligt mer kräm oxå speciellt vid överclockning. Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd

Det finns ingenting som är "framtids säkert" inom datorer.

Det här kommer ju bli värsta jävla flame tråden

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du lämnar ju inte mycket att bygga vidare på... ? Vad ska datorn användas till, prisvärt för vad? surfa, film 1080p, eller BF3,

ursäkta, glömde bort lite. datorn ska användas till spel (krävande, bf3 te.x), streaming, HD film såklart.

budgeten är väl upp mot 2.5k +/- några hundralappar.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Det finns ingenting som är "framtids säkert" inom datorer.

Det här kommer ju bli värsta jävla flame tråden

men jag vet inte hur andra menar när dom skriver "framtids säkert" jag är fullt medveten om att teknologin ändras konstant. det ändå som man kan hålla i ett längre tag är ju såklart chassit. men när jag skriver framtids säkert så kanske jag förvirrar er lite, jag menar alltså en dator som håller i atleast 2 år och fortf funkar att spela på. (på högsta kommer förmodligen inte funka då).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

framtidssäkert? Tja, om du kör med Intels 1155 system så kommer de att byta sockel iochmed Haswell i juni i år till 1150 så den går väl bort...och jag inväntar nu Intel fanboys reaktion

PS Innovativt trådnamn. Önskar att jag kom på det

(Ej fanboy) Men du menar på fullaste allvar att dagens s1155 blir oanvändbart om 6månader, bara för att haswell kommer med ny sockel? tror inte haswell kommer ge direkt mer fps i spel, då SB inte flaskar dagens spel. behöver man ny cpu om 3år så kan man lika gärna byta moderkort då med.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Skrivet av Seetela:

ursäkta, glömde bort lite. datorn ska användas till spel (krävande, bf3 te.x), streaming, HD film såklart.

Är det din budget så ere amd all the way

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

[amd fanboy] om du ska ge dig på saker som streaming och krävande spel är nog 3770k något du skall titta på, osäker på hur 3570k klarar streaming bara den, low qual 720p streaming tar 50% av min phenom II 965a.

alternativt en 8350 om det är mer budget, men kan du lägga det du säger är nog 3770k säkrare

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

2,5k hittar du nog knappt på beg marknaden. men om du menar 25k så finns de lite mer att välja på.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk

Intel Core i7 3770S 65w strömsnålt som fan, och kommer nog hänga med nya spel i 2-3 år garanterat.
Om du har vilja att spendera alla pengar till det och ha något rätt nice.
Fast jag ser inte heller något fel att skaffa en AMD FX 8300 95W..

Permalänk
Skrivet av Seetela:

du lär inte kunna fixa en dator för bf3 mm för 2500kr.. det går helt enkelt inte!
ska du ha något Grafikkort som funkar så ska du upp i 1000-1500kr & uppåt
mobo billigaste 600-1000
processor ca: 500-uppåt

skulle gissa på runt 3500-4500kr och då får man ha det på Low-medium

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Intel Core i7 3770S 65w strömsnålt som fan, och kommer nog hänga med nya spel i 2-3 år garanterat.
Om du har vilja att spendera alla pengar till det och ha något rätt nice.
Fast jag ser inte heller något fel att skaffa en AMD FX 8320 95W..

fortfarande off-topic hans budget är 2500kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med din budget är det begagnat som gäller, gå in på blocket och skambuda på allt du ser tills du hittar någon som säljer billigt.

Permalänk
Medlem

NEJNEJNEJNEJ, min budget är 2.5k~ för CPU! inte hela systemet, min budget för ett helt system är ca 25k (har redan valt allt förutom CPU och moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

NEJNEJNEJNEJ, min budget är 2.5k~ för CPU! inte hela systemet, min budget för ett helt system är ca 25k (har redan valt allt förutom CPU och moderkort.

Köp 3770k om du känner för att slösa, annars köp 3570k.

Permalänk
Skrivet av Seetela:

om du inte skriver VAD du har för dator VILKET moderkort du har hur ska man då kunna ge dig tips på vad som funkar *suck* fattar du varför alla missuppfattar dig när du utelämnar hälften & skriver fel på resten

hej funderar på köpa en bil den ska ha 4hjul kan du ge mig några tips ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

om du inte skriver VAD du har för dator VILKET moderkort du har hur ska man då kunna ge dig tips på vad som funkar *suck* fattar du varför alla missuppfattar dig när du utelämnar hälften & skriver fel på resten

hej funderar på köpa en bil den ska ha 4hjul kan du ge mig några tips ?

ja jo jag förstår att folk inte riktigt förstår och missuppfattar vad jag skriver för att jag utelämnar lite saker, men nu är det så att det är till ett NYTT system. som jag skrev så hade jag valt allt förutom MODERKORT och CPU, vilket betyder att det kan vad som helst då jag inte har något större hinder.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Seetela:

Vad är det andra du har valt? Om du ska bygga ett system för 25000 och cpu bara får kosta 2500 är jag lite nyfiken på vad det andra är?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Vad är det andra du har valt? Om du ska bygga ett system för 25000 och cpu bara får kosta 2500 är jag lite nyfiken på vad det andra är?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2758902/2012-12-28

(inte bara datordelar. lite utrustning också)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Seetela:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2758902/2012-12-28

(inte bara datordelar. lite utrustning också)

Okej ser ut att vara bra grejer. Jäklar va det drar iväg när man handlar ;). Ska kolla lite om jag kan komma med något förslag om det önskas?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Okej ser ut att vara bra grejer. Jäklar va det drar iväg när man handlar ;). Ska kolla lite om jag kan komma med något förslag om det önskas?

haha ah de gör ju tyvärr de ;). men det är bara att länka på om du orkar slänga ihop nåt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kikade kundvagnen och tycker det känns som du lämnar rätt liten budget på mobo + cpu med tanke på hur mycket du lägger på resten

hoppas det inte blir som för mig, taskigt mobo biter en i häcken senare

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du lär inte kunna fixa en dator för bf3 mm för 2500kr.. det går helt enkelt inte!
ska du ha något Grafikkort som funkar så ska du upp i 1000-1500kr & uppåt
mobo billigaste 600-1000
processor ca: 500-uppåt

skulle gissa på runt 3500-4500kr och då får man ha det på Low-medium

Jag antar att han menar budget för CPU, inte hela systemet - kolla vilket forum tråden ligger i

OnT: för det får du en mycket potent och trevlig i5 3570K som du enkelt kan överklocka. Det slår AMD i de flesta scenarion. Om du ska göra mer flertrådade saker så kanske tom en i7 3770K är att överväga, men då går du strax ovan din budget. I vilket fall som helst så kommer det att vara frantidssäkert i spel ett bra tag, så länge du slänger på lite OC och inte kör GTX 680 3-way SLI

Edit: sure enough, såg när jag läste vidare att det gällde enbart CPU. För ett system i den där klassen skulle jag iaf tagit 3770K, typ 800 kronor mer, men med HT och lite högre klock her dig bättre säkerhet inför framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

kikade kundvagnen och tycker det känns som du lämnar rätt liten budget på mobo + cpu med tanke på hur mycket du lägger på resten

hoppas det inte blir som för mig, taskigt mobo biter en i häcken senare

ja jo förstår hur du tänker, men jag tänker inte köpa nåt uber mobo med 4 way sli/cf uber extrem edition för 6k. ett mobo för ca 2k räcker långt, sen en klockad i5 men egen vattenkylning så bör det räcka ett tag iaf

Visa signatur