Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag antar att han menar budget för CPU, inte hela systemet - kolla vilket forum tråden ligger i

OnT: för det får du en mycket potent och trevlig i5 3570K som du enkelt kan överklocka. Det slår AMD i de flesta scenarion. Om du ska göra mer flertrådade saker så kanske tom en i7 3770K är att överväga, men då går du strax ovan din budget. I vilket fall som helst så kommer det att vara frantidssäkert i spel ett bra tag, så länge du slänger på lite OC och inte kör GTX 680 3-way SLI

Edit: sure enough, såg när jag läste vidare att det gällde enbart CPU. För ett system i den där klassen skulle jag iaf tagit 3770K, typ 800 kronor mer, men med HT och lite högre klock her dig bättre säkerhet inför framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

ah tack för tipset, får ta och överväga detta

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

jo tack för tipset, ser faktiskt riktigt bra ut. tror jag byter ut headsettet mot ett corsair vegeance 2000 pga att det är wireless

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock

Permalänk
Skrivet av Seetela:

jo tack för tipset, ser faktiskt riktigt bra ut. tror jag byter ut headsettet mot ett corsair vegeance 2000 pga att det är wireless

Vart rätt bra totalpris. Bra grejer. Ja slipper du sladden kan det ju lätt va värt

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

du kommer nog ångra dig om du väljer i5an före i7an senare hjälper till mycket när man kör tunga spel + streaming tex

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

3570k + ett capturecard för streaming, Kommer flyta som smör i en varm stekpanna !

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

3570k + ett capturecard för streaming, Kommer flyta som smör i en varm stekpanna !

har inte mycket erfarenhet av datorer, har du nån länk på ett capturecard?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Seetela:

har inte mycket erfarenhet av datorer, har du nån länk på ett capturecard?

Detta fick mig att reagera något, inte för att jag påstår vattenkylning är svårt. MEN du bör ta en funderare på vad riskerna är med det och vad du behöver runt det med. Med det menar jag vad för Algmedel/vatten som exempel bara. (Kanske du redan vet)

Ger dig bara en varm rekommendation, http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx bör du överväga om du ska bara kyla CPU, mycket bättre CPU block och en mindre radiator av bättre slaget, får du lättare plats i chassit.

Minnen: väldigt onödigt dyra, https://www.inet.se/produkt/5308810/g-skill-8gb-2x4096mb-cl11... funkar minst lika bra, tom högre frekvens (tag 2x sparar du 800:-) som exempel.

Jag tänker lägga fram det "jag hade valt" (som många andra gör) paket, så skall jag försöka förklara varför och varför inte: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2759028/2012-12-28

Jag har skalat ner på vissa saker som jag personligen ser som "mindre viktigt", som jag förstår dig är du ute efter rå prestanda. Personlig åsikt anser inte jag att ett "blingbling" chassi med blinkande lampor är det viktigaste. Såklart ballt att flasha komponenterna för polarna på lanet, varigt i samma tankar jag med för länge sedan. Men väl inser "hur många gånger kommer jag göra det?" är det på sin höjd 1 gång till samma person. Då är det ballare om du bara kan dra av sidopanelen så sitter det 2 stora monsterkort med vattenkylning istället. (blir lite "win-win". Du får mer prestanda, och det ser häftigare ut! )

2 Grafikkort: ger nära på ~90% mer prestanda än 1 och garanterar dig att du maxar allt (60fps, 24/7, 1080p) som finns på marknaden idag förutom möjligtvis Metro2033 (vilket ingen dator kommer göra närmaste 5 åren säkerligen)
Problem som medförs är nästan inga idag, de flesta problemen är borta så som spel som inte stödjs etc.

Varför HD 7970? Av egen erfarenhet och av kompisar runt omkring mig kör vi alla på 7970 (som har senaste gen. grafikkort), ett mycket prisvärt kort och ingen av oss har några problem med det kortet över huvud taget. Nu talar jag av egen erfarenhet. Presterar också bättre än 680 i både SLI/CF och single. Erkännande: AMD kräver att du är något händig, det menas att du får ställa in ett tredjepartsprogram *Radeon Pro* som tar bort fenomenet Microsuttering, vilket Nvidia redan har i drivrutinerna (detta är mycket lätt att göra, som att avinstallera ett spel genom kontrollpanelen fast åt andra hållet)

har du en prestandagraf på singelkort med senaste drivrutinerna, kolla på "12.11" efter AMD kort.

Dold text

CF/SLI skalar AMD bättre än Nvidia.

Säkert glömt något, har lite brotom nu iväg. blev mycket mer än vad jag trodde!

Permalänk
Skrivet av Seetela:

men jag vet inte hur andra menar när dom skriver "framtids säkert" jag är fullt medveten om att teknologin ändras konstant. det ändå som man kan hålla i ett längre tag är ju såklart chassit. men när jag skriver framtids säkert så kanske jag förvirrar er lite, jag menar alltså en dator som håller i atleast 2 år och fortf funkar att spela på. (på högsta kommer förmodligen inte funka då).

Vill du ha så framtidssäkert som möjligt så köp det bästa på marknaden, vill du ha något mindre framtidssäkert så köp något sämre, inte svårare än så, just därför är det så meningslöst att fråga efter något som är framtidssäkert.

Bäst skulle jag säga är att köpa lite bättre än vad du behöver idag, så att det räcker nu, och ett tag till, sen när det inte räcker längre säljer du och köper nytt, köper du det värsta på marknaden för att det ska hålla kostar det oftast mycket mer än det smakar, och kommer då inte hålla så länge som man kunde vänta sig med tanke på priset.

Gällande intel vs AMD är intel bättre, men dyrare, ska du göra ett högpresterande gamingsystem för runt 8-10k skulle jag säga att en intel-cpu är ett väldigt bra val, ska du bygga ett system med mindre budget funkar en AMD cpu bra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seetela:

ah tack för tipset, får ta och överväga detta

Inga problem, det forumet är till för Sedan när jag ändå skriver så måste jag säga att det ser ut som ett fint paket - men jag personligen skulle byte till 32GB 1600 MHz minnen alla dagar i veckan för samma slant. Det är väldigt liten skillnad mot de något snabbare minnen du valt nu, och köper du Corsair Vengeance bör du kunna klocka de till 1866 MHz om du vill, de har bra minnen på sig och är gjorda för höga frekvenser. Men sedan skiljer det såklart mellan olika exemplar så det är ingen garanti på det. Men dom sagt skillnaden är minimal och med 32GB kommer du märka mer skillnad och kunna stänga av växlingsfil + köra rätt så stor RAM-disk om du vill.

Personligen köpte jag just ett system i något högre prisklass (GTX 690 och i7 3770K) och hade samma val som dig, men det blev lätt 32GB liiite långsammare minnen som det självklara valet för mig iaf.

Corsair Vengeance 2000 ska vara riktigt bra, jag har själv recenserat och använder själv Corsair Vengeance 1500 för spelande och 2000-varianten är den fast trådlös i princip så ljudet, mjukvara och ergonomi ska vara densamma = väldigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funnyvlad:

framtidssäkert? Tja, om du kör med Intels 1155 system så kommer de att byta sockel iochmed Haswell i juni i år till 1150 så den går väl bort...och jag inväntar nu Intel fanboys reaktion

PS Innovativt trådnamn. Önskar att jag kom på det

Jaha, socket byte igen? Intel ser verkligen till att suga ut pengar från massorna...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jaha, socket byte igen? Intel ser verkligen till att suga ut pengar från massorna...

Äsch, de har kört samma socket nu till 2 generationer, räcker väl utmärkt.
När det väl är dags för processorbyte så lär man ju vilja byta moderkort ändå så spelar ingen roll om det är annan sockel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

(Ej fanboy) Men du menar på fullaste allvar att dagens s1155 blir oanvändbart om 6månader, bara för att haswell kommer med ny sockel? tror inte haswell kommer ge direkt mer fps i spel, då SB inte flaskar dagens spel. behöver man ny cpu om 3år så kan man lika gärna byta moderkort då med.

Bra svarat.:) Nej jag menar det inte på fullaste allvar. Jag försökte bara raljera över en del kommentarer på swec. Exempelvis har jag inte haft en fungerande stationär dator sedan augusti i år och när jag frågade om råd om komponent- och sockelval så fick jag ibland tipset att vänta 6 månader till Haswell och då har jag väntat över 3 och en halv månad att köpa en stationär. (Jag har en i5 3570K på socket 1155)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Provade lite snabbt att bara slänga ihop moderkort + cpu + minnen + grafikkort på inet, landade runt ~6500kr.
Då med AM3+ moderkort, FX-8320 processor, 8GB minne och Radeon HD 7950.
Borde vara ganska bra förhållande mellan pris och prestanda (tillkommer en del delar som chassi, nätagg, osv innan man har komplett dator).

Men ska man lägga 20kkr+ på datorn så är nog en i7 3770K ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Är det din budget så ere amd all the way

en budget på 2500 kr, o du säger "amd all the way". Nu vill jag verkligen veta hur du tänker?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tedwallpro:

Detta fick mig att reagera något, inte för att jag påstår vattenkylning är svårt. MEN du bör ta en funderare på vad riskerna är med det och vad du behöver runt det med. Med det menar jag vad för Algmedel/vatten som exempel bara. (Kanske du redan vet)

Ger dig bara en varm rekommendation, http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx bör du överväga om du ska bara kyla CPU, mycket bättre CPU block och en mindre radiator av bättre slaget, får du lättare plats i chassit.

Minnen: väldigt onödigt dyra, https://www.inet.se/produkt/5308810/g-skill-8gb-2x4096mb-cl11... funkar minst lika bra, tom högre frekvens (tag 2x sparar du 800:-) som exempel.

Jag tänker lägga fram det "jag hade valt" (som många andra gör) paket, så skall jag försöka förklara varför och varför inte: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2759028/2012-12-28

Jag har skalat ner på vissa saker som jag personligen ser som "mindre viktigt", som jag förstår dig är du ute efter rå prestanda. Personlig åsikt anser inte jag att ett "blingbling" chassi med blinkande lampor är det viktigaste. Såklart ballt att flasha komponenterna för polarna på lanet, varigt i samma tankar jag med för länge sedan. Men väl inser "hur många gånger kommer jag göra det?" är det på sin höjd 1 gång till samma person. Då är det ballare om du bara kan dra av sidopanelen så sitter det 2 stora monsterkort med vattenkylning istället. (blir lite "win-win". Du får mer prestanda, och det ser häftigare ut! )

2 Grafikkort: ger nära på ~90% mer prestanda än 1 och garanterar dig att du maxar allt (60fps, 24/7, 1080p) som finns på marknaden idag förutom möjligtvis Metro2033 (vilket ingen dator kommer göra närmaste 5 åren säkerligen)
Problem som medförs är nästan inga idag, de flesta problemen är borta så som spel som inte stödjs etc.

Varför HD 7970? Av egen erfarenhet och av kompisar runt omkring mig kör vi alla på 7970 (som har senaste gen. grafikkort), ett mycket prisvärt kort och ingen av oss har några problem med det kortet över huvud taget. Nu talar jag av egen erfarenhet. Presterar också bättre än 680 i både SLI/CF och single. Erkännande: AMD kräver att du är något händig, det menas att du får ställa in ett tredjepartsprogram *Radeon Pro* som tar bort fenomenet Microsuttering, vilket Nvidia redan har i drivrutinerna (detta är mycket lätt att göra, som att avinstallera ett spel genom kontrollpanelen fast åt andra hållet)

http://tpucdn.com/reviews/AMD/Catalyst_12.11_Performance/imag...

har du en prestandagraf på singelkort med senaste drivrutinerna, kolla på "12.11" efter AMD kort.

Dold text

CF/SLI skalar AMD bättre än Nvidia.

Säkert glömt något, har lite brotom nu iväg. blev mycket mer än vad jag trodde!

Scalar bätte men fungerar overall sämre då jag har 3x 7970 hemma och 4x 680 och testat typ allt så vet jag.
Och ska inte ha det moderkortet om du inte vill bränna 24 pin kontakten när han ska klocka sina 7970 då den har ingen extra ström för PCI lanes och bara 1x 8 PIN till CPU så hade jag kört på dyrare moderkort med extra faser och lite annat.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Scalar bätte men fungerar overall sämre då jag har 3x 7970 hemma och 4x 680 och testat typ allt så vet jag.
Och ska inte ha det moderkortet om du inte vill bränna 24 pin kontakten när han ska klocka sina 7970 då den har ingen extra ström för PCI lanes och bara 1x 8 PIN till CPU så hade jag kört på dyrare moderkort med extra faser och lite annat.

bättre moderkort behövs ej, kommer inte ha mer än 2 way CF ändå.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Seetela:

Behövs nej han kan köra på ett moderkort för 800kronor med men lägger man GPU för 7000kronor så köper man ett moderkort som kan leverera och inte så och gå max på PCI lanes hela tiden.

Då jag har budget moderkort hemma från 800kronr upp till 5600 kronor så ser man väldigt stor skillnad, jag skulle köpt ASUS Z77 för 1890.
http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77-v_pro_intel_z77_4xddr...

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med Intel tycker jag är om du ligger i 1500kr budget för cpu där de har riktigt bra gaming processorer.
Men ska du göra nästan allt annat än spel (och/eller) så är AMD bäst (prismässigt).
Är du beredd att lägga 2k+ på en processor så är Intel (nästan) alltid bäst.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

fortfarande off-topic hans budget är 2500kr

Jag gick efter att han syftade på CPU för det prsiet, för vem som helst skulle förstå att det är orimligt att få en bra dator för den budgeten, om man inte är korkad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Äsch, de har kört samma socket nu till 2 generationer, räcker väl utmärkt.
När det väl är dags för processorbyte så lär man ju vilja byta moderkort ändå så spelar ingen roll om det är annan sockel.

Nej, det räcker inte. Det handlar om att de ska tjäna mer pengar på moderkortskretsar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Skrivet av Seetela:

Möjligt 3-way CF överbelastar du PCI railsen, kört 2way på mitt asus utan någon extra ström (7970 och 6970) då jag hade ett annat chassi innan det jag har nu, gjorde att det såg förjävligt ut att dra en molex rakt över moderkortet (har en anslutning under kortet som jag nu använder vid 3-way) pga har ett större chassi nu.

Och 1x 8 pin till cpu räcker mer än väl till en ivy prolle ;O

Permalänk
Medlem

Han ska ju bara köpa en processor inte en helt ny dator eller behöverman 25k för en processor?

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

en budget på 2500 kr, o du säger "amd all the way". Nu vill jag verkligen veta hur du tänker?

Måste ha skrivit i tråden när jag var lite för trött
Vad finns det att orda om egentligen? Köp en 3770k och ett Z77 moderkort, nuff said

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|