Permalänk
Medlem

Katten rispade min skärm :(

Min ena katt fick ett psykbryt härom natten och gav sig på min u2711 vilket resulterade i att den fick sig ett par fina rispor.

Ska inte ljuga, är rätt förkrossad..

Funderar på att kontakta dell och kolla om det går att åtgärda på något vis.

Va tror ni? är det lönt?

Permalänk

Lägg upp bild...tror alla vill se detta :D. Nej tror dock inte det är lönt att kontakta dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Va tror ni? är det lönt?

Tycker det är värt att kontakta Dell o se vad och om dom kan göra något (lönar sig nog inte men man vet aldrig), tror inte detta går på garantin dock. Kanske går om du har en sån där "drulle-försäkring", har du någon försäkrning på skärmen?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Kameran sitter på laddning där hemma, ska försöka ta ett par när jag kommer hem ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Tycker det är värt att kontakta Dell o se vad och om dom kan göra något (lönar sig nog inte men man vet aldrig), tror inte detta går på garantin dock. Kanske går om du har en sån där "drulle-försäkring", har du någon försäkrning på skärmen?

Det tror inte jag heller, men kostar det en tusenlapp hade det varit värt det.
Osäker om jag har en drulle, får kolla på det. Nej skärmen är inte enskilt försäkrad.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kommer kunna få någon hjälp av Dell, att byta en panel i en skärm är nog dyrare än att köpa en helt ny. Enda hoppet är nog som tidigare nämnts om du har drulleförsäkring. I vissa fall kan ju även vanlig hemförsäkring gälla men då skulle du nog få fakea en elektriskskada på ngt sätt, men det uppmuntrar jag inte hehe

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hoppas du kan förlåta katten
Personen här gjorde det inte

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Hahaha fan va rolig

Permalänk
Medlem

Min katt gjorde det samma... hade en film på och gick på dass..
Då hörde man hur han attackerade skärmen.. vilket resulterade i ett litet hål i yttre plasten på skärmen.. :S

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag tror inte du kommer kunna få någon hjälp av Dell, att byta en panel i en skärm är nog dyrare än att köpa en helt ny. Enda hoppet är nog som tidigare nämnts om du har drulleförsäkring. I vissa fall kan ju även vanlig hemförsäkring gälla men då skulle du nog få fakea en elektriskskada på ngt sätt, men det uppmuntrar jag inte hehe

Jag har hört många prata om en antiglare film på u27an, tänkte man kanske bara kunde byta själva filmen.

Skrivet av Mocka:

Han är förlåten, omöjligt att vara arg på den där pälsbollen.
Tänkte dock ta och göra någon form av skärmskydd jag kan trä över skärmen på nätterna så jag slipper oroa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ouffer:

Hahaha fan va rolig

Eller hur, haha

Skrivet av Bakteria:

Tänkte dock ta och göra någon form av skärmskydd jag kan trä över skärmen på nätterna så jag slipper oroa mig.

Skumt att den attackerar skärmen utan anledning. Kanske finns något du kan göra gällande kattens uppfostran?
Vart kattvakt några gånger men det enda som eventuellt händer är att katten hoppar upp på skrivbordet när jag spelar vilket skrämmer mig då jag inte hör katten komma med lurarna på Har wipat en WoW LFR pga det en gång. Tror ni de köpte storyn? Nop, blev kickad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Jag har hört många prata om en antiglare film på u27an, tänkte man kanske bara kunde byta själva filmen.

Ja det låter som en god idé

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Eller hur, haha

Skumt att den attackerar skärmen utan anledning. Kanske finns något du kan göra gällande kattens uppfostran?
Vart kattvakt några gånger men det enda som eventuellt händer är att katten hoppar upp på skrivbordet när jag spelar vilket skrämmer mig då jag inte hör katten komma med lurarna på Har wipat en WoW LFR pga det en gång. Tror ni de köpte storyn? Nop, blev kickad.

Inte konstigt alls, katter attackerar vad som helst, vem som helst och när som helst.

OnT, bara kontakta Dell, dom borde kunna ge dig info som gäller garantin.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk

Long shot, men kolla din ev djurförsäkring, Agria m fl. Skada på egendom eller 3e part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Är det bara anti glare filmen som är skadad är det ju bara att plocka bort den och dessutom få en bättre skärm som bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Han kan bli lite rastlös på morgonen sådär kl 5, då vill han vi ska gå upp och underhålla honom och för att få vår uppmärksamhet så börjar han rispa på saker.
Vår andra katt är en sömntuta och gör inte ett särskilt bra jobb att underhålla honom.
Har nu köpt lite kattpyssel till honom, hoppas det ska hjälpa.

Permalänk
Medlem

fan har 4 katter hemma. kanske man ska sätta upp kameror i rummet

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Är det bara anti glare filmen som är skadad är det ju bara att plocka bort den och dessutom få en bättre skärm som bonus

Hört att det ska vara ganska risky business att göra det själv.

Sen är det inget jag stört mig på, har dessutom en u2311 i porträtt bredvid, båda är kalibrerade. Är rädd att det ska bli stor skillnad på färgerna om jag tar bort filmen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

fan har 4 katter hemma. kanske man ska sätta upp kameror i rummet

Klöser de mindre då?
Eller tänkte du i syfte att se vem av dem som ska få på pälsen

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd

Vanlig simpel hederlig hemförsäkring täcker det.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Vanlig simpel hederlig hemförsäkring täcker det.

Beror nog på vilken försäkring, min drulleförsäkring säger iaf ordagrant att skador orsakade av husdjur inte täcks av försäkring.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Hedersmedlem

Tips till kattägare, om inte hoppa över:

Jag har för närvarande tre katter, men har haft över 10 i hemmet de senaste 20 åren. Ingen har fått något ryck och sabbat känsliga saker även om den senast införskaffade abessiniern aldrig verkar växa upp. 8 år och gasen i botten fortfarande.

Hursomhelst: jag har tre olika kattställningar med klösrör (sisal-lindat) + ett extra rör jag satt upp. Där avreagerar de sig och därför blir det aldrig problem med andra saker. Utom möjligen en katt, min favorit som jag t o m skapade en tråd om när han dog , han älskade klösa soffa, så så länge han levde hade jag en trasmatta hängande över den sidan.

Alltså, skaffa någon form av större, bättre ställning om du inte har, och sedan fungerar det faktiskt att dressera/uppfostra katter, iaf en del. Abessiniern är som en liten hund.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Han kan bli lite rastlös på morgonen sådär kl 5, då vill han vi ska gå upp och underhålla honom och för att få vår uppmärksamhet så börjar han rispa på saker.
Vår andra katt är en sömntuta och gör inte ett särskilt bra jobb att underhålla honom.
Har nu köpt lite kattpyssel till honom, hoppas det ska hjälpa.

Vet exakt vad du menar med att be om uppmärksamhet tidigt på morgonkvisten.
Bra att du köpte lite kattpyssel till honom och hoppas det löser sig med skärmen.

If all else fails - use this

Visa signatur

Permalänk

Nu vart jag orolig här Har själv två katter som gärna hoppar upp på mitt skrivbord för att bla klia sig mot mina högtalare och skärm.
Hoppas det löser sig för dig i varje fall!

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakteria:

Min ena katt fick ett psykbryt härom natten och gav sig på min u2711 vilket resulterade i att den fick sig ett par fina rispor.

Ska inte ljuga, är rätt förkrossad..

Va tror ni? är det lönt?

http://www.djursjukhus.info

Permalänk
Medlem

?????? Katten de "monterat" de där på måste vara sövd Jag skulle inte överleva ett försök att sätta något liknande på mina 3 bengaler!

OnT: Klurigt det där med katter och skärmar, man vet aldrig i förväg vad som "triggar" en attack. Mina gillar att jaga snookerbollar på tv
Kolla din hemförsäkring och din djurförsäkring men jag gissar att det blir tufft att få ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tips till kattägare, om inte hoppa över:

Jag har för närvarande tre katter, men har haft över 10 i hemmet de senaste 20 åren. Ingen har fått något ryck och sabbat känsliga saker även om den senast införskaffade abessiniern aldrig verkar växa upp. 8 år och gasen i botten fortfarande.

Hursomhelst: jag har tre olika kattställningar med klösrör (sisal-lindat) + ett extra rör jag satt upp. Där avreagerar de sig och därför blir det aldrig problem med andra saker. Utom möjligen en katt, min favorit som jag t o m skapade en tråd om när han dog , han älskade klösa soffa, så så länge han levde hade jag en trasmatta hängande över den sidan.

Alltså, skaffa någon form av större, bättre ställning om du inte har, och sedan fungerar det faktiskt att dressera/uppfostra katter, iaf en del. Abessiniern är som en liten hund.

Jag har haft iaf 4 katter, jag har haft klösgrejor av olika slag men alla katter har gett blanka fan i det. Det har alltid varit roligare att riva på ett ställe på väggen(samma ställe för flera katter), eller en tidigare skinnsoffa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bakteria:

För några år sedan var jag helt nojig mot damm. Jag byggde därför ett skydd av wellpapp som jag täckte skärmen med varje natt. Nu skulle jag aldrig orka det – mycket mer värt att damma av den ibland.

Men det går och det kan nog vara lämpligt för dig. Kan tillägga att jag hade blivit mycket argare på katten än du.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Lider med dig, mitt katt tuggade sönder min en vecka gammla sennheiser 360 g4me lurar, Vi är i dax läge vänner, men stämmningen mellan oss är lite spänd,

Kolla upp din hemförsäkring som någon nämde tidigare, gl

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

men vadå. du bor ju hemma hos katten. det är katten som bestämmer.