Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Svårt att säga vad det är. Har du löst det än? Med tanke på att jag svarar så segt

Nepp, skärmen får ingen signal.
Testat olika skärmar och sladdar och uttag, inget fel där.
Moderkortets debug panel visar A2 och B2.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Har du kollat i manualen vad det betyder?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

A2 och B2 låter som om det skulle kunna ha att göra med minnena? Försök montera om minnena.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har du försökt resetta BIOS?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Har du kollat i manualen vad det betyder?

Skrivet av fantomsmurfen:

A2 och B2 låter som om det skulle kunna ha att göra med minnena? Försök montera om minnena.

A2 står för IDE Detect och B2 för Legacy Option ROM Initialization.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Har du försökt resetta BIOS?

Har en CMOS knapp på moderkortet, ska jag trycka på den när datorn är avstäng och urkopplad eller när den är på? Vad exakt innebär att resetta bios, kan det skada datorn?

Har som sagt redan installerat windows, vill inte behöva köpa ett nytt om datorn återställs :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Har en CMOS knapp på moderkortet, ska jag trycka på den när datorn är avstäng och urkopplad eller när den är på? Vad exakt innebär att resetta bios, kan det skada datorn?

Har som sagt redan installerat windows, vill inte behöva köpa ett nytt om datorn återställs :/

Du ska trycka på den när datorn är avstängd. Har du kopplat extra strömförsörjning, 2 PCIe-strömkablar, till grafikkortet? Har du försökt montera om grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk

Du ska trycka på den när datorn är avstängd. Har du kopplat extra strömförsörjning, 2 PCIe-strömkablar, till grafikkortet? Har du försökt montera om grafikkortet?

En lite suspekt sak jag upptäck med grafikkortet är att det har 2 stycken 4 pins uttag, medans kablarna från nätagget har 2 stycken 4+2 pins pluggar. De lilla extra 2 pins:en låter jag bara sticka ut i luften då inte de behövs. Gör jag fel?
För övrigt sitter grafikkortet i det översta av de långa PCI jacken, dvs jacket näst närmast processorn, som ska vara ett PCIE x16 jack, montera om det känns lite onödigt då det borde sitta som det ska, men kan testa det om inget annat fungerar!

Edit: tryckte lite på strömkabeln till grafikkortet, den klickade till lite. Dock var detta ett enormt litet gapp som försvan, men ska testköra datorn igen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte 4 utan 6-pins kontakter. De extra 2 pinsen ska hänga fritt, ja. Har du försökt montera om grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Edit: tryckte lite på strömkabeln till grafikkortet, den klickade till lite. Dock var detta ett enormt litet gapp som försvan, men ska testköra datorn igen...

Håller tummarna för dig!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Det är inte 4 utan 6-pins kontakter. De extra 2 pinsen ska hänga fritt, ja. Har du försökt montera om grafikkortet?

Nej, inte ännu, ska göra det om datorn inte funkar nu.

Angående hårddiskarna och dvdläsaren så är de kopplade till de 4 gråa SATA-ingångarna, de 4 svarta har jag låtit bli att använda. Dock borde ju hårddiskarna fungera då båda hittades vid Windows installationen.

Visa signatur

Permalänk

Den fungerar fortfarande inte, har resettat bios.
Märkte att jag har fått med 2 stycken 6 pin kontakter till grafikkortet. Ser ut så här

För tillfället kör jag på de PCI kontakter som sitter i nätagget. Gör jag fel? Måste jag använde de som kom med grafikkortet på något sätt? De verkar bara vara till för om man inte har tillräckligt med PCI-sladdar i sitt nätagg vad jag förstått det som...

Visa signatur

Permalänk

Och nu, med "montera om moderkortet", vad menar du? Bara koppla loss det, stirra lite på det och sedan sticka i det igen och hoppas att allt går bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Och nu, med "montera om moderkortet", vad menar du? Bara koppla loss det, stirra lite på det och sedan sticka i det igen och hoppas att allt går bättre?

Inte moderkortet, grafikkortet. Ja, bara ta ut det och sätt fast det ordentligt igen. Och du ska inte använda kontakterna som kom med grafikkortet. Om inget annat fungerar så återstår bara att testa med ett annat grafikkort eller att testa ditt grafikkort i en annan dator.

Visa signatur

Permalänk

Inte moderkortet, grafikkortet. Ja, bara ta ut det och sätt fast det ordentligt igen. Och du ska inte använda kontakterna som kom med grafikkortet. Om inget annat fungerar så återstår bara att testa med ett annat grafikkort eller att testa ditt grafikkort i en annan dator.

Just det, menade grafikkortet.
Jag tar loss det och sätter fast det igen då.
Tyvärr har jag ingen annan dator att koppla in grafikkortet i, den andra är en väldigt klen media dator som varken har moderkort/psu/chassi som klarar/får plats med ett 680 :/

Visa signatur

Permalänk

Har för övrigt en sladd från nätagget för "Floppy Drive" eller liknande. Den är inte ikopplad någonstans, ska den det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Har för övrigt en sladd från nätagget för "Floppy Drive" eller liknande. Den är inte ikopplad någonstans, ska den det?

Nej den ska inte kopplas någonstans om du inte har en diskettstation. Om du inte har möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator så har du kanske möjlighet att testa ett annat grafikkort i din dator? Har ingen du känner en stationär dator? Spelar ingen roll vad det är för grafikkort du testar bara det är PCI-E vilket varit standarden i herrans många år nu.

Visa signatur

Permalänk

Nej den ska inte kopplas någonstans om du inte har en diskettstation. Om du inte har möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator så har du kanske möjlighet att testa ett annat grafikkort i din dator? Har ingen du känner en stationär dator? Spelar ingen roll vad det är för grafikkort du testar bara det är PCI-E vilket varit standarden i herrans många år nu.

Det sitter ett nvidia gt 230 i media datorn, ska jag testa att montera in det?
Går det i så fall in i samma 16x PCI slot?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Det sitter ett nvidia gt 230 i media datorn, ska jag testa att montera in det?
Går det i så fall in i samma 16x PCI slot?

Det går in i samma slot, svar ja, så prova om du vill.

Visa signatur

Permalänk

Det går in i samma slot, svar ja, så prova om du vill.

Jag kopplade skärmen via adapted direkt till mitt 680 och nu fungerar datorn. Installerat alla drivrutiner och den verkar köra som den ska.
DOCK ETT FEL:
Den hittar inte min HDD. SSDn är det enda som syns i utforskaren, men går jag in på BIOS (trycker del-knapp vid boot), så ser jag att hårddisken sitter i och hittas...

Visa signatur

Permalänk

Nu hittar den hårddisken, fixade det!
Men internet säger att det är anslutet men fungerar inte, kör via kabel...
Fan, alltid är det något -_-

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Jag kopplade skärmen via adapted direkt till mitt 680 och nu fungerar datorn. Installerat alla drivrutiner och den verkar köra som den ska.

Var hade du kopplat skärmen innan? :s

Skrivet av ghandpivot:

Nu hittar den hårddisken, fixade det!
Men internet säger att det är anslutet men fungerar inte, kör via kabel...
Fan, alltid är det något -_-

Bra att det löste sig. Du måste nog installera drivrutiner till moderkortet. Kolla på moderkortstillverkarens hemsida!

Visa signatur

Permalänk

Var hade du kopplat skärmen innan? :s

Bra att det löste sig. Du måste nog installera drivrutiner till moderkortet. Kolla på moderkortstillverkarens hemsida!

Hade kopplat den till moderkortet.
Installerat LAN drivrutinerna två gånger, fungerar ändå inte. Konstigt hur internet, likt skärmen, fungerade ena dan och sen inte nästa...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Hade kopplat den till moderkortet.
Installerat LAN drivrutinerna två gånger, fungerar ändå inte. Konstigt hur internet, likt skärmen, fungerade ena dan och sen inte nästa...

Aha okej. Då kopplar du skärmen till den inbyggda grafikkretsen i processorn..

Gå in här: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/?cat=Download och välj operativsystem (ex Win 7 64 bit)

Ladda ned och installera "Broadcom Lan driver". Om det var den du redan hade provat och det fortfarande inte fungerar, prova "INF driver".

Visa signatur

Permalänk

Aha okej. Då kopplar du skärmen till den inbyggda grafikkretsen i processorn..

Gå in här: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/?cat=Download och välj operativsystem (ex Win 7 64 bit)

Ladda ned och installera "Broadcom Lan driver". Om det var den du redan hade provat och det fortfarande inte fungerar, prova "INF driver".

Ingen skillnad på nätverksfronten....

Går jag in på egenskaper på nätverkskortet så ser jag att ipv4 har internetåtkomst medans det saknas för ipv6. Detta är kanske något konstigt?
Förövrigt hittar jag de andra datorerna i hemnätverket och kan komma åt filerna på dem helt utan krångel, det är alltså bara internet som inte går. Datorns felsökare ger det vanliga tipset att stänga av routern och sätta på den igen, dock känns detta onödigt då 6 andra maskiner i hushållet får internet utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Datorns felsökare ger det vanliga tipset att stänga av routern och sätta på den igen, dock känns detta onödigt då 6 andra maskiner i hushållet får internet utan problem.

Det behöver inte alltid vara onödigt. Har varit med om att internet helt plötsligt funkat efter en omstart av routern även om andra datorer på nätverket inte haft några problem.

Visa signatur

Permalänk

Det behöver inte alltid vara onödigt. Har varit med om att internet helt plötsligt funkat efter en omstart av routern även om andra datorer på nätverket inte haft några problem.

Jaja, får testa det en annan gång, nu lägger jag ner hela dator grejen ett tag, ska till EU parlamentet i Strasbourg över helgen, reser imon. Men tack för all hjälp, har i alla fall fått ihop en fullt fungerande dator, dock utan internet. Ändå är jag smått stolt och jag är säker på att internetproblemet reder ut sig i sinom tid
Ciao!

Visa signatur

Permalänk

...Nu helt plötsligt så börjar internet att fungera framåt kvällen... Ingen aning vad som hänt men antar att det nog inte blir långlivat :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

...Nu helt plötsligt så börjar internet att fungera framåt kvällen... Ingen aning vad som hänt men antar att det nog inte blir långlivat :/

Men då funkar väl allt? Skönt skönt.

Visa signatur

Permalänk

Men då funkar väl allt? Skönt skönt.

För tillfället, ja. Men skulle inte alls vara förvånad om det försvinner igen vid nästa uppstart...

Visa signatur