Skriva lektions-anteckningar på tablet?

Permalänk

Skriva lektions-anteckningar på tablet?

Hejsan, skall om ca 1,5 vecka börja en ny kurs på högskolan, och tänkte skaffa mig en tablet som är bra att ta anteckningar på. Med anteckningar så menar jag handskrivna, antingen med finger eller penna. Funkar en Nexus 7 bra, eller ska man ha nåt större? Vet ni några bra appar som har handskrivnings-funktion? Är det ens en bra idé att ta anteckningar på en tablet istället för vanligt pappersblock?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt en platta med möjlighet till tangentbord för längre texter. En Windows8-platta kanske? Du lär inte finna något bättre än Microsoft OneNote om du vill föra anteckningar med både text och ritade bilder.

Permalänk
Permalänk
Medlem

En kompis köpte en galaxy note, verkar riktigt grym att anteckna på och medföljande program S-Note ser ut att fungera riktigt bra.
Har själv en Nexus 7 som jag antecknar lite på, med en penna. Fungerar väl helt okej, men lite liten skärm, 10" ska man nog gärna ha.

Evernote + Skitch använder jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad för nåt ska du plugga?

Det är helt värdelöst att skriva text direkt på en platta. Jag körde med ett blåtandstangentbord ett tag, innan jag gav upp och började live-TeXa istället från min bärbara.

Ska du plugga matte så finns det inget jättebra imho. En tablet-pc med Microsofts OneNote är nog det bästa isåfall, den lyckades till och med tyda mina kråkfötter.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

En kompis köpte en galaxy note, verkar riktigt grym att anteckna på och medföljande program S-Note ser ut att fungera riktigt bra.
Har själv en Nexus 7 som jag antecknar lite på, med en penna. Fungerar väl helt okej, men lite liten skärm, 10" ska man nog gärna ha.

Evernote + Skitch använder jag.

En telefon har jag redan, så en Note blir det inte
Tänkte att en Nexus 7 är relativt smidig att ha med sig under föreläsningarna, men som du säger, större kanske är bättre i detta sammanhanget?

Undrar också om S-Pen fungerar till andra tablets förutom Samsungs egna?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Vad för nåt ska du plugga?

Det är helt värdelöst att skriva text direkt på en platta. Jag körde med ett blåtandstangentbord ett tag, innan jag gav upp och började live-TeXa istället från min bärbara.

Ska du plugga matte så finns det inget jättebra imho. En tablet-pc med Microsofts OneNote är nog det bästa isåfall, den lyckades till och med tyda mina kråkfötter.

Juridisk grundkurs, som antagligen bara har med text att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

En telefon har jag redan, så en Note blir det inte
Tänkte att en Nexus 7 är relativt smidig att ha med sig under föreläsningarna, men som du säger, större kanske är bättre i detta sammanhanget?

Undrar också om S-Pen fungerar till andra tablets förutom Samsungs egna?

Galaxay Note 10.1 menade jag, dumma mig som glömde den "lilla" detaljen En sån här alltså!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av TimeWalker:

Nja, kan väl säga att jag är sådär intresserad av dessa slags produkter, även om den verkar kunna göra sitt jobb väldigt bra.
Egentligen letar jag bara efter en ursäkt att köpa en tablet som jag kan pilla på, men som faktiskt tillför lite nytta samtidigt (vet inte riktigt vad jag ska använda en tablet till egentligen, är bara enormt köpsugen som den tekniknörd jag är ).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Galaxay Note 10.1 menade jag, dumma mig som glömde den "lilla" detaljen En sån här alltså!

Då är jag på banan igen, haha En Note 10.1 ser faktiskt väldigt intressant ut, ska kolla upp lite priser och dylikt.

Visa signatur

Permalänk

Någon som vet skillnaden mellan denna (Galaxy Note)

och den här (Galaxy tab 2)?

Tänker att Tab:en fungerar lika bra som Note:en för mina ändamål, så varför välja det dyrare alternativet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jaycobicious:

Nja, kan väl säga att jag är sådär intresserad av dessa slags produkter, även om den verkar kunna göra sitt jobb väldigt bra.
Egentligen letar jag bara efter en ursäkt att köpa en tablet som jag kan pilla på, men som faktiskt tillför lite nytta samtidigt (vet inte riktigt vad jag ska använda en tablet till egentligen, är bara enormt köpsugen som den tekniknörd jag är ).

Skrivet av TimeWalker:

Har också varit sugen på en sådan, men eftersom man inte kan spara det man skriver så gick denna fetbort

EDIT: Det fanns visst en uppdaterad variant

Skrivet av Jaycobicious:

Tänker att Tab:en fungerar lika bra som Note:en för mina ändamål, så varför välja det dyrare alternativet?

Galaxy Note kan du använda samma sorts penna som du har till din galaxy Note-telefon. Den är väldigt exakt, speciellt om man jämför med att skriva med tex. fingrarna eller en såndär gummi-stylus. Jag hade helt klart valt Note-plattan!

Permalänk
Medlem

misstänker att tab:n inte har någon penna

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

misstänker att tab:n inte har någon penna

Kan man inte bara köpa en penna då? Känns ju rätt meningslöst att betala några tusenlappar mer för en produkt med medföljande penna...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Har också varit sugen på en sådan, men eftersom man inte kan spara det man skriver så gick denna fetbort

EDIT: Det fanns visst en uppdaterad variant

Galaxy Note kan du använda samma sorts penna som du har till din galaxy Note-telefon. Den är väldigt exakt, speciellt om man jämför med att skriva med tex. fingrarna eller en såndär gummi-stylus. Jag hade helt klart valt Note-plattan!

Tyvärr har jag ingen Note-telefon, så det spelar ingen roll att pennan fungerar på båda. Plus att man kan köpa en likadan penna för ca 200 spänn till Tab:en.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jaycobicious:

Skrivet av Jaycobicious:

Kan man inte bara köpa en penna då? Känns ju rätt meningslöst att betala några tusenlappar mer för en produkt med medföljande penna...

Galaxy Note-plattan har ett extra lager på skrämen som gör den tryckkänslig, precis som ett Wacom ritbord. Pennan är också speciell. Jag anser att det är värt det om du ska ha den att skriva på, tveklöst!

EDIT: DVS; det kommer inte gå att köpa bara en penna till den andra plattan. Den kommer inte känna av den.

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Galaxy Note-plattan har ett extra lager på skrämen som gör den tryckkänslig, precis som ett Wacom ritbord. Pennan är också speciell. Jag anser att det är värt det om du ska ha den att skriva på, tveklöst!

EDIT: DVS; det kommer inte gå att köpa bara en penna till den andra plattan. Den kommer inte känna av den.

Så du menar att Tab:en inte kommer kunna "connecta" till en penna, bara Note:en? Har även för mig att den sortens penna har inbyggd trycksensor, vilket gör den tryckkänsliga skärmen överflödig. Priskillnaden är ganska stor också...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jaycobicious:

Så du menar att Tab:en inte kommer kunna "connecta" till en penna, bara Note:en? Har även för mig att den sortens penna har inbyggd trycksensor, vilket gör den tryckkänsliga skärmen överflödig. Priskillnaden är ganska stor också...

Mjo, känner man att man kan leva utan den precisionen som Noten har så kanske man hellre sparar dom pengarna. Precis som du säger kommer dom inte känna av varandra, pennan och plattan dvs.

Jag har köpte en Asus Transformer TF300T för att ha nu när jag pluggar. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att skriva handskrivna anteckningar på den. Jag köpte den för att man kan köpa en docka med tangentbord till, det har jag dock ännu inte köpt än. Den kanske är ett alternativ för dig?

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Mjo, känner man att man kan leva utan den precisionen som Noten har så kanske man hellre sparar dom pengarna. Precis som du säger kommer dom inte känna av varandra, pennan och plattan dvs.

Jag har köpte en Asus Transformer TF300T för att ha nu när jag pluggar. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att skriva handskrivna anteckningar på den. Jag köpte den för att man kan köpa en docka med tangentbord till, det har jag dock ännu inte köpt än. Den kanske är ett alternativ för dig?

Perhaps, men man kan faktiskt koppla ett tangentbord till Tab:en om man skulle vilja det, så jag lutar nog mer åt Samsung än ASUS om jag skulle välja mellan dem. Gillar Samsungs produkter, och den enda plattan från ASUS som jag hade kunnat tänka mig just nu är antingen Nexus 7 eller Nexus 10.

Men tack för förslaget iaf!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jaycobicious:

Perhaps, men man kan faktiskt koppla ett tangentbord till Tab:en om man skulle vilja det, så jag lutar nog mer åt Samsung än ASUS om jag skulle välja mellan dem. Gillar Samsungs produkter, och den enda plattan från ASUS som jag hade kunnat tänka mig just nu är antingen Nexus 7 eller Nexus 10.

Men tack för förslaget iaf!

Har för mig att det är Samsung som tillverkar Nexus 10

Hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Har för mig att det är Samsung som tillverkar Nexus 10

Hoppas du blir nöjd!

Ännu bättre!

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jaycobicious:

Då är jag på banan igen, haha En Note 10.1 ser faktiskt väldigt intressant ut, ska kolla upp lite priser och dylikt.

Den är rätt trevlig, skriver på en sådan juat nu. Penna medföljer, underlättar bra om man skriver en hel del. Kanske smidigare med tgtbord? Lite knepigt att skriva ibland

Att skriva i JB 4.1.1 "förjävligt" förutom i samsungs egna appar.. Möjligrn är det bättre i 4.1.2.

Permalänk
Medlem

Har tagit alla anteckningar på plattan under en hel termin på teknisk högskola. Kör iPad och det fungerar bra tycker jag, finns ju många fördelar men också endel nackdelar. Dock ser Noten intressant ut tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Vet inte om pennan har nån specialfunktion (annat än att vara ett penformat pekfinger), men spelar ingen roll vilken platta man köper, man kan alltid köpa en touch-penna och använda. Jag har t.ex. en touch-penna till min S3:a, funkar skit bra. Morsan har en touch-penna till en sketen 1000 krs Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregger:

Vet inte om pennan har nån specialfunktion (annat än att vara ett penformat pekfinger), men spelar ingen roll vilken platta man köper, man kan alltid köpa en touch-penna och använda. Jag har t.ex. en touch-penna till min S3:a, funkar skit bra. Morsan har en touch-penna till en sketen 1000 krs Samsung.

Grejen med Noten är ju att den är lite tryckkänslig och framförallt att den inte reagerar på att du lägger handflatan på skärmen när du använder den. Det är enligt mig ett av de största problemet idag när man skriver på en vanlig platta med penna.

Permalänk
Medlem

Kör med en iPad, en wireless keyboard och pages, fungerar hur bra som helst. Kan även göra om dokumenten till Word, skickar dem på min mail och tadaa öppnar upp det på datorn hemma. Smidigt och bra

Permalänk
Skrivet av doccia:

Kör med en iPad, en wireless keyboard och pages, fungerar hur bra som helst. Kan även göra om dokumenten till Word, skickar dem på min mail och tadaa öppnar upp det på datorn hemma. Smidigt och bra

I Android hade du använt en office-app -> sparat dokumentet i det format du vill -> sparat det lokalt och använt USB för att lägga över filen på datorn, eller tryckt på "share" och laddat upp den till Dropbox, mailat den, MMSat den eller vad som helst. Sjukt smidigt

Skrivet av Gregger:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1425603

Det sitter ännu en film på skärmen som gör att den tryckkänslig. Det är alltså inte någon vanlig kapacativ pekskärm man använder när man använder pennan. Det är en helt annan precision med den pennan, jämfört med en sån du pratar om.

Permalänk
Skrivet av Jaycobicious:

Juridisk grundkurs, som antagligen bara har med text att göra.

Först och främst, välkommen till Jurist
Du läser i göteborg antar jag, med tanke på vart det står att du bor. Läser termin 2 (avslutas om några dagar) på SU själv, och måste säga att det fungerar underbart att ta anteckningar på en laptop.
Vet inte riktigt hur det går till i gbg, men här lägger (oftast) lärarna upp hela föreläsningen i Powerpoint/Word innan dom går igenom den. Bara dra ner den till laptopen och anteckna "fluffet" som nämns runt på den, eller göra anteckningarna i ett separat dokument som man sammanfogar senare.

Tror jag inte sett någon anteckna på en tablet med penna, men sett ett flertal som använt tablet med tangentbordsdockor, och det är väl det jag skulle rekommendera om du inte vill ha en laptop. Däremot kan det vara värt att nämna att senaste gången jag prövade något program för att översätta min handstil till tecken gick det åt helvete, och jag skriver snabbt och relativt pricksäkert utan att se på tangentbordet... Så det är nog rätt personligt helt enkelt

Bör ju annars finnas någon butik du kan pröva Nexusen eller vilken padda du nu är intresserad av, så får du ju en uppfattning om hur stor skillnaden är emellan de olika modellerna dessutom

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

I Android hade du använt en office-app -> sparat dokumentet i det format du vill -> sparat det lokalt och använt USB för att lägga över filen på datorn, eller tryckt på "share" och laddat upp den till Dropbox, mailat den, MMSat den eller vad som helst. Sjukt smidigt

Äsch, tar lika lång tid Sen så släpps väl office snart till Ios också om jag förstått det rätt

Permalänk

Jag tror att en ultrabook eller liknande är ett flexiblare alternativ som förmodligen kommer vara användbar fler år framöver. Upplever att skrivandet går mycket enklare och snabbare på fysiskt tangentbord, färre felstavningar och bättre feedback i fingrarna. Själv skulle jag i ditt fall välja mellan en ultrabook eller enbart köra papper och penna. Alternativt då kanske tangentbord med dockning för en tablet, men ser inte den stora nyttan med det framför en fullfjädrad dator. Kanske är jag bara lite old fashioned ibland.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •