Permalänk

IO plåts problem

Hej jag och kompis håller på och bygga en dator och när vi ska sätta in moderkortet stötte vi på ett problem.

Det är så att piggarna som ni ser på bilden som ligger på io plåten är i vägen. Hur gör vi för att få in moderkortet i io plåten utan att få piggarna i vägen?

Mvh SS

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Piggarna är där för att jorda plåten och kontakterna.
Vissa av dom ska ligga ovanpå nånting t.ex den för HDMI
Andra ligger bara mellan kontakterna.
Sitter moderkortet korrekt så skall det passa perfekt.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Men den åker inte in perfekt. Vad händer om man tar bort dem? Moderkortet är Asus p8z77 v lx2

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Glömde säga att min vän inte hade sådana på sitt moderkort och han har Asus V-Pro Z77

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Passar plåten alls på moderkortet ?
D.v.s passar den om du tar lös den och testar ?
Det kan ju vara ett dåligt chassi med usel precision, även om jag personligen aldrig råkat ut för det.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man monterar rätt så ska de fjädra mot metallen på kontakten för att jorda, jag tycker ni ska montera på plåten medan ni har moderkortet utanför lådan så ni förstår hur det ska göras, när ni kan det så gör det i lådan, det kan behövs lite trixande eller att man kanske styr fjädrarna rätt med tex en bordskniv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

Men den åker inte in perfekt. Vad händer om man tar bort dem? Moderkortet är Asus p8z77 v lx2

Har du tryckt in IO-panelen riktigt ordentligt så att det klickar på alla sidor? Jag hade själv problem med det när jag byggde.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Passar plåten alls på moderkortet ?
D.v.s passar den om du tar lös den och testar ?
Det kan ju vara ett dåligt chassi med usel precision, även om jag personligen aldrig råkat ut för det.

Det är ett R4. Inte så dåligt ska jag tro.

Visa signatur

Permalänk

piggarna är till för att jorda I/O shielden så bryta veck dem e ju inge bra...plåten sättdit först sedan pressas modekortet mot den så det blir riktig jord

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

piggarna är till för att jorda I/O shielden så bryta veck dem e ju inge bra...plåten sättdit först sedan pressas modekortet mot den så det blir riktig jord

Vad kan man få för konsekvenser med att bryta bort piggarna?

Visa signatur

Permalänk

Problemet är att jag inte kan trycka in moderkortet mot io plåten så att jag kan skruva in distansskruvarna. Hjälp?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Har du tryckt in IO-panelen riktigt ordentligt så att det klickar på alla sidor? Jag hade själv problem med det när jag byggde.

Ja det har jag. Hoppas du menar att det ska klicka på alla sidor i chassit.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SwordSoldier:

Problemet är att jag inte kan trycka in moderkortet mot io plåten så att jag kan skruva in distansskruvarna. Hjälp?

? Distanserna ska in först, de ska sitta under moderkortet och om du inte har nån oerhört konstig konstruktion så påverkar inte io plåten distansernas montering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

Ja det har jag. Hoppas du menar att det ska klicka på alla sidor i chassit.

Ja, det var det jag menade.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Plåten ska passa utan problem om allt är rätt monterat. Ingenting ska behöva brytas av. Se för guds skull till att moderkortsdistanserna är rätt monterade, precis som mrqaffe skriver ovan. Annars kan det sluta illa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

den kan va hård att trycka dit

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

Distanserna är i för guds skull, problemet är att när jag trycker in moderkortet mot io plåten så kan jag inte få dit moderkortet så att de ligger perfekt med distanserna. Som älgen över sa, ska jag ta i riktigt hårt? För hur hårt jag än trycker så får jag inte dit det. PS/2 kontakten är i vägen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SwordSoldier:

Distanserna är i för guds skull, problemet är att när jag trycker in moderkortet mot io plåten så kan jag inte få dit moderkortet så att de ligger perfekt med distanserna. Som älgen över sa, ska jag ta i riktigt hårt? För hur hårt jag än trycker så får jag inte dit det. PS/2 kontakten är i vägen.

Du kan behöva styra fjädrarna på plats, en tunn bred mejsel eller en kniv som du för in från utsidan och lyfter fjädrarna på plats med, några är tänkta att sitt ovanför metallhöljet på vissa kontakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ofta får man vinkla ner moderkortet med den delan av moderkortet som har IO sidan först. Så att man kommer under de ytor i IO panelen som ska vara ovanpå kontakten t,ex ps2. De kontakerna blir iblan böjd över kontakten om man felaktigt trycker till innan man vet att de ska vara ovan kontakten och ha kontakt framifrån. Då får man försiktigt böja tillbaks dem. De ska fortfarande fjädra mot kontatens hölje. så böj inte så den inte får kontakt.

Edit:
Mitt inlägg var visst lite sent.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan behöva styra fjädrarna på plats, en tunn bred mejsel eller en kniv som du för in från utsidan och lyfter fjädrarna på plats med, några är tänkta att sitt ovanför metallhöljet på vissa kontakter.
http://www.mechbgon.com/build/moboinstall1.jpg

Trycker jag får jag bara fram halva distansen. :/

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SwordSoldier:

http://imgur.com/j3mMMei

Men då är det kanske nåt som sitter fel, om alla fjädrarna sitter rätt så ska det gå, och ja det brukar vara ganska tungt att pressa moderkortet på plats om det är ny delar men det ska gå om delarna är på rätt plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är om du verkligen har fått in io plåten på alla sidor. Det brukar behövas ett ganska fast tryck, framföralt om chassit inte är 100% har skurit mig mer en än gång på det hella på gamla chassin.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av SwordSoldier:

Ser ut som att du tryckt in piggarna in i portarna istället för att låta dom ligga utanpå?

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 990 Pro / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem

Håller med Lifestream. Lägg upp ett fotto från sidan. Så vi ser hur det ser ut från kontakternas sida.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SwordSoldier:

Såg inte länken först, men den bilden visar att du har gjort fel, fjädrarna ska gå över, se på bilden jag länkade, dra tillbaks moderkortet och styr dem rätt med nått tunt föremål utifrån.
DÄR SER DET FEL UT

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Såg inte länken först, men den bilden visar att du har gjort fel, fjädrarna ska gå över, se på bilden jag länkade, dra tillbaks moderkortet och styr dem rätt med nått tunt föremål utifrån.
DÄR SER DET FEL UT
http://forumbilder.se/CD2UB/felmont.jpg

Vi lyckades till slut att fixa problemet med io plåten och ingen pigg var inuti någon kontakt. Vi böjde upp de som vi kunde.

Men nu till ett nytt problem, vi får ingen bild från moderkortet eller grafikkortet. Vad kan vi göra? Är det fel på moderkortet då det inte heller kommer någon bild från grafikkortet? Datorn start och allt men får absolut ingen bild.

EDIT: Vi har också testat med två olika skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

Vi lyckades till slut att fixa problemet med io plåten och ingen pigg var inuti någon kontakt. Vi böjde upp de som vi kunde.

Men nu till ett nytt problem, vi får ingen bild från moderkortet eller grafikkortet. Vad kan vi göra? Är det fel på moderkortet då det inte heller kommer någon bild från grafikkortet?

EDIT: Vi har också testat med två olika skärmar.

har ni satt i ramminnena?

Permalänk
Skrivet av k-tuning:

har ni satt i ramminnena?

Ja, haha.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Är alla kablar i och är cpun rättmonterad utan att ni skadat sockeln ? Nya Intel är väldigt känsliga för sockelskador.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är alla kablar i och är cpun rättmonterad utan att ni skadat sockeln ? Nya Intel är väldigt känsliga för sockelskador.

Alla kablar är i. Ska kolla om någon pin är skadad eller så.

Visa signatur