Corsair Obsidian 650 - erfarenheter

Permalänk

Corsair Obsidian 650 - erfarenheter

Hej alla!

Jag har börjat att så smått kolla efter en ATX-datorlåda. Det jag är ute efter är en ren låda (inget rymdskepp) som har bra ventilation och är mycket väl genomtänkt när det gäller hantering av kablar. Helst utan att behöva bygga om alls eller i var fall endast minimalt. Jag har fått ögonen på Corsairs 650 och tycker den ser bra ut. Har någon erfarenheter att dela med sig av eller kanske en rekommendation åt ett annat håll?

Tack på förhand!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dr. Dunkel:

Hej alla!

Jag har börjat att så smått kolla efter en ATX-datorlåda. Det jag är ute efter är en ren låda (inget rymdskepp) som har bra ventilation och är mycket väl genomtänkt när det gäller hantering av kablar. Helst utan att behöva bygga om alls eller i var fall endast minimalt. Jag har fått ögonen på Corsairs 650 och tycker den ser bra ut. Har någon erfarenheter att dela med sig av eller kanske en rekommendation åt ett annat håll?

Tack på förhand!

Underbar låda, har dock en ståendes för att jag är för ljudkänslig (finns inget sånt i 650D), så jag bytade till R4. Lådan i sig är helt underbar och är bättre än de första lådor, bortsett från just ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Underbar låda, har dock en ståendes för att jag är för ljudkänslig (finns inget sånt i 650D), så jag bytade till R4. Lådan i sig är helt underbar och är bättre än de första lådor, bortsett från just ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är smidigt att bygga i den här lådan när det gäller kabeldragning? Det känns rätt viktigt - kommer måttbeställa kablar för att få minimalt trassel.

Ljuddämpning är en mindre fråga, kommer nog inte bygga ett så tyst system ändå och min nuvarande Lian-Li har inte ett spår av ljuddämpning där det spelar någon roll.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med 650D är fläktarna som medföljer som rent ut sagt är skräp samt att fronten saknar hål för vanliga standardfläktar (120/140mm). Annars ett kanonchassi, hög finish.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Det tråkiga med 650D är fläktarna som medföljer som rent ut sagt är skräp samt att fronten saknar hål för vanliga standardfläktar (120/140mm). Annars ett kanonchassi, hög finish.

Medföljande fläktar är alltså inget att hänga i granen. Finns det några som är vanligt att byta ut mot? Jag har använt mycket Noctua innan och är nöjd.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ägt 650D, men blir inte det väldigt dammigt?

Jag hade kollat på ett R4 eller P280, verkligen bra miditowerlådor!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kollade själv på ett 650D när jag skulle bygga ihop min nya dator, fick dock för mig att bygga ett mATX-system istället och köpte mig ett TJ08-e. Lite ångerfull är jag då jag också ville ha ett tyst chassi och valde ett chassi som var helt i aluminium och låter en del. Hade jag byggt dator idag så hade jag nog valt ett R4 och kört på ATX istället. Varför inte 650D? Jo, för den är inte precis ljudlös och den är större. Den är även dyrare samt har inte heller fler funktioner(förutom en hotswap i toppen) än ett R4 så valet för mig är rätt självklart mellan dessa två.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

R4, P280 och 650D är alltså inbördes alternativ? Priset är helt ointressant i den här frågan, jag vill ha ett bra chassi som är mycket bra när det gäller att gömma de där kablarna och som kyler väl nog. Ljudnivån har jag inte funderat så mycket över, men jag tänkt att det kan vara ett motstående intresse till de båda andra kraven och jag kräver inte mycket i den frågan, inte mer än vad mitt nuvarande levererar. Tänker jag fel?

Visa signatur

NES.

Permalänk

Jag äger 550D och är absolute helnöjd, mer eller mindre ljudlöst, väldigt bra kabeldragning, isolerat, och stilrent

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Jag har 650D ock kan säga följande!

+ Grymt stabilt och gediget
+ Löstagbara fläktburar
+ Dröm att dra kablar i
+ Fläkt-filter (front + agg) LÖSTAGBARA!
+ Hotswap^^
+ grymma lås till sidopanelerna!
+ Inbyggd fläktkontroller
+ Fönster

- Kass fläktar medföljer
- Endast hål för 200mm i fronten
- Dålig kvalitet på fläkt-kontrollen
- (långa frontpalen kablar)
- (Inte internkoppling för USB 3.0)

Tips om fläkt byte! Om du inte vill modda chassit skälv så rekommenderar jag att du sätter i en 200mm fläkt med tjockleken 20-25mm för att den ska få plats innan HDD-buren. Standard är 20mm men man kan knöla dit en som är 25. Det har jag gjort med denna fläkten: http://www.inet.se/produkt/5322099/bitfenix-spectre-pro200mm-...

Rekommenderar chassit!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Fläktkontroller av kass kvalisort? Det låter illa, men jag brukar alltid ha alla fläktar kopplade direkt till MB. Vad missar jag? Går det att ta bort skiten?

Går kablarna till frontpanelen att gömma?

Hur är det med plast? Jag tycker inte om plast.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Corsair 650D är ett underbart chassi dock så är Fractal Design R4 lite underbarare så jag skulle gå med de istället.

Permalänk
Skrivet av Cawer:

Corsair 650D är ett underbart chassi dock så är Fractal Design R4 lite underbarare så jag skulle gå med de istället.

Vad skiljer dem?

Visa signatur

NES.

Permalänk

Kan bara hålla med vad dom flesta andra redan skrivit, lätt att dra kablar, fint, bra "lås" till sidopanelen, fläktkontrollen är skräp. För mig så fastnar liksom den lilla knappen halvägs och man får ner med nån liten penna lr nått och trycka på under, ah lite svårt o förklara men förutom fläktkontrollen så är jag jättenöjd med mitt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 650D chassi, älskar det! Förutom som redan nämnts att front fläkten sitter på en meshplåt som gör att det blir ett irriterande ljud ifrån fläkten om den går över 700rpm, spelar inte så stor roll vilken 200mm fläkt du sätter dit, fortfarande samma problem, så jag skulle rekommendera att modda chassit så du tar bort meshplåten, för den gör ändå ingen nytta...
Att få undan kablarna i chassit är jätte simpelt och jag är väldigt nöjd med. Men passa dig, chassit är tungt om du tex ska flytta runt det mycket, skulle jag bytta chassi i närmaste framtid skulle jag dock köpa ett R4 faktiskt.
Har redan byggt en liten lan-dator med ett FT03-mini så behöver inte flytta runt 25Kg's besten längre ^^

EDIT, jag hade aldrig något problem med fläktkontrollen men jag har installerat en ordentlig, ville ha mer kontroll än att ställa alla fläktar på tre olika lägen. men det är ju upp till var och en hur mycket man vill kunna ändra.

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands