Batteri varning windows 7 fungerar ej!

Permalänk
Medlem

Batteri varning windows 7 fungerar ej!

Installerat om windows 7 ultimate x64, nu varnar min laptop inte för lågt batteri. Får varken upp fönstret för lågt batteri eller varning på batteri ikonen. Varit inne i energischemat och tittat men inte hittat något som är inställt fel.

Sjukt irriterande när man inte får någon varning och datorn bara stängs av, hur får jag fram detta igen? Fungerade innan med samma OS

Permalänk
Medlem

kan hjälpa att kolla över dina drivrutiner. kanske har du missat något.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

följer inte drivrutiner för batteri indikator med windows 7? Verkar mycket konstigt...

Permalänk
Medlem

Tänkte om något blivit fel bara. Win 7 skall självfallet fatta att det är en Laptop det handlar om och fixa sig. Men ibland blir det fel.
Annars skall du kunna ändra hur det fungerar under Avancerade strömspar inställningar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jo. Kan vara så. Men känns långsökt. Varit inne i avancerade strömspar inst. och tittat! Men inte hittat ngt som är fel!

Finns det ingen som råkat ut för detta???

Permalänk
Medlem

Igår så bara dog den igen. Utan någon som helst varning.

Finns det ingen som råkat ut för detta eller som har förslag på lösning?

Permalänk
Medlem

Under avancerade energiinställningar och batteri ska alla sådana nivåer kunna justeras och även vilka åtgärder som ska tas. Om du har justerat dem rätt men inte lyder, kan du manuellt läsa av batterinivån under drift? Om du kan göra det borde ju Windows fatta när det blir kritiskt och vidta åtgärder. Du kan ju alltid kontrollera en extra gång bland tillverkarens drivrutiner och se om du missat någon som kan ha med moderkort/chipset eller som tyder på batteri/ström/energi.

Permalänk
Medlem

Synk

Skrivet av Megachef:

Installerat om windows 7 ultimate x64, nu varnar min laptop inte för lågt batteri. Får varken upp fönstret för lågt batteri eller varning på batteri ikonen. Varit inne i energischemat och tittat men inte hittat något som är inställt fel.

Sjukt irriterande när man inte får någon varning och datorn bara stängs av, hur får jag fram detta igen? Fungerade innan med samma OS

http://www.tomshw.it/guides/ictbusiness/business/20081127/ima...

Kan batteriet behöva synkas? Jag har haft samma problem som du beskriver men efter en synk så funkade det bra igen. Det bästa är om du Googlar på hur man synkroniserar laptopbatteri men jag vill minnas att det är så här enkelt:
1. Gå in i bios. Välj Battery Sync

Har du inte något sådant alternativ så gör du så här i stället:

1. Starta datorn i felsäkert läge
2. Kör slut på batteriet så att datorn slocknar (Obs! dialogrutan ovan ska alltså inte visas och datorn ska inte tas ner i ordnade former. Att den bara slocknar är ofarligt eftersom du kör i felsäkert läge)
3. Ladda batteriet helt fullt

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Under avancerade energiinställningar och batteri ska alla sådana nivåer kunna justeras och även vilka åtgärder som ska tas. Om du har justerat dem rätt men inte lyder, kan du manuellt läsa av batterinivån under drift? Om du kan göra det borde ju Windows fatta när det blir kritiskt och vidta åtgärder. Du kan ju alltid kontrollera en extra gång bland tillverkarens drivrutiner och se om du missat någon som kan ha med moderkort/chipset eller som tyder på batteri/ström/energi.

Jag har kolla gränserna, även kollat på tillverkarens hemsida men inte hittat något.

Datorn är en HP G62-460SO

"kan du manuellt läsa av batterinivån under drift" var gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Kan batteriet behöva synkas? Jag har haft samma problem som du beskriver men efter en synk så funkade det bra igen. Det bästa är om du Googlar på hur man synkroniserar laptopbatteri men jag vill minnas att det är så här enkelt:
1. Gå in i bios. Välj Battery Sync

Har du inte något sådant alternativ så gör du så här i stället:

1. Starta datorn i felsäkert läge
2. Kör slut på batteriet så att datorn slocknar (Obs! dialogrutan ovan ska alltså inte visas och datorn ska inte tas ner i ordnade former. Att den bara slocknar är ofarligt eftersom du kör i felsäkert läge)
3. Ladda batteriet helt fullt

/Johan

Tack så mycket!

Ska prova detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Kan batteriet behöva synkas? Jag har haft samma problem som du beskriver men efter en synk så funkade det bra igen. Det bästa är om du Googlar på hur man synkroniserar laptopbatteri men jag vill minnas att det är så här enkelt:
1. Gå in i bios. Välj Battery Sync

Har du inte något sådant alternativ så gör du så här i stället:

1. Starta datorn i felsäkert läge
2. Kör slut på batteriet så att datorn slocknar (Obs! dialogrutan ovan ska alltså inte visas och datorn ska inte tas ner i ordnade former. Att den bara slocknar är ofarligt eftersom du kör i felsäkert läge)
3. Ladda batteriet helt fullt

/Johan

Tack för hjälpen, det funkade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

"kan du manuellt läsa av batterinivån under drift" var gör jag det?

Hovra/tryck med musen över ikonen för batteri/strömstatus.

Nu har du ju löst det genom att framtvinga en kalibrering, men batterierna gillar inte att tömmas så hårt dvs. du kunde gjort det i onödan.