Kan jag koppla en slutsteg på 40A till min nätaggregat som ligger på 60A

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla en slutsteg på 40A till min nätaggregat som ligger på 60A

Kan jag koppla en slutsteg på 40A till min nätaggregat som ligger på 60A medan den driver min datorn?

Hur kommer nätaggregatet reagera och kommer datorn ta skada av det?

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Kan jag koppla en slutsteg på 40A till min nätaggregat som ligger på 60A medan den driver min datorn?

Hur kommer nätaggregatet reagera och kommer datorn ta skada av det?

Det korta svaret är att det kommer inte att fungera bra alls...

Permalänk
Rekordmedlem

Bilslutsteg ? Kan kan du, men troligen så kan du inte belasta det fullt ut, du har i så fall bara 20A till datorn och det kan vara för lite om den har ett roligt grafikkort, spelar du inte starkt så borde det funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen få störningar i ljudet eller att det inte fungerar alls eftersom slutsteget är byggt för batteridrift och du vill driva med ett switchat nätagg, dvs diskontinuerlig ström.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det korta svaret är att det kommer inte att fungera bra alls...

Skrivet av mrqaffe:

Bilslutsteg ? Kan kan du, men troligen så kan du inte belasta det fullt ut, du har i så fall bara 20A till datorn och det kan vara för lite om den har ett roligt grafikkort, spelar du inte starkt så borde det funka.

hmmm Tänkte inte på att det skulle bara vara 20A kvar till datorn. Det kommer jag inte långt med alls, har ett 6950 och amd 965 som båda är överklockade.

Tror jag köpter en till nätaggregat och kopplar in den till slutsteg bara

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Du kommer antagligen få störningar i ljudet eller att det inte fungerar alls eftersom slutsteget är byggt för batteridrift och du vill driva med ett switchat nätagg, dvs diskontinuerlig ström.

Har redan provat och det funkar inget störningar i ljudet eller

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Det är ingen diskontinuerlig ström i ett switchat nätagg. Det är likspänning med ett litet rippel. Det är större störningar i en bil. T ex från generatorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zrra:

Har redan provat och det funkar inget störningar i ljudet eller

Om det inte är störningar och du inte ska spela starkt, nära max vad slutsteget klarar så fungerar det, men vrider du upp ljudet för starkt så kommer nätdelen att stängas av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är ingen diskontinuerlig ström i ett switchat nätagg. Det är likspänning med ett litet rippel. Det är större störningar i en bil. T ex från generatorn.

Du har inte störningar på hundratals kHz av en vanlig generator. Med att det inte är diskontinuerliga syftar du på på filterkondensatorerna eller vad?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Diskontinuerlig, det låter som något som switchar av/på hela tiden, datornätdelen är glättad och ger dc ut, det kan iofs finnas rippel och övertoner, men inte är det diskontinuerlig spänning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kopplade en nätaggregat på 20A till en slutsteg som låg på 20A och den stängde av sig direkt men sen hittade jag en starkare nätaggregat som låg på 40A och den klarade driva slutsteget utan problem

Man skulle kunna göra så här också, ha en liten batteri och en batteriladdare och låta batteriet laddas hela tiden Jag kommer inte spela musik mer än två timmar i sträck och en batteri på 7.2Ah räcker? Och jag tänkte att batteriladdaren skulle vara på hela tiden och ladda batteriet men det är inte eller bra för batteriet

Faaaan hjälp

Visa signatur

De du

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zrra:

Jag kopplade en nätaggregat på 20A till en slutsteg som låg på 20A och den stängde av sig direkt men sen hittade jag en starkare nätaggregat som låg på 40A och den klarade driva slutsteget utan problem

Man skulle kunna göra så här också, ha en liten batteri och en batteriladdare och låta batteriet laddas hela tiden Jag kommer inte spela musik mer än två timmar i sträck och en batteri på 7.2Ah räcker? Och jag tänkte att batteriladdaren skulle vara på hela tiden och ladda batteriet men det är inte eller bra för batteriet

Faaaan hjälp

Ja man kan göra så, men om du ska köpa saker så varför inte köpa en passande förstärkare som går att ansluta till vägguttaget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja man kan göra så, men om du ska köpa saker så varför inte köpa en passande förstärkare som går att ansluta till vägguttaget?

Har redan alla grejer hemma som jag har nämnt

Visa signatur

De du

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zrra:

Har redan alla grejer hemma som jag har nämnt

Allt beror på hur mycket medelström du behöver, men ett 7,2 ah batteri kan ju driva steget 7,2/40 h (10 minuter) om du belastar det till max och du bör helst inte tömma ett blybatteri heller, eftersom det tar slut rätt snabbt om du spelar starkt så kanske det i praktiken motsvarar att spela "svagt" via nätdelen, har du försökt mäta eller räkna ut hur mycket ström du verkligen behöver?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt beror på hur mycket medelström du behöver, men ett 7,2 ah batteri kan ju driva steget 7,2/40 h (10 minuter) om du belastar det till max och du bör helst inte tömma ett blybatteri heller, eftersom det tar slut rätt snabbt om du spelar starkt så kanske det i praktiken motsvarar att spela "svagt" via nätdelen, har du försökt mäta eller räkna ut hur mycket ström du verkligen behöver?

Skippade batteriet helt Slutsteget drivs av ett modifierat batteriladdar just nu, den värkar orka driva den utan problem men vi får se hur länge den orkar innan den brinner upp

Ska prov köra den i några timmar innan jag gömmer bort nätaggregatet under sängen.

Har har ni lite bilder

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Skippade batteriet helt Slutsteget drivs av ett modifierat batteriladdar just nu, den värkar orka driva den utan problem men vi får se hur länge den orkar innan den brinner upp

Ska prov köra den i några timmar innan jag gömmer bort nätaggregatet under sängen.

Har har ni lite bilder

http://i.imgur.com/uPaj4CWl.jpg

http://i.imgur.com/INMvwnjl.jpg

http://i.imgur.com/uzSVGoFl.jpg

http://i.imgur.com/p68svnll.jpg

Ehh...
Om du har en batteriladdare för laddning av 12v blyaccar så ger der en effektiv spänning på ca 14v ut, ofiltrerad, glättar du denna med en kondensator (som finns i ditt slutsteg på strömingången) så stigen tomgångspänningen med upp till 40%, dvs strax under 20 volt, sitter det 16V elektrolyter i slutsteget så kan de explodera om de blir varma pga den för höga spänningen...

Den där transformatorn verkar vara i 60-100W klassen, typ 5-8A 12V, bryggan ser ut att vara en som klarar 25-35A, med kylning, sitter den på transformatorn så får den dålig kylning av den varma transformatorn.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Vad klarar likriktarebryggan utan kylfläns?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vad klarar likriktarebryggan utan kylfläns?

Skulle tro 10A rms, det ger 10-15W i värme... Gränsfall...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser en till läskig detalj, enkelisolerade ledare som ligger ihop mellan klenspänning och nätspänning... Se till att städa upp i lådan och håll primär och sekundär sidorna separerade, se även till att ha säkringar på båda sidor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Ehh...
Om du har en batteriladdare för laddning av 12v blyaccar så ger der en effektiv spänning på ca 14v ut, ofiltrerad, glättar du denna med en kondensator (som finns i ditt slutsteg på strömingången) så stigen tomgångspänningen med upp till 40%, dvs strax under 20 volt, sitter det 16V elektrolyter i slutsteget så kan de explodera om de blir varma pga den för höga spänningen...

Den där transformatorn verkar vara i 60-100W klassen, typ 5-8A 12V, bryggan ser ut att vara en som klarar 25-35A, med kylning, sitter den på transformatorn så får den dålig kylning av den varma transformatorn.

Jag vet att batteriladdare ger ut 14V men det gör inte den här XD Den ger ut lite under 12V
Sen står det i manualen att slusteget klarar 14V så jag tror det är lugnt

Det ända jag är rädd för är att nätaggregatet brinner upp, men just nu är den faktiskt inte så varm tack vare fläkten. Utan fläkt är det en helt annan historia.

Visa signatur

De du

Permalänk
Rekordmedlem

Var försiktig bara, den där nätdelen lär inte klara att bli ce märkt, se åtminstone till att inga vassa kanter riskerar att komma åt kablaget och att allt sitter fast så inget lossar, hoppas du har jordfelsbrytare, och som tidigare påpekats så borde du isolera bättre och hur sitter trafon fast? Vd händer om du skulle lyfta upp o skaka lite på lådan, lossar trafon och drar isär 230V kopplingen? Det ser ut som du använt smältlim på kabeln, men trafon sitter inte med smältlim eller ?

Och tänk på att det kanske funkar ok så länge steget är på, men om du slår av det och spänningen då stiger kommer det att klara den "överspänning" som troligen blir då om du kör från en oglättad nätdel?

Om inte för din egen skull så tänk på att nån annan kanske tar i och flyttar på prylarna, lägger du det under sängen så kan ju nån få för sig att kanske trycka in en dammsugare där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Var försiktig bara, den där nätdelen lär inte klara att bli ce märkt, se åtminstone till att inga vassa kanter riskerar att komma åt kablaget och att allt sitter fast så inget lossar, hoppas du har jordfelsbrytare, och som tidigare påpekats så borde du isolera bättre och hur sitter trafon fast? Vd händer om du skulle lyfta upp o skaka lite på lådan, lossar trafon och drar isär 230V kopplingen? Det ser ut som du använt smältlim på kabeln, men trafon sitter inte med smältlim eller ?

Och tänk på att det kanske funkar ok så länge steget är på, men om du slår av det och spänningen då stiger kommer det att klara den "överspänning" som troligen blir då om du kör från en oglättad nätdel?

Om inte för din egen skull så tänk på att nån annan kanske tar i och flyttar på prylarna, lägger du det under sängen så kan ju nån få för sig att kanske trycka in en dammsugare där.

Trafonet sitter med smältlim men plåten är jordad. Orkade inte borra för hål för skruvar men ska försöka fixa till allt idag för det är inte säker att ha den så.
Sen när jag vill stänga så har jag kopplat in en sån brytare med fjärrkontroll så trafonet får inte ström hela tiden.

Nu har grannarna klagat på mig att basen är för hög XD

Visa signatur

De du

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zrra:

Trafonet sitter med smältlim men plåten är jordad. Orkade inte borra för hål för skruvar men ska försöka fixa till allt idag för det är inte säker att ha den så.
Sen när jag vill stänga så har jag kopplat in en sån brytare med fjärrkontroll så trafonet får inte ström hela tiden.

Nu har grannarna klagat på mig att basen är för hög XD

Det är inte bra att limma fast nått som blir varmt vid normal drift och riskerar att bli "het" om det händer nått med smältlim, det är till och med mycket dumt om det som i ditt fall riskerar att leda till att du får en elchock, gör om, gör rätt och gör det NU!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte bra att limma fast nått som blir varmt vid normal drift och riskerar att bli "het" om det händer nått med smältlim, det är till och med mycket dumt om det som i ditt fall riskerar att leda till att du får en elchock, gör om, gör rätt och gör det NU!

Under sidan på trafonet är plast och blir inte varm Men jag förstår att du är oroligt och jag ska fixa till den så snabbt jag kan

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bättre?

Visa signatur

De du

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zrra:

Jo det där ser inte ut att innebära direkt livsfara om nån lyfter upp nätdelen och ruskar om den lite.
Men du har fortfarande delar med nätspänning som man lätt kan röra vid tex vid nätbrunnen och så är det inte så långt mellan en ledare på likriktarbryggan och nätbrunnen och eftersom du inte har nån isolering där vid nätbrunnen så skulle det kunna bli så att du får in 230V på den ledaren om den lossnar från bryggan och det är nog inte bra, nån isolering hade varit bra där endera nån plastskiva eller krympslang som det verkar vara runt ledarna på strömbrytaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det där ser inte ut att innebära direkt livsfara om nån lyfter upp nätdelen och ruskar om den lite.
Men du har fortfarande delar med nätspänning som man lätt kan röra vid tex vid nätbrunnen och så är det inte så långt mellan en ledare på likriktarbryggan och nätbrunnen och eftersom du inte har nån isolering där vid nätbrunnen så skulle det kunna bli så att du får in 230V på den ledaren om den lossnar från bryggan och det är nog inte bra, nån isolering hade varit bra där endera nån plastskiva eller krympslang som det verkar vara runt ledarna på strömbrytaren.

Det får bli bra så

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Det får bli bra så

Halkade in på den här tråden för jag vill lösa nåt liknande. Jag är ganska fascinerad av att den här lösningen fungerar för dig. Värme tror jag inte är nåt problem när det är så välkylt! Men det måste sitta feta kondensatorer i slutsteget för att klara spänningsdipparna. En vanlig trafo med likriktare helt oreglerad flexar rejält i spänning när lasten går upp och ner, vilket är utmaningen med ett slutsteg (om man inte kör Klass A som drar ganska mycket hela tiden). Klart att bilslutsteg är anpassade för dålig miljö med tunna och långa kablar, men den här lösningen blir ganska extrem, kontra en starkt bilbatteri med väldigt stabil spänning under varierad last och det kanske max diffar ett par volt efter kabelförluster.

Som tidigare har skrivit så stiger spänningen rejält på tomgång när slutstegets kondensatorer jämnar till spänningen. Kan tänka mig att du har spänningsvariationer på minst 7-8V när du spelar högt.

Komplettera med en fet 1F konding på utsidan (och som tål den höga spänningen). Eller en liten blyack men då flyttas problemet istället till överladdning av denna.... Stor konding kommer inte hjälpa vid långa djupa basgångar, men säkerligen för "discodunk". Beror på vad man lyssnar på och framförallt vad man planerat att driva, ska man bara driva ett par mindre högtalare eller en rejäl subbas... makes all the difference... har man otur att steget inte klipper så bränner man lätt diskanter när steget börjar ge ut tillplattade kurvor. Been there, done that.

Rent teoretiskt tycker jag en vanlig PC nätdel borde vara optimal för detta, den är reglerad, den är konstruerad för plötsliga skillnader i last, när en GPU eller CPU börjar hårdjobba. Parallellkoppla flera kablar från nätdelen, belastningen är ju dessutom inte konstant, så en last på t.ex. 20A är ju bara tillfälligt inte som att driva halogenlampor direlt. Däremot har jag varit med om att ATX nätdelar kan behöva en minimilast för att ens vilja starta. Kan gå att lösa med nån liten "ballast".
En äldre AT-nätdel är kanske enklare att använda då man bryter den på 230V istället för soft on/off. Men de brukar väl sällan vara över 200W förstås... och är väl inte många som har såna gamla reliker liggandes längre.

Permalänk
Medlem

Hittade den här tråden efter att jag sökt runt efter en lösning till mitt projekt.
Undrar om jag kan koppla ihop flera gula + kablar ifrån nätagget till slutsteget eller om detta blir knas?

Självklart så bör jag ha minst lika många svarta (Jord)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosnic:

Hittade den här tråden efter att jag sökt runt efter en lösning till mitt projekt.
Undrar om jag kan koppla ihop flera gula + kablar ifrån nätagget till slutsteget eller om detta blir knas?

Självklart så bör jag ha minst lika många svarta (Jord)

Ja det bör gå bra, håll bara koll så att du inte överskrider nätdelens strömkapacitet.

Visa signatur