Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Nej, helt fel. Dessa "Gamers" är oftast minderåriga som leker med diverse datorspel.
Det är betydligt lättare att inbilla en 15-åring något dumt än en 30-åring. Bara för att samma "Gamer" föredra att glida ner till Pizzerian på en Longboard betyder inte att en vuxen väljer fel genom att ta bilen.

Oftast minderåriga? Exakt genomsnittlig ålder på Steams användare finns inga siffror på men till exempel är genomsnittsåldern för en "gamer" 30 år i USA och 32 i Australien. Men det spelar ingen roll för åldern har ingen betydelse. Poängen var att den som spelar datorspel är mer benägen att uppgradera sin dator, och dessa människor verkar omfamna Windows 8 rätt hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Det återstår att se men sannolikt släpps "Blue" som uppdatering likt tidigare service packs så då behöver det inte räknas separat.

Surfplattor är bara en av många anledningar som kan sägas påverka persondatormarknaden. I viss mån så prioriterar folk hellre köp surfplattor och det påverkar persondatormarknaden så att den går trögare och detta i sin tur påverkar så klart försäljningen av Windows 8. Enligt Netmarketshare desktop så är Windows 8 det enda OS där man kan se en tydlig ökning sedan januari, resten ligger inom felmarginalen.
Tyvärr är Netmarketshare inte alltid så värst tillförlitligt. Finns många frågetecken, titta t.ex. på statistiken för webbläsare. Här borde Statcounters siffror ligga närmare sanningen även om de också kan kritiseras.

Någon kanske inte gillar att man hänvisar till siffror från Steam, men de borde ändå vara de mest tillförlitliga även om de så klart bara gäller gamers. Men samtidigt så borde Steams statistik därför vara mest intressant eftersom vanligt folk kör på med sin nuvarande dator så länge den funkar bra (vilket jag tror) oavsett om de tycker Windows 8 är bra eller inte. Gamers är däremot mer intresserade av att uppgradera och hade Windows 8 varit dåligt så borde rimligen statistiken för Windows 8 på Steam också se dålig ut, men det tycker jag inte att den gör.

Som jag sa innan så borde i så fall surfplattor innebära en minskning för Windows 7. Köper man nytt så är dessutom Windows 8 billigare än en surfplatta, och windows 8 finns dessutom till surfplattor, viket väl inte Windows 7 gör i någon större utsträckning? så om något så har surfplattor negativ inverkan på främst Windows 7's siffror, om det nu påverkar något alls.

Skrivet av emigrating:

Vems fel blir då det? Microsoft som inte ger några siffror, eller alla olika statistikföretag som helt klart inte klarar av att rapportera riktigt (se nedan)? Jag vill för övrigt tro att MS själva kommer se Windows Blue som Windows 8 kanske med en, som de använt på sistone, R2 tag. Blue kommer ju inte bara för Windows client, utan även server, phone, Office, Services osv. Nästa stora uppdatering tror jag, tyvärr, kommer heta Windows på samma sätt som Apple numer har iPad, inte iPad 4 eller 5.

Är de verkligen det? Vad jag kan se rapporterar de inte alls WP8 vilket har en större marknadsandel än WP7 och WP7.5 tillsammans. De rapporterar heller inte Xbox under "console" och de listar Windows 8, Windows 8 Touch, Windows 8 RT Touch men inte Windows RT (dvs utan touch). De visar dock både Samsung, ZTE och Huawei som operativsystem... Det verkar inte finnas någon kvalitetskontrol här.

Vad gäller officiella siffror har det aldrig varit Microsofts starka sida och vad jag kommer ihåg gällde detta även Windows 7, men länka gärna till de officiella bloggarna och eller press releaserna som gav Win7 siffror.

Här förstår jag verkligen inte vad du försöker säga? Du tar upp surfplattor för att sedan säga att de inte är relevanta i diskussionen och du påstår att folk vägrade uppgradera från XP till Vista för att XP "var bra nog" vilket du tycker är ganska lika förutsättningar som W7 till W8? Jag har inte sagt något annat, jag påstod helt enkelt att Win8 inte adopteras lika snabbt som Win7 gjorde men att det finns en god anledning till varför; vilket är att Win7 verkligen är bra nog att leva kvar ett år eller två till, mer så än hur folk tyckte att Windows XP var bra nog back in the day.

Att folk fortfarande köper surfplattor betyder inte automatiskt att deras ekonomiska förutsättningar är de samma som för tre år sedan, utan det kan även betyda att de nu prioriterar en surfplatta istället för att uppgradera sin dator som faktiskt fortfarande fungerar helt okay. Att det inte har något större påverkan tror jag är fel och jag tror inte att vi kan lita på siffror från bl.a. NetMarketShare som säger att marknadsandelen för desktop vs mobile är relativt statisk.

Windows 7 kunde ha hetat Windows Vista R2. Det var dock, som jag påpekat, ett allmänt bespottat operativsystem, som Windows 8 också är för många, så jag tror mer på namnbyte i så fall.

Finns Windows RT utan touch? Det är ju ARM-varianten. Deras statistik är kanske något rörig, men om stora välmeriterade tidningar och teknikbloggar bedömer deras statistik som trovärdig så gör jag också det. De har sannorlikt en klarare bild än både dig och mig. Annan statistik blir lätt obalanserad.

Vad gäller officiella säljsiffror så kastar Microsoft dem gärna omkring sig, när det går bra. http://www.microsoft.com/en-us/news/Press/2012/Jun12/06-06Com...

Angående min jämförelse med XP, så ville jag visa att förutsättningarna är lika för Windows Vista och Windows 8, Om vi ponerar att surfplattor är till Windows 8's nackdel bör det med råge kompenseras av att Vista var hatat och bespottat i högre utsträckning, men ändå presterar Windows 8 sämre jämfört med samma tidsperiod.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag sa innan så borde i så fall surfplattor innebära en minskning för Windows 7. Köper man nytt så är dessutom Windows 8 billigare än en surfplatta, och windows 8 finns dessutom till surfplattor, viket väl inte Windows 7 gör i någon större utsträckning? så om något så har surfplattor negativ inverkan på främst Windows 7's siffror, om det nu påverkar något alls.

Att Windows 8 är billigare än en surfplatta spelar ingen roll. Varför ska man överhuvudtaget bry sig om att uppgradera till åttan om man sitter på sjuan och är nöjd med den. Mer sannolikt är det kanske att man skaffar en surfplatta istället och ja; beroende på hur man ser det och hur man räknar så skulle Windows 7 kunna påverkas negativt under förutsättningen att man då i princip ersätter datorn med surfplattan. Frågan är då om inte surfplattorna i det läget egentligen påverkar hela persondatormarknaden. Men oavsett så skulle man kunna säga att själva försäljningen av Windows 8 hålls tillbaka något av surfplattor.
Vill dock inte snöa in för mycket på enbart surfplattor då deras påverkan kan vara liten, utan det är bara ett exempel på en liten del som i kombination med andra faktorer kan ha en större påverkan. Och visst finns Windows 8 även till surfplattor men det är än så länge relativt okänt utanför entusiastkretsar skulle jag säga bl.a. eftersom det bara funnits i fem månader.

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 funkar bra efter att man har fått vänja sig lite med modern ui

Permalänk
Medlem

Finns gott om slates med Windows 7. Tänk på att OEMerna har gratis alternativet att skeppa W7P med W8 Pro-licenserna. Både gamla och nya alternativ alltså. Sen om en surfplatta som Galaxy Note 8.0 kan ha Wacom-digitzer och penna så är det löjligt att man ska behöva gå till dyra alternativ för att få det på Windows-PCs. Surfplatta skulle jag helst kalla ARM och x86-SoC med sub 5W TDP och =<10". Fullfjädrad x86-processor/plattform i ULV-variant med pekskärm (aktiv digitizer) är ett helt annat segment som heter Tablet PC. De brukar snarare vara 10-13.3" och bestå av klassisk konvertibel med vändbar skärm, slate utan tangentbord eller hybrid av något annat slag. De hade dual digitizer innan surfplattorna (Dell 5-tum, iPad, Galaxy etc) kom. Slates med penna och skärm sebar i solsken fanns redan innan Apple registrerade sin ogiltiga design av plattor.

W8 gör ingenting för att lyfta segmentet. OEMernas försök med konsumentvarianter och enbart kapacitiv skärm är dömt att misslyckas. Startskärmen är milslångt bättre att använda med en bra multi-touch trackpad eller en pekvänlig mus som stödjer gester. Modern UI kommer du ändå inte se mer än som startskärm, och Windows Runtime blir tvingat till att integreras i den gamla Windows-upplevelsen och användas direkt från skrivbordet utan fulhack för att rättfärdiga sin existens. När den väl gör det så har du heller ingen användning av alla gester du lärt dig i Modern UI. OS X gör det hela mycket bättre genom att stödja gester i systemet rakt igenom. Sen finns det inget att hänga upp sig på om de gesterna är via mus, musplatta, penna eller pekskärm. Hjälper de inte till för produktivitet och kan integreras i ens vanliga användande och arbetsflöde så finns de i praktiken ändå inte. Användarna stannar kvar på det dem har eller skaffar grejer som helt enkelt presterar bättre än Windows RT-plattorna.

Serverversionerna med R2 byter för övrigt inte kernel i den mån att de inte bumpar versionnummer. Det Windows 7 var var ju Windows Server 2008 plus lite teknik som mestadels också kom som platform update till Vista SP2. Och släpptes ju med R2 samtidigt och delade kernel. Vi får se hur "disruptive" blå blir.

Permalänk
Medlem

Dell skriver i sin officiella kvartalsrapport angående finansiella osäkerheter:

http://www.theverge.com/2013/4/1/4170028/dell-says-pc-busines...

Citat:
  • "...decreasing revenues in the market for desktop and notebook PCs and the significant uncertainties as to whether, or when, this decrease will end..."

• "...the overall difficulty of predicting the market for PCs..."

• "...the ongoing downward pricing pressure and trend towards commoditization in the desktop and notebook personal computer market..."

• "...the increasing usage of alternative PC operating systems to Microsoft Windows..."

• "...the uncertain adoption of the Windows 8 operating system, unexpected slowdowns in enterprise Windows 7 upgrades and the increasing substitution of smartphones and tablets for PCs..."

Hmmm. Dell klagar också.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Att Windows 8 är billigare än en surfplatta spelar ingen roll. Varför ska man överhuvudtaget bry sig om att uppgradera till åttan om man sitter på sjuan och är nöjd med den. Mer sannolikt är det kanske att man skaffar en surfplatta istället och ja; beroende på hur man ser det och hur man räknar så skulle Windows 7 kunna påverkas negativt under förutsättningen att man då i princip ersätter datorn med surfplattan. Frågan är då om inte surfplattorna i det läget egentligen påverkar hela persondatormarknaden. Men oavsett så skulle man kunna säga att själva försäljningen av Windows 8 hålls tillbaka något av surfplattor.
Vill dock inte snöa in för mycket på enbart surfplattor då deras påverkan kan vara liten, utan det är bara ett exempel på en liten del som i kombination med andra faktorer kan ha en större påverkan. Och visst finns Windows 8 även till surfplattor men det är än så länge relativt okänt utanför entusiastkretsar skulle jag säga bl.a. eftersom det bara funnits i fem månader.

Menar du att det bara är entusiaster som går på Elgiganten/Mediamarkt. De butikerna fullkomligen kryllar av Windows 8/RT surfplattor och det görs en stor grej av att det är just Windows 8 på dem, så det tror jag ingen har missat.

Oavsett så kvarstår ju det faktum att jämförelsen inte inkluderar surfplattor, utan enbart desktop, och Windows 7 ligger i princip still, vilket innebär att det även säljs nytt med Windows 7 i någon mån.

Men jag vet inte. Det känns mer och mer som att vissa skulle hylla Windows 8 som en framgångssaga även om det låg på 0.2%. Bara det att man skulle trycka hårdare på att folk var nöjda med Windows 7, att Windows 8 fått liten exponering, att folk köper surfplattor, att ekonomin är svag etc etc. Bara för att man personligen gillar eller ogillar något behöver inte det betyda att man inte kan ta in ombärldens intryck.

Om statistik är värdelöst så är det ju bara det personliga kvar, och för min del känner jag ingen som gillar Windows 8. De flesta vill inte ta i det med tång, och ett fåtal har vant sig/bryr sig inte, men ingen gillar det. Så om vi bortser från statistik och personliga iakttagelser har jag faktiskt hört det mest positiva tongångarna om Windows 8 här på Sweclockers, även om det även här är väldigt polariserat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om statistik är värdelöst så är det ju bara det personliga kvar, och för min del känner jag ingen som gillar Windows 8. De flesta vill inte ta i det med tång, och ett fåtal har vant sig/bryr sig inte, men ingen gillar det.

Microsoft inser att ingen gillar Windows 8 så nu börjar man ge bort det, i marknadsföringssyfte...

The Register http://www.theregister.co.uk/2013/04/03/microsoft_free_window...

Citat:

"Microsoft has decided the best way to get Mac-using developers to use Windows 8 for web compatibility testing is to give it away. Redmond today launched an offer to developers whereby they'd get Windows 8, Parallels desktop virtualisation software and a USB containing both if they make a $US25 donation to a charity through a service called Swish.The offer was made in a blog post timed at Wednesday, April 3, 2013 1:12 AM, but without an explanation of the time zone in which the author resides."

samt

Forbes: http://www.forbes.com/sites/kellyclay/2013/04/02/microsoft-of...

Citat:

"Today, Microsoft has announced new tools and resources to help developers test sites on not only IE 10 (as well as 9) but older versions of browsers. To really ensure developers are making the most of modern.IE, Microsoft is now offering both Windows 8 Pro and Parallels Desktop 8 for free, as long as developers make a $25 donation to a select charity. (This “QuickStart Kit” will be delivered via a USB stick). Additionally, Microsoft is also offering new features with modern.IE included the ability to download new virtual machines for IE10 on Windows 7 and IE8 on Windows XP, as well as the ability to scan a web page URL to identity interoperability issues – even for sites located behind a firewall. Microsoft notes that there is a “limited supply” of the QuickStart USB sticks that provide the free Windows 8 Pro and Parallels Desktop 8. As company is aware that “costs to purchase software and licensing can be difficult if you’re that startup looking for your first big breakthrough,” these kits will likely go fast. UPDATE: And they did go fast. Microsoft just tweeted that that the kits sold out around 10:30am PST, noting “we’ll look at making other offers available in the near future.”"

CNET: http://news.cnet.com/8301-10805_3-57577634-75/microsoft-store...

Citat:

"Microsoft Store slashes prices on Windows 8 tablets, hybrids. Microsoft is implementing pretty stiff price cuts on some laptop-tablet hybrids. Is this just the beginning?"

Snacka om panik i Redmond...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Problemet för Microsoft är att, väldigt få vill ha Win8 även om de får det gratis.
Eftersom det fortfarande innehåller ett vimsigt UI.
Förutom då IE, Media Player och andra MS knepigheter.
Kanske har Microsoft gett upp tankarna på att låsa in Windowsanvändare i deras MSN.
För man stördes inte av det lika mycket i Win7 som i WinXP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Menar du att det bara är entusiaster som går på Elgiganten/Mediamarkt. De butikerna fullkomligen kryllar av Windows 8/RT surfplattor och det görs en stor grej av att det är just Windows 8 på dem, så det tror jag ingen har missat.

Oavsett så kvarstår ju det faktum att jämförelsen inte inkluderar surfplattor, utan enbart desktop, och Windows 7 ligger i princip still, vilket innebär att det även säljs nytt med Windows 7 i någon mån.

Men jag vet inte. Det känns mer och mer som att vissa skulle hylla Windows 8 som en framgångssaga även om det låg på 0.2%. Bara det att man skulle trycka hårdare på att folk var nöjda med Windows 7, att Windows 8 fått liten exponering, att folk köper surfplattor, att ekonomin är svag etc etc. Bara för att man personligen gillar eller ogillar något behöver inte det betyda att man inte kan ta in ombärldens intryck.

Om statistik är värdelöst så är det ju bara det personliga kvar, och för min del känner jag ingen som gillar Windows 8. De flesta vill inte ta i det med tång, och ett fåtal har vant sig/bryr sig inte, men ingen gillar det. Så om vi bortser från statistik och personliga iakttagelser har jag faktiskt hört det mest positiva tongångarna om Windows 8 här på Sweclockers, även om det även här är väldigt polariserat.

Fem månader är en väldigt kort tid. Det kommer ta längre tid än så innan surfplattor med Windows blir allmänt kända för den stora massan. T.ex. kan man fråga någon som inte är så värst teknikinsatt vilka surfplattor de känner till, svaret blir sannolikt iPad. Visst förekommer marknadsföring av surfplattor med Windows men det kommer ta tid innan den stora massan har kännedom om dessa. Betänk också att även om Windows 8 är fem månader gammalt så har de flesta surfplattor med Windows 8 inte alls funnits lika länge här i Sverige. T.ex. så började ju MediaMarkt sälja Surface RT den 14 februari, alltså för mindre än bara två månader sedan.

Huruvida statistik är värdelöst eller inte beror helt på källan som du hämtar den ifrån. Som jag nämnt tidigare borde Steam vara intressant och tillförlitligt när det gäller gamers. Och gamers borde rimligtvis vara de som i första hand är intresserade av att uppgradera och jag tycker att om Windows 8 är en flopp eller dåligt så borde det om något speglas i Steams statistik.

Att ta upp egna erfarenheter kan man så klart göra men de är inget annat än just egna erfarenheter eller åsikter. Själv har jag uppgraderat tre andra datorer förutom min egen till Windows 8 och fick mycket positiv respons från dessa användare. Så oavsett vad en viss person har för erfarenheter så brukar det alltid finnas någon som har de motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Fem månader är en väldigt kort tid. Det kommer ta längre tid än så innan surfplattor med Windows blir allmänt kända för den stora massan. T.ex. kan man fråga någon som inte är så värst teknikinsatt vilka surfplattor de känner till, svaret blir sannolikt iPad. Visst förekommer marknadsföring av surfplattor med Windows men det kommer ta tid innan den stora massan har kännedom om dessa. Betänk också att även om Windows 8 är fem månader gammalt så har de flesta surfplattor med Windows 8 inte alls funnits lika länge här i Sverige. T.ex. så började ju MediaMarkt sälja Surface RT den 14 februari, alltså för mindre än bara två månader sedan.

Huruvida statistik är värdelöst eller inte beror helt på källan som du hämtar den ifrån. Som jag nämnt tidigare borde Steam vara intressant och tillförlitligt när det gäller gamers. Och gamers borde rimligtvis vara de som i första hand är intresserade av att uppgradera och jag tycker att om Windows 8 är en flopp eller dåligt så borde det om något speglas i Steams statistik.

Att ta upp egna erfarenheter kan man så klart göra men de är inget annat än just egna erfarenheter eller åsikter. Själv har jag uppgraderat tre andra datorer förutom min egen till Windows 8 och fick mycket positiv respons från dessa användare. Så oavsett vad en viss person har för erfarenheter så brukar det alltid finnas någon som har de motsatta.

Du verkar inte förstå situationen.

Diskussionen är nu bortom Sweclockers sandlåda där vi sitter och jämför våra argument baserade på andrapartsdata och utan egen ekonomisk risk.

Nu har Dell, ett av världens största PC-företag sagt att de ifrågasätter sin egen lönsamhet med både Windows 8 samt Windows 7! De diskuterar alltså inte Microsofts ekonomi.

De har dessutom sagt det i sin kvartalsrapport till SEC, dvs. U.S. Securities and Exchange Commission! Som börsnoterat företag ljuger man inte för SEC, då kan vd råka mycket illa ut.

Länken jag gav tidigare byggde sin information på Forbes som är en av finansvärlden mest inflytelserika tidningar. Deras sammanfattningar får genomslag över hela världen. Artiklar som

http://www.forbes.com/sites/adriankingsleyhughes/2013/03/30/d...

och

http://www.forbes.com/sites/kellyclay/2013/04/02/microsoft-of...

läses av människor med ansvar för riktigt stora pengar. Den första av de här två artiklarna sammanfattar situationen som

Citat:

The era where the PC is dominant in IT is rapidly coming to a close as we move towards a future dominated by post-PC devices such as smartphones and tablets, and if your business is reliant on the PC to keep the dollars flowing in then you’d better start working on “Plan B.”

The message that the era of the PC is coming to a close comes from a company at the heart of the industry – Dell.

Var så säker att ett budskap från Dell som det här, och spritt av Forbes får genomslag, med tyngd.

Man kan dock notera att Forbes till skillnad från The Verge inte nämde Dells budskap att Windows 8 inte säljer ännu en gång; de hade ju gjort det redan tidigare: http://www.forbes.com/sites/chuckjones/2013/03/04/microsofts-...

Det här är på allvar, i en division ovanför oss.

EDIT: Såg nu http://www.indianexpress.com/news/iphone5-sales-fallout-goldm...

Citat:

"iPhone5 sales fallout: Goldman Sachs takes Apple stock off 'preferred list. Goldman Sachs dropped Apple off its list of most highly recommended stocks Tuesday as it joined other analysts in reducing expectations for a company that hasn't had a revolutionary new product since the iPad in 2010. Goldman analyst Bill Shope said the iPhone 5, introduced last fall, hasn't sold as well as he expected. He said the company now needs some real hits among the products it rolls out during the second half of the year in order to boost the stock price. "

Helt overkligt mycket som händer nu. Gissas att det kommer en it-krasch inom kort, eller? - http://www.infoworld.com/t/desktop-pcs/hps-and-dells-falls-ma...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Microsoft inser att ingen gillar Windows 8 så nu börjar man ge bort det, i marknadsföringssyfte...

The Register http://www.theregister.co.uk/2013/04/03/microsoft_free_window...

samt

Forbes: http://www.forbes.com/sites/kellyclay/2013/04/02/microsoft-of...

CNET: http://news.cnet.com/8301-10805_3-57577634-75/microsoft-store...

Snacka om panik i Redmond...

Om jag säger att jag är förvånad så ljuger jag.

Skrivet av Flostyle:

Sverige utgör en väldigt liten del i det som formar den globala statistiken, så om surface finns här eller inte tror jag inte spelar någon roll.

Windows 7 klarade att knapra nästan 5 gåner så mycket marknadsandelar på samma tid. OK för att marknadsföring kan ha viss betydelse men jag såg då ingen för Windows 7. Jag tror helt enkelt det är så att folk är väl medvetna om både windows 8 och surface, men har inget intresse av dem. Windows 7 är bekant och bekvämt, och surfplatta har man redan, med android eller iOS. Vissa menar att den höga inlärningströskeln är värt det, men även jag, som kan båda, ser ingen vinst med Modern UI. Ett operativsystem ska vara så självförklarande som möjligt. En kompis skaffade ny dator och satt och försökte lära sig Windows 8 och det gick väl OK men så ringer han på kvällen och frågar "hur fan startar man om datorn???" och efter att jag förklarat det bad han mig hjälpa honom att installera Windows 7. Och det är bara ett av många exempel. Man får bara en chans att göra ett första intryck. Om en kompis har en hund och den skäller och bits när du är där på besök lägger du inte så mycket vikt vid att din kompis säger att hunden är snäll bara man vant sig, eller hur? Microsoft har totalt sumpat det där med första intrycket. Inte alla vill ge det en andra chans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Du verkar inte förstå situationen.

Diskussionen är nu bortom Sweclockers sandlåda där vi sitter och jämför våra argument baserade på andrapartsdata och utan egen ekonomisk risk.

Nu har Dell, ett av världens största PC-företag sagt att de ifrågasätter sin egen lönsamhet med både Windows 8 samt Windows 7! De diskuterar alltså inte Microsofts ekonomi.

De har dessutom sagt det i sin kvartalsrapport till SEC, dvs. U.S. Securities and Exchange Commission! Som börsnoterat företag ljuger man inte för SEC, då kan vd råka mycket illa ut.

Länken jag gav tidigare byggde sin information på Forbes som är en av finansvärlden mest inflytelserika tidningar. Deras sammanfattningar får genomslag över hela världen. Artiklar som

http://www.forbes.com/sites/adriankingsleyhughes/2013/03/30/d...

och

http://www.forbes.com/sites/kellyclay/2013/04/02/microsoft-of...

läses av människor med ansvar för riktigt stora pengar. Den första av de här två artiklarna sammanfattar situationen som

Var så säker att ett budskap från Dell som det här, och spritt av Forbes får genomslag, med tyngd.

Man kan dock notera att Forbes till skillnad från The Verge inte nämde Dells budskap att Windows 8 inte säljer ännu en gång; de hade ju gjort det redan tidigare: http://www.forbes.com/sites/chuckjones/2013/03/04/microsofts-...

Det här är på allvar, i en division ovanför oss.

EDIT: Såg nu http://www.indianexpress.com/news/iphone5-sales-fallout-goldm...

Helt overkligt mycket som händer nu. Gissas att det kommer en it-krasch inom kort, eller? - http://www.infoworld.com/t/desktop-pcs/hps-and-dells-falls-ma...

Situationen är den att Windows 8 är det enda OS som faktiskt ökar, inte nåt av de andra. Och ja, det är verkligen bortom sandlådan på Sweclockers vilket jag påpekat tidigare genom att det går det trögt för t.ex. bilmarknaden också så man kan ju fråga sig om det verkligen är Windows 8 i sig som det är fel på (vilket kritikerna på detta forum vill ha det till) eller om det finns andra faktorer att ta i beaktande. Och med dina länkar så visar du ju detta också.
Sen har Dell har haft det trögt långt innan Windows 8 lanserades också men det är ju så klart bra för dem att kunna skylla på något utanför det egna företaget när det går dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Situationen är den att Windows 8 är det enda OS som faktiskt ökar, inte nåt av de andra. Och ja, det är verkligen bortom sandlådan på Sweclockers vilket jag påpekat tidigare genom att det går det trögt för t.ex. bilmarknaden också så man kan ju fråga sig om det verkligen är Windows 8 i sig som det är fel på (vilket kritikerna på detta forum vill ha det till) eller om det finns andra faktorer att ta i beaktande. Och med dina länkar så visar du ju detta också. Sen har Dell har haft det trögt långt innan Windows 8 lanserades också men det är ju så klart bra för dem att kunna skylla på något utanför det egna företaget när det går dåligt.

I artikeln "HP's and Dell's falls may be closer than you thought" http://www.infoworld.com/t/desktop-pcs/hps-and-dells-falls-ma... menar man det också:

Citat:

Windows 8 isn't the cause, even if it deprives both companies of a temporary hit that would mask the deep wounds both have inflected on themselves. (Read Snyder's take on Dell and take on HP.) It took years of bad management and flabbergastingly stubborn adherence to the Wintel platform -- similar to the steadfast blindness that put BlackBerry (née Research in Motion) at death's door as well.

Gissningsvis finns det orsaker utanför MS-sfären som leder till både HP:s och Dells problem. HP är väl nästan ökända för att samla på sig elände, bl.a. genom att köpa upp döende jättar. Dells orsaker känner jag inte till, men de kanske vill bli uppköpta av MS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag säger att jag är förvånad så ljuger jag.

Sverige utgör en väldigt liten del i det som formar den globala statistiken, så om surface finns här eller inte tror jag inte spelar någon roll.

Windows 7 klarade att knapra nästan 5 gåner så mycket marknadsandelar på samma tid. OK för att marknadsföring kan ha viss betydelse men jag såg då ingen för Windows 7. Jag tror helt enkelt det är så att folk är väl medvetna om både windows 8 och surface, men har inget intresse av dem. Windows 7 är bekant och bekvämt, och surfplatta har man redan, med android eller iOS. Vissa menar att den höga inlärningströskeln är värt det, men även jag, som kan båda, ser ingen vinst med Modern UI. Ett operativsystem ska vara så självförklarande som möjligt. En kompis skaffade ny dator och satt och försökte lära sig Windows 8 och det gick väl OK men så ringer han på kvällen och frågar "hur fan startar man om datorn???" och efter att jag förklarat det bad han mig hjälpa honom att installera Windows 7. Och det är bara ett av många exempel. Man får bara en chans att göra ett första intryck. Om en kompis har en hund och den skäller och bits när du är där på besök lägger du inte så mycket vikt vid att din kompis säger att hunden är snäll bara man vant sig, eller hur? Microsoft har totalt sumpat det där med första intrycket. Inte alla vill ge det en andra chans.

Nu var ju Sverige är bara ett exempel på ett av väldigt många länder där surfplattor med Windows 8 inte funnits särskilt länge.

Alltid finns det något som kunde gjorts bättre. Microsoft är så klart medvetna om att mycket kan förbättras med Windows 8 men man var tvungna att lansera något för att kunna komma in på den växande surfplattemarknaden. Sen hann man inte med allt som skulle funnits med. Ungefär som Windows 7 blev det som Vista egentligen skulle varit. Men Windows 8 kan ju bara bli bättre och "Blue" kommer förhoppningsvis innebära stora förbättringar.

Personligen är jag ganska oförstående till den kritik som en del öser ur sig över det nya Windows. Det är så klart personliga åsikter men kritiken som jag läst känns för mig extremt överdriven. Dessutom har jag ju installerat Windows 8 åt två stycken personer som inte är särskilt tekniskt lagda av sig, men de har inga som helst problem att använda Windows 8 och de lärde sig på fem minuter. Helt skilda erfarenheter alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Gissningsvis finns det orsaker utanför MS-sfären som leder till både HP:s och Dells problem. HP är väl nästan ökända för att samla på sig elände, bl.a. genom att köpa upp döende jättar. Dells orsaker känner jag inte till, men de kanske vill bli uppköpta av MS?

Både Dell och HP skulle må bra av att få lite mer av den status som Apple har. Men man ska komma ihåg att Dell fortfarande är en av de största. Vad Dell vill vågar jag inte spekulera i men kanske vill de bli mer som IBM.

Permalänk
Inaktiverat konto
Skrivet av Flostyle:

Microsoft är så klart medvetna om att mycket kan förbättras med Windows 8 men man var tvungna att lansera något för att kunna komma in på den växande surfplattemarknaden. Sen hann man inte med allt som skulle funnits med. Ungefär som Windows 7 blev det som Vista egentligen skulle varit.

Problemet med Microsoft är bristande innovation. Tröghet i företagskulturen som förhindrar innovation. Windows 8 känns enligt mig som ett hastverk som man stressat fram då man inte kom med tåget från början. Man bör inte stressa ut produkter och veta "att mycket kan förbättras, men vi släpper det ändå och lappar sen". Det är ganska riskabelt att på sikt göra såhär varannan eller var tredje release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Nu var ju Sverige är bara ett exempel på ett av väldigt många länder där surfplattor med Windows 8 inte funnits särskilt länge.

Alltid finns det något som kunde gjorts bättre. Microsoft är så klart medvetna om att mycket kan förbättras med Windows 8 men man var tvungna att lansera något för att kunna komma in på den växande surfplattemarknaden. Sen hann man inte med allt som skulle funnits med. Ungefär som Windows 7 blev det som Vista egentligen skulle varit. Men Windows 8 kan ju bara bli bättre och "Blue" kommer förhoppningsvis innebära stora förbättringar.

Personligen är jag ganska oförstående till den kritik som en del öser ur sig över det nya Windows. Det är så klart personliga åsikter men kritiken som jag läst känns för mig extremt överdriven. Dessutom har jag ju installerat Windows 8 åt två stycken personer som inte är särskilt tekniskt lagda av sig, men de har inga som helst problem att använda Windows 8 och de lärde sig på fem minuter. Helt skilda erfarenheter alltså.

Bara det att man lanserar ett desktop-os för att komma in på surfplattemarknaden är ett generalfel.

Bara för att Microsoft dödförklarar pc'n och pratar om "devices" så betyder inte det att alla håller med. Att jag skulle vilja köpa en surfplatta med Windows 8 för att Modern UI finns på desktop är lika logiskt som att jag skulle bli sugen på en Mac bara för att jag har en iPad. För mig är det två olika produkter som, i viss mån kompenserar varandra men aldrig kan vara den andres ersättare. Om jag inte är ett dugg intresserad av Surface eller dess integration med Windows 8 lär inte Modern UI hjälpa mig på traven om jag redan ogillar det, så jag förstår inte logiken. Allt detta hade de kunnat fixa genom att göra startmenyn valbar. Det hade inte fått några negativa effekter för någon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitlisa:

Problemet med Microsoft är bristande innovation. Tröghet i företagskulturen som förhindrar innovation. Windows 8 känns enligt mig som ett hastverk som man stressat fram då man inte kom med tåget från början. Man bör inte stressa ut produkter och veta "att mycket kan förbättras, men vi släpper det ändå och lappar sen" utanDet är ganska riskabelt att på sikt göra såhär varannan eller var tredje release.

Tyvärr är det så ibland. Man kan inte vänta för länge heller utan måste göra vissa avvägningar mellan hur länge man vågar fortsätta utan att släppa nåt nytt och hur pass bra produkten är.

Permalänk
Inaktiverat konto
Skrivet av Flostyle:

Tyvärr är det så ibland. Man kan inte vänta för länge heller utan måste göra vissa avvägningar mellan hur länge man vågar fortsätta utan att släppa nåt nytt och hur pass bra produkten är.

Ja, tyvärr händer detta allt för ofta när det gäller Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bara det att man lanserar ett desktop-os för att komma in på surfplattemarknaden är ett generalfel.

Bara för att Microsoft dödförklarar pc'n och pratar om "devices" så betyder inte det att alla håller med. Att jag skulle vilja köpa en surfplatta med Windows 8 för att Modern UI finns på desktop är lika logiskt som att jag skulle bli sugen på en Mac bara för att jag har en iPad. För mig är det två olika produkter som, i viss mån kompenserar varandra men aldrig kan vara den andres ersättare. Om jag inte är ett dugg intresserad av Surface eller dess integration med Windows 8 lär inte Modern UI hjälpa mig på traven om jag redan ogillar det, så jag förstår inte logiken. Allt detta hade de kunnat fixa genom att göra startmenyn valbar. Det hade inte fått några negativa effekter för någon.

En dödförklaring av PC är knappast möjligt i dagsläget, då hade man nog slopat desktop-läget. Men absolut, startmenyn kunde fått göras valbar för de som hellre vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

En dödförklaring av PC är knappast möjligt i dagsläget, då hade man nog slopat desktop-läget. Men absolut, startmenyn kunde fått göras valbar för de som hellre vill ha den.

Men desktopen slopas ju... De har själva dödförklarat sin största inkomstkälla... Fiffiga fånar!!!

http://blogs.computerworld.com/windows/21950/windows-blue-sho...

Citat:

"Desktop fans, be worried: Leaked Windows Blue code hints that when Microsoft gets around to building Windows 9, there's a chance it may kill the Desktop entirely."

Djärvt, Microsoft. Djävligt djärvt, om det stämmer.

Då släpper ni än större del av desktop-biten till konkurrenterna...

Inte ens UEFI kommer att hjälpa nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men desktopen slopas ju... De har själva dödförklarat sin största inkomstkälla... Fiffiga fånar!!!

Djärvt, Microsoft. Djävligt djärvt, om det stämmer.

Då släpper ni än större del av desktop-biten till konkurrenterna...

Inte ens UEFI kommer att hjälpa nu.

Inte särskillt lyckat när väl etablerade medier stämplat Windows RT som en flopp. De har tassat runt det ett tag, men nu sa de det. Det floppar. http://www.idg.se/2.1085/1.500321/windows-rt-plattor-rasar-i-...

Microsoft sattsar alltså hellre på ett ramverk som man tydligen övervärderat med 33%? Bra där...

Jävla tur för alla att Windows 7 har support till 2020.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte särskillt lyckat när väl etablerade medier stämplat Windows RT som en flopp. De har tassat runt det ett tag, men nu sa de det. Det floppar. http://www.idg.se/2.1085/1.500321/windows-rt-plattor-rasar-i-...

Microsoft sattsar alltså hellre på ett ramverk som man tydligen övervärderat med 33%? Bra där...

Jävla tur för alla att Windows 7 har support till 2020.

Känns skönt att jag levde som jag lärde i julas, och köpte Win 7 till min desktop...

Windows 8 på Surface utan Pro? Då kan man ju lika gärna köpa en Chromebook

http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3670244.ec...

Citat:

Chromebook är Googles egna laptop, skapad för webben. I USA och Storbritannien har datorn haft stora försäljningsframgångar och nu är det även dags för Sverige. I samband med lanseringen, som sker i dag, går Google också ut i sin största svenska reklamkampanj riktad mot konsumenter någonsin.

Fast jag ville ju inte ha en Chromebook, utan en fungerande Windows-desktop, därför blev det Windows 7. Ett förnuftigt val tycker jag själv.

EDIT. Ibland är jag lite långsam. Men att gå från Windows till Mac är ju inte mindre steg än att gå från Windows till Chromebook. Det är ju ett nytt perspektiv jag inte tänkt på tidigare, vilket är ännu ett orosmoment för oss som gillar Windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Känns skönt att jag levde som jag lärde i julas, och köpte Win 7 till min desktop...

Windows 8 på Surface utan Pro? Då kan man ju lika gärna köpa en Chromebook

http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3670244.ec...

Fast jag ville ju inte ha en Chromebook, utan en fungerande Windows-desktop, därför blev det Windows 7. Ett förnuftigt val tycker jag själv.

EDIT. Ibland är jag lite långsam. Men att gå från Windows till Mac är ju inte mindre steg än att gå från Windows till Chromebook. Det är ju ett nytt perspektiv jag inte tänkt på tidigare, vilket är ännu ett orosmoment för oss som gillar Windows 7.

Det som en Windowsplatta möjligen kan tillföra är ju kompatibiliteten med desktop. Den saknas på RT, och folk undrar väl varför man ska välja RT när det finns billigare och bättre erbjudanden från konkurrenterna. En Windows 8 pro platta för runt 2-3000Kr hade nog sålt, däremot. Men det kommer inte Microsoft begripa. Jag vet inte hur de tänker riktigt. Xbox var de ju villiga att gå med förlust på för att knapra marknadsandelar, så varför inte ta steger och göra Windows 8 gratis om idén ändå är att tjäna pengar på appar?

Och ja, det är även sant som det sagts tidigare att om folk ändå tvingas lära om sig finns det ingen anledning att lära sig nya Windows när Windows inte är Windows längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som en Windowsplatta möjligen kan tillföra är ju kompatibiliteten med desktop. Den saknas på RT, och folk undrar väl varför man ska välja RT när det finns billigare och bättre erbjudanden från konkurrenterna. En Windows 8 pro platta för runt 2-3000Kr hade nog sålt, däremot. Men det kommer inte Microsoft begripa. Jag vet inte hur de tänker riktigt. Xbox var de ju villiga att gå med förlust på för att knapra marknadsandelar, så varför inte ta steger och göra Windows 8 gratis om idén ändå är att tjäna pengar på appar?

Och ja, det är även sant som det sagts tidigare att om folk ändå tvingas lära om sig finns det ingen anledning att lära sig nya Windows när Windows inte är Windows längre.

Det är nog Microsofts fel att priset ligger där det ligger på enheter med Modern UI och pekskärmar.

Det är fler som påstår det, senast i en artikel med det upplyftande namnet "A failure of imagination is killing the PC industry" och ingressen "Windows 8 and Ultrabooks show what's wrong with the Wintel approach to making creative computing devices".

http://www.infoworld.com/d/the-industry-standard/failure-of-i...

Citat:

Windows 8 creates a real dilemma for the PC maker: Ship a low-cost unit without a touchscreen, and the whole point of Windows 8 is lost. Ship it with a touchscreen, and you've added cost, weight, and a bit of bulk that has to be compensated for elsewhere in the box. What the PC makers have done is try to fudge the issue, delivering either very expensive laptops that end up competing with Apple's beloved yet pricey MacBook Air or cheaper PCs with compromises that confuse and turn off buyers.

Oj, det här skriver jag på en ... MacBook Air...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det är nog Microsofts fel att priset ligger där det ligger på enheter med Modern UI och pekskärmar.

Det är fler som påstår det, senast i en artikel med det upplyftande namnet "A failure of imagination is killing the PC industry" och ingressen "Windows 8 and Ultrabooks show what's wrong with the Wintel approach to making creative computing devices".

http://www.infoworld.com/d/the-industry-standard/failure-of-i...

Oj, det här skriver jag på en ... MacBook Air...

Ytterligare folk som "skyller" på Windows 8 för att det går trögt: http://seekingalpha.com/currents/post/925181 Slutar inte Microsoft upp snart kommer hela pc-branchen att skjutas i sank.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del som gillar Windows 8, men majoriteten använder desktop till 90-99% undrar vad dessa kommer tycka om desktop försvinner helt, och man enbart är hänvisad till metro utan att kunna välja mer än kanske 2 till 4 samtidigt på skärmen osv.

Jaja Microsoft får göra som dom vill, jag tänker inte haka på, finns alternativ, nu Windows 7, om några år kanske enbart Linux som jag även kör en del idag.

Fast troligen tänks det så det knakar borta på Microsoft, dom är ju ett företag som vill sälja och om inte den stora massan vill använda Windows 8 och framtida OS i detta stuk måste dom ju ändra på det mer eller mindre mycket, eller gå under till slut, eller bli ett förtag som minioriteten bara använder.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Finns ju en hel del som gillar Windows 8, men majoriteten använder desktop till 90-99% undrar vad dessa kommer tycka om desktop försvinner helt, och man enbart är hänvisad till metro utan att kunna välja mer än kanske 2 till 4 samtidigt på skärmen osv.

Jaja Microsoft får göra som dom vill, jag tänker inte haka på, finns alternativ, nu Windows 7, om några år kanske enbart Linux som jag även kör en del idag.

Inte alls omöjligt faktiskt. Steam finns ju och fungerar allderles utmärkt på Linux, så det är väl bara en tidsfråga innan det växer. Ett argument mot Linux har ju tidigare varit "Spel funkar inte" med det stämmer inte längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är skit ifall det stämmer att MS planerar ta bort det s.k. desktop-läget i Windows 9. Känner personligen inte till så många företag som medvetet gräver sina egna gravar.

Tur att Windows 7 stöds till 2020, men med tanke på att Win7 inte ens får fullt stöd för DX11.1 är jag inte särskilt optimistisk.