Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

screentearing hjälp

tjenare !
jag har tidigare fått hjälp på en annan tråd att diagnostisera mitt problem men inget riktigt svar om hur jag löser de.. jag kör på 3st 27" samsung led och får ibland screentearing på en av skärmarna åt gången på olika ställen och i speciellt LOL så ser man även ett annat problem som jag tyvärr inte har lyckats identifiera.. oregelbundna "flashar" uppstår och även "tron legacy liknande" mönster uppstår .. jag har bytt grafikkort, moderkort, och testat med en ny processor men problemet uppstår fortfarande.. detta är när jag spelar såväl som när jag surfar och kollar på hemladdad film alltså inget fel på installation av något spel..

såå det jag jättegärna skulle vilja ha svar på är :

1: hur löser man screentearing, ge gärna flera olika sätt att åtgärda detta och förklara steg för steg..

2: vad är det som orsakar dem här "flasharna" och mönsterna på skärmen när jag spelar? ( värt att nämna är att det är bara LOL som krånglar på detta sätt, bf3 och farcry3 har bara screentearing) jag har provat att avinstallera LOL och sedan installera det igen..

jag kör med alla senaste drivrutinerna till allt i hela datorn

har dubbla 7950 powercolor
i5 2500k

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att helt få bort tearing är att slå på v-sync.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Det enda sättet att helt få bort tearing är att slå på v-sync.

och hur slår man på v sync ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaldefors:

och hur slår man på v sync ?

Man kan göra det i spelens inställningsmenyer. Oftast under graphics. Fungerar också att gå in i grafikkortets kontrollpanel och tvinga v-sync på/av för individuella spel eller globalt, men det var länge sedan jag körde Radeon så jag kan nog inte hjälpa på den punkten. Kontrollpanelen ser troligen väldigt annorlunda ut nu sedan 4830-tiden

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Du har redan blivit tillsagd om detta men väljer att bryta mot det igen.

Jag låter den här tråden ligga för närvarande, se till att läsa på reglerna och följ dem samt eventuella anvisningar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Du har redan blivit tillsagd om detta men väljer att bryta mot det igen.

Jag låter den här tråden ligga för närvarande, se till att läsa på reglerna och följ dem samt eventuella anvisningar.

det enda jag gör är att beskriva ett problem jag har på min dator och jag söker efter mer specifika svar än det jag redan har fått och eftersom jag har omformulerat mig och frågar efter nya saker så har jag inte brytit mot några regler

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jaldefors:

det enda jag gör är att beskriva ett problem jag har på min dator och jag söker efter mer specifika svar än det jag redan har fått och eftersom jag har omformulerat mig och frågar efter nya saker så har jag inte brytit mot några regler

Det är fortfarande samma ämne och bryter därmed mot våra regler. Om du behöver lägga till något, omformulera, specifiera eller utveckla något så gör du det i den tråd du redan skapat på ämnet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.