Raspberry Pi Rev2, osäker!

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi Rev2, osäker!

Hejsan!

Ska köpa en Raspbarry (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774255) för att använda som film enhet hemma vid tvn, ska då koppla Logitecs trådlösa tangetbord/mus i ett och ett USB trådlöstnätverk.

Funkar det med XBMC?
Läst runt och original laddaren verkar vara för klen, och såg du här på swec att någon rekommenderade Ipad 2 laddare (2000mA) då hittade jag (http://www.teknikproffset.se/DATOR/Surfplattor--Tillbehoer/Ti...) som borde funka utan problem eller är jag ute och cycklar nu?

Permalänk
Medlem

Jag kör med en HTC-laddare på 1000mA, tro den laddare du länkar verka ha samma spec.

Jag kör min klockad till 900 MHz och det fungera utan problem, jag kör logitech trådlösa t-bord + mus. Dock har jag ej WLAN (Vilket ändå är långsamt, rekommenderas ej)

Om du inte vill använda laddaren i paketet så föreslår jag att du istället köper ett löst kort, + chassi och SD kort.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Okejokej tackar för svar! Vill helst ha WLAN då det är närmare 15m till routern och vill ha så lite kablar som möjligt.

Sedan kommer det mest köras film från min datorn som står lååångt ifrån!

Är osäker med på just om XBMC men det ska inte vara några problem med det jag skrev innan att köra eller?

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem med logitech-tangentbord och -mus, kanske om det är någon specialvariant (typ 1000 olika mediaknappar, bluetooth eller liknande). Om du har smartphone rekommenderar jag dock någon remote app som jobbar via WiFi - testat någon till Android som var riktigt smidig.

Sen är ju Raspberry Pi inte direkt plug'n'play - och kanske kan verka lite bökigt att installera om du är helt ovan vid Linux. Däremot finns det mycket information och många jättebra guider om Raspberry Pi + XBMC (t. ex. Sweclockers). Och så är det ju mycket roligare med Linux.

Tänk också på att 1080p med DTS-ljud inte flyter på särskilt bra, om du inte har en receiver med DTS-stöd. AC3-ljud fungerar dock galant. (Kanske har ändrats med ny programvara, och kanske fungerar bättre med överklockning - vet ej)

Testade själv XBMC på min Raspberry, och uppspelningen fungerade galant (utom DTS då) - däremot flyter gränssnittet ganska dåligt.

Menar inte att Raspberry Pi är en usel plattform för mediauppspelning, men ville bara belysa vissa brister som många verkar missa.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Hej,

Den funkar finfint med xbmc (kolla in www.raspbmc.com) med 1A laddaren. Men som sagts ovan så finns det några begränsningar fast själv har jag inte stött på några sådana ännu.

Har jag klarat mig bra utan tangentbord till PIn, installationen har gått automatiskt och xbmc styrde jag först med en smartphone och sedan med den vanliga tv-kontrollen (http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=5549)

Just det, se till att wifi usbn du köper inte drar för mycket eftersom man får begränsat med ström av PIn, googla runt lite innan du bestämmer dig

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, nu blir det nog lite lättare att gå ordning på allt

Blir nog att lägga en beställning senare idag och läsa runt lite på hur man styr via mobilen som ni har skickar och så

Tack för all hjälp!