Ny SSD till NAS, 500GB

Permalänk
Medlem

Ny SSD till NAS, 500GB

Jag har en gammal QNAP NAS som jag tänkte uppgradera från mekanisk till SSD.

Har ett presentkort på Netonnet som jag kom över billigt så tänkte köpa därifrån.
De alternativ jag kikar på är:

Samsung 840 (500gb) 2800:-
Samsung 840 Pro (512gb) 4000:-
Intel 520 (480gb) 3700:-

Egentligen är jag väl mest sugen på Samsungs basic-variant men å andra sidan är det fem års garanti på Intel och Samsungs Pro-modell.

Åsikter och tips mottages tacksamt.

Permalänk
Skrivet av eyedol:

Jag har en gammal QNAP NAS som jag tänkte uppgradera från mekanisk till SSD.

Har ett presentkort på Netonnet som jag kom över billigt så tänkte köpa därifrån.
De alternativ jag kikar på är:

Samsung 840 (500gb) 2800:-
Samsung 840 Pro (512gb) 4000:-
Intel 520 (480gb) 3700:-

Egentligen är jag väl mest sugen på Samsungs basic-variant men å andra sidan är det fem års garanti på Intel och Samsungs Pro-modell.

Åsikter och tips mottages tacksamt.

Känns inte riktigt om att en SSD i en gammal NAS skulle vara värt pengarna. Va har du för sata-gränssnitt i nasen?

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Du kommer bara få en bråkdel av SSDns prestanda när du sätter den i en NAS, vilket i mitt tycke är bortkastade pengar.
SSDn gör många gånger bättre nytta i din dator.
Tex Qnap TS-409 Pro läser som mest ca 30 MB/s och skriver i 15 MB/s. TS-509 Pro når 60 MB/s i både läsning och skrivning under gynnsamma förhållanden.

Basic-versionen hos Samsung indikerar endast att den säljs utan tillbehör. Både Pro och standardvarianten finns som basic, så jag förmodar att du menar standardvarianten när du skriver basic.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag anade att jag skulle få en liknande respons, borde kanske skrivit mer utförligt direkt : )

Jag har redan SSD i Stationär såväl som Laptop. Försökt övertyga sambon att uppgradera sin laptop men hon har inte nappat ännu. Slutar väl med att jag får köpa en åt henne så hon inser vad hon gått miste om.

Hursom så förstår jag att jag inte kommer ha så stor glädje av en SSD rent prestandamässigt i min NAS. Det jag vill åt är främst den obefintliga ljudnivån som en SSD medför. Mindre värmeutveckling, snabbare svarstider och högre tillit är något jag också värdesätter.
Nu när SSD kommit ner hyfsat i pris o då jag har pengar på ett presentkort där pengarna ändå inte förräntas tänkte jag det kunde vara läge.

http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=822&c=1655&sc=165...
Denna gamla häcken har jag. Vad jag förstått verkar den hänga med hyfsat dock, även om jag inte är alltför främmande att inom en inte alltför lång framtid uppgradera även där.

(Ang. basic/standard så tänkte jag först skriva standard-varianten då det var lite luddigt, hehe, men använde till sist bara NoNs beteckning. Denna är det iaf som jag talar om: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sa... )

Tack för input grabbar, keep em coming.