Permalänk

Windows startar men fryser direkt

Tja SweClockers!

Igår när jag startade min dator så kom det upp något i stil med "boot disc could not load your OS."
Jag tänkte att det måste vara något tillfälligt och startade helt enkelt om datorn och då funkar det perfekt...

...Tills idag när jag startade den, datorn startar fint och så men när jag kommer in i Windows (har 8) så "fryser" allting förutom musen.
Ibland lyser ikonerna när man sveper över dem med musen och ibland inte. Ibland startar även program som jag har i autostart som Spotify och Skype, dock går dem ej att använda.

Jag tror det är hårddisken som spökar. Vad tror ni?
Är det helt kört eller kan man komma undan med att installera om Windows eller återställa på annat sätt. Datorn är den i sign.

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |
HTPC - Bitfenix Phantom | i3 4330 | 4 GB RAM | 500 GB HDD |
NAS - Synology DS213J | 6 TB (2x3 TB) RAID 1 |

Permalänk

du kan prova med F8 knappen på när du startar datorn sedan felsäkert läge med kommandotolken -

Test 1- hårddisken - chkdsk c: /r
Test 2-Systemfil test & reperation SFC /scannow
Test 3 - Bootrec /fixmbr

Permalänk
Citat:

du kan prova med F8 knappen på när du startar datorn sedan felsäkert läge med kommandotolken -

Test 3 - Bootrec /fixmbr

Tack! Ska testa det omdelbart

Visa signatur

Dator - FD Define R3 | i7 2600k | Corsair H80 | 2x XFX HD 6970 | Asus P8P67 EVO | 8GB Corsair XMS3 1600Mhz | Kingston HyperX 120GB | 1TB WD Caviar Black | Corsair HX 750W | Windows 10 | Dell U2412M |

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Test 3 - Bootrec /fixmbr

Tyvärr verkar det inte som om safe mode funkar i windows 8

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sufferdoom:

Tyvärr verkar det inte som om safe mode funkar i windows 8

http://www.nextofwindows.com/how-to-boot-to-safe-mode-in-wind...
EDIT: tog en liten titt håll in Shift key och tryck f8 som en galning så kommer du till troubleshoot och advanced options efter det.

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

http://www.nextofwindows.com/how-to-boot-to-safe-mode-in-wind...
EDIT: tog en liten titt håll in Shift key och tryck f8 som en galning så kommer du till troubleshoot och advanced options efter det.

Tack! Har nu lyckats komma in i cmd och kör just nu chkdsk c: /r. Den har hittat 4 fel och med takten den jobbar känns det som detta kommer ta flera år
Antar att det inte är helt kört nu då hårddisken verkar fungerar fint utanför "vanliga" windows 8.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sufferdoom:

Tack! Har nu lyckats komma in i cmd och kör just nu chkdsk c: /r. Den har hittat 4 fel och med takten den jobbar känns det som detta kommer ta flera år
Antar att det inte är helt kört nu då hårddisken verkar fungerar fint utanför "vanliga" windows 8.

Hoppas de förmodligen fungerar bra efter detta, prova även med sfc /scannow skadar aldrig.
SFC står för System File Checker ifall de skulle vara intressant att veta

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Hoppas de förmodligen fungerar bra efter detta, prova även med sfc /scannow skadar aldrig.
SFC står för System File Checker ifall de skulle vara intressant att veta

Det är fint det, går IT på gymnasiet nu så det är alltid bra att veta sånt där

Visa signatur