Linux och spelprestanda (TF2 mer specifikt)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Men kör upp ett nytt skal isf tillexmpel: TTY1

Där i bör du kunna logga in och rätta till vad som gick snätt

kör sudo apt-get uppdate FGLRX och se ifall det hjälper.

då lär den senaste stabila drivrutinen installeras och du kan börja om men att plocka nert senaste betan från amd! Har för mig man fick kompilera ihop dom själv, ivf senast jag gjorde det.

Synd att jag inte har kvar drivarna jag fixade ihopa, funkade perfekt. Fick aldrig problem med att den var intabil eller prestanda som falerar!

kan ha varit ren tur med

Ja drar man ned dem manuellt från deras hemsida måste de kompileras manuellt också.
Fast nu kan Linux fara åt helvete. Kan inte boota systemet alls helt plötsligt. Då har jag enbart installerat och tagit bort drivrutinen till gpun.

Permalänk
Medlem

du kan alltid komma in i TTYx

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

du kan alltid komma in i TTYx

Can't do shit captain.
Verkligen. Jag kan inte göra någonting överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Du brukar kunna gå in i recovery mode (håll in shift efter bios för att få fram GRUB-menyn, om den inte visar sig ändå). Därifrån kan du välja att starta operativsystemet i recovery mode, som du borde kunna reparera det ifrån. Om inte så kan man alltid starta en live-cd och styra upp det därifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Du brukar kunna gå in i recovery mode (håll in shift efter bios för att få fram GRUB-menyn, om den inte visar sig ändå). Därifrån kan du välja att starta operativsystemet i recovery mode, som du borde kunna reparera det ifrån. Om inte så kan man alltid starta en live-cd och styra upp det därifrån.

Försökte mig på recoverymenyn innan, men jag kunde inte få igång mitt mobila bredband då varav det inte hjälpte mig.
Har dock inte tänkt på att jag kan boota via live-usb:n. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Ja drar man ned dem manuellt från deras hemsida måste de kompileras manuellt också.
Fast nu kan Linux fara åt helvete. Kan inte boota systemet alls helt plötsligt. Då har jag enbart installerat och tagit bort drivrutinen till gpun.

När du installerade så togs de inbyggda drivrutinerna bort, så du är helt utan drivrutiner. Nästa gång du tar bort dem, installera nya innan du startar om datorn. De går även att installera från kommando raden om du kör felsäkert läge.

Sen AMD har historiskt sätt varit extremt dåliga på att göra drivrutiner, speciellt till linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

När du installerade så togs de inbyggda drivrutinerna bort, så du är helt utan drivrutiner. Nästa gång du tar bort dem, installera nya innan du startar om datorn. De går även att installera från kommando raden om du kör felsäkert läge.

Sen AMD har historiskt sätt varit extremt dåliga på att göra drivrutiner, speciellt till linux.

Så kort och gott behöver jag inte starta om datorn först för att de gamla filerna skall vara borttagna helt och kan installera nya precis efter att de tagits bort? Gäller det allt som har med drivrutiner att göra till Linux? Kan tänka mig att det fungerar så såvida det inte rör sig om något som direkt påverkar kärnan?

Permalänk
Inaktiv

Det som nu har räddat mitt system var att ta mig in till recoverymenyn och därefter köra följande:
"mount -o remount,rw /", vilket ger mig läs- och skrivmöjligheter inne i kommandoprompten.
"sudo /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh", vilket är amd's egna script för att att bort just fglrx som jag förstått det.
Efter att ha kört dessa två så återställdes systemet och jag kan nu boota utan problem igen.
Dock så finns det någonting kvar av fglrx som gör att jag inte längre manuellt kan installera drivrutinerna jag laddat hem direkt från amd's hemsida.

Tankar?

EDIT:
Att det är något av fglrx som ligger kvar är ju givet, men varje försök att ta bort slutar med att terminalen berättar för mig att det inte finns någonting med fglrx att ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Det som nu har räddat mitt system var att ta mig in till recoverymenyn och därefter köra följande:
"mount -o remount,rw /", vilket ger mig läs- och skrivmöjligheter inne i kommandoprompten.
"sudo /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh", vilket är amd's egna script för att att bort just fglrx som jag förstått det.
Efter att ha kört dessa två så återställdes systemet och jag kan nu boota utan problem igen.
Dock så finns det någonting kvar av fglrx som gör att jag inte längre manuellt kan installera drivrutinerna jag laddat hem direkt från amd's hemsida.

Tankar?

EDIT:
Att det är något av fglrx som ligger kvar är ju givet, men varje försök att ta bort slutar med att terminalen berättar för mig att det inte finns någonting med fglrx att ta bort.

Mer specifikt vilka filer låter den dig inte ta bort? Hur ser felmeddelandet ut?
Annars kan du testa att köra installern med --force så bör den tillåta dig att installera även fast den hittar rester av en gammal installation. Dock kan jag inte riktigt rekommendera det då det oftast inte blir bättre, det brukar bara skapa mer problem, men du kan ju testa det om inget annat vill fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Mer specifikt vilka filer låter den dig inte ta bort? Hur ser felmeddelandet ut?
Annars kan du testa att köra installern med --force så bör den tillåta dig att installera även fast den hittar rester av en gammal installation. Dock kan jag inte riktigt rekommendera det då det oftast inte blir bättre, det brukar bara skapa mer problem, men du kan ju testa det om inget annat vill fungera.

Det finns inga filer ATT ta bort, men trots detta påstår installationsprogrammet till drivarna att det finns en tidigare version installerad.

Permalänk
Medlem

½

Skrivet av anon167218:

12.04 kan ta sig i röven. Drog ned 12.10 istället. Testade TF2 med open source-varianten som väljs by default av systemet. För nya läsare använder jag mig av AMD's 6870.

Kollade vad jag hade för framerate genom spelets inbyggda kommando "net_graph 3" varav jag hade 30 fps ungefär konstant. Drog ned AMD's egna drivrutiner (13.1) manuellt och installerade dem. Voila! 300 jävla fps!

Detta maxat utan antialiasing (inte ens att tänka på då det drar ned allt till runt 40fps). Det laggar till väldigt ofta fortfarande och hoppar då mellan 200-300fps, men det flyter. Om de bara kan dra ned laddningstiderna till samma nivå som på Windows så är jag snart helnöjd.

Frågorna som uppstått nu då.
Vad är nytt i just 12.10 på just drivrutinsidan? Eller rättare sagt vad är nytt i systemet som påverkar grafikprestandan?

Antar att det kan ligga en nyare drivare i repon men jag har upplevt samma sak för 1½-2 år sedan när jag körde ubuntu med mitt 4850. Fick usel prestanda med ubuntus stängda drivare. Installerade utan problem via hardware managern men dom fungerade helt enkelt inte som dom skulle, varken 2d eller 3d.. gjorde som du och installerade amds drivrutiner manuellt istället vilket löste problemen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |