Linux och spelprestanda (TF2 mer specifikt)

Permalänk
Inaktiv

Linux och spelprestanda (TF2 mer specifikt)

Fick för mig att skita helt i Windows under gårdagen. Var givetvis tvungen att testa Team Fortress 2 nu när både Steam och spelet i fråga finns natively till systemet. Kör Ubuntu 12.04 (får inte igång mitt mobila bredband med nyare versioner av någon anledning), har en i5 2500k @ 4.5GHz, 8GB RAM och ett HD 6870 med 1GB videominne. I Windows 7 flyter samma spel på i 200+ fps med allt uppskruvat till max. I Linux kan jag inte flytta mig från att stirra in i ett hörn för då dör prestandan så in i. Allt annat än en mjuk bild. Extremt ojämn sådan också.

Extremt inbiten Windows-användare, jag kan min hårdvara och vet att där inte finns några fel.
Kör senaste experimentella drivrutinen till GPUn.

Tips på vad som kanske stör? Eller har de bara så väldigt långt kvar att gå för att nå upp till samma standard som till Windows?

Permalänk
Medlem

Har du installerat AMD's grafikdrivrutiner?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cecar:

Har du installerat AMD's grafikdrivrutiner?

Yes. Har deras experimentella beta via "additional drivers" installerade och aktiverade.

Permalänk

Ett simpelt test för att kontrollera om catalyst används:

• Öppna ett terminalfönster.

• Skriv in glxinfo och se efter om det är installerat.

• Är det inte det så följ instruktionerna. Det borde vara något i stil med sudo apt-get install mesa-util för att installera glxinfo.

• Som standard så får man ut ganska mycket ointressant text från glxinfo så vanligtvis är det bra att filtrera informationen lite.

• glxinfo | grep OpenGL

Exempel på korrekt resultatet från kommandot.

$ glxinfo | grep OpenGL OpenGL vendor string: Advanced Micro Devices, Inc. OpenGL renderer string: AMD Radeon HD 6800 Series OpenGL version string: 4.2.12171 Compatibility Profile Context 12.10.17 OpenGL shading language version string: 4.20 OpenGL extensions:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korkskruv:

Ett simpelt test för att kontrollera om catalyst används:

• Öppna ett terminalfönster.

• Skriv in glxinfo och se efter om det är installerat.

• Är det inte det så följ instruktionerna. Det borde vara något i stil med sudo apt-get install mesa-util för att installera glxinfo.

• Som standard så får man ut ganska mycket ointressant text från glxinfo så vanligtvis är det bra att filtrera informationen lite.

• glxinfo | grep OpenGL

Exempel på korrekt resultatet från kommandot.

$ glxinfo | grep OpenGL OpenGL vendor string: Advanced Micro Devices, Inc. OpenGL renderer string: AMD Radeon HD 6800 Series OpenGL version string: 4.2.12171 Compatibility Profile Context 12.10.17 OpenGL shading language version string: 4.20 OpenGL extensions:

Detta får jag efter att ha kört glxinfo | grep OpenGL:

OpenGL vendor string: Advanced Micro Devices, Inc.
OpenGL renderer string: AMD Radeon HD 6800 Series
OpenGL version string: 4.2.12002 Compatibility Profile Context 9.012
OpenGL shading language version string: 4.20
OpenGL extensions:

Permalänk
Medlem

Testa att installera icke-fri firmware för drivrutiner i linux. Fixade mina grafikproblem i Ubuntu. TF2 flöt väldigt bra sen.

$ sudo aptitude install firmware-linux-nonfree

För mer info om detta paket

$ aptitude show firmware-linux-nonfree

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Fast nu kör ju jag Ubuntu varav aptitude inte känns igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Fast nu kör ju jag Ubuntu varav aptitude inte känns igen.

Aptitude är en textbaserad pakethanterare som Software center är en grafisk.
Så antingen kan du installerade den med:

sudo apt-get install aptitude

eller helt enkelt köra apt-get istället:

sudo apt-get install firmware-linux-nonfree

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blink:

Aptitude är en textbaserad pakethanterare som Software center är en grafisk.
Så antingen kan du installerade den med:

sudo apt-get install aptitude

eller helt enkelt köra apt-get istället:

sudo apt-get install firmware-linux-nonfree

apt-get install firmware-linux-nonfree fungerar inte. Testade det innan.
Testar att installera aptitude.
Kommer det med egna repositories då kanske? Som inte redan finns i apt eller Ubuntu software center?

EDIT:
Finns inget paket eller det hittas i varje fall inget paket som kallas för "firmware-linux-nonfree" genom aptitude.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

apt-get install firmware-linux-nonfree fungerar inte. Testade det innan.
Testar att installera aptitude.
Kommer det med egna repositories då kanske? Som inte redan finns i apt eller Ubuntu software center?

EDIT:
Finns inget paket eller det hittas i varje fall inget paket som kallas för "firmware-linux-nonfree" genom aptitude.

Nej den kommer inte att lägga till nya repon.
Det kan ju vara iom att det inte finns ett sådant paket, linux-firmware-nonfree finns däremot.

Permalänk
Skrivet av anon167218:

Detta får jag efter att ha kört glxinfo | grep OpenGL:

OpenGL vendor string: Advanced Micro Devices, Inc.
OpenGL renderer string: AMD Radeon HD 6800 Series
OpenGL version string: 4.2.12002 Compatibility Profile Context 9.012
OpenGL shading language version string: 4.20
OpenGL extensions:

Ser bra ut. Ser på versionsnumret att du troligtvis använder drivrutinen från Catalyst 13.1. Det verkar som nästa version av drivrutinen har fixar för det nämnda spelet och den drivrutinen finns tillgänglig som beta version. På min dator så har jag 13.2 beta 3 installerat, därav skillnaderna i våra versionsnummer. (Jag har inte testat spelet så vet ej om det gör skillnad).

Bästa tipset är att testa med senaste (beta)versionen av drivrutinen. Jag installerade drivrutinen manuellt men jag tror att det finns enklare sätt att göra det på. Det kanske finns någon som har några tips på enklaste sättet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korkskruv:

Ser bra ut. Ser på versionsnumret att du troligtvis använder drivrutinen från Catalyst 13.1. Det verkar som nästa version av drivrutinen har fixar för det nämnda spelet och den drivrutinen finns tillgänglig som beta version. På min dator så har jag 13.2 beta 3 installerat, därav skillnaderna i våra versionsnummer. (Jag har inte testat spelet så vet ej om det gör skillnad).

Bästa tipset är att testa med senaste (beta)versionen av drivrutinen. Jag installerade drivrutinen manuellt men jag tror att det finns enklare sätt att göra det på. Det kanske finns någon som har några tips på enklaste sättet?

Får testa det. Installerade 13.1 manuellt för att vara på säkra sidan över att det var just den senaste versionen. Den senaste stabila versionen då. Vet du hur jag lättast tar bort fglrx genom terminalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Får testa det. Installerade 13.1 manuellt för att vara på säkra sidan över att det var just den senaste versionen. Den senaste stabila versionen då. Vet du hur jag lättast tar bort fglrx genom terminalen?

sudo apt-get remove --purge fglrx*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cecar:

sudo apt-get remove --purge fglrx*

Tar tydligen inte bort allt som har med fglrx att göra. Slutade med att jag inte hade något grafiskt användargränssnitt alls efter omstart.
Fick tvinga in installationen av 13.2 beta7 för att få tillbaka det. Kan ju varit påverkat av installationssättet, men har fortfarande helt sinnessjukt dålig prestanda i nämnda spel.

Väldigt illa av Valve måste jag säga. Såvida det inte enbart rör användare av AMD's produkter.
Ett litet sidospår på samma gång här. Fick efter installation av 13.2 beta7 en ikon som talar om att drivrutinen är en testversion. Hur får jag bort den? Utan att byta drivrutin?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blink:

Nej den kommer inte att lägga till nya repon.
Det kan ju vara iom att det inte finns ett sådant paket, linux-firmware-nonfree finns däremot.

Well, du skrev "firmware-linux-nonfree" först så.
linux-firmware-nonfree gjorde dock under i mitt fall. Fortfarande väldigt undermålig prestanda, men skillnaden är ändå som dag och natt.

Permalänk
Medlem

Sorry, jag måste ha skrivit fel namn på paketet. Härligt att det fungerar lite bättre nu i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Som jämförelse tänkte jag lägga in min prestanda

min dator

2GB ram
Radeon 4350 PCIe 1GB DDR2
AMD Athlon 64 x2 4450e 2.3GHz

kör Ubuntu 12.04 med senaste drivern för mitt kort från AMD's hemsida, catalyst 13.1 legacy (alltså inte från repo) och linux-firmware-nonfree installerad

Jag får runt 30-50FPS i TF2 med alla inställningar på lägsta, känns väl emellanåt hyfsat spelbart men den får småfrysningar rätt ofta, känns som att det har att göra med att den cachar ljudeffekter (dvs det fryser till en kort stund första gången den spelar upp ett ljud den inte spelat upp sen jag sist startade spelet).

Vad har du för framerate? Du kan kolla med kommandot net_graph 3 i TF2-konsolen

jag har Win7 installerat som dual-boot, tänkte testa TF2 där också sen om jag får tid, för att ge lite värden att jämföra med

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vad har du för framerate? Du kan kolla med kommandot net_graph 3 i TF2-konsolen

jag har Win7 installerat som dual-boot, tänkte testa TF2 där också sen om jag får tid, för att ge lite värden att jämföra med

Skall kolla det vid ett senare tillfälle. fglrx "kukade ur" varav jag inte kunde ta bort och installera om allt som hade med drivrutinen att göra. Slutade med ett trasigt system som gick sönder lite väl lätt. Tänker hålla mig skeptiskt lagd mot allt högt prat om hur bra Linux är. Huvudvärk, huvudvärk. Vart fan la jag min Windows-sticka nu då? Blir en dual-boot.

För att hålla mig till ämnet. Är det inte lite konstigt att den distro som enligt Valve skulle ha mycket bättre prestanda än Windows i Left 4 Dead 2 får ett spel med äldre version av samma motor att gå som en diabildsvisning jämfört med just Windows? Har vi någon sticky gällande Linux och spelande i största allmänhet? Någon Wine-inriktad kanske? För även om Wine i sig är lätt att använda och installera spel igenom så tycker jag det är skitjobbigt att ens börja försöka konfigurera det hela för att lösa en massa eventuella problem.

Vill verkligen tycka om Linux då jag insett den överlägsna säkerheten och stabiliteten i vissa sakfrågor, men när det sedan inte ens med en native klient till spelet i fråga går att få någon som helst responsivitet eller flytande bild så tar det bort allt sug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Skall kolla det vid ett senare tillfälle. fglrx "kukade ur" varav jag inte kunde ta bort och installera om allt som hade med drivrutinen att göra. Slutade med ett trasigt system som gick sönder lite väl lätt. Tänker hålla mig skeptiskt lagd mot allt högt prat om hur bra Linux är. Huvudvärk, huvudvärk. Vart fan la jag min Windows-sticka nu då? Blir en dual-boot.

För att hålla mig till ämnet. Är det inte lite konstigt att den distro som enligt Valve skulle ha mycket bättre prestanda än Windows i Left 4 Dead 2 får ett spel med äldre version av samma motor att gå som en diabildsvisning jämfört med just Windows? Har vi någon sticky gällande Linux och spelande i största allmänhet? Någon Wine-inriktad kanske? För även om Wine i sig är lätt att använda och installera spel igenom så tycker jag det är skitjobbigt att ens börja försöka konfigurera det hela för att lösa en massa eventuella problem.

Vill verkligen tycka om Linux då jag insett den överlägsna säkerheten och stabiliteten i vissa sakfrågor, men när det sedan inte ens med en native klient till spelet i fråga går att få någon som helst responsivitet eller flytande bild så tar det bort allt sug.

Jag förstår absolut hur du känner.
Det Valve sa baserar dom antagligen på testresultat med Nvidia-kort, deras proprietära drivrutin är VÄLDIGT mycket bättre (rent prestandamässigt) än AMD's (fglrx är inte på långa vägar lika snabb som motsvarande Catalyst för Windows).

Det är lätt att tycka lite illa om AMD för att de inte skapar en bättre proprietär drivrutin för Linux, men å andra sidan är dom bättre än Nvidia på att driva på utvecklingen av open-source varianten av grafikdrivrutinen (den har ännu sämre prestanda och är nog inget för dig, men den är viktig av många andra skäl).
Min förhoppning är nu iaf att AMD skärper sig nu när Steam för Linux börjar bli stort, så att även vi med AMD-kort kan få njuta fullt ut av spelen.

Ja, det kan lätt bli en hel del problem när man meckar med grafikdrivrutiner (har själv fått en hel del huvudvärk över det) men tack och lov brukar det alltid gå att lösa på ett eller annat sätt om man bara har lite tålamod att kämpa med det. Jag har själv lyckats fixa det 4-5 ggr efter att ha klantat till det, och nu vet jag hur man hanterar den situationen och löser problemet väldigt lätt. I övrigt har jag faktiskt inte lyckats förstöra operativsystemet under de 2 år jag kört olika Linux-distributioner nu, annat än när jag meckat med grafikdrivrutiner, och då har jag ändå meckat med rätt mycket grejer. Det enda andra skulle väl vara bootloadern (som jag också förstört några ggr... hehe), men det är ju egentligen inte en del utav själva operativsystemet och den bör man inte hålla på för mycket med om man inte vet vad man gör.

Att använda drivrutinen från repon är högst rekommenderat, den som ligger på AMD's hemsida ser jag mest som en nödlösning om den i repon är för gammal (detta var fallet för mig, den i repon låter mig inte starta TF2 över huvud taget men funkar faktiskt riktigt bra i övrigt med andra spel och videoacceleration).

Men ja, än så länge är det nog inte dumt med ett dual-boot system ett tag till om man är gamer.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte på en sak nämnts tidigare i tråden. linux-firmware-nonfree. Är det inte lite fel att kalla detta för just firmware? Det är ju ingen mjukvara som programmeras in i hårdvaran direkt. Utan en drivrutin som låter systemet tala till den. Eller har jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

FRAMSTEG SÅHÄR LÅNGT

12.04 kan ta sig i röven. Drog ned 12.10 istället. Testade TF2 med open source-varianten som väljs by default av systemet. För nya läsare använder jag mig av AMD's 6870.

Kollade vad jag hade för framerate genom spelets inbyggda kommando "net_graph 3" varav jag hade 30 fps ungefär konstant. Drog ned AMD's egna drivrutiner (13.1) manuellt och installerade dem. Voila! 300 jävla fps!

Detta maxat utan antialiasing (inte ens att tänka på då det drar ned allt till runt 40fps). Det laggar till väldigt ofta fortfarande och hoppar då mellan 200-300fps, men det flyter. Om de bara kan dra ned laddningstiderna till samma nivå som på Windows så är jag snart helnöjd.

Frågorna som uppstått nu då.
Vad är nytt i just 12.10 på just drivrutinsidan? Eller rättare sagt vad är nytt i systemet som påverkar grafikprestandan?

Vad är det som får det att lagga hela tiden?

Vad kan jag eventuellt göra för att eliminera detta?

Notera att det ligger på en SSD tillsammans med 8GB ram att leka med.
Det finns ingenting i Linux som kringgår BIOS-inställningarna för strömsparandet till CPUn?
Eller om det är energisparandet i GPUn som inte fattar att den ska använda de högst presterande frekvenserna hela tiden? Hittar ingen inställning för AMD's overdrive i CCC.

EDIT:
Måste ha texturerna på "high" annars dör prestandan helt. Måste även starta om spelet med denna inställning påslagen för att jag ska återfå prestandan. Du kan alltså inte gå från "high" till "very high" inne i spelet och se skillnader i prestandan utan att starta om spelet först.
Ska testa om Catalyst A.I. ställer till problem nu. Återkommer inom kort.

EDIT NR 2:
Kan ha blivit lite mindre lagg med Catalyst A.I. avslaget.
Men det är fortfarande alldeles för mycket alldeles för frekvent för att det ska vara acceptabelt.

Vart hittar jag profilerna för den dynamiska underklockningen till GPUn?
Vart ligger de faktiska filerna alltså?

Permalänk

IIRC så ska enligt AMD hackandet/lagget vara fixat in beta drivrutinen.
Hittade denna tråd på som kanske kan hjälpa dig installera beta drivrutinen:
http://steamcommunity.com/app/221410/discussions/4/8649603538...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark Defender:

IIRC så ska enligt AMD hackandet/lagget vara fixat in beta drivrutinen.
Hittade denna tråd på som kanske kan hjälpa dig installera beta drivrutinen:
http://steamcommunity.com/app/221410/discussions/4/8649603538...

Skall testa och rapportera hur det går lite senare.

Permalänk

Det här hjälper ju inte dig men även jag upplevde hackande/stuttering med ca 10-15 sekunders mellanrum när jag körde TF2 på min bärbara (i7 och gtx 670m )

Funkar kanon i windows.
Är en hel del jobb kvar innan man kan byta ut windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

12.04 kan ta sig i röven. Drog ned 12.10 istället. Testade TF2 med open source-varianten som väljs by default av systemet. För nya läsare använder jag mig av AMD's 6870.

Kollade vad jag hade för framerate genom spelets inbyggda kommando "net_graph 3" varav jag hade 30 fps ungefär konstant. Drog ned AMD's egna drivrutiner (13.1) manuellt och installerade dem. Voila! 300 jävla fps!

Detta maxat utan antialiasing (inte ens att tänka på då det drar ned allt till runt 40fps). Det laggar till väldigt ofta fortfarande och hoppar då mellan 200-300fps, men det flyter. Om de bara kan dra ned laddningstiderna till samma nivå som på Windows så är jag snart helnöjd.

Frågorna som uppstått nu då.
Vad är nytt i just 12.10 på just drivrutinsidan? Eller rättare sagt vad är nytt i systemet som påverkar grafikprestandan?

Vad är det som får det att lagga hela tiden?

Vad kan jag eventuellt göra för att eliminera detta?

Notera att det ligger på en SSD tillsammans med 8GB ram att leka med.
Det finns ingenting i Linux som kringgår BIOS-inställningarna för strömsparandet till CPUn?
Eller om det är energisparandet i GPUn som inte fattar att den ska använda de högst presterande frekvenserna hela tiden? Hittar ingen inställning för AMD's overdrive i CCC.

EDIT:
Måste ha texturerna på "high" annars dör prestandan helt. Måste även starta om spelet med denna inställning påslagen för att jag ska återfå prestandan. Du kan alltså inte gå från "high" till "very high" inne i spelet och se skillnader i prestandan utan att starta om spelet först.
Ska testa om Catalyst A.I. ställer till problem nu. Återkommer inom kort.

EDIT NR 2:
Kan ha blivit lite mindre lagg med Catalyst A.I. avslaget.
Men det är fortfarande alldeles för mycket alldeles för frekvent för att det ska vara acceptabelt.

Vart hittar jag profilerna för den dynamiska underklockningen till GPUn?
Vart ligger de faktiska filerna alltså?

Skönt att höra att du gör framsteg!
Tänkte fråga om du drog ned linux-firmware-nonfree även på 12.10?

Varför det heter firmware? Jag vet inte riktigt, men som jag har tolkat det så är det en binärfil som operativsystemet skickar till komponenten i fråga varje gång drivrutinen laddas (så den hamnar i komponentens eget RAM-minne, istället för att flashas in permanent kanske?). Det är en proprietär del som behövs för att komponenten skall funka och som jag förstått extraherar man firmwaren från Windows-drivrutinen och återanvänder den precis som den är. Firmwaren är då inte plattformsberoende eftersom den alltid används på samma sätt utav komponenten i fråga. Det positiva med detta är alltså att tillverkaren kan uppdatera firmware för sina komponenter på ett smidigt sätt i samband med att användaren uppdaterar sin drivrutin, helt utan att denne behöver sitta å flasha sin hårdvara.

Detta är alltså min egen uppfattning, jag har inte forskat något i detta. Jag kan mycket väl helt vara ute och cykla här.

edit: Nu blev jag själv nyfiken på detta. Googlade lite, hittade detta: http://wiki.debian.org/Firmware
Det verkar som att jag var inne på rätt spår

Permalänk
Inaktiv

Använder INTE linux-firmware-nonfree i 12.10 ännu.
Har heller inte testat om 13.2 beta7 av drivrutinen till gpun ter sig bättre än 13.1 i 12.10.

(Började spela nya Tomb Raider lite grann, vilket stal showen en aning)

Annars låter det vettigt s0sdaf. Faktiskt inte tänkt på att firmware kanske kan användas temporärt vid sidan av en drivrutin innan.
Bra där!

EDIT:
Suck. 13.2 beta7 degraderade prestandan och nu efter att jag med "sudo apt-get remove fglrx*" tagit bort den kickar inte unity in efter omstart. Och när jag försöker installera betan igen på nytt eller 13.1 så finns där redan en version av fglrx enligt installationsprogrammet. Detta trots att det står att inga paket finns att ta bort efter ovan nämnda kommando körs.

Permalänk
Inaktiv

Av vad jag själv luskat ut nu så försvann tydligen nödvändiga verktyg i systemet när jag försökt avinstallera 13.2 beta7.
Mer än så vet jag inte. Finns det någon logg för hur de senaste avinstallationsprocesserna har gått tro?
Något som kan ge svar på vad exakt som saknas.

Permalänk
Medlem

Funkar inte det grafiska användar-gränssnittet? isf testa StartX, skulle det ge fel så bör du få ut info om hur du skall gå tillväga för att få det

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Funkar inte det grafiska användar-gränssnittet? isf testa StartX, skulle det ge fel så bör du få ut info om hur du skall gå tillväga för att få det

Inte mer än till den nivå att jag kan se programlisten, musen och skrivbordet. Kan inte manipulera terminalen om jag försöker göra det etc.
Tackar på förhand för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Inte mer än till den nivå att jag kan se programlisten, musen och skrivbordet. Kan inte manipulera terminalen om jag försöker göra det etc.
Tackar på förhand för tipset.

Men kör upp ett nytt skal isf tillexmpel: TTY1

Där i bör du kunna logga in och rätta till vad som gick snätt

kör sudo apt-get uppdate FGLRX och se ifall det hjälper.

då lär den senaste stabila drivrutinen installeras och du kan börja om men att plocka nert senaste betan från amd! Har för mig man fick kompilera ihop dom själv, ivf senast jag gjorde det.

Synd att jag inte har kvar drivarna jag fixade ihopa, funkade perfekt. Fick aldrig problem med att den var intabil eller prestanda som falerar!

kan ha varit ren tur med

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!