12.04 kan ta sig i röven. Drog ned 12.10 istället. Testade TF2 med open source-varianten som väljs by default av systemet. För nya läsare använder jag mig av AMD's 6870.
Kollade vad jag hade för framerate genom spelets inbyggda kommando "net_graph 3" varav jag hade 30 fps ungefär konstant. Drog ned AMD's egna drivrutiner (13.1) manuellt och installerade dem. Voila! 300 jävla fps!
Detta maxat utan antialiasing (inte ens att tänka på då det drar ned allt till runt 40fps). Det laggar till väldigt ofta fortfarande och hoppar då mellan 200-300fps, men det flyter. Om de bara kan dra ned laddningstiderna till samma nivå som på Windows så är jag snart helnöjd.
Frågorna som uppstått nu då.
Vad är nytt i just 12.10 på just drivrutinsidan? Eller rättare sagt vad är nytt i systemet som påverkar grafikprestandan?
Vad är det som får det att lagga hela tiden?
Vad kan jag eventuellt göra för att eliminera detta?
Notera att det ligger på en SSD tillsammans med 8GB ram att leka med.
Det finns ingenting i Linux som kringgår BIOS-inställningarna för strömsparandet till CPUn?
Eller om det är energisparandet i GPUn som inte fattar att den ska använda de högst presterande frekvenserna hela tiden? Hittar ingen inställning för AMD's overdrive i CCC.
EDIT:
Måste ha texturerna på "high" annars dör prestandan helt. Måste även starta om spelet med denna inställning påslagen för att jag ska återfå prestandan. Du kan alltså inte gå från "high" till "very high" inne i spelet och se skillnader i prestandan utan att starta om spelet först.
Ska testa om Catalyst A.I. ställer till problem nu. Återkommer inom kort.
EDIT NR 2:
Kan ha blivit lite mindre lagg med Catalyst A.I. avslaget.
Men det är fortfarande alldeles för mycket alldeles för frekvent för att det ska vara acceptabelt.
Vart hittar jag profilerna för den dynamiska underklockningen till GPUn?
Vart ligger de faktiska filerna alltså?