Permalänk
Medlem

bytesrätt

Tjena,

köpte en forcefeedback joystick häromdan, men är inte helt nöjd.
I butiken sa de att jag inte kunde byta om jag öppnat förpackningen. Har man inte laglig rätt att byta om man är missnöjd?

Permalänk
Medlem

Är förpackningen bara i orginal skick och du går tillbaka inom 7 dagar(beror lite på vad för öppet köp regler företaget har) så ska dem inte kunna hindra dig.

Kvittot krävs också såklart...

Vilket företag pratar vi om ?

Permalänk
Medlem

Nej du har ingen laglig rätt till öppet köp.

Köpt är köpt.

Viss affärer har öppet köp, men det är inget som lagen kräver. Därför är öppet köp på "företagets villkor"
Om du går till företaget är trevlig, och förklarar läget så brukar de oftast byta varan även om du nu har öppnat den.

Permalänk
Medlem

företaget heter tetaco i Lund. Är det skillnad på öppet köp och byte mot annan vara?

Permalänk
Medlem

Saxat från Tetacos köpvillkor

" Returer:
Ångerrätt gäller endast för beställningar via hemsidan. Då varan skickats med post.
Observera att ALLA returer skall förpackas så som de levererades, produkter med synliga kretskort skall ALLTID ligga i antistatiskt skyddade förpackning. Inga andra sätt godtas.
Enligt Distansavtalslagen har kunden 14 dagar ångerrätt och alltid 7 arbetsdagar. För beställningsvara som ej lagerförs gäller ej ångerrätt. Beställningsvara är utmärkt i prislistan. Sammansatt dator räknas som beställningsvara även om samtliga ingående komponenter är lagervara.
Kunden får endast utnyttja ångerrätten om varan och dess tillbehör hålls i ett väsentligen oförändrat skick. Vidare får förseglingar på t.ex programvaror ej vara brutna. Varan får ej vara använd. "

Jag antar att du inte har beställt produkten via deras hemsida, då du själv bor i lund. Alltså har du ingen rätt att byta produkten, annat än om den är trasig.

Detta företag verkar inte vara särskilt seriöst, då dem inte erbjuder kunder som handlar i butiken öppet köp.