Enklaste gratissystemet för hemsida för icke programeringsintresserad förening

Permalänk
Rekordmedlem

Enklaste gratissystemet för hemsida för icke programeringsintresserad förening

Jag undrar om någon kan tipsa om det enklaste sättet att göra och uppdatera en föreningshemsida, den ska skötas av totalt "datorointresserade" innehålla lite statisk info om föreningen och så kommer sekreteraren med en textfil ibland som ska publiceras så att intresserade kan se den, det ska även ibland skickas ut mail om aktiviteter men det går ju att lösa från mailklienten så det behöver inte he med sidan i sig att göra.
Det är även bra om det är gratis/mycket billigt.

Alltså en enkel hemsida/blogg som kan uppdateras enkelt av någon som inte är intresserad av att lära sig särskilt mycket utan bara vill kunna visa lite föreningsaktiviteter/allmän info.

Det finns ju en del mer eller mindre färdiga system men finns det någon som använt olika och vet vad som är enklast att sköta om för någon som inte är intresserad av mycket mer än att skriva den text som ska visas och inte vill hålla på med administration av sidan i sig?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Wordpress! Inte bara har den fruktansvärt lättanvända verktyg, plattformen är väldigt enkelt utbyggbar också, behöver du någon funktion som inte redan finns där; Leta upp ett plugin som gör det åt dig, dom flesta plugins är lika lättanvända som wordpress själv också

Du får en enkel kontrollpanel där du skriver inlägg, ordnar me kategorier och olika sidor (Typ "Om oss", "Statistik", "Kontakt", "Events" osv ). I den kontrollpanelen lägger du även till teman/finslipar på utseendet på sidan/plugins precis lika enkelt.

Permalänk
Medlem

Skapa en grupp på Facebook?

Ett annat alternativ är ju att slänga upp ett enkelt forum, om nån har en webserver ståendes någonstans.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Rekordmedlem

Facebook och Blogspott och liknande verkar gå bort då det helst ska ske via en egen normal domän, kanske det kan bli nått komplement med facebook, wordpress är intressant men det är ju frågan om det är mer lämpligt än nått annat system, det är ju det som är den stora frågan och en del webbhotell har ju också varianter på "sitebuilders"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Facebook och Blogspott och liknande verkar gå bort då det helst ska ske via en egen normal domän, kanske det kan bli nått komplement med facebook, wordpress är intressant men det är ju frågan om det är mer lämpligt än nått annat system, det är ju det som är den stora frågan och en del webbhotell har ju också varianter på "sitebuilders"

Sitebuilders skriker B-kvalite. Wordpress är perfekt för dig. Många webbhotell har snabbknappar för att installera det också, men även om dom inte har det så är det ändå väldigt lätt att installera (du packar upp wordpress på sidan, besöker sidan och följer en installationsguide som fixar allt åt dig efter ett par frågor).

Permalänk
Medlem

http://www.webs.com/ kanske kan vara något? Gratis, och praktiskt taget färdigbygga hemsidor. Du kan ändra all text osv själv.

Permalänk

Wordpress helt klart. Det kräver minimalt av användaren för att göra enklare uppgifter. Och som sagts tidigare, nästan alla webbhotell har någon form av snabbinstallation av wordpress, så man behöver inte kunna något för att installera heller direkt.

Permalänk

http://www.webs.com/
Gratis och enkel sida för att göra en hemsida.. du kan få upp sidan på 10-15 min och sedan göra den mer och mer avancerad.. finns massor av mallar och funktioner man kan lägga till..inga förkunskaper behövs.

Gratis .TK Domän Namn http://www.dot.tk/

Permalänk
Medlem

Jag har ingen personlig erfarenhet av sidan jag länkar till och jag har inget med den att göra men jag har läst mycket positivt om deras tjänst.

http://www.brfhemsidan.se/

Edit: Insåg att jag rekommenderat en betaltjänst, ber om ursäkt för detta.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa olika gratissidor för att se vilken som passar dig bäst, det kostar ju inget att prova. Jag skapade min hemsida med Webnode.se och är mycket nöjd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kevvs:

Jag har ingen personlig erfarenhet av sidan jag länkar till och jag har inget med den att göra men jag har läst mycket positivt om deras tjänst.

http://www.brfhemsidan.se/

Edit: Insåg att jag rekommenderat en betaltjänst, ber om ursäkt för detta.

Den tjänsten var dessutom enbart för bostadsrättsföreningar

Jag ska testa några fler alternativ och se om jag hittar nått som känns bra.

Visa signatur

Permalänk

Du kan ju göra en sida i webs sen använda dot.tk som domän.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Köp en sida på typ Loopia med wordpress - Installera ett skin. Klart. Kommer kosta dig typ en tusenlapp om året. Lätt värt det, speciellt om man inte kan så mycket.

Då kan ni ju publicera saker hur lätt som helst, det är ju liksom gjort för det - Tusentals timmars utveckling av mjukvara, helt utan kostnad (wordpress), det enda du behöver betala för är domännamn och lite hosting. Köp ingen för billig hosting, type one.com, det är inte värt det - Om du skulle haft en skylt utanför din butik, skulle du köpt en fin skylt som syns, eller skulle du köpt den billigaste du kunde hitta, d.v.s tusch på pappkartong?

Det finns ingenting som är gratis som är bra. Visst, wordpress är gratis (helt sjukt), eller iaf utan kostnad, men "gratis" hosting kan du glömma om du vill ha kontroll själv.

Permalänk

Gratis finns men det mesta som är Gratis är detta av en anledning.

Joomla eller WP är de bästa systemen och det finns billiga alternativ och val inom detta. Du får gärna kontakta (erik.sundell@emsdesign.se) mig mera om du är intresserad.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Wordpress utan tvekan. Lätt att få support om nåt strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gratis hemsida system

Hej!

Jag tycker att det absolut enklaste sättet att skapa en hemsida är att använda någon hemsideskapare. Det finns många exempel (Webs, Webnode, Hemsida24, Weebly etc).

Min personliga favorit är Webnode eftersom man har riktigt bra möjligheter att sökmotoroptimera sin sida där och sidan blir även väldigt snabb vilket kan vara ett problem i vissa andra system.

Att använda Wordpress eller något annat CMS-verktyg är inte svårt, men klart svårare än att använda en hemsideskapare eller "Website builder" som det brukar kallas på engelska.

De flesta hemsideskapare erbjuder också sina tjänster gratis, men man får betala om man vill ha en egen domän eller liknande.

http://www.gratishemsidor.nu har många jämförelser mellan dessa hemsideskapare och också exempel på hur en gratis hemsida kan se ut gjord med dessa verktyg.

Mvh

Permalänk
Medlem

Håller med om att Webnode är super, väldigt enkelt att jobba med! Jag har gjort en nätbutik där och det är så smidigt att leveransmetoder och betalningsmetoder redan är integrerade i hemsidan. Jag tror man kan använda sin egen domän med Webnode också gratis.

Permalänk
Medlem

Wordpress skulle även jag säga, inte bara för att det är lätt att sätta upp och använda. Utan även för att det finns så många färdiga plugins, teman, med mera som kan komma till nytta. Dessutom är allting mycket lätt att uppdatera genom adminpanelen och det finns enormt mycket dokumentation kring systemet om något skulle krångla.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Avstängd

Hemsida24!

Visa signatur

Våga fråga!

Permalänk
Inaktiv

Som många andra, rekomenderar jag Wordpress. Det finns en hel del snygga och användbara teman som är gratis.