SSD, från 17gb ledigt till 2

Permalänk
Avstängd

SSD, från 17gb ledigt till 2

Hej, Jag det har hänt nåt konstigt med min SSD, igår kväll hade jag ungefär 17gb ledigt av 55gb (Intel 520 60gb) men nu när jag startar datorn idag så har jag 2gb av 55gb ledigt, hur kan detta ha hänt? Jag har byt CPU kylare tidigare idag men inte rört SSDn, sedan också resetat bios.

Lite info, när jag går in i Program och Program(86) på SSDn så tar inget program mer än ungefär 1-2gb det största är windows 22gb och det är som det varit förut med, så ja förstår inte vart mina ungefär 15gb har försvunnit.

Tillägg; Vill helst undvika formatering och jag har provat systemåterställning.

Permalänk

Bytt eller ändrat mängden ram?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Ops glömt skriva med det har satt i 4stickor istället för 2, gått från 8gb till 16gb medans jag byte CPU kylare tidigare idag. Men hur kan det bli ett sånt problem?

Permalänk
Medlem

jag vet inte men när jag byggde min dator med 16 gb och installerade win7 på ssd så var bara installationen på 35gb utan drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Ops glömt skriva med det har satt i 4stickor istället för 2, gått från 8gb till 16gb medans jag byte CPU kylare tidigare idag. Men hur kan det bli ett sånt problem?

Du har blivit utsatt för pagefile.sys (virtuellt minne) och hiberfil.sys (viloläge).

Guide: Ta bort hiberfil.sys och flytta pagefile.sys.
Om du vill kunna använda viloläge, hoppa till steg 4.
1. Tryck upp start-menyn.
2. Skriv "cmd" i sökrutan.
3. Högerklicka på "cmd.exe" och välj "Kör som administratör".
4. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
5. Stäng CMD.
6. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn.
7. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
8. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
9. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
10. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
11. Klicka på "C:" och välj "Ingen växlingsfil".
12. Klicka på "Aktivera".
13. Klicka på den enhet du vill ha växlingsfilen på.
14. Klicka på "Storleken bestäms av Windows".
15. Klicka på "Aktivera".
16. Klicka på "OK" i alla fönster.
17. Starta om datorn.
18. PROFIT

Du kommer få ca 32GB mer utrymme på SSDn om du tar bort båda filerna.

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det påverkar i alla högsta grad, pagefile.sys och hiberfile.sys vill du undersöka närmare för att förstå varför.
Som default bör båda ligga i närheten av den totala storleken på ditt minne vilket stämmer med den "förlust" av diskutrymme du har råkat ut för.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Jo det beror på någon som heter pagefile. vilket kort kan förkalaras som virtual ram minne. Används när ramminnet tar slut och windows skriver då till hårdisken eller rättare sagt i pagefile filen. Den brukar oftas vara dubbelt så stor som mängden ram du har i datorn.

Jag har löst detta genom att flytta min pagefile till en annan hårdisk då jag enbart har en 80gb SSD. Ett annat alternativ är att stänga av pagefile.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite OS

Permalänk
Avstängd

Aha okej, Blir SSDn långsammare nu med bara 2gb ledigt eller kortare livslängd eller nåt liknande? är det nåt problem att köra det med 2gb om ja inte ska installera nåt mer eller ska jag följa den instruktionen LemonIllusion skrev föratt få ner det?

behöver man ha Pagefile igång när man endå har 16gb ram, bör väll räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Aha okej, Blir SSDn långsammare nu med bara 2gb ledigt eller kortare livslängd eller nåt liknande? är det nåt problem att köra det med 2gb om ja inte ska installera nåt mer eller ska jag följa den instruktionen LemonIllusion skrev föratt få ner det?

behöver man ha Pagefile igång när man endå har 16gb ram, bör väll räcka?

16GB räcker utmärkt, MEN
det kan orsaka inkompatibilitet med vissa program om du stänger av den helt (inte helt hundra på detta). Om du har en HDD för övriga filer kan du flytta växlingsfilen till den istället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

16GB räcker utmärkt, MEN
det kan orsaka inkompatibilitet med vissa program om du stänger av den helt (inte helt hundra på detta). Om du har en HDD för övriga filer kan du flytta växlingsfilen till den istället.

Jo har 1tb disk där jag kan lägga den, hur går jag tillväga föratt flytta den isåfall?

Kan jag flytta Hiberfile.sys också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Jo har 1tb disk där jag kan lägga den, hur går jag tillväga föratt flytta den isåfall?

Kan jag flytta Hiberfile.sys också?

Flytta hiberfil går inte. (källa)

Jag ändrar i min guide så att det står hur man flyttar till annan enhet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Flytta hiberfil går inte. (källa)

Jag ändrar i min guide så att det står hur man flyttar till annan enhet.

Tack så hjärtligt mycket för hjälpen, har nu 20gb ledigt efter att ha flyttat Pagefile.sys.

har bara en sista fråga påvärkar Hiberfile.sys också Strömsparläge eller bara Viloläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Tack så hjärtligt mycket för hjälpen, har nu 20gb ledigt efter att ha flyttat Pagefile.sys.

har bara en sista fråga påvärkar Hiberfile.sys också Strömsparläge eller bara Viloläge?

Nemas problemas.
Påverkar bara viloläge. Strömsparläge fungerar perfekt för mig med viloläge avaktiverat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nemas problemas.
Påverkar bara viloläge. Strömsparläge fungerar perfekt för mig med viloläge avaktiverat.

Gött, Tack igen!