Vilket köp är bäst; NAS eller SSD?

Permalänk
Medlem

Vilket köp är bäst; NAS eller SSD?

Hej!
Som rubriken lyder:
Jag har bestämt mig för att köpa något lagringsrelaterat och kommit fram till vad jag (inte riktigt) behöver.

NASen jag vill köpa är en Synology DS212j + en 2 TB WD Red: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2273522

SSDn hade jag tänkt sätta i min MBP tillsammans med lite RAM: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2291280

Vilket är mest värt?

Visa signatur

Kul att du läser det här! Du andas nu manuellt.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du ska ha det till och om mängden utrymme är viktigt för dig?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Beror väl på vad du ska ha det till och om mängden utrymme är viktigt för dig?

Nja, NASens utrymme är inte jätteviktigt, jag kan lagra filerna ngn annanstans, fast då blir de utspridda över hemmets datorer.
Och jag är en sådan person där allt ska vara perfekt strukturerat.

Med SSDn vill jag ju boosta upp datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror att det blir svårt för någon annan att svara på den frågan åt dig. För det handlar ju iprincip om vad du själv prioriterar och vill.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Som matte56 skrev, det beror helt och hållet på vad du skall använda den till.
Vilket är viktigast för dig? Snabba upp din dator eller mer lagring på ett och samma ställe?
Det är lite som att jämföra äpplen och päron, det går inte

Permalänk
Skrivet av emilx64:

Hej!
Som rubriken lyder:
Jag har bestämt mig för att köpa något lagringsrelaterat och kommit fram till vad jag (inte riktigt) behöver.

NASen jag vill köpa är en Synology DS212j + en 2 TB WD Red: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2273522

SSDn hade jag tänkt sätta i min MBP tillsammans med lite RAM: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2291280

Vilket är mest värt?

Beror ju på vad du behöver, SSD för flyt, NAS för lagring.
Jag gjorde själv så att jag köpte en SSD till min HP bärbara och lade in den gamla HDDn i ett USB-skal(~120kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Som matte56 skrev, det beror helt och hållet på vad du skall använda den till.
Vilket är viktigast för dig? Snabba upp din dator eller mer lagring på ett och samma ställe?
Det är lite som att jämföra äpplen och päron, det går inte

Jag får väl köpa NASen och sen spara till en SSD, så hinner priserna gå ner lite till;).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortsätter på tråden lite;

Tycker ni detta är en bra hemmabyggd NAS? http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2291476

Nätagg har jag hemma, OSet blir freeNAS som bootas från USB.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Kan rekommendera Synology NASar för deras mjukvara och matchande appar. Riktigt trevliga

Ang din fråga, det är väll snarare "Vad skall jag köpa först?" då både inköpen är rätt troliga.

Börja med det som känns roligast.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kan rekommendera Synology NASar för deras mjukvara och matchande appar. Riktigt trevliga

Ang din fråga, det är väll snarare "Vad skall jag köpa först?" då både inköpen är rätt troliga.

Börja med det som känns roligast.

Jag Jag tänkte köpa en DS212J, men då upptäckte jag fördelarna med en hemmabyggd NAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilx64:

Och jag är en sådan person där allt ska vara perfekt strukturerat.

Då är valet enkelt. Spara inte utspritt över de olika datorerna.
Skaffa en NAS (eller sätt in diskar i en av dina befintliga datorer och låt den vara filserver) eller bygg en NAS (kanske kan du stoppa in diskar som du sparar filer på i dina nuvarande datorer?).
Tillse att du har speglade diskar eller ännu kostnadseffektivare kanske en RAID 5 i den.

Sedan ser du till att någon av dina datorer på daglig basis (eller annat lämpligt intervall) automatiskt (annars blir det aldrig gjort) gör (inkrementell) backup på filerna du har där. (Ännu bättre om du har bra internetanslutning och kan ha backupen på annan ort för att säkra upp i händelse av brand/inbrott etc.

Med detta på plats ser du till att (användarna på) de befintliga datorerna (som då enbart behöver små SSD:er) sparar viktigt material på NAS:en.

Där fick du en tolkning av perfekt struktur.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilx64:

Fortsätter på tråden lite;

Tycker ni detta är en bra hemmabyggd NAS? http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2291476

Nätagg har jag hemma, OSet blir freeNAS som bootas från USB.

Hade jag inte kört min desktop(nåja, den är server också)maskin som filserver (den gör en massa annat också) utan skulle ha denna funktionalitet isolerad på egen hårdvara så hade jag med stor säkerhet byggt ihop något eget och kört FreeNAS. För att det är roligt. För att det känns bättre att kunna välja själv. För att det kanske (?) är billigare. För att det nog ändå är fräsigare än ett färdigt system från Netgear eller andra som gör utmärkta system. Men kanske mest för att det är roligt ur hemmafixarens synpunkt. Resultatet blir säkert bra vilket spår man än väljer.

Om FreeNAS har stöd för den där hårdvaran (processor/chipset) så borde det ju bara vara att tuta och köra.
Sist jag hade händerna i *BSD-världen så var RAM-kraven ganska modesta, så det där borde ju räcka gott och väl. Det där kan man ju köra Windows på...

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Då är valet enkelt. Spara inte utspritt över de olika datorerna.
Skaffa en NAS (eller sätt in diskar i en av dina befintliga datorer och låt den vara filserver) eller bygg en NAS (kanske kan du stoppa in diskar som du sparar filer på i dina nuvarande datorer?).
Tillse att du har speglade diskar eller ännu kostnadseffektivare kanske en RAID 5 i den.

Sedan ser du till att någon av dina datorer på daglig basis (eller annat lämpligt intervall) automatiskt (annars blir det aldrig gjort) gör (inkrementell) backup på filerna du har där. (Ännu bättre om du har bra internetanslutning och kan ha backupen på annan ort för att säkra upp i händelse av brand/inbrott etc.

Med detta på plats ser du till att (användarna på) de befintliga datorerna (som då enbart behöver små SSD:er) sparar viktigt material på NAS:en.

Där fick du en tolkning av perfekt struktur.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Hade jag inte kört min desktop(nåja, den är server också)maskin som filserver (den gör en massa annat också) utan skulle ha denna funktionalitet isolerad på egen hårdvara så hade jag med stor säkerhet byggt ihop något eget och kört FreeNAS. För att det är roligt. För att det känns bättre att kunna välja själv. För att det kanske (?) är billigare. För att det nog ändå är fräsigare än ett färdigt system från Netgear eller andra som gör utmärkta system. Men kanske mest för att det är roligt ur hemmafixarens synpunkt. Resultatet blir säkert bra vilket spår man än väljer.

Om FreeNAS har stöd för den där hårdvaran (processor/chipset) så borde det ju bara vara att tuta och köra.
Sist jag hade händerna i *BSD-världen så var RAM-kraven ganska modesta, så det där borde ju räcka gott och väl. Det där kan man ju köra Windows på...

FreeNAS funkar inte, inte för mig i alla fall.
Igår provade jag att installera FreeNAS på "Test-servern" med P4 i 2.8 GHz, 1 GB RAM och tänkte att det skulle räcka. Som test-disk hade jag först ett SD-kort på 8 GB, men detta byttes senare ut mot en disk på 320 GB. Jag fick CIFS/SMB att fungera, men AFP på Macen funkade inte. Idag provade jag att ZFS formatera disken då jag ville att Pluginsen skulle fungera. Jag lyckades. Då, helt plötsligt, kunde jag inte ansluta till FreeNAS via CIFS/SMB via en Windowsdator, men att ansluta från Macen gick galant. När jag sedan skulle installera miniDLNA och Transmission så fick jag felet "Some errors occurred".
Så jag gav upp och provade Nas4Free, fel igen.
Openmediavault likaså, fel.

Finns det något NAS-system som funkar som det ska?

Men jag överväger mer och mer att köpa DS212j och en WD Red, så blir det mycket lättare för min del.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tidigare kört en egenbyggd NAS och nu har jag införskaffat mig en Synology DS412+. Skulle aldrig vilja gå tillbaka till den hembyggda varianten. Gillar man att pilla så visst, men det blir ju snabbt lika dyrt att bygga en egen som att köpa en färdig NAS. Sedan så kan man också tänka på att om man vill kompilera och köra egna saker på sin FreeNAS så blir det snabbt komplext. Har du sådana intressen så ska du nog bygga din NAS från grunden och installera någon linuxdist på den istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har tidigare kört en egenbyggd NAS och nu har jag införskaffat mig en Synology DS412+. Skulle aldrig vilja gå tillbaka till den hembyggda varianten. Gillar man att pilla så visst, men det blir ju snabbt lika dyrt att bygga en egen som att köpa en färdig NAS. Sedan så kan man också tänka på att om man vill kompilera och köra egna saker på sin FreeNAS så blir det snabbt komplext. Har du sådana intressen så ska du nog bygga din NAS från grunden och installera någon linuxdist på den istället.

Köper hellre.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen

SSD är den bästa uppgraderingen du kan göra i en dator du använder. Har du en HDD som systemdisk tycker jag definitivt du ska köpa en SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers