Permalänk
Medlem

Ett till 7970

Hej!
Ska köpa ett till 7970, har just nu ett XFX 7970(referens) och ska köpa ett till men funderar på att köpa ett med eftermarknadskylare.
Har ett 800w agg, och ett Gigabyte GA-Z68X-UD3H mobo, så CF ska funka.
Men frågan är ska man köra på två x referens eller tex XFX eller Sapphire och en referens? Då borde ju referens vara överst? Hur blir det med drivrutiner om man kör med olika märken? borde ju inte göra någon skillnad?
Har ett R3 fult med 1200-1400rpm fläktar på alla platser så värmen borde inte vara ett jätteproblem...
Sen kan man stänga av det ena kortet? Tex om man spelar mindre krävande spel på en skärm.

Eller skulle det gå med ett 7990?

tack på förhand...

Permalänk
Medlem

har du råd så tar du hd 7990 (lite enklare att kyla en yta men du förlorar några % i prestanda men det är kanske värt det ifall du sedan köper ett hd 7950 och kör tri CF :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

referens kort eller kort med blower fan vill man ju ha om man ska köra i crossfire då det ofta t
drar igenom luften från toppen av kortet (höger sidan då den sitter i datorn)
sedan ut ur chassit,
andra kylare litar ofta på att du har bra cirkulation i ditt chassi.

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Hej!
Ska köpa ett till 7970, har just nu ett XFX 7970(referens) och ska köpa ett till men funderar på att köpa ett med eftermarknadskylare.
Har ett 800w agg, och ett Gigabyte GA-Z68X-UD3H mobo, så CF ska funka.
Men frågan är ska man köra på två x referens eller tex XFX eller Sapphire och en referens? Då borde ju referens vara överst? Hur blir det med drivrutiner om man kör med olika märken? borde ju inte göra någon skillnad?
Har ett R3 fult med 1200-1400rpm fläktar på alla platser så värmen borde inte vara ett jätteproblem...
Sen kan man stänga av det ena kortet? Tex om man spelar mindre krävande spel på en skärm.

Eller skulle det gå med ett 7990?

tack på förhand...

Av dom två korten är sapphire korte absolut det bästa. XFX korten av senare modell har alla dåliga möjligheter till OC. Sapphire vaporX kan du justera volten på iaf.

Har du ett stort chassie med bra ventilation ska det inte va några problem, referens kylarna låter så förbannat så jag skulle aldrig orka ha en sådan iaf.

Det är inga problem att köra olika märken på korten, du kan tom. köra ett 7950 och ett 7970 om du skulle vilja det. ett 7990 är ju ännu bättre om du är sugen på att lägga ut pengarna det kostar, så kan du ju köra xfx kortet som backup om det kommer nåt as tungt spel nångång

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Av dom två korten är sapphire korte absolut det bästa. XFX korten av senare modell har alla dåliga möjligheter till OC. Sapphire vaporX kan du justera volten på iaf.

Har du ett stort chassie med bra ventilation ska det inte va några problem, referens kylarna låter så förbannat så jag skulle aldrig orka ha en sådan iaf.

Det är inga problem att köra olika märken på korten, du kan tom. köra ett 7950 och ett 7970 om du skulle vilja det. ett 7990 är ju ännu bättre om du är sugen på att lägga ut pengarna det kostar, så kan du ju köra xfx kortet som backup om det kommer nåt as tungt spel nångång

Okej,
Men visst kan man inte blanda Vissa av Asus kort med andra "standard"kort?
Lutar mest åt Sapphirekortet över Gigabyte/XFX endå.. Vet inte vilket som är bäst om man nu ska ha dom i CF...

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Okej,
Men visst kan man inte blanda Vissa av Asus kort med andra "standard"kort?
Lutar mest åt Sapphirekortet över Gigabyte/XFX endå.. Vet inte vilket som är bäst om man nu ska ha dom i CF...

Japp du kan blanda hur som, märket spelar ingen roll bara det är 7970.

Sappire kortet är absolut bäst vad gäller oc, jag har kört CF med två icke ref kort och jag hade inte några problem med temp. God ventilation i lådan dock.

Permalänk
Medlem

nr1
nr2
nr3
nr4
nr5 (de få testerna på det verkar lovande)
Sen finns det ju tjugoelva andra sapphirekylare....)
Vilket av alla är "bäst" enligt dig/er för mina endamål. Ska helst inte låta som en orkan...
Men till fråga2. Kan man stänga av något av grafikkortet under användning? Tex vid mindre krävande spel?

Skrivet av thereal_twisted:

Japp du kan blanda hur som, märket spelar ingen roll bara det är 7970.

Sappire kortet är absolut bäst vad gäller oc, jag har kört CF med två icke ref kort och jag hade inte några problem med temp. God ventilation i lådan dock.

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

nr1
nr2
nr3
nr4
nr5 (de få testerna på det verkar lovande)
Sen finns det ju tjugoelva andra sapphirekylare....)
Vilket av alla är "bäst" enligt dig/er för mina endamål. Ska helst inte låta som en orkan...
Men till fråga2. Kan man stänga av något av grafikkortet under användning? Tex vid mindre krävande spel?

Ja, men det är bara att stänga av crossfire om du vill det. Ett klick i CCC så är det klart.

Shappire VaporX är det jag skulle rekommendera, dom har bra/tysta kylare och är ett va få kort utöver "värsting" korten som knappt går att få tag på ändå som har ordentliga överklocknings-möjligheter direkt ur kartong.

Permalänk
Medlem

har du några planer på vattenkylning i fram tiden??

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja, men det är bara att stänga av crossfire om du vill det. Ett klick i CCC så är det klart.

Shappire VaporX är det jag skulle rekommendera, dom har bra/tysta kylare och är ett va få kort utöver "värsting" korten som knappt går att få tag på ändå som har ordentliga överklocknings-möjligheter direkt ur kartong.

Skrivet av shady93:

har du några planer på vattenkylning i fram tiden??

Hej.
Impulsköpte ett Accelero Xtreme 7970 idag.
Sen ska jag köpa ett begagnat 7970 troligen av en kompis med vattenkylare,radiator och allt.
Enda jag är lite fundersam på är om ja ska behålla min Silver Arrow eller köra vatten på ally senare...
Men men... De tar jag tag i när det blir mer aktuellt..:)

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Hej.
Impulsköpte ett Accelero Xtreme 7970 idag.
Sen ska jag köpa ett begagnat 7970 troligen av en kompis med vattenkylare,radiator och allt.
Enda jag är lite fundersam på är om ja ska behålla min Silver Arrow eller köra vatten på ally senare...
Men men... De tar jag tag i när det blir mer aktuellt..:)

Jag är så glad att jag bytte till H100i och slopade min silverarrow, man kommer faktiskt åt lite i lådan nu och första pci-e är inte blockerad längre

Accellero Xtreme är det i princip det allra bästa i luftkylningsväg för gpu(finns några till men dyrare och ovanliga) Kyler oerhört bra och hur tyst som helst jämfört med det mesta bortsett från vatten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hej.
Impulsköpte ett Accelero Xtreme 7970 idag.
Sen ska jag köpa ett begagnat 7970 troligen av en kompis med vattenkylare,radiator och allt.
Enda jag är lite fundersam på är om ja ska behålla min Silver Arrow eller köra vatten på ally senare...
Men men... De tar jag tag i när det blir mer aktuellt..:)

om du har tankar på vattenkylning så skulle jag satsa på ett referens kylare så vet man att vatten blocken passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

om du har tankar på vattenkylning så skulle jag satsa på ett referens kylare så vet man att vatten blocken passar.

Kompisen har exakt samma model (fast 3x) av XFX 7970 och han har ju block och allt så finns ju;)
Men börjar med fixa till detta kort sen blir det nog vatten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Kompisen har exakt samma model (fast 3x) av XFX 7970 och han har ju block och allt så finns ju;)
Men börjar med fixa till detta kort sen blir det nog vatten..

då får vi hopas på ett galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

då får vi hopas på ett galleri

Haha! Inte med den kabeldragningen som är nu... Har inte orkat lägga tid på det, men blir det vatten blir det ett nytt chassi också, då kanske!;)

Permalänk
Skrivet av Paprikan:

Kompisen har exakt samma model (fast 3x) av XFX 7970 och han har ju block och allt så finns ju;)
Men börjar med fixa till detta kort sen blir det nog vatten..

Notera att det beror helt på vilken revision av kortet det är, dom tidiga korten är nästan alltid ref. Sen kommer nya revisioner och ibland ändrar dom layout lite och då passar inte fullcover blocken längre.

Tex. EK har en hyffsat komplett lista på vilka revisioner som går, kort som jag vet EK har fullcover till är äkta ref(eller kompatibel ref) Matrix, MSI Ligthning och Asus DC2.