Hur är det på olika högskolor?

Permalänk
Medlem

Hur är det på olika högskolor?

Har nyligen sökt in till flera olika högskolor och nu undrar jag ifall det finns någon som går eller har gått på någon utav dessa:

- Linnéuniversitetet i Kalmar http://lnu.se/
- Blekinge Tekniska Högskola i Karlshamn http://www.bth.se/
- Högskolan i Halmstad http://www.hh.se/

Det jag vill ha reda på är hur skolorna är? Hur är lokalerna, lärarna, lektionerna, städerna de ligger i, vad har ni fått för uppfattning om skolan?

Jag hade lite otur när jag sökte till gymnasiet och lyckades hamna på en skola som visade sig vara riktigt kass och nu vill jag inte att samma sak ska hända igen så jag vänder mig till er. Jag har sökt till webbinriktade utbildningar på samtliga skolor.

Permalänk
Skrivet av Bosnic:

Har nyligen sökt in till flera olika högskolor och nu undrar jag ifall det finns någon som går eller har gått på någon utav dessa:

- Linnéuniversitetet i Kalmar http://lnu.se/
- Blekinge Tekniska Högskola i Karlshamn http://www.bth.se/
- Högskolan i Halmstad http://www.hh.se/

Det jag vill ha reda på är hur skolorna är? Hur är lokalerna, lärarna, lektionerna, städerna de ligger i, vad har ni fått för uppfattning om skolan?

Jag hade lite otur när jag sökte till gymnasiet och lyckades hamna på en skola som visade sig vara riktigt kass och nu vill jag inte att samma sak ska hända igen så jag vänder mig till er. Jag har sökt till webbinriktade utbildningar på samtliga skolor.

Hej, jag går på gymnasium i Halmstad och kan säga att om du behöver något så finns det troligtvis i centrum, skolan ligger på gång avstånd från centrum. Om själva högskolan kan jag inte uttala mig om men den är bra placerad geografiskt med staden. Det går många och bra bussar och cykel är ett bra alternativ. Boende har jag inte hört så mycket negativt om men ta mig inte på orden på den punkten:)

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Jag har endast gått distans på Linnéuniversitetet och endast en kurs, så ta mina åsikter med en nypa salt.

Kursen jag gick på var bra, men läraren var väldigt frånvarande och gav i princip ingen som helst återkoppling förutom "bra / ganska bra / inte bra" och jag upplevde det som väldigt frustrerande trots att jag fick högt betyg. Övriga elever höll med.

Permalänk
Medlem

Har några kompisar som pluggat på det som idag är Linnéuniversitetet, och har inte hört något negativt från dom. Men eftersom det konkurrerar med mitt jobb så hoppas jag att det är värdelöst...

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Jag går på Halmstad Högskola på IT-forensik programmet. Kan verkligen inte rekommendera denna linjen. Urusel, Gammal utrustning och lärarna är helt åt pipan. Kan skriva ett längre inlägg om linjen sen.

Andra linjer har jag fått höra på skolan är bra men brister fortfarande, Högskolan i Halmstad är ju 26e bästa högskolan i södra sverige (av 30) på ett test hos skolverket osv. Så nej, gå inte här, jag har ett år kvar.. onödigt att hoppa av studierna nu.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Högskolor håller nog lite högre klass än gymnasien. Sen är det väldigt mycket självständigt arbete. Föreläsningar är inte lektioner

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat att du kollar de större mer kända skolorna som KTH.GU,LUND,CHALMERS,LINDKÖPING,LULEÅ .

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

BTH är rätt fint. Huvudlokalerna i Karlskrona har utökats senaste åren och ligger precis vid vattnet. Har för mig de även liggere vid hamnen i Karlshamn också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Jag går på Halmstad Högskola på IT-forensik programmet. Kan verkligen inte rekommendera denna linjen. Urusel, Gammal utrustning och lärarna är helt åt pipan. Kan skriva ett längre inlägg om linjen sen.

Andra linjer har jag fått höra på skolan är bra men brister fortfarande, Högskolan i Halmstad är ju 26e bästa högskolan i södra sverige (av 30) på ett test hos skolverket osv. Så nej, gå inte här, jag har ett år kvar.. onödigt att hoppa av studierna nu.

Trist.
När jag gick i halmstad för länge sen var skolan riktigt bra och U-linjen prisad

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Skoj att se att tråden blivit återplivad efter någon månad Men nu är det så att valet blev Webbprogrammering på BTH i Karlskrona.
Insparken börjar redan imorgon så vore kul o se ifall någon mer sweclockare kommer börja eller redan går på skolan

Permalänk
Hedersmedlem

*Några irrelevanta inlägg avlägsnade*

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Trist.
När jag gick i halmstad för länge sen var skolan riktigt bra och U-linjen prisad

Kan säga att U:arna är dom skrikigaste jävlarna på nollningen fast dom syns inte till resten av året..

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag har endast gått distans på Linnéuniversitetet och endast en kurs, så ta mina åsikter med en nypa salt.

Kursen jag gick på var bra, men läraren var väldigt frånvarande och gav i princip ingen som helst återkoppling förutom "bra / ganska bra / inte bra" och jag upplevde det som väldigt frustrerande trots att jag fick högt betyg. Övriga elever höll med.

Låter exakt som den kursen jag gick i våras.

Iof, det var precis samma på en annan distanskurs fast på en annan skola...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Låter exakt som den kursen jag gick i våras.

Iof, det var precis samma på en annan distanskurs fast på en annan skola...

Var det på Linnéuniversitetet du gick kursen på? Var det en kurs inom digitalt skapande, måhända?

Permalänk
Medlem

Det kan nog variera enormt från skola till skola och inte endast miljö och lärare utan arbetssätt och dylikt.

Där jag pluggar (Högskolan Väst) så följer de något kallat "AIL" (arbetsintegrerat lärande) vilket innebär att i princip alla projekt/arbeten vi har är verkliga och kommer från extern beställare.
Jag pluggar "digitala medier" och under första året fick vi göra en radiojingel, mobilapp, hemsida, reklamaffischer med mera till riktiga beställare, inte "låtsasprojekt" som bara är till för att man ska ha något att göra.

Så jag anser att det kan vara ganska bra att veta hur de arbetar också, vilken nisch de har. Jag är sjukt nöjd med AIL då man blir mer motiverad att göra något riktigt bra när det handlar om verkliga projekt
Det har till och med lett till att om du gör ett grymt bra arbete till din kund så anställer kunden dig sedan och du kan tjäna pengar under tiden du pluggar på att fortsätta på projektet eller dylikt.

Se om du kan läsa något om deras arbetssätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Skoj att se att tråden blivit återplivad efter någon månad Men nu är det så att valet blev Webbprogrammering på BTH i Karlskrona.
Insparken börjar redan imorgon så vore kul o se ifall någon mer sweclockare kommer börja eller redan går på skolan

Jag tog precis examen från BTH i Karlskrona här i sommras, pluggade Spelprogrammering. Flyttade till Karlskrona för plugget och stannar nu kvar efter för att jag fått jobb här. Jag trivdes jättebra på BTH och jag trivs jättebra här i Karlskrona Har du några frågor är det bara att skriva här / PMa mig!

PS. Försök vara med på så mycket du kan av nollningen. En grymt kul start på högskolan och man lär känna en massa människor man kommer träffa genom plugget senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Var det på Linnéuniversitetet du gick kursen på? Var det en kurs inom digitalt skapande, måhända?

Mjo, det var en 3ds Max-kurs. Upplägget var annars väldigt bra men det var uppenbart att skolan och läraren inte prioriterade distanselever särskilt högt. Något som jag gissar att många skolor tänker; mer som en extra inkomstkälla vid sidan om den "riktiga" verksamheten.

Bara för att nämna den andra kursen. Där fick vi ingen som helst personlig återkoppling utan skrev en sammanfattning av alla elevers inlämningar. Väldigt märkligt, speciellt då det var en del kritik mot arbetet "några" hade gjort.
På samma skola gick jag faktiskt en annan kurs (även den distans) samtidigt och den var jättebra där läraren också var snabb att svara och hjälpsam.

Skrivet av Nikkop:

Det kan nog variera enormt från skola till skola och inte endast miljö och lärare utan arbetssätt och dylikt.

Där jag pluggar (Högskolan Väst) så följer de något kallat "AIL" (arbetsintegrerat lärande) vilket innebär att i princip alla projekt/arbeten vi har är verkliga och kommer från extern beställare.
Jag pluggar "digitala medier" och under första året fick vi göra en radiojingel, mobilapp, hemsida, reklamaffischer med mera till riktiga beställare, inte "låtsasprojekt" som bara är till för att man ska ha något att göra.

Så jag anser att det kan vara ganska bra att veta hur de arbetar också, vilken nisch de har. Jag är sjukt nöjd med AIL då man blir mer motiverad att göra något riktigt bra när det handlar om verkliga projekt
Det har till och med lett till att om du gör ett grymt bra arbete till din kund så anställer kunden dig sedan och du kan tjäna pengar under tiden du pluggar på att fortsätta på projektet eller dylikt.

Se om du kan läsa något om deras arbetssätt!

Det låter lite som samma modell som Yrkeshögskolan kör med. Rätt modell för den typen av studier tror jag.
Har varit sugen på att söka till det programmet faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det låter lite som samma modell som Yrkeshögskolan kör med. Rätt modell för den typen av studier tror jag.
Har varit sugen på att söka till det programmet faktiskt.

Aha, har ingen aning om hur Yrkeshögskoleutbildningarna fungerar.
Fast givetvis har vi massa teoretiskt och akademiskt också. Jag pratade bara om de praktiska momenten

Stort plus att vi kan välja om vi vill ha 10- eller 20 veckors praktik sista året.
Jag ska iallafall över landsgränsen någonstans! Praktik kan vara nyttigt :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Mjo, det var en 3ds Max-kurs.

Haha, vad är oddsen!? Gillade också upplägget och även kollagen efteråt.. men att få två ord som återkoppling kändes inget vidare.

Skrivet av Tjodd:

Upplägget var annars väldigt bra men det var uppenbart att skolan och läraren inte prioriterade distanselever särskilt högt. Något som jag gissar att många skolor tänker; mer som en extra inkomstkälla vid sidan om den "riktiga" verksamheten.

Jag hoppas verkligen att det inte är så då jag endast kommer läsa distans i höst.

Har tidigare läst på Stockholms Universitet (DSV) för Peter Mozelius och Gotlands Högskola för Mikael Fridenfalk och de var över all förväntan. Alltid med och redo att svara på frågor, och lätta att prata lite ledigt med. Verkligen exempel på hur distanslärare bör vara. Otroligt duktiga också!

Skrivet av Tjodd:

Bara för att nämna den andra kursen. Där fick vi ingen som helst personlig återkoppling utan skrev en sammanfattning av alla elevers inlämningar. Väldigt märkligt, speciellt då det var en del kritik mot arbetet "några" hade gjort.
På samma skola gick jag faktiskt en annan kurs (även den distans) samtidigt och den var jättebra där läraren också var snabb att svara och hjälpsam.

Det hade jag aldrig accepterat. Det kan knappast vara tillåtet från Skolverkets sida att ge till största del kollektiva betyg. Fy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Haha, vad är oddsen!? Gillade också upplägget och även kollagen efteråt.. men att få två ord som återkoppling kändes inget vidare.

Hehe, Espressomaskinen var min. På den fick jag tex bara "kul att höra bakgrundshistorian" eller liknande...

Skrivet av Curik:

Jag hoppas verkligen att det inte är så då jag endast kommer läsa distans i höst.

Det är väl bara baserat på gissningar och de kurserna jag gick i våras, jag skall också läsa mer i höst på distans så jag hoppas på bättre erfarenheter nu.

Skrivet av Curik:

Det hade jag aldrig accepterat. Det kan knappast vara tillåtet från Skolverkets sida att ge till största del kollektiva betyg. Fy!

Alla som lämnade in fick godkänt och ingen fick något annat betyg. Ja, den var verkligen inte bra...

Känns som tråden blev ordentligt kapad men TS har ju redan kommit in på en skola.