Varför kallar folk datorn för hårddisken?

Permalänk
Medlem

Varför kallar folk datorn för hårddisken?

Har alltid undrat varför folk kallar sin dator för hårddisken.
Jag tycker det är okej att säga data man förstår vad folk menar därmed burk, PC, Mac m.m.
En hårddisk är en lite komponent i datorn om man tänker på storlek så är den i genomsnitt 1/15 av datorn.
Folk som "leker" sig eller tror de är smarta säger oftast hårddisk (besserwissrar).
Kan ni nämna var det begreppet kan kanske kan tänkas komma ifrån hör liksom inte folk kalla sin dator för "nätagget"
Såg också i ett annat forum där någon nämde att IKEA kallar datorn för CPU "Köp ett rött eller blått ställ för din CPU" känner ni igen det?
Folk kallar också skärmern för dator och själva datorn för hårddisken.
Finns även vissa idioter som kallar datorn för "modemet"
Ska man förklara för dem att det heter dator eller undvika striden?

Permalänk
Medlem

Antar att de kallar datorn för hårddisk eftersom det mesta av all data ligger där på (om man inte kör SSD), plus att de inte vet bättre. Folk kallar även datorer för data, vilket också är fel.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

För att folk inte orkar bryr sig och därför förblir de ignoranta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sj6:

För att folk inte orkar bryr sig och därför förblir de ignoranta.

Man kan inte veta allt om allt, för många så har datorn en väldigt låg prioritet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem

Latinamerikaner benämner ofta datorer CPU. Kanske vill Kamprad göra blå/gula IKEA lite mer salsa?

Det finns nog värre förväxlingar. Fildelning har övergått till betydelsen olaglig fildelning, t o m i alltför många tidningsartiklar.

Spelar egentligen inte så stor roll tycker jag. Allmänheten ska inte behöva kunna och veta allt.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört någon säga det. Du kanske hänger med bönder.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk

Vet inte vart förväxlingen kommer ifrån.

Men min pappa säger dator till hela paketet alltså dator och skärm, men när han vill enbart säga dator uttrycker han sig med hårddisk. Det skulle kanske behövas ett ord för dator med skärm.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Jag har aldrig hört någon säga det. Du kanske hänger med bönder.

Tror inte jag hört någon säga det under de senaste 15 åren heller faktiskt, innan det så kallade morsan datorn hemma för hårddisken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag vet att folk sa det när jag var liten och precis lärt mig använda en dator. Lärde mig ganska snart hur fel det var. Tog man bara några minuter och lärde sig namnen på de viktigaste delarna skulle folk inte kalla det för hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Jag har aldrig hört någon säga det. Du kanske hänger med bönder.

Du kan nog inte skillnaden på bönder o sånna som inte kan ngt om datorer -.-'

Permalänk
Medlem

Det har jag aldrig någonsin hört. Menar du att de säger "jag har cs på min hårddisk" istället för "jag har cs på min dator"? För om man använder det så så är det ju helt korrekt att säga hårddisk.

Att däremot säga "jag tar med mig min hårddisk hem till dig så kan vi lana" är efterblivet och om jag undrar vad tusan du umgås med för människor om de använder ordet så.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv

Vart bor du egentligen? har hört många namn men aldrig det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Firkraag:

Man kan inte veta allt om allt, för många så har datorn en väldigt låg prioritet.

Håller med. Jag låter alla i min omgivning kalla datorer för "datan" och liknande ord för jag förstår ju att de bara vill ha en fungerande dator som kan spela deras spel och mer än så bryr de sig inte.

Det skulle bli väldigt omvänt om jag skulle diskutera bilar med en motorkunnig till exempel, finns nog en hel del saker som jag skulle säga fel då som i motorkunniga personers ögon är skrattretande

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Min fassa säger dator till datorn men han säger hårddisken när han menar digitalboxen, detta började efter att vi skaffade en digitalbox med hårddisk för inspelning...

Detta känns ganska relevant med:

Folk har bara ingen aning

Permalänk
Medlem

Har hört detta många gånger på förra jobbet.
"Hårddisken" är den stora burken på golvet/skrivbordet och "datorn" är saken framför dem som visar bilder...

En del är helt enkelt inte kapabla till att orka ta till sig sådana moderniteter som IT-åldern medför, så att få rätt namn på saker blir ju inte helt lätt heller.

Det är lite samma sak som när man ber någon leta efter X på skrivbordet och de börjar gå igenom lådor och saker på sin skrivbordmöbel istället. Eller som när man ber någon klicka på "start-menyn" och får som svar att de gör det men inget händer (för att de sitter och klickar på en tom del av aktivitetsfältet istället för knappen till menyn).

Personligen tycker jag det är pinsamt. Visst att alla inte kan eller vill kunna dessa saker, men kan man hålla reda på vad som är en TV och vad som är en video/dvd, då kan man banne mig lära sig vad som är en dator och vad som är en skärm. Än värre blir det när de sen är blir sura för att man "slänger sig" med så tekniska termer som rätt namn på saker... Det är faktiskt helt OK att folk inte kan saker. Kunde de det skulle jag vara arbetslös. Men att bli sur över att folket som faktiskt kan dessa saker inte vill cementera befängda felaktigheter ytterligare är bara löjligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Har också några vänner som kallar datorlådan för hårddisken. Medan datorn är antingen en bärbar eller datorskärmen.
Det är ju mest deras problem när datorn börjar strula och de ska förklara vad som kan vara fel.

Att kalla en dator för data, är antagligen dialekt. Har många vänner från västkusten och södra Sverige som stadigt kallar datorer för data.

Data för oss i Svealand och antagligen även Norrlänningar, är inte hårdvaran.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Håller med. Jag låter alla i min omgivning kalla datorer för "datan" och liknande ord för jag förstår ju att de bara vill ha en fungerande dator som kan spela deras spel och mer än så bryr de sig inte.

Det skulle bli väldigt omvänt om jag skulle diskutera bilar med en motorkunnig till exempel, finns nog en hel del saker som jag skulle säga fel då som i motorkunniga personers ögon är skrattretande

Men du skulle väl iaf inte säga "Jag ska ut o köra tank"? xD

Permalänk
Medlem

Precis som Firkraag säger, man kan inte veta allt om allt. Helt klart så beror det på hur mycket man använder datorn och har intresse av det. Jag kan lova dig att det finns tillfällen då det är tvärsom, då du inte kan det riktiga ordet. T.ex något jag brukar höra från min far är när okunniga är i hans verkstad och frågar efter en tång, sidavbitare, ändavbitare, näbbtång osv blir då min fars motfråga. Tång är ett samlingsord.

Så du har inge rätt att gnälla på folk som kallar datorn för hårddisken.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag tror att det ordet härstammar från när datorer var mindre vanliga. Det var inte lika viktigt att vara specifik. Tangentbordet var tangentbordet, skärmen var skärmen och i datorn sparades filerna liksom, "i hårddisken".

Det svenska ordet "dator" myntades av professor Börje Langefors. Innan dess sa man datamaskin eller bara "data". Dator, traktor, motor... ordet känns väldigt mekaniskt på nåt sätt. Och datorer var från början mekaniska eller halvmekaniska.

Det engelska ordet "computer" kommer från det gamla yrket "computer". Innan datorer användes för uträkningar, t.ex. vid statistiska undersökningar m.m., gjordes uträkningarna för hand, dessa kallades computers, "uträknare". Ofta var det kvinnor som hade detta enformiga jobb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

För att de aldrig fått förklarat för sig, alternativt aldrig begripit, vad en hårddisk egentligen är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Min fassa säger dator till datorn men han säger hårddisken när han menar digitalboxen, detta började efter att vi skaffade en digitalbox med hårddisk för inspelning...

Detta känns ganska relevant med:
http://alltommac.se/files/2009/02/modermodemet.jpg

Folk har bara ingen aning

Haha, den är rätt rolig. En som till och med gjort en hemsida åt det: http://modermodemet.com/

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Precis som Firkraag säger, man kan inte veta allt om allt. Helt klart så beror det på hur mycket man använder datorn och har intresse av det. Jag kan lova dig att det finns tillfällen då det är tvärsom, då du inte kan det riktiga ordet. T.ex något jag brukar höra från min far är när okunniga är i hans verkstad och frågar efter en tång, sidavbitare, ändavbitare, näbbtång osv blir då min fars motfråga. Tång är ett samlingsord.

Så du har inge rätt att gnälla på folk som kallar datorn för hårddisken.

Men att kunna veta vad själva datorn heter tycker jag att alla ska kunna... även min farfar kan det O.o och han har inte sett många datorer(och han har ingen heller för den delen).

Permalänk

Jag har aldrig hört någon säga detta

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det engelska ordet "computer" kommer från det gamla yrket "computer". Innan datorer användes för uträkningar, t.ex. vid statistiska undersökningar m.m., gjordes uträkningarna för hand, dessa kallades computers, "uträknare". Ofta var det kvinnor som hade detta enformiga jobb.

Nja, compute är synonym till att räkna ut saker, kalkylera. Därför kallas datorer för computers, samma sak med jobbet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Precis som Firkraag säger, man kan inte veta allt om allt. Helt klart så beror det på hur mycket man använder datorn och har intresse av det. Jag kan lova dig att det finns tillfällen då det är tvärsom, då du inte kan det riktiga ordet. T.ex något jag brukar höra från min far är när okunniga är i hans verkstad och frågar efter en tång, sidavbitare, ändavbitare, näbbtång osv blir då min fars motfråga. Tång är ett samlingsord.

Så du har inge rätt att gnälla på folk som kallar datorn för hårddisken.

Visst att man inte kan detaljer, men vad säger din far om någon skall ha en plattång och ber om en skiftnyckel? För det är lite den nivån det är på. Eller om de skall till din fars verkstad och säger att de skall åka till bilhandlarn?

Att folk inte vet vad processor, hårddiskar, minnen, moderkort och så vidare faktiskt är eller fungerar finns det ju helt rimliga förklaringar till. Vad den stora lådan som innehåller allting detta kallas är inte ett orimligt antagande att alla kan lära sig i dagens samhälle.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka på denna http://www.youtube.com/watch?v=aY_CidIS8YM

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig hört talas om att någon kallar sin dator för en komponent

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Precis som Firkraag säger, man kan inte veta allt om allt. Helt klart så beror det på hur mycket man använder datorn och har intresse av det. Jag kan lova dig att det finns tillfällen då det är tvärsom, då du inte kan det riktiga ordet. T.ex något jag brukar höra från min far är när okunniga är i hans verkstad och frågar efter en tång, sidavbitare, ändavbitare, näbbtång osv blir då min fars motfråga. Tång är ett samlingsord.

Så du har inge rätt att gnälla på folk som kallar datorn för hårddisken.

Jo, jag tycker man kan få gnälla eftersom datorn är ett så pass vanligt förekommande ting, det är allmänbildning. Man blandar ju inte ihop andra alldagliga saker i hemmet. Jag kallar inte mikrovågsugnen för spis eller sätter mig och skiter i handfatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Man kan inte veta allt om allt, för många så har datorn en väldigt låg prioritet.

Jag är inte intresserad av hur el funkar i mitt hus egentligen, skittråkigt men jag vet en del för att kunna utföra visst jobb själv och kunna göra mig förstådd när jag pratar med elektrikern.

Jag vill bara åkgräsklipparen ska funka men jag lär mig grundläggande saker så jag kan köpa reservdelar och byta själv.

Jag vet att det är skillnad på bil och motor. Jag vet att bromsarna på bilen består av skivor och klossar m.m.

Jag vet en jävla massa egentligen. Lite om mycket för att grundläggande kunskap hjälper i det vardagliga livet. Och att skilja på datorn och hårddisken är inget svårt. Jag har fått hjälpa många med sina datorer, inkoppling av TV & ljudsystem etc för att de är för lata att leta upp infon själva. Detta trots att jag gett tips om sidor och forum så de kan klara ut det själva.

Lathet och att man bara bryr sig om sin egna lilla bubbla är orsaken.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det där är PCn (pekar på skärmen), det andra är en box!

xD Tack för videon