ladda mobilen från en eltandborstes docka?

Permalänk

ladda mobilen från en eltandborstes docka?

har en nexus 4 och är sugen på att testa trådlös laddning men jag har ju ingen sån grunka, så skulle man kunna ladda telefonen från en eltandborstedocka? jag har ingen aning om det skulle fungera eller om mobilen skulle gå sönder eller något och man vill ju inte riktigt chansa om man inte vet att det är säkert för telefonen.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du tänkt att modifiera telefonen? Ska du kapa av en eltandborste och ansluta den till via usb ?
Glöm inte att ta bilder på det för det kan bli roligt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du tänkt att modifiera telefonen? Ska du kapa av en eltandborste och ansluta den till via usb ?

nej nej jag mena bara lägga på mobilen på dockan och se om den laddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av endosavenros:

nej nej jag mena bara lägga på mobilen på dockan och se om den laddar

Testa då, antingen fungerar det eller inte. Inget går sönder.

Permalänk
Skrivet av stelex:

Testa då, antingen fungerar det eller inte. Inget går sönder.

men skulle det inte kanske kunna komma för hög spänning eller liknande från dockan som förstör mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nexus 4 har induktiv laddning inbyggt.. Det finns dock inget som säger att tandborstdockans magnetfält passar telefonens laddspole, så jag skulle absolut inte rekommendera det.

Permalänk

Tror det inte är farligare än att vara nära en högspänningsledning.
Testa, om det mot mot förmodan skulle gå sönder så lär de ju inte kunna spåras...
Tror att tandborsteladdaren är mindre farlig än diverse laddare du kan köpa på internet

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer inte att fungera.
Det sitter i båda enheterna någon form av NFC som känner av och aktiverar laddningen och mottagande av laddning. Hade detta inte funnits hade telefonen "brunnit upp" om du kommit för nära induktionshällen med telefonen i fickan - alltså inte vidare smart.

Detta innebär kort och gott att enheterna bara är kompatibla med enheter "gjorda" för ändamålet (kan finnas en standard för telefonener, jag har ingen aning)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Då det inte är samma standard så lär det inte fungera, men testa om du vill. Så lite effekt lär inte steka telefonen, däremot är spisen inte lämplig att vara nära. Inte att rekommendera som "snabbladdare"

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Skrivet av anden12:

Det sitter i båda enheterna någon form av NFC som känner av och aktiverar laddningen och mottagande av laddning. Hade detta inte funnits hade telefonen "brunnit upp" om du kommit för nära induktionshällen med telefonen i fickan - alltså inte vidare smart.

Detta innebär kort och gott att enheterna bara är kompatibla med enheter "gjorda" för ändamålet (kan finnas en standard för telefonener, jag har ingen aning)

Frågan är hur när spisen som är farligt, en induktionsspis fungerar ju bara när kastrullen står på plattan lyfter man den några centimeter så slutar det ju att fungera.
Har dock flera gånger märkt att telefonen blir väldigt varm om man lägger den bredvid spisen när man lagar mat, det är inte varmt på bänkskivan eller i luften så det borde ju vara något annat)

Permalänk

tack för svaren, tråkigt dock att det inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Nja, funkar sådär halvt

http://www.youtube.com/watch?v=FeaT8e9NxzI

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ja, man lär sig något nytt varje dag antar jag.
Är ganska säker på att jag läste i speccsen för induktionsladdning och där står det att dem "ska" ha NFC för att detta inte ska kunna hända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en standard för detta. Starbucks har induktions laddare inbyggt i några bord som ett test på en del av sina större hak.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

Frågan är hur när spisen som är farligt, en induktionsspis fungerar ju bara när kastrullen står på plattan lyfter man den några centimeter så slutar det ju att fungera.
Har dock flera gånger märkt att telefonen blir väldigt varm om man lägger den bredvid spisen när man lagar mat, det är inte varmt på bänkskivan eller i luften så det borde ju vara något annat)

Njae, alltså en vanlig spis värmer upp en spole som gör plattan varm och värmen överförs till kastrullen. En induktionsspis skapar ingen värme i spolen, utan ett magnetfält som omvandlas till värme i kastrullen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Rekordmedlem

Induktionsladdning funkar bra, men det krävs att spolarna är utformade så att de ligger nära varandra om det ska bli effektivt, en eltandborstladdare brukar ha ett hål där man ställer skaftet och telefonen passar dåligt i det, telefonerna brukar ha en bred platt spole endera inbyggd i höljet eller så kränger man på ett laddskal, som man sen lägger mot en platt laddyta, det kommer inte att ge en särskilt bra magnetisk koppling mot hålet i tandborstladdaren, lite kraft överförs nog, men det blir inte nån effektiv koppling eftersom det blir ett rätt långt avstånd mellan spolarna.
Induktionen behöver korta avstånd eller enorma effekter och inte bara nfc för att fungera, men att ta handtaget med spolar från en tandborste och montera det som handtag på telefonen så den passar i hålet på laddaren skulle göra att kopplingen blir normalbra, sedan kommer telefonen att se ut som en klumpig hårborste och man måste kanske bygga en egen spänningsregulator, men skoj vore det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nexus 4 använder Qi-standarden för trådlös laddning, vilket är en öppen standard med en imponerande medlemslista. Så det är inte helt otänkbart att även finns tandborsteladdare som snackar Qi. Så det är bara att testa, det värsta som händer är att mobilen exploderar och bränner ner ditt hus

Jag laddade faktiskt min eltandborste med en trådlös laddare för Wii-batterier som min brorsa hade när jag glömde min laddare, det fungerade hur bra som helst. Blev faktiskt lite överraskad när jag ställde tandborsten på plattan och den glatt började ladda Laddplattan indikerade t.o.m. när tandborsten laddat klart, så tydligen snackade de samma språk.

Permalänk
Medlem

Köpte en laddare på ebay för ~150:- inkl frakt för ett tag sedan. Funkar bra.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde denna, det svarar inte direkt på TS fråga men kan ju ändå vara intressant för den dom är intresserad av Qi.
http://www.youtube.com/watch?v=3nbPv1eDN74&sns=em

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

"Någon form av NFC", nja.... Tror du tandborsten har inbyggd NFC också?
Jag tror TS är snubblande nära att förstå hur det fungerar. Tanborst-iden låter idiotisk men jag förstår hur TS började fundera på detta. Skulle själv utan tvekan kunna få samma ide att försöka.

OBS! ( jag har heller ingen aning)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Köpte en laddare på ebay för ~150:- inkl frakt för ett tag sedan. Funkar bra.
http://img.alibaba.com/photo/881133854/Powerqi_qi_wireless_ph...

Du har inte lust att länka till den produkten?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Testade nyss med brauns eltandbortsladdare. Funkade inte. Olika språk, för stor avstånd, vad vet jag. Köp nåt som ska fungera i stället.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

"Någon form av NFC", nja.... Tror du tandborsten har inbyggd NFC också?

Nu verkar det ju iofs som att min teori är spräckt redan i.. men varför skulle den inte kunna ha det?
RFID trycker man ju in i var och varannan pryl i dag och mer än så krävs egentligen inte för att utbyta informationen "ska jag ladda den här enheten eller inte?"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Du har inte lust att länka till den produkten?

Får av någon anledning inte fram äldre historik på telefon.
Men plattan heter power qi (köpte även en spole för att nyttja den till s3an, funkar bra. Dock räcker inte riktigt anslutningarna med 3000mAh batteriet som jag nu använder)

Sök på
"qi wireless charging pad"
o liknande så hittar du en del.
Nätadaptern var skräp på den jag köpte, men jag använder en annan.