Använder ni ESD-band vid eget bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Och du har skapat trådarna;
Frysningar, men musen rör sig
Intel 915GM hänger sig
SATA problem
Plötsliga avtängningar

Helt ur kontext och onödigt inlägg då ingen av dem berodde på skador på hårdvaran till följd av något esd problem!
Kan vara bra att läsa på innan man försöker vara en smart mouth...

Frysningar, men musen rör sig
- Trasig sata-sladd

Intel 915GM hänger sig
- Drivrutinsproblem på en bärbar

SATA problem
- Bios konfig problem som löstes med lite konfig.

Plötsliga avstängningar
- För svagt nättagg

Visa signatur

/dev/null

Permalänk

Håller bara på med datorer nära element, om inte så har jag en ESD duk.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

Nej inget ESD-armband...Brukar ladda ur mig vid ett element...därefter bygger jag i bara bomullsfillingarna:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Använde en gång när jag var ung. Aldrig nu för tiden, har aldrig fått några problem hittills och kommer fortsätta utan tills något går åt helvete.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Ni som säger "Jag håller i ett element ist" Det är en heelt annan effekt. Då kan delarna lättare försöras. För ESD står för "Electrostatic Discharge" på svenska "elektroniska urladdningar" på lättare svenska "stöt" Och en stöt blir när två föremål har olika potential.

Så om du håller ena handen på ett element (då har du nästan ingen resistans) och andra jobbar du med delarna. Om då delarna har en annan potential så går stöten jätte fort mellan kanske någon liten fjuttig volt till 0 volt och då kan delen förstöras.

Men ett ESD band har en jätte tunn kabel (tunn kabel = mer resistans) och då går inte utladdningen lika snabbt typ. plus om du har en ESD matta och kopplar till jord och ESD bandet med då har allt samma potential.

Jag kan ha enormt fel med detta. Jag googlade runt lite och kollade innan jag byggde min dator och sedan så fick jag kolla nu igen. Men som sagt: kan ha fel. Men varför skulle internet ha fel?

EDIT: om man vet vad man gör så är det ingenting kanske man, men man vill kanske vara på säkra sidan och man ska inte rekommendera att en "nybörjare" ska bygga utan ESD band eller?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Aldrig använt armband. Undviker att ta på kontaktytor och att pilla onödigt mycket i allmänhet.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/