Red led of death på Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2.0

Permalänk
Medlem

Red led of death på Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2.0

Hej.

Nu har jag råkat ut för att den röda led-lampan som indikerar cpu-fel lyser på moderkortet, och jag har bara haft det i några dagar.

Systemet var färdigmonterat i fredags och datorn fungerade som den skulle, och allt verkade perfekt. Men så i lördags morse när jag startade datorn så lyser cpu-led rött och det är svart på skärmen. Alla enheter och fläktar och dylikt går igång som de ska, men det är som sagt svart på skärmen och sedan händer inte mycket.

Jag har testat att nollställa Cmos både med jumper och genom att plocka ur batteriet. Jag hat testat med ett annat nätagg, och jag har testat cpu och ram i en annan dator och de går som en klocka, och jag har testat att köra systemet utanför chassit, men inget hjälper. Så jag antar att det är moderkortet det är fel på och att det får bli RMA på det, men det lär ju ta sin lilla tid och än sålänge har jag ju grejerna hemma, så jag tänkte höra om det är något jag glömt att testa. Ja, jag har dubbel och trippelkollat så att 8-pinskontakten sitter som den ska, både med orginalnätagget och det jag hade i reserv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej.

Nu har jag råkat ut för att den röda led-lampan som indikerar cpu-fel lyser på moderkortet, och jag har bara haft det i några dagar.

Systemet var färdigmonterat i fredags och datorn fungerade som den skulle, och allt verkade perfekt. Men så i lördags morse när jag startade datorn så lyser cpu-led rött och det är svart på skärmen. Alla enheter och fläktar och dylikt går igång som de ska, men det är som sagt svart på skärmen och sedan händer inte mycket.

Jag har testat att nollställa Cmos både med jumper och genom att plocka ur batteriet. Jag hat testat med ett annat nätagg, och jag har testat cpu och ram i en annan dator och de går som en klocka, och jag har testat att köra systemet utanför chassit, men inget hjälper. Så jag antar att det är moderkortet det är fel på och att det får bli RMA på det, men det lär ju ta sin lilla tid och än sålänge har jag ju grejerna hemma, så jag tänkte höra om det är något jag glömt att testa. Ja, jag har dubbel och trippelkollat så att 8-pinskontakten sitter som den ska, både med orginalnätagget och det jag hade i reserv.

provat att återmontera CPUN?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

provat att återmontera CPUN?

Ja. Jag har tagit loss den och kollat efter böjda pins, kylpasta på fel ställen osv osv men det är helt i sin ordning. Jag har även kört cpu'n i en annan dator och där funkar den klockrent även med slarvmontering. I dator nummer 2 lät jag kylaren bara vila löst på men det funkade ändå, så jag tror inte den är felmonterad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Jag har tagit loss den och kollat efter böjda pins, kylpasta på fel ställen osv osv men det är helt i sin ordning. Jag har även kört cpu'n i en annan dator och där funkar den klockrent även med slarvmontering. I dator nummer 2 lät jag kylaren bara vila löst på men det funkade ändå, så jag tror inte den är felmonterad.

Har du provat att bara köra en minnessticka i varje slot?

Jag hade ett konstigt fall av red led of doom på mitt Sabertooth Z77 i helgen, plockade ur en minnessticka och sen funkade allt.

Beställde ny sticka men provade att sätta i samma sticka igår och då funkade det igen. Väldigt skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har du provat att bara köra en minnessticka i varje slot?

Jag hade ett konstigt fall av red led of doom på mitt Sabertooth Z77 i helgen, plockade ur en minnessticka och sen funkade allt.

Beställde ny sticka men provade att sätta i samma sticka igår och då funkade det igen. Väldigt skumt.

Ja, jag har testat med bara en sticka, samt helt andra minnen men det är fortfarande samma. Det blir även samma resultat om man plockar ur både minne och cpu helt.

Visa signatur

Permalänk

Oh hade samma problem med tjejens dator, problemet med denna var att bioset inte var uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

Oh hade samma problem med tjejens dator, problemet med denna var att bioset inte var uppdatera.

Ja jag har hört att det kan vara det som är problemet också. Men min bräda fungerade ju helt klanderfritt hela fredagen och sedan när jag skulle starta i lördags morse så hände detta, så jag tror inte det är bios-relaterat i mitt fall.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

du verkar har testa dom flesta klassiska sakerna men har du tillgång att testa med nått annat nätagg ??
finns en chans att det är det som krånglar

EDIT: läste allt igen och såg du testat med annat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

du verkar har testa dom flesta klassiska sakerna men har du tillgång att testa med nått annat nätagg ??
finns en chans att det är det som krånglar

EDIT: läste allt igen och såg du testat med annat

Jo, jag har som sagt gjort det... samt kollat med moderkortet utanför chassit för att vara helt säker på att inget kortsluter någonstans, och det är samma fel där.. Så det får bli Retur på garantin.

Frågan är vad som är bäst. Att ta det via CDON som jag köpt ifrån eller om jag ska ta det via ASUS... Vilket tror ni går snabbast?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen gammal prolle att testa med som ev skulle funka bättre med ett äldre bios? Om, ifall och ifall att

Sen så är ju sabertooth väldigt temp-inriktat, kan inte vara nån sensor/fläkt som kortsluter?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Jag är stammis på CDON, har alltid funkat bra. Om dom tar ditt ord på det så går de nog snabbare via dom.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Ingen gammal prolle att testa med som ev skulle funka bättre med ett äldre bios? Om, ifall och ifall att

Sen så är ju sabertooth väldigt temp-inriktat, kan inte vara nån sensor/fläkt som kortsluter?

Tyvärr har jag bara en första generationens phenom, och den passar inte i am3+ sockeln. När jag testade med moderkortet utanför chassit hade jag bara en ram-sticka, en cpu fläkt och ett grafikkort anslutet, så nej jag tror inte det är någon sensor som ballat ur.

Skrivet av AlbusDlx:

Jag är stammis på CDON, har alltid funkat bra. Om dom tar ditt ord på det så går de nog snabbare via dom.

Jag har fått ett svar att de ska skicka ärendet till hemelektronikavdelningen som lovat återkomma så snart som möjligt.

Hoppas på det bästa men vad jag har läst så brukar de inte tjafsa om det hela. Dessutom så känns det skumt att ett moderkort som genomgått kortslutningtester, övervoltstester, syrabad, bibrationstest, stöttest och en hel drös med annat jox skulle dö för att jag råkat koppla fel, så det är nog fabrikationsfel. Och det är ju 5 års garanti på så det ska inte dö efter 2 dagar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att du kollat att strömkontakterna är helt intryckta i socklarna på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag antar att du kollat att strömkontakterna är helt intryckta i socklarna på moderkortet?

Absolut. Både med det första och andra nätagget. Och jag har testat om det är någon skillnad med 8-pinskontakten helt urdragen, det är det inte. Set blir samma sak. Dock drar riggen ca 40W mindre ström med 8-pinskontakten urdragen och det borde ju indikera att det i alla fall går ström till cpun, som jag har verifierat funkar i en annan rigg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men AM-sockeln är väl fullt bakåtkompatibel? En AM2 prolle går ju att sätta i ett AM3+ t.ex Kanske är den ännu äldre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbusDlx:

Men AM-sockeln är väl fullt bakåtkompatibel? En AM2 prolle går ju att sätta i ett AM3+ t.ex Kanske är den ännu äldre?

Det funkar en generation bakåt, så am2 funkar på am2+ men inte på am3. Det har något med minneskontrollern att göra.

"Socket AM3 breaks compatibility with AM2/AM2+ processors due to a subtle change in key placement. The AM3 socket has 941 pin contacts in a different layout[3] while AM2+ processors have 940 pins. Tom's Hardware removed the two obstructing key pins from an AM2+ Phenom processor in order to fit it into an AM3 socket. The processor did not work in the AM3 socket, but still worked in an AM2+ socket, suggesting that compatibility issues run deeper than merely the key pins."

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3

Visa signatur

Permalänk

Hade tyvärr liknande problem med grabbens Asus Sabertooth FX990 R2.0...så vi är inne på bräda nr 2 (Foxconns kvalitetskontroll ger jag inte mycket för:()
Be att CDON skickar ut en ny bräda med ny faktura som de sedan makulerar när de fått in den defekta brädan.
Så gjorde de i mitt fall, speedade upp processen lite iaf.
De är ju inte i närheten så snabba som Inet med service men tycker ända att det funkar ok...men ibland måste man tjata på dem:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Hade tyvärr liknande problem med grabbens Asus Sabertooth FX990 R2.0...så vi är inne på bräda nr 2 (Foxconns kvalitetskontroll ger jag inte mycket för:()
Be att CDON skickar ut en ny bräda med ny faktura som de sedan makulerar när de fått in den defekta brädan.
Så gjorde de i mitt fall, speedade upp processen lite iaf.
De är ju inte i närheten så snabba som Inet med service men tycker ända att det funkar ok...men ibland måste man tjata på dem:)

Det "roliga" är ju som sagt certifikatet för kvalitetskontroll som säger att det gått igenom 3e världskriget i princip.

Tack för tipset. Jag ska genast skriva till dem och fråga om det går att lösa på det sättet. Ungefär så gick det till med RMA på en WD-disk jag hade som gick sönder... man skickade ner den defekta och betalade in en pant mot att få en ny direkt. När de fått disken ock konstaterat att jodå, den var stendöd, så återbetalades pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Suck... Efter mycket fram och tillbakande med CDON är det här nog löst. Jag fick över huvud taget inget svar på om de kunde skicka ny produkt med makulerad faktura, utan blev istället ombedd att uppge serienummer på produkten. Efter 2 dagar får jag ett svar att serienumret är fel. De vill att jag skickar en bild på klisterlappen med serienumret, vilket jag gör, samt visar att serienumret visst är korrekt då det stämmer när man knappar in det på asus supportsida. Får efter ett tag svar att de nu lyckats registrera serviceanmälan, att de kommer att skicka ut retursedel och när jag väl skickat in produkten kommer jag få välja på återbetalning eller ny produkt.

Jag orkar naturligtvis inte vara utan dator så länge, utan har beställt samma moderkort från Komplett, och kommer välja att få pengarna tillbaka när CDON väl mottagit den defekta produkten. Hu!

Inget fel på priser, leveranstid, eller embalage, men fy fan vilken mardröm det blev när man behövde skicka tillbaka grejerna.

De kunde t. ex sagt i FÖRSTA mailet att de kommer behöva serienummer, och såvidare.

Hoppas komplett är bättre om det skulle gå sönder igen.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Suck... Efter mycket fram och tillbakande med CDON är det här nog löst. Jag fick över huvud taget inget svar på om de kunde skicka ny produkt med makulerad faktura, utan blev istället ombedd att uppge serienummer på produkten. Efter 2 dagar får jag ett svar att serienumret är fel. De vill att jag skickar en bild på klisterlappen med serienumret, vilket jag gör, samt visar att serienumret visst är korrekt då det stämmer när man knappar in det på asus supportsida. Får efter ett tag svar att de nu lyckats registrera serviceanmälan, att de kommer att skicka ut retursedel och när jag väl skickat in produkten kommer jag få välja på återbetalning eller ny produkt.

Jag orkar naturligtvis inte vara utan dator så länge, utan har beställt samma moderkort från Komplett, och kommer välja att få pengarna tillbaka när CDON väl mottagit den defekta produkten. Hu!

Inget fel på priser, leveranstid, eller embalage, men fy fan vilken mardröm det blev när man behövde skicka tillbaka grejerna.

De kunde t. ex sagt i FÖRSTA mailet att de kommer behöva serienummer, och såvidare.

Jag har mycket god erfarenhet av Komplett vad gäller RMA, sånt tycker jag är viktigare än absolut bästa pris eller pingvinstång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen vidare rolig historia :\

Komplett har jag bara goda erfarenheter av dock, fick bl a ett nytt grafikkort av dem för några år sedan trots att garantin gått ut (tydligen känt fabriksfel på det kortet). Brukar gå bra att ta hjälp av dem medan man felsöker sina grejer också.

Hoppas det löser iaf!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har mycket god erfarenhet av Komplett vad gäller RMA, sånt tycker jag är viktigare än absolut bästa pris eller pingvinstång.

Ja, det är inte direkt sådant man tänker på vid beställning, så det känns som jag lärt mig något i alla fall.

Nu var ju visserligen produkten slut i lager, men de kunde i alla fall svarat, och om produkten funnits i lager har de ju inget alls att förlora. Det kan ju bara gå på två sätt:

1: De skickar ny produkt + faktura, får min defekta produkt och river fakturan = alla nöjda.
2: De skickar ny produkt + faktura, får min produkt men konstaterar att denna funkar, debiterar mig för returfrakten och jag får antingen betala fakturan eller lämna tillbaka produkten de skickade.

I vilket fall som helst så tycker jag det har tagit extremt lång tid och de har "lallat runt" allt för mycket. Det finns exempelvis ingen renodlad "retur pga trasig produkt/garanti"-kategori så jag valde retur, och fick en dag senare tillbaka att de skickar ärendet till hemelektronikavdelningen, så hela hanteringen hade kunnat kortas med 3 dagar om det framgått tydligt VART jag skulle skicka ärendet, samt att de kommer behöva serienummer om det gäller returer. De har säkert hanterat saker så snabbt de kan, men deras kundtjänst har ett värdelöst flödesschema.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej

någon kanske redan har get dig förslaget men det BIOS kanske inte är uppdaterat.
det hände mig när jag skulle bygga en dators till polaren fick åka in till Inet och lämna in det så va det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooxy:

Hej

någon kanske redan har get dig förslaget men det BIOS kanske inte är uppdaterat.
det hände mig när jag skulle bygga en dators till polaren fick åka in till Inet och lämna in det så va det fixat.

Den kom med det senaste bios flashat redan från butik, och jag försökte även flasha om själv genom Asus Bios flashback men det hjälpte inte. Får väl se vad de säger på serviceverkstan som de har skickat kortet till nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent nu, men jag hade liknande problem med mitt Asus Sabertooth P67 B3, lampan började lysa efter omboot. Det hela löste sig när jag inte körde minnena i XMP utan lät de köra långsammare än vad de är sålda som (1600 istället för 1866). Då försvann alla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Kanske lite sent nu, men jag hade liknande problem med mitt Asus Sabertooth P67 B3, lampan började lysa efter omboot. Det hela löste sig när jag inte körde minnena i XMP utan lät de köra långsammare än vad de är sålda som (1600 istället för 1866). Då försvann alla problem.

Jag har ett par corsair vengeance. Jag körde dem också i 1600, men jag har som sagt testat med helt andra minnen med, och kommer man inte in i UEFI och kan ändra så är det ju svårt.

Normalt sett när saker skiter sig på grund av en inställning så brukar det ju räcka med CMOS-reset, men inte den här gången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ett par corsair vengeance. Jag körde dem också i 1600, men jag har som sagt testat med helt andra minnen med, och kommer man inte in i UEFI och kan ändra så är det ju svårt.

Normalt sett när saker skiter sig på grund av en inställning så brukar det ju räcka med CMOS-reset, men inte den här gången.

Ah, sorry såg inte det.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Lider med dig:(
Nej när det gäller RMA och garantiärenden då har CDON mycket kvar att jobba på...sorgligt att de är så dåliga på support att de tappar kunder.
Skärpning CDON! Kunder som fått felaktiga produkter måste prioriteras annars är de förlorade kunder i framtiden!
Ni har väl fått någon utbildning i grundläggande kundvård hoppas jag;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag fick moderkortet från komplett igår. Installerade och TJOHO! Det funkade som det skulle!

Fick även retursedel och så från CDON så jag ska skicka in det gamla idag och begära pengarna tillbaka. Får hoppas att det nya inte går sönder det med. Men det är nyare än det andra (tror jag), serienummret var högre.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Jag fick moderkortet från komplett igår. Installerade och TJOHO! Det funkade som det skulle!

Fick även retursedel och så från CDON så jag ska skicka in det gamla idag och begära pengarna tillbaka. Får hoppas att det nya inte går sönder det med. Men det är nyare än det andra (tror jag), serienummret var högre.

Det var nog bara otur, både Asus och Sabertooth är kända för hög kvalité.
Skönt att allt löst sig nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |