Grafikkortsfläkt låter

Permalänk
Medlem

Grafikkortsfläkt låter

Hej!

Mitt grafikkorts ena fläkt har låtit i ett par månader nu, först var det bara under de 2-3 första minuterna då datorn startades upp sen slutade det, men nu låter det verkligen konstant i flera timmar. Först låter det bara högt och lite "hackigt" och sen övergår det till endast hackande.

Jag har tagit ut kortet och dammsugit upp det mesta av dammet som fanns runt kylaren, men problemet kvarstår.

Jag sitter på ett MSI Geforce GTX 560 Ti Twin Frozr och i den kylaren sitter det 2 fläktar, men det är bara den ena som låter.

Vad kan man göra åt det här problemet?

Permalänk
Medlem

Nåt lager som gått i fläkten kanske?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Nåt lager som gått i fläkten kanske?

Det låter högst möjligt. Men går det att byta fläkt+lager eller är det ett 'hopeless case'?
Aldrig bytt fläkt på grafikkort förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Det låter högst möjligt. Men går det att byta fläkt+lager eller är det ett 'hopeless case'?
Aldrig bytt fläkt på grafikkort förr.

Går nog, skruva upp fläkten och kolla. Annars finns det fläktar att köpa som passar din kylare, ska se ifall jag hittar en länk..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Hej!

Mitt grafikkorts ena fläkt har låtit i ett par månader nu, först var det bara under de 2-3 första minuterna då datorn startades upp sen slutade det, men nu låter det verkligen konstant i flera timmar. Först låter det bara högt och lite "hackigt" och sen övergår det till endast hackande.

Jag har tagit ut kortet och dammsugit upp det mesta av dammet som fanns runt kylaren, men problemet kvarstår.

Jag sitter på ett MSI Geforce GTX 560 Ti Twin Frozr och i den kylaren sitter det 2 fläktar, men det är bara den ena som låter.

Vad kan man göra åt det här problemet?

Prova att bara smörja upp fläkten, kan hålla resten av kortets livstid med lite tur.
Har du möjlighet att använda ett "lättflytande" fett eller trögflytande sikikonolja så kommer det nog bli rätt bra, använt båda själv nämligen med bra resultat.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]