Hur skulle det gå med två grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontemoseby:

Vart är SSD:n?

Var är fpsen du gick miste om när du köpte en ssd istället för ett ordentligt grafikkort? På stram budget prioriterar man.
Då TS ställer krav (om än dumma sådana) på grafikkorten får man utgå från att datorn ska användas till spel.
Vad spelar störst roll när du lirar bf3? Lagringsenheten eller grafikprocessorn?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Din verkar ha fler av det senare alternativet...

0. Det är onödigt dyrt.
1. Men ett GT610 är billigare än ett 7950 då det måste ju vara ännu bättre att ta? Eller så kör man på så mycket man får in i budgeten och blir nöjd.
2. Han frågar mest om det fungerar med datorn han svängt ihop på den där obskyra hemsidan...
3. Det är inte enda anledningen att köpa en R4, jag ville bara uppmärksamma TS (och dig?) på att man inte får FP-USB3 med det moderkortet. R4 är ett bra chassi, jag har det själv och är mycket nöjd, men på en såpass tajt budget finns det inte rum att ta det bästa chassit bara för att det är bäst. Bättre att köra på ett billigt som ändå inte är skit.
4. Jag vet inte, men datan han redan har måste ju ligga på någon form av lagringsenhet och då är man smart och flyttar över den till den nya datorn. Egentligen tycker jag att 1TB är för mycket också, men jag vet ju som sagt inte vad han ska ha på den.

Det är bara bra att ge bra alternativ, eller förbättringar om man inte klarar det förstnämnda.

EDIT: Missade en fråga

Det där är vi nog överens om, det du säger.
Vad jag menade var att de har olika fördelar och nackdelar, och det kan du inte förneka. Jag säger inte att ditt förslag är sämre än mitt. Sen får TS välja utifrån sina krav.
ditt förslag skulle ge bättre prestanda, helt klart. Men mitt är lättare att uppgradera. 2 7950 blir ju bättre än ett 770 i en del titlar. Sen hade jag personligen inte köpt en dator utan SSD, men ska man spela får man ju spara in på nånting.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Var är fpsen du gick miste om när du köpte en ssd istället för ett ordentligt grafikkort? På stram budget prioriterar man.
Då TS ställer krav (om än dumma sådana) på grafikkorten får man utgå från att datorn ska användas till spel.
Vad spelar störst roll när du lirar bf3? Lagringsenheten eller grafikprocessorn?

Håller helt med! En SSD är en bekvämlighet - inte en nödvändighet!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av jontemoseby:

Vart är SSD:n?

Skulle ärligt talat ha bättre spelprestanda än några sekunders kortare laddningstid på ett par spel. Snackar man en stram budget har jag hellre bättre flyt i spelet än en snabbare lagring, i mina ögon är det mer lyx när man har pengar över man är nöjd med prestandan i spel

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Det där är vi nog överens om, det du säger.
Vad jag menade var att de har olika fördelar och nackdelar, och det kan du inte förneka. Jag säger inte att ditt förslag är sämre än mitt. Sen får TS välja utifrån sina krav.
ditt förslag skulle ge bättre prestanda, helt klart. Men mitt är lättare att uppgradera. 2 7950 blir ju bättre än ett 770 i en del titlar. Sen hade jag personligen inte köpt en dator utan SSD, men ska man spela får man ju spara in på nånting.

Fast XF har mer microstutter än SLI (jag är medveten om radeon pro men ignorerar det för tillfället), och du skrev att han i framtiden skulle köpa ett till 7950. Jag skrev SLI Ready, alltså indirekt att han kan slänga in ett till grafikkort när han vill, vågar och kan. 2x7950<2x760<2x770 Jag är ledsen, men för tillfället råkar nvidia piska AMD i prisvärdhet just i det här segmentet.
Och vadå lättare att uppgradera? Lättare än att slänga in ett grafikkort och sen va're klart? Det är lika lätt på båda våra.

Men nu ska jag sluta gnälla på dig och istället gnälla lite på TS som bara har svarat en gång. Om man skapar en tråd kan man väl ändå hålla sig lite aktiv? Särskilt i en sådan här tråd där man ständigt behöver kolla med TS om han är nöjd eller vilka krav han har och sådant.
Frågor till TS:
- Spelar ljudnivå någon roll?
- Vad ska du göra på datorn?
- Är det av någon speciell anledning som du vill ha 10GB minne och 2 st värdelösa grafikkort?
- Kan/ska du överklocka?
- Ska du slänga in ett till grafikkort senare?
- Vilken upplösning ska du köra?
Meh, har säkert glömt något men man kanske kan hoppas att han blir lite mer aktiv efter mitt gnällande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast XF har mer microstutter än SLI (jag är medveten om radeon pro men ignorerar det för tillfället), och du skrev att han i framtiden skulle köpa ett till 7950. Jag skrev SLI Ready, alltså indirekt att han kan slänga in ett till grafikkort när han vill, vågar och kan. 2x7950<2x760<2x770 Jag är ledsen, men för tillfället råkar nvidia piska AMD i prisvärdhet just i det här segmentet.
Och vadå lättare att uppgradera? Lättare än att slänga in ett grafikkort och sen va're klart? Det är lika lätt på båda våra.

Men nu ska jag sluta gnälla på dig och istället gnälla lite på TS som bara har svarat en gång. Om man skapar en tråd kan man väl ändå hålla sig lite aktiv? Särskilt i en sådan här tråd där man ständigt behöver kolla med TS om han är nöjd eller vilka krav han har och sådant.
Frågor till TS:
- Spelar ljudnivå någon roll?
- Vad ska du göra på datorn?
- Är det av någon speciell anledning som du vill ha 10GB minne och 2 st värdelösa grafikkort?
- Kan/ska du överklocka?
- Ska du slänga in ett till grafikkort senare?
Meh, har säkert glömt något men man kanske kan hoppas att han blir lite mer aktiv efter mitt gnällande.

Tänkte mest på chassit när jag sa att mitt var lättare att uppgradera, och jag vet att folk säger att SLI är bättre än crossfire. Sen tar jag hellre en gold certat agg och r4:an än outlaw och bronze. Och sen köper jag ett till 7950. Men det är jag, jag säger inte att man inte kan ta 2 770, men 7950 är billigare också. Och har mer minne. Vill man inte ha ett till kort är det givet att man ditt förslag. Allt beror på budgeten.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Tänkte mest på chassit när jag sa att mitt var lättare att uppgradera, och jag vet att folk säger att SLI är bättre än crossfire. Sen tar jag hellre en gold certat agg och r4:an än outlaw och bronze. Och sen köper jag ett till 7950. Men det är jag, jag säger inte att man inte kan ta 2 770, men 7950 är billigare också. Och har mer minne. Vill man inte ha ett till kort är det givet att man ditt förslag. Allt beror på budgeten.

Visst, du vinner, det är liiiite lättare för att man kommer in i chassit på 10s mindre.
Ett bra nätagg är ju bra att ha, men det är inte värt dubbla priset.
Mer än 2GB behövs inte i 1920x1080. Dock vet vi inte vilken upplösning TS planerar att spela i så jag lägger till det i mina frågor.
Säg att man tar ett 760 som är mycket mer prisvärt än 7950. Då måste ju två 760 också vara mer värt än två 7950. Och 770 spelar ju i en helt annan liga, som nu tyvärr med TS krav trillade ut ur budgeten.
Men faktum kvarstår. 7950<760 760 är det uppenbara valet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, du ska inte ha två grafikkort. Om Windows ska ingå, kör på det jag länkade långt upp och byt grafikkortet till ett 760. Och chassit också då. Och 10GB RAM behöver du nog inte heller.

EDIT:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3624283/2013-07-20
Så nånting. Om du redan har OS kan du slänga på 16GB RAM om du nu behöver.

Jag letade på prisjakt efter ett moderkort med två pcie, och så letade jag upp ett grafikkort som stämde mina små villkor. Modifieringar på kundvagnen: http://shop.compless.com/?p=utforska&artid=69852 Jag vill ganska gärna ha två grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qazsz123:

Jag letade på prisjakt efter ett moderkort med två pcie, och så letade jag upp ett grafikkort som stämde mina små villkor. Modifieringar på kundvagnen: http://shop.compless.com/?p=utforska&artid=69852 Jag vill ganska gärna ha två grafikkort.

Men VARFÖR vill du ha två grafikkort? Det blir inte bättre eller något sådant om du tror det.
Och ta gärna en titt på min hög med frågor också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågor till TS:
- Spelar ljudnivå någon roll? Inte jättestor, bara inte grannarna hör det...
- Vad ska du göra på datorn? Spela :3
- Är det av någon speciell anledning som du vill ha 10GB minne och 2 st värdelösa grafikkort? Det räcker nog med åtta GB och jag har inte sagt att jag måste ha just dr grafikkorten.
- Kan/ska du överklocka? Tror inte jag ska det, bara om jag måste
- Ska du slänga in ett till grafikkort senare? Bara om det skulle visa sig att det inte räcker.
- Vilken upplösning ska du köra? Tror 1920 x 1080 på tre skärmar, men ska börja med en skärm

Permalänk
Medlem

Men VARFÖR vill du ha två grafikkort? Det blir inte bättre eller något sådant om du tror det.
Och ta gärna en titt på min hög med frågor också.

Jag har tänkt ha tre skärmar. Ett på mittersta, ett på yttersta, eller gör inte det nån skillnad?

Permalänk
Medlem

Visst, du vinner, det är liiiite lättare för att man kommer in i chassit på 10s mindre.
Ett bra nätagg är ju bra att ha, men det är inte värt dubbla priset.
Mer än 2GB behövs inte i 1920x1080. Dock vet vi inte vilken upplösning TS planerar att spela i så jag lägger till det i mina frågor.
Säg att man tar ett 760 som är mycket mer prisvärt än 7950. Då måste ju två 760 också vara mer värt än två 7950. Och 770 spelar ju i en helt annan liga, som nu tyvärr med TS krav trillade ut ur budgeten.
Men faktum kvarstår. 7950<760 760 är det uppenbara valet.

Dock inte nödvändigtvis i högre puppelösningar, så om han ska ha det är mycket värt att veta.
En fps hit eller dit, oavsett vad han väljer lär det ge en rejäl boost jämfört med det han har nu, gissningsvis.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qazsz123:

Jag har tänkt ha tre skärmar. Ett på mittersta, ett på yttersta, eller gör inte det nån skillnad?

Öh nae, det gör verkligen ingen skillnad. Förutom att du behöver mer grafikminne vid spel om du ska spela på alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

måste bara älska sweclockers ibland... får en att må som bra på något sätt
TS: 13-14 år som ska bygga ihop sin första dator och ska ha 511 grafikkort och minst 100gb ram och det största chassit i världen för det är "coolast och bäst" har han hört av sin andra 13-14 åriga polare...
tar inga råd och alla i andra i tråden tjaffsar om vad som är bäst amd eller nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

måste bara älska sweclockers ibland... får en att må som bra på något sätt
TS: 13-14 år som ska bygga ihop sin första dator och ska ha 511 grafikkort och minst 100gb ram och det största chassit i världen för det är "coolast och bäst" har han hört av sin andra 13-14 åriga polare...
tar inga råd och alla i andra i tråden tjaffsar om vad som är bäst amd eller nvidia

b= bit
g= gram...?
Påstå inte att alla 13 och 14-åringar är tröga i huvet, de kan veta bra mycket mer än vuxna människor. Vad ska detta tillföra till tråden?

TS: använd gärna citera-knappen när du svarar på ett inlägg istället för a kopiera och klistra in texten i ett inlägg.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qazsz123:

Nya grafikkort stödjer att köra tre skärmar från samma kort. Dock måste skärmarna ha olika kontakter, för de flesta kort har inte tre DVI-utgångar. Istället får du koppla tex två skärmar med DVI och den tredje med HDMI eller DP.

När man tittar på prestanda så tror jag att du kommer att bli mer nöjd med ett kort för 1600kr istället för två kort för 800kr som du föreslår i din setup. Korten du har valt är helt enkelt för klena för spel.

Sedan har du gjort några andra fel.
Först och främst har du valt det billigaste moderkortet, vilket jag tycker är dumt. Välj istället det moderkort som har de finesser som du vill ha. Tex så måste du ha ett kort med 990 chipset om du ska köra två grafikkort i framtiden.
Välj ett kit minne med två kretsar, tex 2x4GB. Man får lite mer fart i minnet om man köper ett kit.
Vad är tanken med en 60gb SSD + en stor HDD? Köp en bra HDD istället och strunta i SSD tills du har råd med en 250GB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nya grafikkort stödjer att köra tre skärmar från samma kort. Dock måste skärmarna ha olika kontakter, för de flesta kort har inte tre DVI-utgångar. Istället får du koppla tex två skärmar med DVI och den tredje med HDMI eller DP.

När man tittar på prestanda så tror jag att du kommer att bli mer nöjd med ett kort för 1600kr istället för två kort för 800kr som du föreslår i din setup. Korten du har valt är helt enkelt för klena för spel.

Sedan har du gjort några andra fel.
Först och främst har du valt det billigaste moderkortet, vilket jag tycker är dumt. Välj istället det moderkort som har de finesser som du vill ha. Tex så måste du ha ett kort med 990 chipset om du ska köra två grafikkort i framtiden.
Välj ett kit minne med två kretsar, tex 2x4GB. Man får lite mer fart i minnet om man köper ett kit.
Vad är tanken med en 60gb SSD + en stor HDD? Köp en bra HDD istället och strunta i SSD tills du har råd med en 250GB.

Okej, jag är inte den bästa med dator hårdvaran så jag får lita på att du skulle kunna hjälpa mig? Jag skulle bli mycket tacksam! Skulle du kunna plocka ihop en liten korg på inet? Tack i förhand! Och du vet, det får gärna vara billigare än 8k Känns alltid bra att ha lite cash i fickan.

Permalänk
Medlem

Annars kan jag plocka ihop en korg åt dig på inet, som jag har fattat det rätt så vill du ha en dator som är maximerad för spel? något speciellt du vill att jag ska tänka på? antar att din budget går vid typ åtta tusen vilket det första paketet låg på

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Annars kan jag plocka ihop en korg åt dig på inet, som jag har fattat det rätt så vill du ha en dator som är maximerad för spel? något speciellt du vill att jag ska tänka på? antar att din budget går vid typ åtta tusen vilket det första paketet låg på

Tack så mycket! Jaa, eeh, nzxt phantom... Och helst ett nätaggregat på typ 700 w, men det behövs inte. Det var nog allt, men du vet, det får väldigt gärna bli billigare än 8 k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qazsz123:

Tack så mycket! Jaa, eeh, nzxt phantom... Och helst ett nätaggregat på typ 700 w, men det behövs inte. Det var nog allt, men du vet, det får väldigt gärna bli billigare än 8 k

Men ska du bygga själv? Har du redan operativsystem? Hur stor upplösning ska du _SPELA_ på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qazsz123:

Men LemonIllusion hade ju länkat en grym rigg redan? Det är ju bara att byta ut de sakerna som du vill ändra, t.ex chassit. Och du behöver inte över 8GB RAM om du bara spelar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Men ska du bygga själv? Har du redan operativsystem? Hur stor upplösning ska du _SPELA_ på?

Jag ska nog bygga själv, men min morbror brukar bygga datorer, då jag får nog lite hjälp av honom. Jag har inte os. Jag tror 1920 x 1080, men senare ska jag kanske köpa till två skärmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wrathborn771:

Men LemonIllusion hade ju länkat en grym rigg redan? Det är ju bara att byta ut de sakerna som du vill ändra, t.ex chassit. Och du behöver inte över 8GB RAM om du bara spelar.

Håller med. Riggen nedan är en bra bas.

8k standardlänk vsg
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3570852/8320-770
Windows ingår ej. SLI ready. Släng på en chassifläkt och hyper 212 evo när du ska klocka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qazsz123:

Jag ska nog bygga själv, men min morbror brukar bygga datorer, då jag får nog lite hjälp av honom. Jag har inte os. Jag tror 1920 x 1080, men senare ska jag kanske köpa till två skärmar.

Som föregående talare sa: Det har länkas bra kundvagnar på Inet redan. Byt ut chassit i dessa mot phantom 410. Har du redan ett operativsystem, köp inte då. Har du inget, köp ett operativsystem.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qazsz123:

Ska du spela på de två andra skärmarna? Det kommer krävas mer kraft och grafikminne, vilket inte får plats i din budget.

Visa signatur

Permalänk

Ska du spela på de två andra skärmarna? Det kommer krävas mer kraft och grafikminne, vilket inte får plats i din budget.

OBS: Läs "mycket mer kraft."

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jaja, jag får väl köpa till det när jag köper till de andra skärmarna... Kan du hjälpa mig vad jag ska göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qazsz123:

Jaja, jag får väl köpa till det när jag köper till de andra skärmarna... Kan du hjälpa mig vad jag ska göra då?

Nae, grafikminnet måste du ha från början, och det kommer överskrida din budget. Det går inte riktigt ihop att ha en tajt budget och flera skärmar.
Det bästa valet du kan göra som fortfarande får plats i din budget är att ta min kundvagn och slänga i ett 7950 istället (helvete, olle hade rätt hela tiden ), men jag är inte säker på att 3GB räcker till alla skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det bästa valet du kan göra som fortfarande får plats i din budget är att ta min kundvagn och slänga i ett 7950 istället (helvete, olle hade rätt hela tiden ), men jag är inte säker på att 3GB räcker till alla skärmar.

Lite kuriosa för oss som läser hela tråden

Permalänk
Medlem

Nae, grafikminnet måste du ha från början, och det kommer överskrida din budget. Det går inte riktigt ihop att ha en tajt budget och flera skärmar.

Jag plockade ihop detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/3626229/2013-07-21 och grafikkortet måste väl räcka till alla skärmarna? Det är bara att det blev runt 9.5k... I så fall får jag väl samla lite mer pengar... Också skulle ni kunna hjälpa mig att prispressa den?