Permalänk

Hög mobo temp? Behöver kylråd.

Hej.
Jag har haft min dator i ca ett år, jag köpte den på komplett, färdigmonterad. Nu så ligger mobo temperaturen mellan 40-50 grader (idle) och den hoppar upp till 655 när jag spelar Torchlight 2/Minecraft. (har inte kollat när jag spelar Tomb Raider/Borderlands 2) och samma med grafikkortet. Är det normalt? CPU:n ligger iaf på 30 grader (idle) som jag har läst är normalt. Jag har nyss städat ur datorn från damm.

Mitt moderkort är en ASUS M5A78L-M LX V2
CPU: AMD FX-4100 (kör med medföljande CPU-fläkt)
Grafikkort: Radeon HD6870 1GB
chassi: Cooler masterelite 430

Jag har inga extra fläktar men jag har precis beställt hem en Noctua NF-F12 PMW som jag tror jag ska fästa på baksidan av lådan. Tror ni det räcker? Vad ska jag göra om det inte hjälper? Några tips?

Det har också gått jättedåligt att surfa på datorn på senaste tiden, vet inte om det beror på komponenterna, men det går bra på de andra datorerna i vårt hus. Vi har nyss bytt Gateway men som sagt fungerar surfingen bra på de andra datorerna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Gigabyte RTX 2070 Super | ASUS B450-I | Corsair 16GB DDR4 3200MHz | beQuiet 600W SFX-L | NZXT H210

Permalänk

Ja det blir bra om du sätter den där bak. Det ska flöda fint genom burken. Dock sitter sladdarna i en klump i mitten så en frontfläkt drar in mer luft är att rekommendera

Permalänk
Medlem

Hej, ja det låter inte så farligt har märkt på min server i sign vilket kör liknande moderkort som du har att vissa delar på mobot kan bli ganska varma.

Sen kan man inte utgå från vad för temperatur cpun har idle för idle temperatur spelar aldrig någon roll eftersom det e vid load temperaturerna drar iväg och då cpun kan eventuellt överhettas eller liknande och bli skadad av värme.
Men om dom 30C du säger stämmer så ska du nog inte ha allt för farlig load temperatur men somsagt jag kan ju bara spekulera.

Jag skulle nog sätta in iaf 2 fläktar i din burk om de går du skulle nog behöva lite mer luftflöde låter de som.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitGorilla:

Hej.
Jag har haft min dator i ca ett år, jag köpte den på komplett, färdigmonterad. Nu så ligger mobo temperaturen mellan 40-50 grader (idle) och den hoppar upp till 655 när jag spelar Torchlight 2/Minecraft. (har inte kollat när jag spelar Tomb Raider/Borderlands 2) och samma med grafikkortet. Är det normalt? CPU:n ligger iaf på 30 grader (idle) som jag har läst är normalt. Jag har nyss städat ur datorn från damm.

Mitt moderkort är en ASUS M5A78L-M LX V2
CPU: AMD FX-4100 (kör med medföljande CPU-fläkt)
Grafikkort: Radeon HD6870 1GB
chassi: Cooler masterelite 430

Jag har inga extra fläktar men jag har precis beställt hem en Noctua NF-F12 PMW som jag tror jag ska fästa på baksidan av lådan. Tror ni det räcker? Vad ska jag göra om det inte hjälper? Några tips?

Det har också gått jättedåligt att surfa på datorn på senaste tiden, vet inte om det beror på komponenterna, men det går bra på de andra datorerna i vårt hus. Vi har nyss bytt Gateway men som sagt fungerar surfingen bra på de andra datorerna.

Jag hade kört på en Noctua NF-S12A PWM istället. En uttalad chassifläkt som flyttar mkt luft. Du kan läsa om skillnaden på deras hemsida. Tror även som de ovan säger att det vore bra med två fläktar, en in och en ut.

Tänk på att det är väldigt varmt ute nu och att den värmen i högsta grad påverkar temperaturen i din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----

Permalänk

okej tack för svar. Jag återkommer när jag installerat fläktarna och testat

Visa signatur

Ryzen 3700X | Gigabyte RTX 2070 Super | ASUS B450-I | Corsair 16GB DDR4 3200MHz | beQuiet 600W SFX-L | NZXT H210

Permalänk
Skrivet av Safir100:

Jag hade kört på en Noctua NF-S12A PWM istället. En uttalad chassifläkt som flyttar mkt luft. Du kan läsa om skillnaden på deras hemsida. Tror även som de ovan säger att det vore bra med två fläktar, en in och en ut.

Tänk på att det är väldigt varmt ute nu och att den värmen i högsta grad påverkar temperaturen i din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om jag montarar F12an så den blåser rakt på moderkortet och sen tar jag två S12A och använder de för cirkulation. Eller spelar det ingen roll så jag behöver bara två st S12A?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitGorilla:

Men om jag montarar F12an så den blåser rakt på moderkortet och sen tar jag två S12A och använder de för cirkulation. Eller spelar det ingen roll så jag behöver bara två st S12A?

Nu kan jag inte påstå att jag är expert på Noctuas fläktar, men har nyligen inhandlat både F12 och S12A, och har således läst lite om dem. Börja med att kolla på Noctuas egen jämförelse där de beskriver skillnaderna. Som jag förstår det så är F12:an utformad för att pressa så mycket luft som möjligt genom CPU-kylare, både torn och radiatorer. Medan S12A är utformad för att på ett tyst sätt pumpa stora volymer med luft genom chassit. Finns även en P12:a som verkar vara en liten kompromiss mellan de båda.

Gällande din fråga, om vad du bör använda, känner jag att jag inte kan hjälpa dig ordentligt. Jag ville bara upplysa om skillnaderna mellan fläktarna, och om du ska använda fläkten till chassit, så kanske en annan variant hade passat bättre. Med det sagt, hade jag satsat på 2xS12A som chassiventilation. 40-50c idle för CPU:n känns spontant inte så mycket dess varma sommardagar, speciellt inte då det saknas chassiventilation.

Visa signatur

----