Åska i lägenhetskomplex, korkat att stänga av allt?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

250V?

Jag har satt ett egentillverkat gnistgap på telefonledningen i närheten av huvudkudden, så att jag vaknar vid större händelser. Det är ungefär 3cm, dvs ~30 000V krävs för att slå över. Senaste gången modemet brann vaknade jag av en ljusbåge som skulle gjort väckt döda, dvs långt över 30kV. Ledningen höll, men modemet bara skramlade inuti.

Jag kräver bild på konstruktionen!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wrogad:

Den funkar nog bra men kom ihåg att det ska vara jordat uttag annars fungerar inte skyddet

Är du säker? Varför skulle det spela någon roll? 0o

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

räknade på det, och om man skulle få hela blixtens urladdning i 25 meter 0,5 mm ståltråd innebär det alltså 74000000 MWatt under den korta tiden blixten slår ner.. detta skulle förånga tråden troligtvis, men som andra skriver så får du inte hela blixten i tråden. utan bara en liten sidoström som med stor sannolikhet skulle låta tråden vara hel men samtidigt förstöra känsligare elektronik.

Som du säger. Att en blixt skulle gå den vägen är verkligen inte troligt. Men även om man får en liten sidoström så borde den gå ganska varm.

Att saker och ting går sönder av det tvekar jag inte en sekund på. Ett nätverkskort och liknande är väldigt lätt att bränna. Vet en person som har råkat koppla in en t1 rj48 i en switch med ganska dåligt resultat.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Pratade med en som drog fiber för stadsnätet och han sa också att det är ståltrådsfiber på vissa ställen i lägenhets-fastigheter.

Skrivet av OskarW90:

ja, den lär brinna av.
Frågan är ifall den brinner av fort nog för att inte hinna förstöra dina grejer, det gör den nog inte.

Fiber i allmänhet har man ju oftast bara till fördelningsswitchen eller en router i källaren på ett hus, och biledaren kopplas aldrig in i något om det finns en. Skulle man mot förmodan ha ett fiberuttag inne i lägenheten så lär inte biledaren vara något att vara rädd för heller, då den inte används och man använder patchkablar. det är otroligt osannolikt att åska skulle skada din dator via fiber, det är i så fall via TP-kabel eller om man gjort fel.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Gick genom fiberkabeln och in rätt i datorn så den inte gick igång på ett bra tag och luktade bränt.
Det trots att det finns kyrka bla i närheten.
Så det räcker inte ens med enbart elkablar utan alla kablar måste ur nätverkskablar, antennkablar till TV osv.

Så du menar att inte ens gud kan rädda ens mest värdefulla ägodelar?

Fan också... vad ska man göra nu då. Det var mitt bästa kort.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

250V?

Jag har satt ett egentillverkat gnistgap på telefonledningen i närheten av huvudkudden, så att jag vaknar vid större händelser. Det är ungefär 3cm, dvs ~30 000V krävs för att slå över. Senaste gången modemet brann vaknade jag av en ljusbåge som skulle gjort väckt döda, dvs långt över 30kV. Ledningen höll, men modemet bara skramlade inuti.

Ah det är oftast betydligt högre, men som jag förstår det så krävs det inte mycket för att det skall förstöra en del elektronik där en mindre strömspik drar fram. Din ljusbåge verkar dock fin som väckarklocka. Skulle behövt en sån hemma ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Fiber i allmänhet har man ju oftast bara till fördelningsswitchen eller en router i källaren på ett hus, och biledaren kopplas aldrig in i något om det finns en. Skulle man mot förmodan ha ett fiberuttag inne i lägenheten så lär inte biledaren vara något att vara rädd för heller, då den inte används och man använder patchkablar. Åska kan inte skada din dator via fiber, det är i så fall via TP-kabel eller om man gjort fel.

Beror på var husägaren/nätbyggaren ville lägga pengarna. Med koppar får man max ha 100m kabel (varav ~90 i hårdkabel som det kallas i väggen). Att bryta mot detta har visat sig ha störra och större problem, framför allt med saker som latenser och IPTV då det har en tendens att bli för mycket störningar.

Nästan hela AB Framtiden (Göteborgs allmänytta) har valt att dra fiber ända ut till lägenhet förutom något ställe i Kortedala, fattade som att de gjorde den installationen som provinstallation. Detta antagligen bland annat för att slippa ha ett nodrum per hus (det kan vara svårt att klara längdkraven även då, så kan behövas till och med ett nodrum per trapphus) och istället har ett nodrum per kvarter (kostnad i fibermodem i stället för i att behöva underhålla fler nodrum).

Jag tror detta är rätt val då:
1. fiber är tåligare när det kommer till störningar, Det är dessutom lättare att vid behov få en skarvad fiber att fungera felfritt än en skarvad koppar.
2. fibermodemen är oftast tåligare för slitage än RJ-45 uttag, vilket skapar mindre problem med glapp osv
3. fiber klarar högre hastigheter, och är inte lika känslig för störningar när du försöker komma upp i de högre hastigheterna

Enda nackdelen i praktiken med fiber är just att fibermodemen kostar. Men å andra sidan behöver oftast ändå någon installera en enhet hos kund nu för tiden för att samtidigt klara Internet/IPTV/VoIP och de mättjänster många husägare vill ha för att kunna till exempel finjustera energiåtgångberoende på värmen i lägenheterna/porttelefon. Så då blir det lika bra att sätta fiber ändå.

Om det är fibern med ståltråd brukar dock fibermodemet rasa före datorn vid åska...
Och ännu oftare strömadaptern till fibermodemet.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Sitter du i ett höghus finns nästan garanterat en åskledare på taket.
Jag skulle inte oroa mig.

Åskledare är till för att endast skydda byggnaden , inte dom elektriska sakerna..

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Fiber i allmänhet har man ju oftast bara till fördelningsswitchen eller en router i källaren på ett hus, och biledaren kopplas aldrig in i något om det finns en. Skulle man mot förmodan ha ett fiberuttag inne i lägenheten så lär inte biledaren vara något att vara rädd för heller, då den inte används och man använder patchkablar. Åska kan inte skada din dator via fiber, det är i så fall via TP-kabel eller om man gjort fel.

Stålvajern fästs inuti själva fiberkonvertern som dragavlastning och med tillräckligt hög spänning så kan det definitivt hoppa över till din TP (Varken din converter eller router är nog jordade) närmaste jord finns i datorn. så du är lite säkrare än med TP, men inte 100%.

Biledaren i källaren (eller vind) används som dragavlastning också. där fästs den i ODFen (Optical distribution frame) där den svetsas ut mot optiska kontakter.
ODFerna är oftast i metall och är fäst i stativ. om du har otur, har du också inkommande fiber i samma stativ, om denna står på vind finns chansen att du har luftledningar (också stålvajer). denna fiber är också fäst i ODFen och då har du en direkt koppling ut till tak/luft etc etc.
i detta stativ finns det oftast switchar och annan elektronik, ibland konvertrar och eller mottagare för marksänd eller satellit TV och radio.
om detta stativ skulle vara felaktigt jordat (Många fall har jag sett att de inte är jordade alls) så finns det en risk att när blixten slår ner så går det en spänning via ditt stativ, in i ODFen, där biledaren är avlastad.
Från biledaren så finns den närmaste jorden i din dator.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av shabik:

Hej hej! Sitter framför datorn, ser ut emot fönstret och det blixtrar till här på markvåningen. Vill sitta framför datorn och jobba inatt men vill inte riskera någon förstörelse och undrar om det finns någon chans att man får sina grejer pajade om man alltså är underst på ett 5våningshus?

EDIT: Sidofråga på det är om internet på t ex telia försämras nämnvärt av åska/regn? Har varit lite halvtaskig uppkoppling.

Finns ju fortfarande risk för strömspikar om du har luftledningar någonstans på vägen fram till ditt hus, men förutom det och risken för induktion i luften så är det ingen större fara... Har varit med om en gång att en batteridriven väckarklocka fick spel av åskan och dog.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Håret reser sig i nacken. O_O

Jag bor i ett Radhus och drar alltid ut strömkablarna och antennkabel. Nu när jag läser detta blir jag lite rädd, F-n är Fiber åskledande??? Jag vet att man lägger ut en metall-ledning utmed fibern när de drar ut dem till lgh, eller hus, men jag visste inte att fibern kan vara strömförande från vägg/modem/router.

Hela marknadsföringen för fibern är ju att den inte skall vara åskledande.

Vad som möjligen kan hända, även om du har fiber, är att du får en massiv strömspik i elnätet, som tar sig in i routern via eluttaget, och därifrån genom ethernet kabeln (metall) till din dator.

Kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Vad som möjligen kan hända, även om du har fiber, är att du får en massiv strömspik i elnätet, som tar sig in i routern via eluttaget, och därifrån genom ethernet kabeln (metall) till din dator.

Kanske?

Då betyder det att det är lönlöst att dra ut strömkabeln från väggen under oväder?. ( med tanke på att kabeln oftast ligger under strömuttaget ;p )

Permalänk
Skrivet av mnystedt86:

Åskledare är till för att endast skydda byggnaden , inte dom elektriska sakerna..

Det är ju sant. Tänkte dock på att åskledaren om något bör ta emot en eventuell blixt och leda den ned i jorden, förbi all elektronik.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det är ju sant. Tänkte dock på att åskledaren om något bör ta emot en eventuell blixt och leda den ned i jorden, förbi all elektronik.

Problemet här är att den spänningen som passerar genom åskledaren orsakar induktion i allt ledande som befinner sig i området. Kolla videon som finns i en spoiler på sida 1 så ser du vad induktion kan göra. Det är dessutom i närheten av en högspänningsledning. Ett blixtnedslag är mycket värre.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Då betyder det att det är lönlöst att dra ut strömkabeln från väggen under oväder?. ( med tanke på att kabeln oftast ligger under strömuttaget ;p )

vet inte riktigt vad du menar. Men man är inte safe bara för att man drar ur strömmen till datorn och har fiber. Koppla ur nätverkssladden från datorn också / alternativt strömmen till routern.
Ska till en bra jäkla blixt om den ska hoppa från uttaget till kontakten om den är utdragen... om det var det du menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Bodde iofs i hus, men mitt moderkort brändes i ett åskoväder, även utan ett direkt nedslag, sedan dess är jag ganska nojjig ^_^ Sjuka är att nätagget klarade sig

är också lite så då en av mina första datorer inte var urkopplade helt (nätverkskabeln kvar i och routern i båda dog och två säkringar behövdes bytas efter den åskan )

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Stålvajern fästs inuti själva fiberkonvertern som dragavlastning och med tillräckligt hög spänning så kan det definitivt hoppa över till din TP (Varken din converter eller router är nog jordade) närmaste jord finns i datorn. så du är lite säkrare än med TP, men inte 100%.

Biledaren i källaren (eller vind) används som dragavlastning också. där fästs den i ODFen (Optical distribution frame) där den svetsas ut mot optiska kontakter.
ODFerna är oftast i metall och är fäst i stativ. om du har otur, har du också inkommande fiber i samma stativ, om denna står på vind finns chansen att du har luftledningar (också stålvajer). denna fiber är också fäst i ODFen och då har du en direkt koppling ut till tak/luft etc etc.
i detta stativ finns det oftast switchar och annan elektronik, ibland konvertrar och eller mottagare för marksänd eller satellit TV och radio.
om detta stativ skulle vara felaktigt jordat (Många fall har jag sett att de inte är jordade alls) så finns det en risk att när blixten slår ner så går det en spänning via ditt stativ, in i ODFen, där biledaren är avlastad.
Från biledaren så finns den närmaste jorden i din dator.

De flesta ODF:er och converterpaket brukar ju vara i plast dock (själva convertern eller DRG:n är ju ofta metallisk), förutom de odf:er som man sätter i stativ som du säger. Men sitter det en låda i ett stativ där det även sitter switchar eller annat för fördelning så brukar ju de vara anslutna med vanlig 230V, med skyddsjordat chassi.

Men visst, jordpotential är ingenting som är självklart och det finns gott om felaktigt utförda jordningar. Jag reviderar mig till att påstå att sannolikheten att åsknedslag via fiber skulle förstöra din dator är ett av de lägre på skalan. Har man ett rent fiberuttag i sin lägenhet där man måste ha lös converter så är ju det till 99,9% gjort av plast, och då är det omöjligt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Är du säker? Varför skulle det spela någon roll? 0o

Principerna som är vanligast är gasurladdning och gnistgap, och då krävs jord för att vara potentialskillnaden som överstiger det tillåtna. Men i vissa (gamla) lägenheter kan jord och nolla vara samma och då borde det fungera ändå.

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Måste tyvärr rätta dig, det enda åskledare gör, det är att den lockar till sig blixten sen drar den till jorden precis som du säger, Men vad händer om blixten slår ner i kraftledningarna? och vart leder dessa kraftledningar nånstanns, jo till vägguttagen

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Skrivet av mnystedt86:

Måste tyvärr rätta dig, det enda åskledare gör, det är att den lockar till sig blixten sen drar den till jorden precis som du säger, Men vad händer om blixten slår ner i kraftledningarna? och vart leder dessa kraftledningar nånstanns, jo till vägguttagen

Helt rätt. Dock går ju elledningar som hänger i luften alltid till en transformatorstation, då de som går till hus går under jord.
Alltså hjälper elledningar till då de blixtar som kan slå ner i elledningar direkt till ditt hus lockas bort av åskledarna.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Helt rätt. Dock går ju elledningar som hänger i luften alltid till en transformatorstation, då de som går till hus går under jord.
Alltså hjälper elledningar till då de blixtar som kan slå ner i elledningar direkt till ditt hus lockas bort av åskledarna.

Nej, Inte helt korrekt. Finns många runt om i sverige som fortfarande sitter på luftledning. Väldigt vanligt på landet.

Mvh
Mattias

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mayth:

Nej, Inte helt korrekt. Finns många runt om i sverige som fortfarande sitter på luftledning. Väldigt vanligt på landet.

Mvh
Mattias

Det stämmer, jag sitter med luftledning till huset.

Förutom detta så hjälper inte alltid nedgrävt. För att slippa problem grävde de ner huvudmatningen till närliggande större ort i tron att det skulle vara bättre. För en månad sedan slog åskan ner i ett träd, vidare ner i marken, träffade ledningen ~2m under mark och brände av den. Tog över 4 timmar innan de lyckades återställa strömmen i området via omkopplingar. Det var dagtid så affärerna i centrum fick utrymmas. En av de större avbrotten som varit, och det med nedgrävda ledningar.

För några år sedan sprängde åskan en central transformatorstation så att delar flög vida omkring och det brann ett bra tag, då hade vi avbrott i 7-8 timmar om jag minns rätt. Det orsakade också kraftiga övertoner/överspänningar som skickades ut på elnätet. Jag undrar vad som hände för de utan skydd som jag har, trots skydden trodde jag att högtalaranläggningen skulle skjuta konerna. Obehagligt.

Mitt gnistgap är inte mycket att ta bild på. Jag har helt sonika skalat av ändarna på ett bortplockat telefonjack, vikt in dem som en klo med avståndet 3cm och fäst i närheten av en stringhylla. Från början var det en slumpmässig placering, men vid ett nedslag så blev överspänningen så stor att blixten hoppade över till hyllan och in i väggen, med lite rök som följd. Då var jag glad att inte var mitt huvud som träffades. Jag är inte speciellt nervös inför naturens krafter (men har givetvis respekt) och eftersom stringhyllan agerar som mini-åskledare, låter jag gnistgapet sitta där det sitter. Som sagt vill jag bli väckt om det börjar åska ordentligt, kanske hinner man rädda en del prylar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tillbaka till ämnet om lägenhetskomplex, kom på en sak vettig i sammanhanget.

Mycket har att göra med hur statusen på husets el redan är.
Jag har ett par kompisar som bor i ett lägenhetskomplex i centrala Göteborg. Det kan vara lite svajjigt där redan som det är, antagligen för att husägaren inte har lagt så mycket energi på att uppdatera ledningar för de ökade strömkraven vi har nu för tiden.
När blixten går kan saker pajja hos dem. Som nätagget till en xbox360 till exempel. Själv bor jag närmare havet i frölunda, och har aldrig varit med om att något har pajat vid åska, och då har jag haft så att det smällt som fan inte långt från mig, och aldrig ryckt ut någon enhet. Detta även när jag borde tidigare lite mer centrat på en av de högre platserna i Göteborg.

Apropå att rycka ut sladden och det inte skulle göra någon skillnad?
Ja, ibland. Slår det nära nog kan strömmen både hoppa, och induktionen kan bränna kretsar. Men risken att det blir så stark ström att det bränner något är ytterst liten om det inte redan finns en bärspänning.

Och att åskan slår högst är en myt. Åskan följer lättaste vägen ner. Oftast brukar det bli en av de högra punkterna, men det finns exempel från rockkonserter då folk i publiken träffats trots den stora, jordade metallscenen.
Detta har även hänt på stadiums, och finns exempel då folk suttit på bottenläktaren, under andra läktare, men ändå blivit träffade, helt enkelt för lufttäthet och luftfuktighet ledde blixten dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag bor i ett höghus på en kulle mitt i stan, blixten slog ner förut i veckan och inget hände, blixtrade inte ens till i lamporna förutom att allt skakade till och metalljud hördes. <.< Borde vara säkert.

Typ ett fett gitarr-riff? Eller ett growl?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Strömspiken som jag förstår det som skapas av den överström som kommer in genom den induktionen som uppstår. Vissa grejjer som fin-elektronik klarar inte den strömspik som ex går upp till ex 250v(överstiger 230v markant dvs).

Sanningen är ju dock att vi 230 V är inte maxspänningen i våra hem. 230 V är bara effektivvärdet men den momentana spänningen uppgår till effektivvärdet multiplicerat med kvadratroten ur två, alltså 325 V. Och enligt IEC-standarden så får nätspänningens effektivvärde vara upp till 6% högre än 230 V, så då får vi som mest ~345 V.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vi har transientskydd på inkommande el i våra datorhallar (via UPS'erna) och de larmar i princip varenda gång det är åska i området. Kan ju lugnt säga att det inte finns några luftledningar i närheten.

Så, ja, jag har transientskydd (från Kjelle tror jag) hemma på mina dyra grejjer (dator, TV, etc) även trots jag bor i lägenhet.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Typ ett fett gitarr-riff? Eller ett growl?

Nja det var mer som en av Metallicas låtar!
<.<

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nja det var mer som en av Metallicas låtar!
<.<

Ride The Lightning? Hue hue hue

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Ride The Lightning? Hue hue hue

Helt klart! Den var ganska live också!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Otur:

Fiber leder inte ström. Han menar antagligen vanlig nätverkskabel.

Det är ju fiber in till huset och det slog ner i nån central i närheten och inte i själva huset.
In till lägenheterna är det nätverkskabel däremot.
Så enligt egen erfaren dra ut allt kopplat till väggen oavsett vilken kabeltyp.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch