Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

BenQ XL2720T vs ASUS VG278HE

Jag ska köpa en ny skärm för spel, mest FPS men även andra spel. Väljer mellan BenQ XL2720T och ASUS VG278HE. Har läst diverse tester på bl.a. TFT Central, kollat recensioner på Youtube osv. Men jag kan ändå inte bestämma mig!

Vilken skulle ni välja? Och varför? Borde jag kanske gå ner till 24"? Blir 27" för stort?

Fördelar med BenQ XL2720T
3st presets som man enkelt switchar mellan.
En funktion som ljusar upp mörka partier, dvs lättare att se fiender som gömmer sig i mörka hörn och liknande.
Har USB, vilket Asus inte har.

Fördelar med ASUS VG278HE
144 Hz
Mindre motion blur än BenQ, bättre "responsiveness". (Refererar till test på TFT Central). Frågan är om det är något man märker av i praktiken.

Permalänk
Medlem

27" är absolut inte för stort.
Och båda skärmarna stöder lightboost "hacket" om du har nVidia grafik, vilket såklart är en enorm fördel.
Båda använder samma panel enligt http://www.tftcentral.co.uk/panelsearch.htm
Så vad som får avgöra ditt beslut blir ju features och servicemöjligheter/garantier.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

27" är absolut inte för stort.
Och båda skärmarna stöder lightboost "hacket" om du har nVidia grafik, vilket såklart är en enorm fördel.
Båda använder samma panel enligt http://www.tftcentral.co.uk/panelsearch.htm
Så vad som får avgöra ditt beslut blir ju features och servicemöjligheter/garantier.

Aldrig förstått mig på det där lightboost hacket, har en asus 144 hz 24 tums skärm, men än sålänge har jag bara vågat köra på standard inställningar. Behöver jag verkligen mixtra med det om jag mest kör dota 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Aldrig förstått mig på det där lightboost hacket, har en asus 144 hz 24 tums skärm, men än sålänge har jag bara vågat köra på standard inställningar. Behöver jag verkligen mixtra med det om jag mest kör dota 2?

Tycker absolut att du skall testa det.
Blinkande belysning är ju nästa steg i bildkvalitet, och nånting som TV apparater har haft länge.
Och "hack" är väl att ta i, man lurar skärmen via grafikkortsdrivrutinen att tro att man kör 3D (som slår på "blinket").
Resultatet bör bli en betydligt lugnare och skarpare bild vid rörelser.

Permalänk
Medlem

Tack Tigern! Det blir nog en Asus. Nästa fråga jag har handlar om grafikkort, med den får jag posta i rätt forumdel