Datorköp: Tips gällande komponenters kvalitet.
Hejsan
Mitt tredje datorbygge nu så jag tycker inte att jag är direkt ovan, men det skadar ju inte att ta hjälp av kunnigt folk för att pressa ut max prestanda per krona. Rätt så hundra på att jag valt komponenter som passar finfint, men kvalitet och prisvärdhet är jag lite mindre haj på.
Jag ska bygga denna som en tung gamingburk främst men vill inte gå upp i absoluta värstingklassen. Budget är max 15000 men är inte säker på att jag vill spendera varje krona. Två spel som jag har hårda krav på att dem ska funka så bra som möjligt är tungt moddat Skyrim och Dwarf Fortress. Jag vill dock inte krama prestanda på bekostnad av ljud så datorn måste vara någotsånär tyst. Jag har redan skärm (1920x1080 i 120 hz) och operativsystem (ej bestämt mellan Win7 och Win8 ännu men har fri tillgång till båda).
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=126068... Originalförslag av mig
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=126104... Reviderat förslag
Det jag främst skulle vilja ha reda på är följande:
Om det finns bättre eller billigare chassi med samma kvalitet som R4an?
Räcker Cooler Master Hyper 212 Evo verkligen till lättare överklockning av en 4670K? Körde en Noctua NH-D14 på nuvarande dator, men om CMH212E är tillräckligt bra är det ju både en onödigt dyr, bökig och tung lösning. Andra kyllösningar emottages gärna men jag köra nog helst på luft.
Bättre nätdel är jag säker på att det finns för pengarna. Troligen det jag kan minst om.
Är WD Green serien duglig för lagring och kanske äldre, lättare spel och håller den länge?
Dem dubbla SSDerna. Tänkte ena för OS och nyttoprogram och andra för spel. Är detta en onödigt dyr idé?
Sist men inte minst: Grafikkortet. Jag har valt en modell med mycket minne på grund främst av Skyrim och tänker mig som så att med nya konsolgenerationens 8-dubbling eller så av minne så borde det få en effekt också på PC-spelen. Lite framtidssäkring dvs. Detta en dum idé? Borde jag sluta vara dumsnål och ta en GTX780 variant istället?
Givetvis får ni påpeka annat också. Tack för alla svar och tips.